בתשובה להאייל האלמוני, 24/08/05 15:26
ושאלה בצדה 325676
אם לא יעיל לגדל חזירים באיזור צחיח, אז אין שום צורך על איסור גידול החזירים, כי זה לא יעיל, אף אחד לא יעשה את זה (אולי המלכים יתפנקו קצת). כוחות השוק הקפיטליסטיים היו חוסכים מאיתנו את האיסור הזה מהטעמים האלו.
לעומת זאת, אם גידול חזיר בא''י של לפני אלפיים שנה הוא קל וזול, אבל לבשר החזיר יש נטיה להתקלקל מהר יותר בלי קירור, בנוסף לטפילים שהוזכרו, אז יש צורך אמיתי למנוע מאנשים ללכת בדרך הקלה אך המסוכנת.
הרמב''ם כבר הראה שמצוות רבות מקורן בצורך לשמור על האדם (הוא גם מודה שאחרות לא באות מצורך לשמירה פיזית), נטילת ידיים היא הדוגמה הקלאסית.
ושאלה בצדה 325698
האריס מביט על הבעיה מכיוון אחר. הוא אינו מניח שישב איזה כוהן חכם, המכיר את האקלוגיה והכלכלה לפני ולפנים, וחיבר חוק שיועיל לעמו. הגישה שלו, בדומה קצת לגישה של דוקינס, מביטה על מנהג האכילה ומנסה להסביר מדוע דווקא הוא שרד בסביבה גאוגרפית נתונה.

הטיעון הקפיטליסטי משתלב יפה בתאוריה שלו. מי שמקצה אחוז ניכר מהירקות והמים שברשותו לגידול חזירים באזור צחיח, ירעב בהסתברות גבוהה יותר מידידו רועה־הצאן, ואולי אפילו ישתכנע שזה עונש משמים.
ושאלה בצדה 325794
הרי לך טיעון הפוך: אם לבשר החזיר יש נטיה להתקלקל מהר, אז אין שום צורך על איסור גידול החזירים, כי זה לא בריא, אף אחד לא יעשה את זה (אולי המלכים יתפנקו קצת). כוחות הברירה הטבעית היו חוסכים מאיתנו את האיסור הזה מהטעמים האלו.

טאבו'ס כאלה אינם מיותרים גם אם מונח בבסיסם רציונל כלכלי או ביולוגי. להיפך: הם נועדו לעגן בחוק חוכמה עממית שנרכשה במשך דורות כדי למנוע מטיפשים/חריגים/מהפכנים/בורים את הטעות (ראה דיונים על גילוי עריות לארגומנטציה דומה).
ושאלה בצדה 325883
הסבר האקולוגי-תרבותי על התפתחות הטאבו במצרים לפני 8000-9000 שנה תגובה 325630
ושאלה בצדה 325916
אנשים (ההמון) רואים לנגד עיניהם שיקולים קצרי טווח בלבד, אם חזיר לוקח הרבה מים שאין, אז לא יגדלו אותו. הקשר בין אכילת חזיר למחלות בריאותיות הוא עקיף ולא נראה מייד.
דוגמה יפה לכך היא המנהג היהודי ליטול ידיים, ע''פ שיטתך גם הגויים היו צריכים לעלות על הקטע הזה בימי הביניים, הם לא.
ושאלה בצדה 325919
אין שום קשר בין נטילת ידים והגיינה. נטילת ידים זה דבר טקסי בלבד שקשור לטיהור על ידי מים‏1 ולא רוחצים בו ידים עם סבון כמו שאתה עושה במקלחת. הקשר בין רחצה והיגיינה לבין מחלות התגלה רק לפני כמה מאות שנים.
1 וגם טהרה באש
ושאלה בצדה 325934
לא היה אז סבון (לפחות לא בשימוש האוכלוסיה).
נטילת ידיים מפחיתה את הסיכוי להידבק במחלות, ה"טקס הטיהורי" לטענתך הקטין מאוד את הסיכונים לבריאותם של יהודים רבים בתקופות שונות, העובדה שבמערב הסיבה התגלתה רק לאחרונה אינה קשורה, ניתן להניח שחכמים ראו קשר סיבתי בין הדברים, גם אם לא ידעו להסביר על חיידקים תחת מיקרוסקופ (הידעת ? כשאתה שוטף ידיים אתה למעשה מגדיל את כמות החיידקים בשכבה החיצונית של העור, אבל מוריד את הסיכון למחלה).
ושאלה בצדה 325938
היות שבדרך כלל הכרותך עם המקורות מרשימה [*] אבקש להזכירך את ירמיהו ב' כ"ב, באדיבות מכון ממרה.
"כי אם-תכבסי בנתר, ותרבי-לך בורית--נכתם עוונך לפניי"
ושאלה בצדה 325941
"כשאתה שוטף ידיים אתה למעשה מגדיל את כמות החיידקים בשכבה החיצונית של העור". כלומר?
ושאלה בצדה 325948
סתם פרדוקס חביב, אבל מסתבר שעל העור שלנו יש כמות אדירה של חיידקים, יותר מעל הליכלוך שמתאסף על הידיים. כשאנו שוטפים את הליכלוך אנו חושפים את החיידקים.
כאמור עדיין עדיף לשטוף ידיים, שכן חיידקים ממקורות אחרים הם יותר מסוכנים.
ושאלה בצדה 325953
יש לך כאן כמה טענות שעל פניהן נראות כמשאלות לב מונעות על ידי הטיה אידאולוגית. כמו, חכמים שידעו על הקשר בין בריאות והגיינה או שיהודים היו יותר בריאים
ושאלה בצדה 325963
כמדומני היו על כך מחקרים בנוגע למגיפה השחורה (לגבי אחוז תמותה נמוך יותר ליהודים).
ושאלה בצדה 325966
אכן נכון.
ושאלה בצדה 325969
זה בגלל היגיינה או חוסר מגע עם אוכלוסיות נגועות? מה עם לינק?
ושאלה בצדה 325970
אין לי לינק. זו ידיעה שקראתי מזמן. למיטב הבנתי מדובר בהיגיינה, אבל ייתכן בהחלט שיש גם עניין של בידוד..
ושאלה בצדה 325975
למיטב ידיעתי מדובר בעלילה אנטישמית ישנה שהופרכה זה מכבר. היהודים מתו במגפה השחורה בדיוק כמו הגויים.
ושאלה בצדה 326225
הגויים בימי הביניים לא יעלו על קטע שהיהודים הבזויים, הכופרים רוצחי ישו עושים.

אבל זה לא רק נטילת ידיים (לפני שאוכלים לחם, לא חובה לפני כל ארוחה, דרך אגב. רק שמן הסתם מי שיש לו למאכל את המגוון המצומצם שגדל באירופה של לפני גילוי אמריקה, אוכל יותר לחם):
יהודים גם התרחצו יותר, (טבילה במקוה, גם גברים נוהגים) וסביר להניח שגם החליפו בגדים יותר (מן מנהג שכזה, להחליף בגדים לפני שבת).

יהודים אולי חטפו פחות דבר (אם כי כשזה מגיע, זה מספיק מדבק כדי להדביק גם את מי ששוטפים ידיים ומתקלחים), אבל מתו מהפרעות שעשו בהם כשהגויים גילו שהם לא נדבקים מספיק בדבר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים