בתשובה לאורי ד., 22/04/06 0:47
יידישקייט 380197
1. אין בעד מה.

2. נראה לי שיש לך טעות. שיר השירים נכתב על האהבה בין כנסת ישראל לקב"ה כשהעם היה בארצו, הרבה לפני הגלות. הוא אמנם מתאר עליות וירידות, פגישות ופרידות, אבל הוא אינו שיר גלותי ואינו נובע ממצבו הגלותי של עם ישראל.
יידישקייט 380200
2) השיר עצמו כן. אבל הרעיון הוא מאוחר ואנחנו מכירים אותו מהמדרש שנכתב בגלות.
שיר השירים וגאולה 380204
את בוודאי מכירה את הגמרא בשלהי כתובות על שיר השירים.
הגמרא הזו שימשה את הגאון הקדוש והטהור מסאטמאר בשיטתו על הציונות.
הגמרא הזו מסבירה היטב את משמעותו האמיתית של שיר השירים. זהו אינו שיר על אהבת בשר ודם. זהו שיר על אהבה מטאפיסית ועל גאולה.
שיר השירים וגאולה 380277
ד,א הִנָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, הִנָּךְ יָפָה--עֵינַיִךְ יוֹנִים, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ; שַׂעְרֵךְ כְּעֵדֶר הָעִזִּים, שֶׁגָּלְשׁוּ מֵהַר גִּלְעָד. ד,ב שִׁנַּיִךְ כְּעֵדֶר הַקְּצוּבוֹת, שֶׁעָלוּ מִן-הָרַחְצָה: שֶׁכֻּלָּם, מַתְאִימוֹת, וְשַׁכֻּלָה, אֵין בָּהֶם. ד,ג כְּחוּט הַשָּׁנִי שִׂפְתוֹתַיִךְ, וּמִדְבָּרֵךְ נָאוֶה; כְּפֶלַח הָרִמּוֹן רַקָּתֵךְ, מִבַּעַד לְצַמָּתֵךְ. ד,ד כְּמִגְדַּל דָּוִיד צַוָּארֵךְ, בָּנוּי לְתַלְפִּיּוֹת; אֶלֶף הַמָּגֵן תָּלוּי עָלָיו, כֹּל שִׁלְטֵי הַגִּבֹּרִים. ד,ה שְׁנֵי שָׁדַיִךְ כִּשְׁנֵי עֳפָרִים, תְּאוֹמֵי צְבִיָּה, הָרוֹעִים, בַּשּׁוֹשַׁנִּים. ד,ו עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם, וְנָסוּ הַצְּלָלִים--אֵלֶךְ לִי אֶל-הַר הַמּוֹר, וְאֶל-גִּבְעַת הַלְּבוֹנָה. ד,ז כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי, וּמוּם אֵין בָּךְ. {ס}
אולי איזושהי נימה סאטירית של איפכא מסתברא בדבריך חמקה ממני, אבל מוכרחים להודות שבמקרה זה המשל מוצלח הרבה מן הנמשל.
שיר השירים וגאולה 380381
לא היתה פה נימה סאטירית. האמת הפשוטה היא שקצת נסחפתי.
אבל אין דבר. זה תמיד קורה לי כשמזכירים את שמותיהם של הרבי מסאטמאר, הרב חיים סלובייצ'יק, החזון איש או את שמו של הגאון הרוגאטשובי.
יידישקייט 380217
תיקון טעות (מבלי לחלוק על הטענה עצמה):

מרבית החוקרים סבורים כי שיר השירים נכתב לאחר חורבן בית ראשון.
יידישקייט 380221
לייתר דיוק: לאחר בניין הבית השני.
יידישקייט 380227
טוב, זה כנראה מסביר את נוכחותן של מלים יווניות ביצירה הזו.
יידישקייט 380260
לא כתבתי כמה זמן לאחר בניין הבית השני. לא נראה לי שמי שכתב אותו התכוון לכתוב על גלות או על אהבה שמימית.
יידישקייט 380425
אבל, מעניין גם למה התכוון מי שהחליט ששה''ש הוא חלק מהתנ''ך וספרים אחרים לא.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים