בתשובה לטל כהן, 22/08/01 21:30
כמה הערות 32882
ההבדל הוא שמוסד השיעורים הפרטיים הוא מבוזר, ונסיון למנוע אותו יהיה סיזיפי משהו. הדרך היחידה למנוע אותו הוא לשלול את הצורך בו ע''י השקעה של משרד החינוך בתלמידים חלשים. צריך לזכור שבניגוד לפסיכומטרי, שבו הציון הוא יחסי לשאר הנבחנים ולכן אין אופציה ''להגביה את הממוצע'', הרי שמבחינת הבגרויות - אני חושב שלכולם יש אינטרס שכולם יקבלו את המקסימום שביכולתם להשיג. אני חושב שהעובדה שאנשים נזקקים למורים פרטיים היא סממן של בעיה במערכת החינוך, שיש לפתור אותה.

ספרי לימוד - אפשר לקחת בספריה, ולכן אין הבדל מבחינת הדרישות הכלכליות, כנ''ל לגבי שיחות עם חברים. אין לי בעיה עם הקורסים עצמם - יש לי בעיה עם המחיר הגבוה שלהם. אם משרד החינוך רוצה לארגן קורסים לפסיכומטרי כחלק מהשירותים שהוא מספק לכל - אני אשמח מאוד. אבל שאדם ידרש לשלם אלפי שקלים רק כדי שיוכל להעמיד את עצמו בעמדה שווה עם כל השאר בדרך לאוניברסיטה - זה לגמרי לא הוגן. זה לא סתם להציב את העניים כמה מטרים מאחורי קו הזינוק של כולם - זה לכרות להם בור בעומק שניים וחצי מטר על המסלול, שהם צריכים לצאת ממנו לפני שיוכלו להתחיל לרוץ.
להוסיף 32895
הבעייה עם ההשוואה הזו היא שאין דרך לבדוק את ייתרונות הקורס על אלו הלומדים ללא קורס - אבל עם חומר העזר (ספרים וחוברות).

ההוצאה היא *הרבה* יותר קטנה במקרה שכזה. עם זאת, אין לי כל גישה למדגם מייצג שיתאר את ההבדלים בציונים, למרות שהם נראים לי לא משמעותיים, משום שמי שמשקיע בקריאת אותו חומר עזר בלבד, מצליח גם הוא.

בברכה,
J-Bar
להוסיף 99817
האמת? זו שאלה מעניינת וחשובה ביותר, לדעתי, ומאוד אתפלא אם אין עליה מידע אמפירי ומחקרים מקיפים.
אם מישהו באייל יודע, השמיע קול!
להוסיף 99823
המרכז הארצי לבחינות והערכה טוען מפעם לפעם שהדבר החשוב הוא ההיכרות עם מבנה הבחינה, ושאין הבדל משמעותי בין מי שלמד לבד לבין מי שלמד בקורס (למרות שיש הבדל ביניהם לבין מי שלא למד בכלל). הם מדווחים גם על שיפור בציון בין מבחן ראשון לשני, בלי קשר לשאלה באיזה מכון ביקרת בין המבחנים.
להוסיף 99826
זאת אומרת, שהפרסומים בעיתונות על כך שלמידה בקורס פסיכומטרי אינם משפרים משמעותית את הציון היא נכונה. זה לא פחות ממדהים יחסית לכמות הכסף הענקית שמשקיע הסטודנט-הלא-עשיר בקורס. מדוע, אם כך, הוא מוציא כאלו סכומים (הוא סטודנט, אחרי הכל)? האם מדובר פה פשוט בצרכנות לא נבונה?
להוסיף 99828
אני מניח שבכל מקרה יש משמעות למשך הזמן המושקע בהכנה, והסטודנט-לעתיד מוכן לשלם למי שיקשור אותו לכסא ויכריח אותו ללמוד.
להוסיף 99829
תראה, אם זה דבר שאפשר לעשות גם לבד (ללמוד), ומדובר פה בקבוצת אוכלוסיה בעלת סכומי כסף זמינים קטנים מאוד, הרי זה די מפליא שהם מוכנים לשלם כאלו סכומים - לא בשביל ללמוד! - אלא רק בשביל שמישהו יכריח אותם. אני מניח שכך הוא, ובכל זאת, זה מפליא אותי.
להוסיף 99830
אתה מבלבל סיבה ומסובב... אוכלוסיית הסטודנטים היא אוכלוסייה עם סכומי כסף זמינים קטנים *בגלל* שהם בחרו לשלם כדי שיכריחו אותם ללמוד, הם לא משלמים *למרות* שיש להם מעט כסף.

ואל תתפלא יותר מידי. אם אני זוכר נכון, לא למדת מעולם במסגרת אוניברסיטאית, ואת מה שדורשים ממך שם קשה מאד להכריח את עצמך לעשות גם אחרי ששילמת. (האם למה שדורשים ממך שם אפשר לקרוא "ללמוד", זו שאלה אחרת)
להוסיף 99831
אתה טועה. אוכלוסיית הסטודנטים היא אוכלוסייה עם סכומי כסף זמינים קטנים בגלל שאין להם עדיין השכלה, ולא היתה להם הזדמנות לחסוך כסף (תיכון ולאחר מכן צבא) זה דבר נתון. מכאן פשוט שואלים מה לעשות עם מעט הכסף שיש... והחלטה להוציא סכומים גבוהים כל-כך (יחסית) מחייבת סיבה טובה: לרוב, לימודים הם סיבה נהדרת להוצאת סכומי-עתק (שוב, יחסית). אבל לא בלימודים מדובר (משום שניתן לעשות זאת לבד) *אלא רק להכרח ללמוד*. אותי זה טיפה מפתיע בכל-זאת, אבל כאמור, אני מניח שכך הוא.

"אם אני זוכר נכון, לא למדת מעולם במסגרת אוניברסיטאית" - מה??
להוסיף 99833
מפיתום? בגלל הבחירה ללמוד ולשלם על כך, מתחייבת השקעת זמן בצורה שלא מאפשרת עבודה עם הכנסה סבירה. אנשים עם בגרות וזמן יכולים להרוויח יפה (להזכירך, רוב העובדים הם כאלה).

ובאשר לזכרון שלי, נדמה לי שאמרת פעם שאתה אדם בלי תואר. מצד שני, על הזכרון שלי אפשר לסמוך רק במיל יותר מהזכרון של דובי, אז כנראה שטעיתי - סליחה.
להוסיף 99839
כן, נו. בסדר. התכוונתי שהסיבה שאוכלוסיית הסטודנטים היא אוכלוסייה עם סכומי כסף זמינים קטנים, איננה משום "שהם בחרו לשלם כדי שיכריחו אותם ללמוד"[לפסיכומטרי], כפי שכתבת, אלא בגלל הבחירה ללמוד *באוניברסיטה* ולשלם על כך. לימודים באוניברסיטה[שאי-אפשר לסטודנט לוותר עליהם], להבדיל מלימודי פסיכומטרי[שאפשר, בתוצאות כמעט-זהות].

ננסח זאת שוב: סטודנט סיים תיכון וגויס לצבא. עם שחרורו, הוא מחליט באם להוציא את מעט כספו על טיול-ולאחר-מכן-עבודה-כדי-לממן-לימודים-אקדמיים, או ללכת ישר ללמוד. ברור שהוא יכול להחליט שלא ללמוד, אבל אנו מתמקדים באלו שבחרו שכן.
בקיצור, המצב הוא שיש מעט כסף מיותר. מכאן, שהוצאה של אלפי שקלים צריכה להיות מנומקת היטב-היטב. האם רק "הקשירה לכסא" לבדה מספיקה (שהרי, כנראה, אפשר ללמוד לפסיכומטרי גם ללא קורס בתוצאות כמעט זהות) כסיבה יחידה להוצאה הזו? כנראה שכן... אבל חשבתי שראוי לתהות לגבי זה.

בעצם, השאלה היא "האם הלימוד *העצמי* לבחינת הפסיכומטרי *בלבד* כל-כך קשה עד שיש לשלם סכומים כבדים מאוד (יחסית) עבורו, מאשר להתאמץ, לחסוך, וללמוד לבד (רק עבור הבחינה, כאמור)"?

מקווה שאי-ההבנה תוקנה.
למי תודה למי ברכה 99841
אם כבר, אפשר לסיים באנחה קולקטיבית על רמתם של בוגרי התיכון, שצריכים לשלם כל-כך הרבה כדי שילמדו אותם ללמוד לבד.
אני לא בטוחה. 99846
זאת אומרת, שהולכים לקורס רק כדי ש"יכריחו אותך" ללמוד.
הנתונים שצריך היום בשביל להתקבל לפקולטה שאתה רוצה, רק נעשים יותר ויותר גבוהים.
ובקורס לומדים יותר מאשר "איך לפתור תרגילים מסוג X" ‏1 אלא גם כל מיני טריקים דבילים יותר ופחות שאמורים לעזור ברגע האמת.
אז יכול להיות שאני הייתי יכולה לצלוח את המבחן הזה גם אם הייתי לומדת בכוחות עצמי, אבל זה לא דבר שאני רוצה לבדוק. אני רוצה לתת לעצמי את מלוא הכלים כדי שבסופו של דבר, אני לא אצטרך לחזור עליו, שוב.

ולמען האמת, לא ברור לי על איזה סכומי כסף אתם מדברים. אין הרבה אנשים שעושים אתה הקורס במחיר מלא. תמיד יש הנחת בית-ספר/חייל/חייל משוחרר/אחר.
בסופו של דבר, זה אולי הרבה כסף, אבל לא סכום אסטרונומי ובלתי מושג.

וכל זה לא אמור לסתור את העובדה שבמערכת החינוך לא מלמדים ללמוד.

1אני נשמעת כמו פרסומת, הא?

_______
העלמה עפרונית, ופסיכומטרי אחד יותר מדי.
אני לא בטוחה. 99851
"אנחה קולקטיבית על רמתם של בוגרי התיכון..." – לא כולם כמובן!
-------------
עוזי, מזכיר לעצמו לבדוק בפעם הבאה אם יש טרום-סטודנטים בקהל

ושאלה: (שמופיעה, בניגוד לכל הכללים, מתחת(!) לקו): איך זה שהסטודנטים מתלוננים על כמה צפוף באוניברסיטה, ונתוני הקבלה ממשיכים לעלות? אם כל-כך צפוף עכשיו, האם זה לא אומר שדרישות הקבלה ירדו קצת?
אני לא בטוחה. 99866
נתוני הקבלה ממשיכים לעלות משום שיותר ויותר קל להשיג ציונים גבוהים בבגרות (כחלק מניסיונם של שרי החינוך לדורותיהם להביא לאחוזי זכאות גבוהים יותר ויותר). גם כמות האנשים שעושים פסיכומטרי הולכת וגדלה, כך שיותר מועמדים מקבלים ציונים גבוהים.
וכל זה, כמובן, מוביל לכך שיש הרבה יותר אנשים שמנסים להתקבל לאוניברסיטה, מה שגורם לעליית תנאי הקבלה.
להוסיף 99842
יש לזכור, שמר GeG ציין לא פעם את עבודתו כמתכנת, והסקת מסקנות הגיונית תוביל למסקנה כי הנל הוא ר"צ או אפילו אחראי מוצר
תגובה 59378
להוסיף 99844
ואי אפשר להיות ר"צ או אחראי מוצר ללא תואר אקדמי?
לא ממש 99845
המכון ללימודי Geg 99850
אם כבר, הוא דיבר על ''החברה שלי'', ואתה לא צריך תואר (ולא הדר) כדי לפתוח חברה.
לא תואר ולא הדר 99852
ברגעים של חוסר ריכוז, אני מתחיל לחשוד שאני עצמי הוא שוטה הכפר הגלובלי.
מגאלומן! 99855
מגאלומן! 99858
זה מה שחשבתי ברגעים שבין הרגעים של חוסר ריכוז.
LOL 99862
המכון ללימודי Geg 99853
אני מבין ומוקיר את ההתלהבות הרבתי שנובעת מכך שיש לי כמה דקות פנויות להתדיין מעט באייל - אבל הבה נתעל התלהבות זו לדיונים מרתקים ונעימים במקום למחקר אודות חיי הפרטיים, עבודתי וכו'.

ואחרי שצחקנו: מה פשר הגילוי-המחודש של גוגל? מדוע כולם התחילו פתאום לחפש ברשת פרטים על עמיתיהם? מה, חסר מה לעשות פרט להצקה והטרדה?
לפחות עלי לא יגלו שום כלום 99882
אני פחות היותר כבר חשפתי את הכל.
אגב, אם הארכיבאי אינו מאן דהוא, מן הראוי שיהיה ביניהם לפחות איזה שת''פ.
לפחות עלי לא יגלו שום כלום 99938
הי ליאור! עדיין לא ברכתי אותך על חזרתך לאחר מין-תקופת-צינון-שכזאת, אז הנה. ברכות.

זה לא שיש לי ערימת סודות איומים (לא כאלו שגוגל יוכל לגלות, בכל אופן), סתם אני אוהב פרטיות.
האמת, אפילו זה לא מדויק - אני טיפוש חושפני למדי, אבל אני אוהב לשלוט על מה שאני חושף (גם אתה, אני מניח, סוגר את הדלת בשירותים).
אבל הסיבה האמיתית שזה מפריע לי, זה בזבוז הזמן המושקע בשטויות כאלו, והורדת הרמה הכללית.
המכון ללימודי Geg 100287
אני עשיתי את זה מזמן
שטויות במיץ 100026
פטל? 100075
מאיפה לך שלאסף עמית אין תואר אקדמאי?

(אם זה מה שניסית להגיד).
לא ממש 100283
אני דוקא מכיר כמה ר''צ שהם חסרי תארים.
להוסיף 593428
אני גם קראתי את זה, אבל לא כל כך האמנתי. זה כמו לתת לחברה להדברת טפילים לדווח עד כמה ריסוס משפר את בריאות הציבור.
להוסיף 593513
למה בדיוק ? מה אכפת למרכז אם אתה משתפר ע"י לקיחת קורסים ? המדד היחיד שמעניין אותם (גוף שלא למטרות רווח, ד"א) זה עד כמה הבחינה מנבאת את שיעור ההצלחה באקדמיה. אפילו מאינפלציה של ציונים כתוצאה מהכנה טובה הם לא חוששים (ודרך אגב, אם כבר קורסים, המנבא המוקדם הטוב ביותר הידוע כיום הוא הכנסת הורים, אז דווקא קורסים יקרים צריכים להתאים להם).
להוסיף 593520
כי אם קורס של חודש יכול לשנות את הציון מקצה לקצה, זה מראה שהמבחן איננו בעל יכולת נבואית, או לחילופין שקורס של חודש יכול להפוך אותך מסטודנט כושל לסטודנט מצליח. האפשרות השניה נראת לא הגיונית, אז נשארה הראשונה.
להוסיף 593534
ובנוסף, המרכז מעוניין להציג את הסינון ככזה שאיננו תלוי בכסף שמשקיעים בנסיון להתקבל, כלומר כשוויוני במידה רבה.
להוסיף 593803
השאלה היחידה היא מבחן התוצאה. אפשר לטעון שהשקעה של כמה חודשי לימוד אינטנסיבי בתוספת כמה אלפי שקלים מעידה על הבגרות הנדרשת ללימודים אקדמיים. שאלת יכולת הניבוי של המבחן לא נמדדת בלהג סביבו, אלא בנתונים אמפיריים.
להוסיף 593810
השאלה השניה היא גם תדמיתו של המרכז. אם מחר תהיה מערכת כותרות של 'לעשירים בלבד: המבחן הפסיכומטרי מכשיל עניים', ההשפעה על הבחינה תהיה רבה: חצי המערכת הפוליטית תמהר להגיש הצעות חוק להחלפתו במשהו אחר (שבו, מן הסתם, המרכז לא יהיה מעורב). אני לא יודע מה התוצאות, גם קשה לי לדעת איך המרכז הארצי לבחינות וכו' יכול לדעת מי עבר קורס ומי לא. עברו שנים מאז שעשיתי פסיכומטרי, אבל לא זכור לי ששאלו אותי אם עשיתי. וגם אם היו שואלים, אין להם ערובה שלא הייתי משקר מסיבות אלו ואחרות. אני בספק אם מכוני ההכנה מחוייבים להעביר נתונים אישיים למרכז הארצי, כך שבאמת אין לי מושג כיצד הם יודעים מה ההשפעה של קורסי הכנה.
להוסיף 593811
נכון לאמצע שנות התשעים, היו שואלים בבחינה הפסיכומטרית את הנבחנים האם הם עברו קורס הכנה, ואני גם כמעט בטוח שאם התשובה היתה חיובית, היו שואלים באיזה מכון. באותה תקופה המכונים לא העבירו נתונים כלשהם למרכז הארצי, ואני אתפלא מאד מאד אם הם עושים זאת כיום.
כמה הערות 32908
קרא שוב את ההצעה שלי. לימודים לפסיכומטרי כחלק מלימודי התיכון כלולים שם. במצב כזה, המכונים לפסיכומטרי הופכים למכונים לשיעורי עזר בלבד.

אגב, אם תאסור על המכונים להתקיים, הרי שסגל המורים יוכל להתפרנס היטב ממתן שיעורים פרטיים לפסיכומטרי (פגישות של אחד-על-אחד במחיר 150 ש"ח לשעה, או משהו כזה). תאמין לי, יהיה שוק נרחב.
כמה הערות 32919
אם כך, אני מברך על הצעתך. אני לא יודע אם האוניברסיטאות כל-כך יאהבו אותה, אבל זה לא ממש מענייני...

לסגל המורים לפסיכומטרי אין את האמצעים לקיים את אותו מערך בילוש שאתה עצמך הזכרת, ולכן יכולתו לסייע באמת לנבחנים העתידיים תלך ותקטן, עד שתהיה בלתי רלוונטית לחלוטין כעבור שנתיים שלוש.
כמה הערות 32923
ההיכרות עם השאלות העתידיות עוזרת, אך היא רק חלק ממערך הלימוד. ישנם דברים שפשוט חוזרים על עצמם בקביעות, שיטות שכדאי להכיר וכו' ומבחינה זו הקורסים עוזרים.
כמה הערות 32941
האם העובדה שקורסי-ההכנה לפסיכומטרי הם אפקטיביים לא היתה אמורה להקהות את כושר-ניבוי-ההצלחה-בלימודים של הציון הפסיכומטרי? האם תופעה זו אכן נצפתה?
כמה הערות 32949
כאמור, אין לי מידע מספרי. אני גם חוזר ומדגיש כי איני יוצא נגד הבחינה הפסיכומטרית.
ואולי להפך... 32959
בסופו של דבר, חלק גדול ממה שנדרש מנבחן בפסיכומטרי הוא ליישם את השיטות שלמד בקורס, שהיא מיומנות שנדרשת הרבה מאוד גם בלימודים אקדמאיים (לפחות במדעים מדוייקים), כך שהאפקטיביות של קורסי ההכנה אולי דווקא מחדדת את כושר הניבוי של הפסיכומטרי...
ואולי להפך... 32963
אם כך הדבר, כלומר - אם הכישורים הנדרשים להצלחה בפסיכומטרי הם אותם כישורים הנדרשים להצלחה בלימודים, ואם אכן יש דרך לרכוש או לשפר משמעותית את הכישורים האלה (הקורסים לפסיכומטרי), הרי שאני מציע מדיניות של ''כניסה חופשית'' לחודש הראשון באוניברסיטה, בו יילמדו הכישורים הנ''ל, ולאחריו תתקיים בחינה פסיכומטרית, שלפיה תיקבע הקבלה להמשך הלימודים, כמקובל היום.
ואולי להפך... 32965
מדוע לא להסתפק בלימוד לפסיכומטרי בתיכון?, כפי שהצעתי? לחלופין, אם אתה מתעקש שהלימוד יהיה במסגרת האוניברסיטאות, הרי שמקומו בלימודי המכינה.
ואולי להפך... 32967
אולי מכיוון שלימוד לפסיכומטרי בתיכון יסבול מכל יתר החוליים האי-שוויוניים של לימוד בתיכון שנוטים למנות כשמדובר על ציוני הבגרות כמבחן-קבלה?

אבל מובן שהצגתי את הצעתי רק כפועל יוצא של העובדה שקורסי-הכנה לפסיכומטרי מעניקים כישורים המאפשרים הצלחה בלימודים (ולא רק בפסיכומטרי), עובדה שאני מטיל ספק רב בנכונותה.
ואולי להפך... 33022
לא אמרתי שהכישורים שנדרשים להצלחה בפסיכומטרי הם אותם אלה שנדרשים להצלחה בלימודים, אלא ש*חלק* מהמיומנויות שבוחן הפסיכומטרי (ונלמדות בקורסים) נדרשות גם בלימודים האקדמאיים, זה הכל.
אני לא מנסה לטעון שקורסי ההכנה לפסיכו הם דרך נפלאה להתכונן לאוניברסיטה, כי זה פשוט לא נכון. הם פשוט מפתחים כמה מיומנויות שנדרשות שם.

לכן, גם ה"כניסה חופשית" לאוניברסיטה לא תעזור כאן, אלא מה שצריך זה מקסימום מימון חלקי של הכנה לבחינה (ושוב אני חוזר לדוגמאות של פסיכומטרי על חשבון הצבא ובתיכונים).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים