בתשובה למיץ פטל, 22/08/01 13:37
למה כולם כן ורק אני לא? 32855
למען האמת, בתקשורת מצוטטים השכם והערב נתונים על כך שקורסי הכנה אינם משפרים את הציון בבחינה הפסיכומטרית באופן ניכר. אני מתקשה להסכים על הנתונים הללו והניסוחים העמומים בתקשורת מקשים על התייחסות רצינית אליהם (האם הכוונה ללימוד בקורס לעומת לימוד באמצעות ספר או לימוד עצמי אחר? האם יש יסוד סביר להניח שהמדגם עליו מבוסס הסקר הוא מייצג?).

אני סבור כי ההכנה לבחינה הפסיכומטרית אכן משפיעה על הציון ולא במעט. דעה זו מתבססת על השוואת תכנם של קורסי ההכנה עם תוכן השאלות במבחן.

א. "החלק המילולי" של הפסיכומטרי מורכב משאלות הקשורות לידע כללי ולהבנת הנקרא. אלה מיומנויות נרכשות. ההכנה למבחן הפסיכומטרי כוללת בדרך כלל מילון של מילים וביטויים. מי שלומד את המילונים מכיר את המילים ולכן יהיה לו קל יותר להתמודד בבחינה מאשר מי שפשוט לא מכיר את המילה או הביטוי. כמו כן נלמדים בקורסים כלים המאפשרים ניתוח מהיר של מילים וביטויים אשר מאפשרים למי שמכיר אותם לענות על שאלות במהירות רבה יותר. כיוון שהבחינה הפסיכומטרית כוללת אלמנט חשוב של עמידה בזמנים, יש בכך כדי לסייע.

ב. "החלק הכמותי" כולל שאלות מתמטיות וחשבוניות. בהכנה לבחינה לומדים ידע בסיסי המותאם ליישום מהיר בשאלות כאלה. שוב ייתרון למי שלמד על פני מי שלא למד.

ג. "אנגלית" - מלבד ידע בסיסי באנגלית שקיים בהכנה, מלמדים את התלמידים כיצד לנתח טקסט וכן מילים בודדות במהירות ותוך הסתמכות מועטה ככל האפשר על ההקשר. שוב חסכון בזמן.

ד. כמובן שמי שלמד לבחינה ובפרט התמודד עם שאלות דומות באפיין לשאלות המופיעות בבחינה האמיתית מגיע לבחינה מוכן יותר.

הבחינות הפסיכומטריות, אגב, נערכות על ידי "המרכז הארצי לבחינות והערכה". זהו גוף מייסודם של המוסדות להשכלה גבוהה ועל כן הוא לכל היותר גוף ציבורי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים