בתשובה לברקת, 09/04/06 8:48
נא לדלג 377602
אני הולך לעתים להקרנות באוניברסיטה. זה לא מהווה תחליף (ע''ע מבחר, צפייה חוזרת, שקט, נוחות).
נא לדלג 377614
אלה כבר בחירות שלך משיקולי נוחות. רחוק מאוד מהתמונה שאתה מנסה לצייר, כאילו צפייה בסרטים היא זכות אזרח בסיסית שנשללת ממך.
נא לדלג 377631
כרגיל, זה הכל עניין של גבולות. אם יסופר לנו על עניים בירוחם המתקיימים אך ורק מאכילת לחם, האם נזדעזע? אחרי הכל הם לא רעבים ללחם, הם ממש נחנקים כבר מלחם. האם מזון הוא זכות בסיסית? כמה סוגים של מזון? כמה קלוריות ליום? ויטמינים? מינרלים?

אני יכול ללכת פעם בשבוע להקרנה בחינם, ובעיני רבים הרי שזכות האזרח שלי לצפייה בסרטים מומשה והכל בסדר. אני, לעומת זאת, לוקח את הצורך הבסיסי באומנות קצת יותר ברצינות, ולא מסתפק בזה. אני לא בוכה על זכויות שנשללו (אני לא בעד שהממשלה תתחיל לרכוש דיסקים ולחלקם לכל האזרחים בחינם, למשל), אבל למרבה הצער אני רוצה קצת יותר בתחום הזה ממה שידי משגת, ואני לא חושב שזה פשע.
נא לדלג 377636
אתה באמת ממחיש בתגובתך זו את מה שטענו כאן התש"חיסטים במשך זמן רב לגבי העניים, ובמילים קצרות: נותנים להם אצבע אז הם רוצים את כל היד.
נא לדלג 377640
אם למספר מצומצם של עשירים יש לא רק את כל היד, אלא חמש, שש ידיים, והם גם ממשיכים לצבור ידיים על חשבון העניים, אין כל פלא שהעניים לא מסתפקים באצבע.

(טוב, גם עכשיו אני סוטה מהנושא. רק שאורי רדלר לא יבוא).
המדיום אינו המסר 377646
אני רואה את הצורך הבסיסי באמנות (לא אומנות) בדרך אחרת לגמרי. האם הוא מחייב צפייה פסיבית באולם חשוך בסרט האהוב עליך? זו דרך אחת, ספציפית מאין כמוה, להיות קרוב אצל האמנות. ומי אמר שמדובר רק בצריכה? מישהו אחר יטען שחייו אינם חיים בלי יצירה יומיומית של ציורי שמן בגודל 3X3 מטר, שלושה כאלה ליום, או בלי עיסוק מתמיד בסריגה של קישוטי מקרמה (והמדינה מחויבת לספק לשניהם חומרי גלם, כן? שאם לא, ייצאו לשדוד חנויות "עשה זאת בעצמך"). בא שלישי ורוצה להפיק צלילים מהגיטרה המקורית של ג'ימי הנדריקס, שאחרת יחלה מאוד חלילה. מה עושים? מכניסים אותה לסל הבריאות?

אני בין ארוחת הצהריים לבין הקפה שאחרי, אז בטח אנסח לא במאה אחוז ומקסימום אחזור אח"כ ואתקן ניואנסים:
העובדות הן, שלבני אדם יש צורך כזה, בביטוי אמנותי מסוים או בחשיפה לאמנות כלשהי. אבל כיוון שניתן לצקת את הצורך הזה לתוך כל כלי שהוא (תרתי משמע), הקרקע נשמטת מתחת לטיעון שלך. ניקח דוגמה מוזיקלית: כשבארץ לא היתה מוזיקה לועזית לרפואה באף תחנת רדיו, אנשים האזינו לרדיו רמאללה בקליטה גרועה ורכשו משם את השכלתם המוזיקלית בפופ עכשווי. היום אתה בא לטעון שבלי רמקולי רצפה, דולבי סטריאו, סאב וופר וכל זה, חייך אינם חיים. וכל זאת כאשר למעשה, הצורך המוזיקלי *הבסיסי* (אתה אמרת!) של בני אדם אינו בהאזנה בתנאים אופטימליים, אלא בהקשבה ו/או השמעה של מקצבים מוזיקליים וקול אנושי. בהקצנה, גם תיפוף על הברכיים שלך ושירת יחיד יעשו את העבודה, אם מדברים על הצורך האנושי הבסיסי במוזיקה. אין צורך לפרוץ לחנויות שמוכרות האמונד.

הטענה כאילו רק האמונד יספק אותך, וכאילו מישהו חייב לספק לך האמונד, משולה בעיניי לטענתו של עני שרוצה מהמדינה/חברה לא לחם משביע ולא סלט ירקות מזין ולא בשר המכיל חלבון מלא, אלא עוגת פבלובה בטעם אננס דווקא, עם צבע מסוים מאוד לציפוי הג'לי, ואם אפשר תוך שימוש בשמנת דיאטטית, כי כבר הגזמת השבוע עם ממתקים.

את הדרישה הזו, אם כך, הייתי מסכמת בצמד המלים: בעיה שלך.
המדיום אינו המסר 377667
ישנם כמה היבטים:

ראשית, כפי שציינתי, העניין הוא מקומו של הגבול. לדעתי השאיפות שלי דווקא צנועות ובהחלט אינן מתקרבות לעשירון העליון של השאיפות: אני לא דורש לצפות בסרטים במערכת קולנוע ביתית, באיכות של DVD ובחדר ממוזג. הטענות העיקריות שלי היו בקשר למבחר (מה, זה שמציגים כל שבוע באוניברסיטה את הבורקס האחרון של ברוס ויליס אמור לספק את הצורך שלי באמנות? זה אמנות זה?) ובנגישות (לא כל אוניברסיטה מציעה סרטים בחינם, ולא כולם לומדים באוניברסיטה. לבני נוער באופקים לא מגיע קולנוע בחינם?). את נטפלת לכמה אזכורי נוחות בהודעתי, אך הם שוליים.

שנית, קיים אלמנט הפגיעה באחר. אם אני גונב מכונית או שודד חנות "עשה זאת בעצמך" אני פוגע ישירות ובאופן נחרץ ביהודי אחר (סתם... או בגוי), וזה כבר לא מקובל עליי. המהדרין יציינו שהורדת סרטים מהאינטרנט פוגעת ללא ספק, אבל גם זה לא מקובל עליי: ראשית, ראי את המחקר עליו דיבר ראובן למטה, אשר מסביר כי הורדה מהאינטרנט כמעט ולא פוגעת במכירות; שנית, אם הפגיעה העיקרית היא במנהלי אולפנים שמנמנים ועושקים (הם אלו המנהלים את עיקר המאבק בהורדות), אין לי יסוריי מצפון גדולים על כך.

שלישית, באשר לדרישה ליצירה של אמנות: המדינה דווקא מכירה בכך ומממנת יצירת קולנוע, מוזיקה ועוד, כידוע לך. בכל מקרה, יצירה של אמנות אמורה גם להכניס כסף פה ושם, כך שאני לא רואה רע בלעזור לצייר מסוים בתחילת דרכו בכדי שיוכל להרוויח כסף מציוריו מאוחר יותר. אבל זה לא קשור לדיוננו; כפי שציינתי, אני לא תומך בזה שהממשלה תספק לי סרטים, ואם לא היתה אופציה של הורדה מהאינטרנט לא הייתי יוצא להפגנות; הייתי מפגין, לצערי, באמצעות הדרת רגליי מבתי הקולנוע ומספריות הוידאו, כי פשוט אין לי ברירה.
המדיום אינו המסר 377668
לא נראה לך מוזר שההורדות הפירטיות לא פוגעות במכירות? למה זה לדעתך?
ד"א, איזה סכום נראה לך הוגן לדרוש עבור צפייה בסרט?
המדיום אינו המסר 377719
רגע, אתה הוא זה שהבאת לינק למחקר. למה שלא תספר לנו למה ההורדות אינן פוגעות במכירות?

לא רק שאין פגיעה, אלא מוזכר שמאז התחלת שיתוף הקבצים תעשיות הסרטים, התוכנות ומשחקי המחשב נמצאות בפריחה (המחקר עצמו עוסק בהורדת מוזיקה).

ברור לי שבתי קולנוע מסחריים לא יכולים להציג סרטים ב-‏5 ש"ח; וכפי שברקת הזכירה, ניתן לצפות בחינם במקומות שונים. העניין הוא, אם כן, המבחר והנגישות. ראה הודעתי לברקת.
המדיום אינו המסר 377741
דווקא היה בהולנד בית קולנוע שהציג סרטים ב-‏5 גילדן (שווה ערך לפחות מעשרה שקלים בזמנו). אבל אלה היו סרטים בסיבוב שני (כשנה אחרי ההפצה לראשונה), ורק סרטי מיינסטרים הוליוודיים.
המדיום אינו המסר 377782
זכורה לי במעורפל יוזמה של מתנ''ס מקומי להקרין סרטי קולנוע בעלות של עשרה שקלים (לא כל כך מזמן, זה היה זול גם אז), ישנם מספיק אולמות שעומדים ריקים שעות רבות, הקרנת סרטים בעלויות נמוכות יכולה להשתלם כלכלית (במיוחד לאור העובדה שלא נראה לי שזה יפגע במכירות הרגילות).
המדיום אינו המסר 377756
הבאתי את הלינק ואני אכן חושב שיש כאן קושיה לתרץ. אתה לא?
המדיום אינו המסר 377670
אם מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים יתחילו להפגע כלכלית, הם יפתרו את הפקידות החמודות שלהם ואת הנהגים החסונים שלהם. בעלי האולפנים אולי לא יצאו לנופש בבורה בורה השתא, אבל עוזרת הבית הרזה שלהם תוותר על הקולג' לילדים, המנקה בקולג' תוותר על הארוחה הבשרית היומית שלה, הקצב לא יקנה ירקות טריים והירקן יפשוט את הרגל, וישלח את הבת שלו לעבוד ברחוב.
המדיום אינו המסר 377673
מה אתה מדבר. כל האסונות האילו יתקזזו מכיוון שהם לא יכלו את ממונם הדל בקולנוע. מכיוון שמחירי הסרטים ירדו פלאים, הם גם יוכלו לוותר על הטלוויזיה ולהסתפק ברדיו.
המדיום אינו המסר 377688
אם הביקוש ירד והעלות תעלה, אין ספק שהמחיר יעלה.
המדיום אינו המסר 377694
העלות של מה? על מה אנחנו מדברים? חשבתי שהמטרה היא לא לשלם עבור סרטים, איך המחיר שלהם יכול לעלות?
המדיום אינו המסר 377699
אם "מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים" הרוויחו עד עכשיו מליון זהובים על כל סרט שהם ייצרו, ובכל סרט צפו מליון צופים ששילמו עשרה זהובים כל אחד, ועכשיו "מנהלי האולפנים השמנמנים והעושקים" ירוויחו רק חצי מליון זהובים אבל את הסרט יראו מאה אלף אנשים, לכן, העלות של "ייצור חווית צפייה בקולנוע" תעלה יותר, ולכן המחיר של כרטיס קולנוע יעלה יותר.

המטרה של האלמוני היא לשלם פחות על ידי גניבה. לא כולם מקבלים קו רחב חינם, לא לכולם יש אפשרות להחזיק מחשב, לא לכולם זה כדאי (למשל, אם אתה צופה בסרט אחד בשנה, אתה משלם 10 זהובים בשנה, בזמן שעל חיבור לרשת היית משלם 10 דולר בחודש, שזה 120 זהובים בשנה).
המדיום אינו המסר 377727
לדעתי מחיר כרטיס הקולנוע יכול להישמר אם מנהל האולפן השמנמן יקצץ את משכורתו בצורה דרסטית וימכור כמה ממטוסיו הפרטיים.

בכל אופן, אני לא יכול, למרבה הצער, לעזור לכל העולם. החיים קצרים ואם אני אתעקש ללכת לקולנוע רק בכדי שמחירי הסרטים יישמרו, אני לא אזכה לצפות בסרטים רבים מדי. מצטער, לא מוכן. הכדור נמצא במגרש של מנהל האולפן, לא במגרש שלי.
המדיום אינו המסר 377730
גם את מחיר הארוחה במקדונלד אפשר להוריד אם נוריד את הרווחים של עמרי פדן. אז זה אומר שמותר לי לגנוב ממקדונלד?

על "תתעקש ללכת לקולנוע רק בכדי שמחירי הסרטים יישמרו" פשוט תתעקש לא לגנוב. את ההחלטה אם ללכת לקולנוע ולשלם מחיר מלא, או לא ללכת ולוותר על הסרט, נשאיר לך.

מתי, לדעתך, מותר לגנוב? האם כשבעל החברה ממנה אתה גונב שוקל יותר מ80 קילו? האם כשבעל החברה ממנה אתה גונב מרוויח יותר מאה אלף שקל בחודש?
המדיום אינו המסר 377742
אתה מנסה לצבוע את כל העניין בשחור ולבן, ולטעמי יש כאן המון אפור.

אם אתה לא מוכן לשמוע על גניבה בשום אופן, ואתה מוכן אף לרעוב ללחם ורק לא לגנוב, אז הפער בינינו גדול מדי.

מה דעתך, אגב, על הודעתו של קהלת, שבעצם אין כאן גניבה אלא הפרת זכויות יוצרים, כי מדובר בקניין רוחני וזה שאני מוריד סרט מהאינטרנט לא אומר שאני לוקח אותו לצמיתות ממישהו?

יש לזכור כי הטיעון שהבאתי בנוגע לשמנמנים והעושקים מסביר רק מדוע לדעתי אני לא נוטל את פת הלחם האחרונה ממישהו כשאני מוריד מהאינטרנט, אבל זוהי כמובן לא -הסיבה- להורדה מהאינטרנט, כפי שמשתמש מהשורה האחרונה שלך.
המדיום אינו המסר 377760
השאלה היא האם ההפסדים לכלכלה בגלל שמנהלי האולפנים יפסיקו לחלחל כסף (איך אומרים trickle down?) למזכירות ולנהגים יתקזזו על ידי החיסכון של לראות קולנוע ב*חינם*. אני לא מתכוון להכנס לדיון עמוק בשאלה, רק להבהיר את הטענה.
המדיום אינו המסר 377851
לא השאלה היא האם השמנמנים המדוברים לא יפסיקו פשוט להשקיע את כספם ביצירת סרטי קולנוע כי כולם צופים בהם בחינם. אפילו סרטים עצמאיים צריכים מימון. בסוף כל מה שישאר לנו זה וידאו ארט.
המדיום אינו המסר 377860
זאת אכן שאלה, אבל לא *ה*שאלה. אני התייחסתי לתגובה 377670 בלבד. השאלה שלך היא טובה אבל הבטחתי לעצמי לא להגרר לדיון ארוך בעניין, אולי בהזדמנות אחרת.
המדיום אינו המסר 377706
טוב, אני לא בדיוק חסיד של התאוריה שטוענת שככל שהעשירים יתעשרו יותר כך יהיה גם טוב יותר לעניים. לאחרונה התגלה גם שלרבים מתושבי ישראל נמאס מהתאוריה הזו, והם בחרו לבעוט בביבי.

הניחוש המאוד פרוע שלי הוא שאתה, אלמוני יקר, אינך עני מרוד שנאלץ לעבוד בתנאי עבדות והשפלה במק'דונלנדס, למשל. אני כן, ואני רוצה לראות אותך לצדי במטבח מחייך ומהלל את מנכ''ל מק'דונלדס המואיל בטובו לספק לנו עבודה. זה לא עובד כך.

יו, עכשיו באמת סטינו. אולי עדיף שלא נמשיך...
המדיום אינו המסר 377709
רבים מהאחרים ממשיכים להחזיק בתיאוריה הזאת, לכן הם בחרו באולמרט.

אני לא עשיר גדול, ועדיין, אני לא חושב לגנוב מהעשירים.
המדיום אינו המסר 377685
לעניין הפסקה הראשונה, אני מבינה שאתה מוחה על הדימוי שלי וטוען שלא בפבלובה חשקה נפשך אלא ברולדת תפוחים פשוטה, וכמה כבר עולה להכין כזו? לא עקרוני בכלל.

לעניין הפגיעה באחרים - פועל כאן אפקט העדר. אתה בעצם נהנה מהעובדה שרוב מורידי הקבצים המוזיקליים גם רוכשים את הדיסק אחר כך, וטוען להגנתך שגם הם לא פוגעים וגם אתה לא פוגע. ובכן, אתה לא פוגע אקטיבית, אבל אתה גם לא בקטגוריה של "המאזינים לצורך רכישה".

שלישית, נכון, המדינה מממנת. תלוי איך, תלוי מה, תלוי מי מחליט. בשביל זה יש חוקים ונורמות. הרשויות גם מממנות עבורי תאורת רחוב (כמובן מכספי המסים), אבל זה לא אומר שאני יכולה ישירות להתחבר לארון החשמל של השכנים ממול או של בניין העירייה.
בהחלט אפשר לערער חוק/נורמה באמצעות פעולה הופכית, וזה מה שאתה עושה. אני רק חושדת שזה נובע פחות מאידיאולוגיה חופשית ויותר מטעמי נוחות (לא כלפיך אישית אלא כלפי הטענה הזו באופן כללי). מתי נולדו בכלל טענות כאלה על "היצירה הפתוחה לכולם", לפני שהיו תוכנות שיתוף קבצים? אפילו סטודנטים שצילמו ספרים שלמים מספריות לא פיתחו אידיאולוגיה סביב זה. זה מקרה קלאסי שבו הטכנולוגיה יצרה את דפוסי המחשבה.
המדיום אינו המסר 377689
''אתה לא פוגע אקטיבית'' - כיוון שציינת שממילא אין לך כסף לרכוש כרטיסים לצפייה בכל הסרטים שאתה רואה.
המדיום אינו המסר 377697
לא, זה מקרה קלאסי של דיסוננס: בהנתן ההזדמנות, כולנו (כולל עבדך הנאמן) גם גונבים וגם חיים עם זה בשלום. תמהני מה היתה תוחלת החיים של בעלות-בית זקנות אם אפשר היה להרוג אותן באנונימיות דרך הרשת.
המדיום אינו המסר 377710
ומה עם בעלות בית צעירות?
המדיום אינו המסר 377725
כן ולא, בעוד אני מסכים עם הטענה המקורית, המונח "גניבה" כאן הוא תוצאה של שטיפת המוח התאגידית בנושא (עד כמה גרוע יכול משפט להישמע ?). הפרה של זכויות יוצרים היא לא גניבה, מי שמוריד שירים לא מונע ממי שהלחין אותם לשמוע או אפילו למכור אותם לאחרים, להבדיל ממי שגונב מכוניות.

נ.ב. היתה יוזמה בארה"ב בה חיברו רובים למצלמות וידאו ומחשב, על מנת לאפשר לאנשים לצוד מהבית, עכשיו רק צריך לצייד את הרובים בגלגלים ...
המדיום אינו המסר 377737
מה דעתך על "נקודת מפגש"?
המדיום אינו המסר 377878
טרם הספיקותי.
תשובה לברקת 377739
את משווה בדימוייך מבחר קולינרי למבחר תרבותי, וזה פשוט לא נכון. אני אישית לא רואה בעייה אם כל תושבי מדינת ישראל לא ידעו לעולם מה זה פבלובה או אפילו רולדת תפוחים; אני כן רואה בעייה אם הם לא ידעו מה זה פיקאסו, החיפושיות או וית'נייל ואני. את לא רואה את ההבדל?

גם לפני דור שיתוף הקבצים הייתה אידאולוגיה, אלא שכאשר אין אלטרנטיבה, הצעקות חלושות יותר. בבריטניה של 1850 העובדים העשוקים לא צעקו "אנו רוצים ועד עובדים! אנו רוצים ביטוח בריאות!", פשוט מפני שלא היו דברים כאלה. זה לא אומר שהם לא סבלו. גם לפני שיתוף הקבצים אף אחד לא דיבר על שיתוף קבצים, אבל אני נאלצתי לומר לחבריי, "מצטער, אין לי כסף היום לקולנוע". דפוס החשיבה היה קיים, הטכנולוגיה הקנתה לו קווים ברורים יותר.
תשובה לברקת 377744
יש או אין הבדל, מי שמך להחליט מה תפריט התרבות החיוני שמצדיק הפרות חוק? שים גם לב שאתה מחליט בעצמך ובשביל עצמך. אתה לא הולך, למשל, לעיירת פיתוח ומציג שם בחינם מחזות ממיטב המודרנה, או מארגן להם את בלדי אולייר עם גיטרה.

ועד עובדים (יוניון בלעז) היה מטרה שהושגה על גופותיהם של עובדים רבים, שהמעסיק פשוט דרך רובה וירה בהם בהמוניהם כששברו שביתה, או סתם שיסה בהם כלבים. אני באמת לא יודעת איך להתייחס להשוואה שלך, מלבד לומר שהיא מציגה אותך באור הירואי יותר מן הראוי.
תשובה לברקת 377750
אני לא מבין איך את מצפה שאני אצא בפעולה אקטיבית ואקרין סרטים בעיירות פיתוח. יש לי זמן ויכולת לזה, לדעתך? (אני לא שואל בציניות). כרגע מובן שאני מחליט בעצמי ובשביל עצמי, כי -אין לי ברירה-. בעתיד אני אתרום יותר לשיפור האנושות (גם זה לא בציניות), אבל את לא מוכרחה להאמין לי כרגע.

את רוב הדרמה כאן את מביאה בעצמך, לטעמי. את בריטניה הבאתי להמחשת הנקודה, לא לשם כל השוואה שהיא (וזה כל כך ברור מהטקסט שלי...). אני לא מייחס לעצמי שום הרואיות.

הדיון בינינו מצטמצם, מה שמעיד על פערים גדולים מדי. אשאל היפותטית: אם לא היתה באפשרותך לצפות בשום סרט שהוא בעולם, בשום אופן (נגמרו הקרנות החינם, מחיר הכרטיס בקולנוע עלה ל-‏500 ש"ח, הוידאו התקלקל), אבל יש לך מחשב ואינטרנט ואפשרות להוריד סרטים; עדיין תישארי שומרת חוק?

(אני לא יודע מהי האמנות האהובה עלייך, אבל אם זה לא קולנוע את רשאית לשנות מעט את השאלה ולכוונה לציור או מוזיקה או מחול או מה שלא יהיה).
תשובה לברקת 377755
האלמוני המקורי? *ה*אלמוני המקורי? (זה שהוא מהדיון ההוא?)
תשובה לברקת 377767
ישר לשאלתך: אני כנראה אוריד סרטים במקרה כזה. רק לא אעטוף את זה באידיאולוגיה.

מלבד זאת, אני טוענת שהסיבה להורדה/שיתוף קבצים היא אחת: "כי אנחנו יכולים".

לא הבנתי מדוע דוגמת התרבות לא מוצאת חן בעיניך. אתה בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים או לא?
תשובה לברקת 377772
שאלת ה"פגיעה" היא מעניינת. אם תראי רק סרטים שברור לך שלעולם לא תשלמי כסף כדי לראות, האם לדעתך את פוגעת במישהו?

(אל תשאלי אותי למה זו תגובה להודעה הזו דווקא).
תשובה לברקת 377807
לא בטוחה. אענה במטאפורה מתחום הביגוד - יש חולצה במבצע בעשרה שקלים. אני שואלת את עצמי: לו היתה עולה מאה שקלים, האם הייתי רוצה לקנות אותה? אם התשובה היא לא - לא אקנה אותה.

(כן, העיקרון הזה מתנגש עם מדיניות קניות אחרת שסיפרתי עליה, בתחום כלי הבית. אני חיה בשלום עם הסתירות).
תשובה לברקת 377880
זה התרוץ שבו אני משתמש לעתים קרובות ביותר כלפי עצמי. כל עוד אני לא מעודד אחרים לעשות משהו דומה למוצרים שהם כן עשויים לקנות, אני לא מוצא קרבן, ובלי קרבן אין פשע.

ובכל זאת, זה רק תירוץ. הביטוי ''ברור לך שלעולם לא...'' אינו תקף לעולמנו, ואפילו ג'ימס בונד הבין את זה.
תשובה לברקת 377889
בגלל זה אמירות דוגמת זו שהחלה את הפתיל, הן הוספת פשע על חטא - לא רק שאתה עושה את זה בעצמך, אתה גם מעודד אחרים לעשות כן וטוען שזו ''זכות בסיסית''.
תשובה לברקת 377777
לדעתי צריך לסייג. הסיבה להורדת קבצים היא: "כי אנחנו יכולים, ולדעתנו הנזק לא נורא".
אילו המורידים היו יודעים שהורדת קובץ גורמת למותו ביסורים של חתול - רבים מהם היו מפסיקים, למרות שזה עדיין ביכולתם.
תשובה לברקת 377808
מסכימה.
תשובה לברקת 377800
אולי אם תתחילי להוריד סרטים מחוסר ברירה תגלי במהרה שההורדה מתעטפת לה באידאולוגיה, ככה באופן ספונטני. בכל זאת את אדם הגון ושומר חוק ואת תצטרכי להצדיק את עצמך, לפחות בפני עצמך, לא?

(אין כאן ציניות, כך זה קרה אצלי ואני משער שאצל רבים).

כן, אני בעד הבאת אמנות חינם לחסרי האמצעים, אבל כיצד אני יכול לבצע זאת כעת?
תשובה לברקת 377810
נו כן, רציונליזציה, אפולוגטיקה, כל הג'אז הזה. זה באמת תהליך אנושי מאוד ומובן מאוד. רק רציתי להצביע עליו.

לגבי אמנות חינם לחסרי האמצעים - בשביל זה תצטרך להגיע לארץ קודם כל. אבל עקרונית, יש המון דרכים חינמיות או זולות-מאוד-מאוד להפיץ תרבות ו/או לעודד יצירה (כמה כבר עולה להפיק סדנת כתיבה למשל? בהנחה שהמנחה הוא לא עמוס עוז או משהו).
המדיום אינו המסר 377724
תוכל לתת שמות של כמה מאותם "מנהלי אולפן שמנמנים ועושקים", רצוי עם תמונה (כולל הסיגר) והסבר קצר למה זכו לתואר השני מבין השניים?
המדיום אינו המסר 377732
לטעמי כל מי שמרוויח שכר בלתי-פרופורציוני לחלוטין למה שהוא עושה ולשכרם של העובדים הפשוטים ביותר במפעלו הוא עושק, במידה זו או אחרת. במיוחד נכון הדבר אם הוא נלחם בחירוף נפש לשמור על רמת השכר שלו.

בעולם המוזיקה, אגב, שגם בו אני נוהג לגנוב, מנהלי חברות תקליטים עושקים הינם מחזה נפוץ אף יותר. תתקשר לארקדי דוכין ותשאל אותו מה דעתו על מנהל חברת התקליטים שלו לשעבר. קראתי עשרות כתבות על סכסוכים כאלו ועל אמנים שנשדדים על ידי התאגידים. בטוח נתקלת בכתבה כזו.
המדיום אינו המסר 377740
בלי אותו משקיע ראשוני שמנמן ושנוא, ארקדי היה היום פועל במפעל במפרץ חיפה.

אה, ואם כבר שואלים את ארקדי דוכין, בוא נשתמש בו כבורר בשאלה: האם מותר להפר זכויות יוצרים?
המדיום אינו המסר 377771
איך נקבעת הפרופורציה? על פי כמות הזיעה?
המדיום אינו המסר 377801
אענה לך בשאלה: האם לדעתך יש איזה שהוא אדם על פני כדור הארץ שתסכים להודות שהוא מרוויח שכר בלתי-פרופורציוני?
המדיום אינו המסר 377811
בוודאי, למשל האנשים מתגובה 144396 המפורסמת של יהונתן אורן.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים