בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 14/07/05 9:46
הרצאה בפיסיקה במסווה של דיון חברתי 316711
<אני אבנה לי איזה איש קש קטן פה, תוכל לכפור בטיעוניו בהמשך אם תרצה>

יש נטיה להגיד שה"חברה" זה דבר ללא מטרות מוגדרות היטב, מכיוון שהיא מורכבת מאוסף אינדיוודואלים עם רצונות עצמאיים. לעומת זאת "פירמה כלכלית" היא גוף קוהירנטי עם מטרות פחות או יותר מוגדרות. בדרך כלל משתמשים בטיעון הזה כשרוצים להסביר למה ניהול של פירמה שונה עקרונית מניהול מדינה (למשל).

בעיקבות כך, הייתי מצפה ש"שטיפות המוח" של ה"חברה" יהיו לכל מיני כיוונים, לפעמים סותרים. מנהיגים "נאורים" ומנהיגים "חשוכים", מורים פלוראליסטים ומורים שובניסטים, כולם בעירבוביה. והנה, מתוך הבליל הזה, מתקבעת נורמה שמחזיקה את עצמה בזכות ייצוב הדדי ( אתה חושב כמו החברים שלך, והחברים שלך חושבים כמוך). כלומר, מבין אוסף נורמות שהם פחות או יותר שקולות, אחת נבחרת במקרה, וברגע שנבחרה, היא מקבעת את עצמה.

האדם החושב, נניח אתה, או אני, שמבין שבעצם הנורמה הזאת נקבעת שרירותית, יכולים לנסות לגרום לייצוב של נורמה אחרת ("יותר נאורה") על ידי שיכנוע וחינוך. זה מה שהבנתי שאתה אומר בעניין ה"מגיע לה". אם כך, הרי שקמפיין פירסום על סובסטרט כזה יכול לעבוד, והאפשרות "להתגונן" בפניה היא בדיוק אתה אפשרות שיש לכל פרט בחברה "להתגונן" בפני הנורמות המקובעות. למעשה האפשרות היא פחותה, כי בעוד שבחברה יש לעיתים כוחות מנוגדים, קמפיין פירסומי בדרך כלל לא נתקל ב"אנטי קמפיין", לכל היותר בקמפיין למוצר מתחרה. בתחרות בין פפסי, קוקה ומי ברז, אנחנו לא יודעים מי ינצח, אבל המים יפסידו.

אפשרות אחרת היא האפשרות שלאנשים שונים יש נטיה להאמין בדברים שונים וכמה שלא תדפוק להם בראש, תמיד ימציאו תירוצים למה אתה לא צודק. במצב כזה לשטיפות מוח תהיה תועלת מועטה יחסית.
הרצאה בפיסיקה במסווה של דיון חברתי 316726
אני דווקא נוטה להסכים, אבל כבר לא ברור לי לאן הדיון הזה הולך, ונראה לי שהוא איבד את עצמו מרגע שהעלו את נושא הפרסומות.
הרצאה בפיסיקה במסווה של דיון חברתי 316765
את צודקת בדרך שאת מאירה את הנושא שיש שקוראים לו שטיפת מוח.
הרי היום תאגידים גדולים אינם מפרסמים מוצרים אלא דרך חיים. נייקי אינה מפרסמת נעליים. אם קוקה קולה תנהל מסע פרסומי לחיים יפים תחת הכותרת:טעם החיים ורק תזכיר שהמודעה ניתנה ע"י קוקה קולה, אז היא לא צריכה להזכיר שהיא חברה שמפיצה משקאות. היא היום חברה שמפיצה תחושת רעננות..

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים