בתשובה לש. פוגל, 08/08/01 17:17
טל הנאמן 31536
נהדר - חז"ל כמבשרי המרקסיזם-אקזיסטנציאליזם. שתי התאוריות הללו היו חותמות בעיניים עצומות על הפסקא השנייה שלך.

אבל מדוע לא מתנערת האורתודוכסיה המודרנית מכל סרח העודף הזה וממשיכה לא רק להגות ולהתפלפל בו יומם וליל אלא אף ליישמו באורחות היום יום (מישהו אמר חליצה?)

לא לחינם יש המתייחסים לדת כמאובנת אך לטעמי האיבון איננו רק במובן של סטגנציה וחוסר התפתחות, אלא במובן שהיא פותחת חלון לעבר ומראה כיצד חיו ומה היו הדינוזאורים או הבקטריות הראשונות.

העניין הוא שהדת הפלאינטולוגית הזו מהווה כאן ועכשיו פרוגרמת חיים.
טל הנאמן 31614
הטענה בדבר מאובנותה של הדת , ולו בגרסת היהדות ההלכתית. תימוד לה בעשן בתוך כמאה שנים. הגלות היא שאיבנה את הדת (וכידוע החברה החרדית היא ''גלות בארץ הקודש'') ואם ירצה ה' ועוד רבנים יזכו בשיעור קמה ואומץ, לאט אבל בטוח הדת תחזור להיות מה שהיא באמת- דינמית.

אין בדברי הזדהות עם הרפורמה שהיא עקירת הרעיון ההלכתי או עם הקונסרבטים שעוקרים את המתודה ההלכתית. אני דן בהתפתחות על פי כללי המתודה, אם כי אני כנראה מגדיר את המתודה בצורה שונה מעט מהחרדים.
קובץ שאלות הבהרה 31620
1 האם ניתן למחוק כ-‏2000 שנות יצירה דתית ב-‏100 שנה?

2 האם הדת לא נוצרה למעשה בגלות - תלמוד, פוסקים, מפרשים .

3 אם כך - למה תחזור היהדות ? לתורה שבע"פ? מי זוכר תושב"ע, קיימים רק הספרים.

4 אם חזרה לתושב"ע, האם היהדות תפסיד אז את המעטה המרכך שהילבישו אותה מאות שנות פוסקים? (היינו, חזרה לחוקים המקוריים
בתצורתם הבסיסית ביותר ללא מאמץ ההתאמה הכביר שנעשה עם השנים)

5 ואם מס. 3, האם תושב"ע היתה בכלל קיימת או שזה ביסוס תמטי של האמוראים והתנאים?

6 ומה ישאר מהדת אם לקחת ממנה את כל הטקסים והקודקס שנבנה בגלות?
עוד תורה פילוסופית-מורליסטית שתמחרה בשוק. יש הרבה שאומרים שזה מה
שהיא היתה למעשה כל הזמן.

7 מי תוקע לידך שאותו שינוי דרסטי לא מתבצע לנגד עיניך בקרב הקונסרבטיבים ו/או הרפורמים ?הרי הם כ %60-70 מכלל היהודים שומרי המצוות.

8 ולתגובתך למטה. האם יש לך מראי מקום שמאששים את קידום מעמד
האישה בקרב הציבור האורתודוקסי ?כבר מותר ללמד את הבת תורה ודעת?
האם הדת הפסיקה לראות, לדרוש ולקיים חיי הפרש מעמדי בין האישה והגבר
שנובע רק מהבסיס הביולוגי השונה?

9 אם אכן הדת היהודית תשתחרר מכבלי הדתיות הגלותית עפי הגדרתך ותהפוך למסכת רעיונית נטולת אוטוריטת כפיה, הרי שיכול להיות שלהגדרות חילוני-מאמין לא תהיינה משמעות (כמעט) ואולי הרבה יותר יסכינו עם הגדרתם כיהודים (שוב, דבר שחילונים עושים היום אך מעיקרונות שונים)

__________

א מכיוון שהאתר הזה עוסק אך ורק במילים ואתה מרגיש משום מה "מרומה" על ידי פירוש התגובות שלך, מדוע שלא תכתוב ולכתחילה דברים ברורים ומדויקים?

ב אף אחד לא טען שאתה כתבת שהנשים דהיום מטומטמות אלא יצאו חוצץ
כנגד הפרשנות שהצגתה: "הנשים אז ,במחילה ,היו באמת מטומטמות"

ג אין צורך במר, רון יספיק.
לצערי, או שלא 31631
בנוגע לשאלות:
הפורום של האייל אינו מתאים לתשובותי לשאלות, כיון שהוא מחייב קצב דיון ורציפות שאינה ברשותי. אשמח (באמת) לפתח את הדיון בדוא"ל, אם תהיה מעוניין. אשמח להציג בפניךף את היהדות ההלכתית הלא מאובנת. אולי מהדו-עט יצא איזה מאמר מגובש שיוכל לפרנס את האייל.
רק בנוגע להערה השמינית- כן לדעת רוב מוחלט של הפוסקים כיום מותר ללמד את הבנות תורה, אני עוסק כרגע בכתיבת סיכום נרחב של הדברים שיסקור את התפתחות היחס ללימוד תורה לנשים ויראה שהוא איננו קבוע.

בנוגע להערות:
א. לטעמי דברי היו ברורים דיים.
ב. לא הבנתי.
ג.צר לי. את הפורמליות הצינית של "מר" התחיל משיהו אחר ואני רק המשכתי אותה, בציניות שלא הייתה במקומה.
ומהי המתודה? 32385
ומהי המתודה? 32582
לאור העובדה שאני יודע היכן למדת ובאיזה שיעור אתה (ואולי חזרת ללמוד שם) אני משוכנע שרבניך בישיבה ישמחו למתוח לך את גבולות המתודה הספציפית שלהם- מתי הלכה היא פרי הגדרה מאוחרת של מצב נתון, מתי ההגדרה אימננטית להלכה ומתי הלכה היא פונקציה של מציאות והאם יש תלות בינהן.

זמן טוב

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים