בתשובה להקריבו המקוטב, 23/09/01 9:39
כפירה בזכות ההגדרה העצמית? 36150
נכון שדב"ג לא תיאר לעצמו את אריה דרעי ושות'. נכון שדב"ג, אתאיסט מוחלט, ראה ערך בשמירת זיקה לא-מוגדרת ליהדות הדתית, ובהחלט כינה עצמו יהודי. נכון גם שהמציאות היום טופחת על פני החושבים כמותו.

אך מה ראוי לעשות, לשיטתך? מה אתה מסיק מהעובדות הללו, עליהן אנו מסכימים?
כפירה בזכות ההגדרה העצמית? 36163
רסטורציה של ערכי תנועת העבודה,הגדרה מחודשת של יהדות על בסיס הומניסטי (שימוש במורשת של היהדות הרפורמית),יצירת לאומיות ישראלית על בסיס א-דתי משהו שהוא שילוב של כנענות אולי עם הגישה של הלל קוק (ששמו וגישתו עלו מחדש בזמן האחרון עם מותו)
(והיה גם מאמר של דורון רוזנבלום 'בהארץ')
אין לי מתכון תפור ומדויק נראה לי רק שהסיסמה של מדינת כל אזרחיה צריכה להתמלא בתוכן אידיאולוגי מוצק יותר (ושכבה רחבה יותר התומכת בה) כדי שתהוה אופציה משמעותית בזירה הישראלית.כמו כן נראה לי גם שיהיה קשה מאוד לרבים מאיתנו להוציא לגמרי את היהדות מן התמונה לחלוטין,לטובת הגדרות ליברליות מוחלטות.
אני מציע איזו שהיא סינתזה אקטיבית של לאומיות,דמוקרטיה ויהדות, איזו צורה היא תלבש אני מודה שאין לי מושג מדויק.התפיסה הליברלית דמוקרטית הנוכחית ניראת לי מעין תגובת נגד מחשבתית בלבד בעלת יכולת גיוס מוגבלת מאוד בשאר המימדים.
דבר נוסף שברור לי שאת החלל האידאולוגי שמותיר הציבור החילוני תופסים כוחות אחרים שלא במהרה יפנו את מקומם.
כפירה בזכות ההגדרה העצמית? 36211
הלל קוק ז"ל שנפטר לפני כחודש, היה אכן הוגה מדיני/חברתי ראשון במעלה בתחום השאלות המועלות כאן שוב ושוב, שסלל נתיבים, מעבר למסגרות קיימות. לדעתי, טוב יעשה אם יוקדשו לו כתבה ודיון באייל. למרבה הצער, גורמים שונים משתי צידי הקשת הפוליטית, היצניעו את גישותיו, אולי דווקא בגלל העוצמה המהפכנית של השכל הישר שבהם.

נ.ב., מומלץ לעיין בהקשר זה בפריסת משנתו, תוך דיון פורה וחד-הבחנה בכלי ביקורת מעולים, פריסת הקשרים היסטוריים ועוד, בספרו של יוסף אגסי "בין דת ולאום -לקראת זהות לאומית ישראלית", פפירוס, 1984.
כפירה בזכות ההגדרה העצמית? 36221
אני מסכים שלרעיון של התנתקות מוחלטת מהיהדות יש יכולת גיוס מוגבלת ביותר. זה זמן רב שידוע לי שאין רוב חילוני בישראל, ואף שהחילונים המוחלטים הם מיעוט קטן ביותר.

עם זאת, איני יכול להסכים להצעת הסינתזה שלך, משום שהיא מנציחה את העירוב השעטנזי (מונח יהודי, כן) בין דת ומדינה, בין ערכי שלטון וחברה לבין ערכי דת ומסורת. עובדה היא, שהפרדת הדת מהמדינה עובדת לטובת הלאומים שהשכילו לערוך אותה.

אני מקווה שיותר ויותר אנשי רוח ישתכנעו בנכונות הדברים שטענתי כאן וטענו אחרים לפני, ושיוכשרו הלבבות למהלך אמיץ לתיקון החברה הישראלית, כולל תיקון המשטר הישראלי. אינני יודע אם זה יקרה, אבל זו תקוותי, כל עוד אני חי כאן (וגם אח''כ, בעצם).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים