בתשובה לאורי רדלר, 06/12/05 23:54
לא הצלחתי להבין משהו 353279
העיון במקרא כלומר בתנ"ך ביצירותיו המוקדמות מעלה תוכן המביא מבנה חוקתי של עשה או לא תעשה. לצורך העניין אין פה ציווים לחיי סבל אלא הדרכה מוסרית, בניין יחסים בין העם הישראלי לבין האל וכן ציווים לבניין החברה הישראלית בארץ מיועדת. במקרה זה האל המקראי הינו בסיס למבנה החוקים החברתיים (משהו בסגנון: "אל תרצח כי אלהים אמר"‏1) ולא כפי שהבאת: חיי סבל על מנת להרוויח אושר (בעולם הבא לצורך העניין). אדרבא חזרות רבות של דברים הנאמרים בתנ"ך מדגישים שההימנעות מהציווים מביאה חיי סבל, אם כן יש היקש לוגי בין שמירה של ציווים לחיי אושר זמינים (לפחות על פי הצגתם בתנ"ך).

שנית, וזו נקודה שאני מהסס לנגוע בה, האם יש מקום להקדיש מחשבה בנוגע להופעתו של המושג אלוהים ועל משמעיותיו? נראה לי, שהמאמר שכתבת מנסה להסביר מהו מקומו של מושג זה בהיסטוריה האנושית, אבל הייחוס למושג והופעתו מכילים פרדוקס מסויים: 'אלוהים' הוא מושג שאני יכול להצביע לכיוונו אך איני יכול להגדירו- אלהים הוא סימול 'משהו' קיים, 'אלוהים' הוא 'המקום' שמסתיימות בו המילים לתאר כי הוא פשוט...'גדול יותר'. לדעתי יש מקום לשאול- האם אין ב'מושג' זה כדי ללמדנו כי אין טעם לחייו של האדם המאמין ואין לאדם מאמין זה חיים? (במובן המקובל) כי לאדם מאמין זה יש השתעבדות מוחלטת ל'אל' אשר בחוייתו, של האדם המאמין, כלפי 'האל' הוא: 'זה מה יש, וזה הכול'. אם כן אין האל בעל הטעם או המשמעות לסבל האנושי, הוא פשוט מבטל את משמעות החיים האנושיים.

אני מודע לכך שדברי כנראה מעורפלים, אנא התייחס עליהם כאל בסיס לבדיקה או נקודת מוצא לדיון.

1 זה דורש ביאור ובירור, אני לא מבטיח שאוכל לכסות את כל מה שאני חושב על העניין אבל אשתדל.
לא הצלחתי להבין משהו 353347
הדת היהודית אכן מהווה בעיה כפולה: גם משום הנסיבות ההיסטוריות של גלות ובידוד, וגם משום הנתון הסטטיסטי הפשוט המורה על כך שמדובר במיעוט זעיר בקרב העמים.

לגבי אלוהים ומשמעויותיו: אלוהים הוא בעל משמעות של משהו שמעבר, שאינו ניתן לתיאור במלים רק עבור מי שחש כך. עבור מי שאינו חש כך, אין למונח משמעות וגם אין לחיים משמעות.
לא הצלחתי להבין משהו 353771
תן לי להבין נכון: האם הדת היהודית היא בעיה כפולה משום שאי אפשר להסיק את הכשל הלוגי? אדרבא נראה שעל פי דבריך, קיום מצוותיה בגלות מחזק את אי רציונליות של הדת.
וכן כמיעוט זעיר האינטרס הוא להיטמע או להתבולל (איך שתרצה) בין העמים הגדולים ממנו. מה שמחזק את שיטתך לפי איך שהבנתי אותה: חוסר לוגיקה בקיום ציווים אשר פוגעים בנוחות.

או שמא בעצם הכוונה שאין מתבצעת 'עסקת חילופין' מוצלחת בין מאמיני הדת לדת. יש סבל ואומללות גם כאשר מקיימים פחות או יותר את מצוות הדת. בכל מקרה אשמח לפירוט נוסף של דבריך.

האם חוסר משמעות יכול לגרום לחיי סבל?

איך אתה יודע שאלוהים הוא בעל משמעות של משהו שמעבר?
לא הצלחתי להבין משהו 353894
"תן לי להבין נכון: האם הדת היהודית היא בעיה כפולה משום שאי אפשר להסיק את הכשל הלוגי? אדרבא נראה שעל פי דבריך, קיום מצוותיה בגלות מחזק את אי רציונליות של הדת"

היא בעיה כי הדגימה קטנה מדי. ההתעסקות בדתות קטנות, כתות או מכשפות אינה רלוונטית כשאנו בוחנים את התמונה בכללה.

"איך אתה יודע שאלוהים הוא בעל משמעות של משהו שמעבר?"

מי אמר שיש אלוהים?
לא הצלחתי להבין משהו 353904
מי אמר שאין אלוהים?

תחליט, אם אין אלוהים אז שאלתי מיותרת. אך אם יש מקום לסבור שיש אז לשאלתי יש בהחלט מקום. כי איך אפשר לדעת שהתייחסותם של מאמינים למושג 'אלהים' תואם את הגדרתך זו?

האם האיסלם מסתדר עם התאוריה שלך?

האם התאוריה שלך תואמת את המציאות ההיסטורית? (כגון ראשית היווסדה של הנצרות כדת האימפריה הרומית, והמשך הדומיננטיות שלה באירופה המערבית)

(אגב, אם היהדות "היא בעיה כי הדגימה קטנה מדי" למה במאמרך זה הזכרת אותה: "לו היו כל היהודים מצייתים לצו 'והגית בה יומם ולילה,' לא היה מי שיזין את ההוגים", אני קיבלתי את הרושם שהינך מדבר על כל הדתות בעלי בסיס המשותף של אמונה שלא עומדת על פי כללי היגיון עם חוסר ציות מסויים לכללי אותה דת)

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים