בתשובה לד.ק., 27/09/05 17:58
אז ככה 333125
האמת היא שההימור של פסקל נשמע הרבה יותר סביר ליהודים מאשר לנוצרים. כיוון שביהדות החשוב הוא המצוות - הרבה יותר חשוב מהאמונה הפנימית. ולכן ההחלטה להיות שומר מצוות מספיקה, לכאורה, לזכות בעולם הבא במקרה שיש אלוהים יהודי. לעומת זאת - לגבי הנצרות נראה לי קשה "ללכת על זה" מתוך הימור, אלא אם כן ההימורק הוא למראית עין בלבד - כלומר, שאתה מראש מאמין. כי הרי העיקר בנצרות הוא האמונה שבלב, וקצת קשה לכפות אותה על עצמך...
חוץ מז\ה, אינני יודעת אם הייתי מבלת את רעיונותיו של גדי לגבי אלוהים-חובב-אתאיסטים (זה לא נשמע משכנע במיוחד), אבל לקיים את מצוות היהדות על סמך ההימור של פסקל, ואח"כ לגלות שאלוהים הוא בעצם האל הנוצרי או המוסלמי - זה באמת באסה... ואת זה ממש לא ברור לי איך פותרים.
אז ככה 333138
יכול להיות שהאלוהים האמיתי הוא הנוצרי או המוסלמי, אין דרך לדעת. לכן צריך להמר. זהו הימור, בהחלט ייתכן שנפסיד. אבל מה, חייבים להמר, אין ברירה אחרת. בכל מקרה לא נדע בחיים האלה...
אז ככה 333140
אבל אם אתה לא מראש מאמין, ואתה מודע לזה שייתכן שהאל האמתי הוא דווקא האל הנוצרי או המוסלמי, אז ברור שההימור הטוב ביותר הוא החילוניות...
אז ככה 333144
לי נראה שהבחירה צריכה להיעשות משיקול של מיקסום התועלת ולא צמצום הנזק. מאחר ואנחנו לא יודעים אם ואיזה אל יש, כדאי ללכת על זה שנותן את הפרס הכי גדול. אני חושב שזה בהחלט האל היהודי, שהוא הרבה יותר נשגב מהאל הנוצרי. אני לא מכיר תיאולוגיה מוסלמית לעומק אבל באופן כללי אני לא צריך כ''ך הרבה בתולות.
אז ככה 333159
טוב, אם אחשוב אי פעם לנסות איזה דת, אני אשקול את זה - אם כי, כמובן, בתור אישה, האל הנוצרי הוא היחידי האפשרי איכשהו.
אבל ממילא אין סיכוי רב שאזנח את חילוניותי...
אז ככה 333176
טוב, אני לא חושב שאנשים משנים את אמונותיהם בגלל דיונים פילוסופיים, מעניינים ונעימים ככל שיהיו.
אבל רק ככה לשם הספורט, אם אנחנו כבר כאן, למה את חושבת שהאל הנוצרי הוא היחידי האפשרי? האם הקביעה הזאת לא נובעת מלכתחילה מהנחת יסוד חילונית?
אז ככה 333184
היחידי האפשרי לנשים. יחסית לדתות המונותיאסטיות, הנצרות היא הפחות מייל שוביניסטית.
וברור שהנחות היסוד שלי חילוניות. את זה אמרתי מראש. יותר מזה: לא כל כך מובן לי מדוע צריך אדם דתי את ההימור של פסקל. אם הוא מראש דתי, אז מה הסיפור?
אז ככה 333195
ההימור של פסקל הוא טוב למצבים שבהם את משליכה את כל הנחות היסוד הקיימות שלך ומחליטה לעצב לך תמונת עולם חדשה, מסיבה זו או אחרת. זה לא קורה הרבה בחיים. לרוב האנשים זה לא קורה בכלל. אבל אם זה קורה אז זה מאורע די דרמטי, ומשפיעים על ההחלטה שלך כל מיני גורמים. הטיעון הפילוסופי הוא רק אחד הגורמים.
אני לא חושב שהוא באמת יכול להחזיר מישהו בתשובה בכוחות עצמו, אבל אני חושב שהוא טיעון ממש מעניין ולא שגרתי.
אז ככה 333197
בעניין ה''לא שגרתי'' אני חולקת עליך לגמרי. פגשתי מספיק דתיים שמעלים אותו. ואף פעם לא הבנתי מדוע אין הם לוקחים בחשבון את האפשרות שהאל האמתי הוא מדת אחרת.
אז ככה 333201
לא שגרתי בנוף הפילוסופי, אני מתכוון.

אני לא רואה שום סיבה להאמין שהאל האמיתי הוא מדת אחרת. הרי מאחר שאין לנו שום ידע ודאי בנידון, ועלינו לבחור במה להאמין, למה לבחור בדת אחרת? זה לא עושה היגיון (כמו שאמרה לי מזכירה חביבה השבוע). אם אנחנו כבר יהודים, למה לבחור להיות יהודי מומר?
אז ככה 333209
אבל אם אתה בוחר רק לפי הדת שאליה נולדת, כל הרעיון בהימור נופל.
אז ככה 333212
אני לא בטוח, ההימור בטיעון הוא בין אמונה באלוהים לבין חוסר אמונה באלוהים. ניתן אולי להכריע באמצעותו גם בשאלת איזו דת לבחור אבל זה לא נראה לי העיקר.
בסופו של דבר אני חושב שמה שחשוב ללמוד מהטיעון הזה זו הטכניקה ולא בהכרח המסקנה הסופית. זה חשוב לדעת לבחור בצורה רציונאלית את הנחות היסוד, בכל שאלה. את חישוב התוחלת צריך לעשות בכל מקרה לגופו.
אז ככה 333214
טוב, דעתי היא עדיין שכיוון שההימור אינו מכריע באיזה אלוהים לבחור, אז הוא חסר משמעות למעט לאותם אנשים שממילא רוצים להאמין/מאמינים באל מסוים.
אז ככה 333289
מה פתאום, הטיעון בדיוק בא להחליט *אם* להאמין. הוא לא מיועד לאלה שמאמינים מראש אלא באמת לאלה ששתי הבחירות פתוחות בפניהם. אין הרבה כאלה. רוב האנשים חיים לפי אותה הנחת יסוד את כל חייהם, וזה בסדר. פסקל טוען שאם את רוצה להיות רציונאלית לחלוטין, אז צריכה לבחור באמונה. אבל מי רציונאלי לחלוטין בעולם הזה?
אז ככה 333299
כיוון שכפי שכבר אמרו לך, לא מדובר כאן בשתי בחירות אלא ביותר - אז ההימור תקף עדיין רק למאמינים מראש. (ובטח בנצרות, כפי שציינתי).
אז ככה 333318
אני לא מבין את ההיגיון שבדברייך. באילו בחירות מלבד השתיים מדובר? ואיך מכאן נובע שההימור תקף רק למאמינים מראש?
אז ככה 333336
הבחירה היא בין אין אלוהים ליש אלוהים יהודי, יש אלוהים נוצרי, יש אלוהים מוסלמי וכיו''ב.
ומכאן נובע שההימור טוב רק למאמינים מראש, כי רק הם יכולים להחליט (באופן מקובל, גם אם לא בהכרח רציונלי) בין כל האלים האפשריים.
אז ככה 333345
לא חייבים לעשות חיים קשים. בואי נתחיל בשאלה פשוטה - יש אלוהים או אין? אני לא מדבר על אלוהים היפותטי אלא על המשותף לכל הדתות - משהו שהוא אחדותי, ברא את העולם הזה, טוב ומעבר להכרתנו - אינסופי במובן התיאולוגי של המילה.
נראה לי שזו השאלה העיקרית. אח"ך, להכריע לגבי הדרך לעבוד אותו, זו שאלה נוספת.
אז ככה 333364
כיוון שלשאלה הראשונה אין לי תשובה, היא לא יכולה להיות נפרדת לגבי מהשנייה: רק מי שמאמין מראש בקיוצו של אלוהים יכול לשאול על איזה אל מדובר - כי יש אובייקט כזה שעליו נשאלת השאלה.
אז ככה 333367
התשובה לשאלה הראשונה היא ההימור. אין תשובה ודאית לשאלה, ולכן מהמרים, כלומר מניחים שיש אלוהים, ואז יש אובייקט ואפשר לעבור לשאלה השנייה.
אם בחרת להמר שאין אלוהים, מפני שאת לא מסכימה עם הטיעון או מפני שבכל מקרה לא כך את מחליטה את החלטותייך, אז באמת אין מה לעבור לשאלה השנייה.
אבל זה לא נכון להגיד שההימור הוא עבור מי שמאמין מלכתחילה.
אז ככה 333372
טוב, הרי שנינו יודעים שזה ויכוח סרק...
שנה טובה!
אז ככה 333389
כנראה...
גם לך, חג שמח

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים