בתשובה ליעקב, 15/09/05 13:14
מורה נבוכים 329912
טוב, אני לא רוצה להכנס לדיון הזה (אבל פטור בלא כלום אי אפשר, אז כן, אני חושב שיש דבר כזה "אווירה כללית" או "סביבה תומכת"), אבל אם אתה כבר פה, ואם העלית את הנושא, אולי אתה (בתור המומחה המקומי ליהדות והלכה) תוכל לענות לי: עד כמה שהיה ידוע לי עד לא מזמן, מבנה אשר שימש בית כנסת, מהרגע שהוצאו ממנו ספרי התורה ושאר תשמישי הקודש, הרי הוא מבנה ככל מבנה אחר, ואין בו לא קדושה ולא שאריות קדושה, יותר מאשר בכל מבנה אחר.
מה נשתנה?
מורה נבוכים 329931
הבאתי לך לינק לסימן קנ"א בשו"ע או"ח.

תוכל גם להסתכל בסימן קנ"ב.

איני יודע מניין אתה כותב את מה שכתבת. בכל מקרה הרעיון להרוס את בתי הכנסת הוא מאוד מוזר ואיני מבין איזה רווח יש ממנו.
האם היהודים בגרמניה היו צריכים להרוס את בתיה"כ במו ידיהם כדי שלא יחוללו על ידי הנאצים?
ואולי כדאי שנתאבד כולנו כדי שלא נרצח על ידי הערבים האומללים אשר מנסים רק לחיות בשקט בלי להאנק תחת עול הכיבוש?

אך האמת היא שאנו אשמים בכל מה שהפילו עלינו. מי שמוכן לקבל מדינה אשר רואה לעצמה זכות לקבוע לאזרחים מה יאכלו, עם מי יתחתנו, כיצד יחנכו את ילדיהם, כיצד ירפאו, כיצד ישקיעו את כספם והיכן יעבדו - אל יתפלא שיום אחד המדינה החליטה לחמוס את ביתו ולהחריב את בתי הכנסת שלו.
מורה נבוכים 329934
רגע, רגע. אם יש דבר אחד שהמדינה *לא* החליטה, הרי זה "להחריב את בתי הכנסת שלו."
מורה נבוכים 329947
החליטה. ועוד איך החליטה. אפילו היה איזה פוליטיקאי שמאלני בשם מזוז שהגיע לישיבת הממשלה למרות שהוא לא חבר ממשלה להזכיר לכולם שהמדינה החליטה.
מורה נבוכים 329950
אני כנראה הייתי חולה ביום ההוא. לא החליטו להשאיר את בתי הכנסת על כנם?
(הערה: יעקב, אני חושש שהסרקזם שלך הוא חד מידי עבורנו. לא היית פה כמה זמן, אולי אתה חושב שהמגיבים פה יותר חכמים ממה שהם באמת.)
מורה נבוכים 329962
החליטו. ועוך איך החליטו. יש סתירה בין השניים? החליטו להרוס אח"כ החליטו לא להרוס. מה סרקסטי? הפסדתי? מהצצות פה ושם נראה לי שלא. וחבל.
מורה נבוכים 329964
לא רק שהחליטו כן ואח''כ החליטו לא (שתי ההחלטות לגיטימיות, ואני לא נכנס לחוכמה שבכל אחת מהן), אלא שבין לבין גם סיפרו לבג''ץ עד כמה ההחלטה הראשונה היא ואין בילתה ההחלטה הנבונה, החכמה וזאת שתציל את עם ישראל מאסונות ומחורבן.
אולי ההמסקנה המתבקשת היא שבג''ץ יפסיק לקפוץ לדום מתוח, וינסה להפעיל את שיקול דעתו, גם כאשר נציג המדינה פולט את השם המפורש ''שיקולי בטחון המדינה''.
מורה נבוכים 329970
ההחלטה היא נגד ההלכה. באיזה זכות הם מרגישים שמותר להם להרוס בית כנסת ולשם מה? כדי שמחבלים לא יתבצרו בהם במבצע חומת מגן 2?
מורה נבוכים 329977
אם לא נשארו בבתי הכנסת האלה תשמישי קדושה, ואם לא משתמשים בהם יהודים, אז הם לא ממש בתי כנסת, הלא-כן?
מורה נבוכים 329982
אני רואה שהלינק הקודם לא נפתח במקום הנכון.

הנה הלינק:

יש לגשת בצד ימין לסימן קנא:

סעיף י
אפי' לאחר שחרבו, עדיין הן בקדושתן; וכשם שנוהגים בהם כבוד בישובן, כך נוהגים בחרבנם, חוץ מכבוד ורבוץ; ואם עלו בהם עשבים, תולשים אותם ומניחים אותם במקומן, משום עגמת נפש, כדי שיראו העם ותעיר רוחם וישתדלו לבנותם.

סעיף יא
אם בשעת בנין בהכ"נ התנו עליו להשתמש בו, מותר להשתמש בו בחרבנו; אבל ביישובו, לא מהני תנאי. ואפילו בחרבנו, לתשמיש מגונה, כגון: זריעה וחשבונות של רבים, לא מהני תנאה; בד"א, בבתי כנסיות שבחוצה לארץ, אבל בבתי כנסיות שבא"י, לא מהני שום תנאי.

סימן קנב:

סימן קנב: שלא לסתור שום בהכ"נ
סעיף א
אין סותרים בית הכנסת כדי לבנות בית הכנסת אחר, שמא יארע להם אונס שלא יבנו האחר; אלא בונים אחר תחלה, ואח"כ סותרים הישן (ואפי' לא רצו לסתור רק מחיצה א' להרחיבו, נמי דינא הכי) (רבי ירוחם נ"ג ח"ה וב"י בשם הרמב"ם). והני מילי, שהיה הראשון חזק; אבל אם חרבו יסודותיו או נטו כותליו ליפול, סותרים אותו מיד ומתחילין לבנות במהרה ביום ובלילה, שמא תדחק השעה וישאר חרוב. הגה: ואסור ליקח אבנים מבהכ"נ הישנה כדי לבנות חדשה (הגהות אשר"י פ' בני העיר). ואסור לסתור דבר מבהכ"נ, אלא אם כן עושה על מנת לבנות. (מרדכי פרק בני העיר).

סימן קנג:

סעיף ב
בני העיר שמכרו בהכ"נ, יכולים ליקח בדמיו תיבה, דהיינו היכל שמניחין בו ס"ת או לוח שמעמידין עליו ס"ת; מכרו תיבה, יכולים ליקח בדמיו מטפחת של ס"ת; מכרו מטפחת, לוקחין בדמיה ספרים, דהיינו שכתוב כל חומש לבדו, וכן נביאים וכתובים; מכרו ספרים, לוקחין בדמיהן ס"ת, אבל איפכא להורידן מקדושתן, אסור. ואפילו אם קנו בקצת המעות דבר שקדושתו חמורה, אין יכולין לשנות המותר לקדושה קלה.

סעיף ו
מוכרים בהכ"נ, וכן שאר דברים שבקדושה ואפי' ס"ת, להספקת תלמידים או להשיא יתומים בדמיו.

סעיף ז
והא דבהכ"נ נמכר, הני מילי של כפרים שאין באים אנשים ממקומות אחרים, שלא נעשית אלא לבני הכפרים לבדם. (ואפי' בנו אותה משל אחרים) (מרדכי ישן בשם ראבי"ה) , ולכן יכולים למכרו; ומכ"מ המעות נשארים בקדושתן, ואינם רשאים להורידן מקדושתן, והיינו כשמכרו בני העיר שלא מדעת פרנסיהם, וה"ה אם מכרו ז' טובי העיר שלא במעמד אנשי העיר, אבל אם הסכימו ז' טובי העיר באותו מכר, והיו במעמד אנשי העיר, רשאים להוציא המעות לכל מה שירצו, ואם קבלו עליהם בני העיר בפירוש במכר זה כל מה שיעשה, אפילו יחיד מה שעשה עשוי. הגה: וכל שז' טובי העיר מוכרים בפרסום, מקרי במעמד אנשי העיר ואינן צריכין לומר הן או לאו. (מרדכי) אבל של כרכים, שבאים שם ממקומות אחרים, אפילו בנו אותו משלהם אינו נמכר אלא א"כ תלו אותו בדעת היחיד, שאז יעשה בו היחיד מה שירצה בהסכמת הצבור; וה"ה לכל דברי קדושה שנזכרו כאן, דכלהו גרירי בתר בית הכנסת. הגה: יחיד שבנה בהכ"נ ונתנה לקהל, דינה כבהכ"נ של קהל; אבל אם שייר לעצמו בה שום כח, אין לה מכר כי אם על פי הקהל ועל פיו או יורשיו (א"ז והגהות אשר"י פרק בני העיר). וכל זה לא מיירי אלא כשיש להם בהכ"נ אחרת, אבל אם אין להם רק בהכ"נ אחת, אסור למכרו דהא אפי' לסתרו אסור עד שיבנו אחרת (רבי' ירוחם נ"ב ח"ה). כל דבר שבקדושה שנמכר ומותר לשנותו, נמכר בלא הכרזה ואין בו אונאה, אבל דבר שאסור לשנותו לקדושה קלה, צריך הכרזה. (רשב"א סי' תרי"ד).

סעיף ח
בנו בית סתם, והקדישוהו אחר כך לבית הכנסת, דינו כבהכ"נ אבל אינו קדוש עד שיתפללו בו, אפילו אם בנאוהו לשם בהכ"נ; וכיון שהתפללו בו, אפילו אורחים לפי שעה, כיון שהיה מיוחד לתפלה, קדוש; ואם לפי שעה הקדישו, הכל כפי מה שאמרו.

סעיף ט
כשמוכרים אנשי הכפר בית הכנסת יכולים למכרו ממכר עולם, והלוקח יעשה בו מה שירצה, חוץ ממרחץ ובורסקי ובית טבילה ובית הכסא; ואם מכרוהו ז' טובי העיר במעמד אנשי העיר, יעשה הלוקח אפילו אלו ארבעה דברים.

סעיף יא
בהכ"נ או לבנים ועצים מבהכ"נ ישן שסתרו, יכולים ליתן במתנה, דאי לאו דהוה להו הנאה מיניה לא הוי יהבי ליה הדר הוי ליה כמכר, וכן יכולים להחליפן באחרים והם יוצאים לחולין; אבל אסור למשכנן או להשכירן או להשאילן, אפילו ע"י ז' טובי העיר, שעדיין נשארים בקדושתן שאין כאן דבר אחר שתחול קדושתן עליו. הגה: ודוקא בדרך שמורידן מקדושתן, אבל מותר להשאיל אפי' ס"ת לקרות בה, אפי' משל רבים ליחיד. (ב"י בשם א"ח).
מורה נבוכים 329985
צר לי, אבל הסעיף הכי רלוונטי כאן הוא סעיף ט'. אפשר לומר שבתי הכנסת נמכרו לממכר עולם ע''י ז' טובי העיר (כיון שמדובר בשטח צבאי, הרי שטובי העיר הם הקצינים הבכירים שנכחו בפינוי), ולכן אין חובה לעשות לגביהם דבר, ואפשר להרסם.

שאר הסעיפים מתייחסים לבית כנסת נטוש בתוך קהילה, וענייננו בבתי כנסת שאינם בתוך קהילה.
מורה נבוכים 330430
האם דיני שמיטה חלים ברצועת עזה? בעמק בית שאן הם אינם חלים, אם אינני טועה.
מורה נבוכים 330478
מה עניין שמיטה בהר סיני? עזה היא חלק מארץ ישראל בכל מקרה.
מורה נבוכים 330482
מדוע עמק בית שאן אינו נכלל בדיני שמיטה? הוא לא ארץ ישראל?
מורה נבוכים 330016
לא צריך להגזים. מה שצריך ז\ה שגם בית הדין בהאג יקפוץ לדום מתוח כשהוא שומע את מילות הקסם.
מורה נבוכים 330520
הבנתי. אתה מכוסה בכל מקרה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים