בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 10/09/06 16:05
הנחת השפע 408650
"מה טריוויה בזה? זו עובדה מהותית לדיון.
"
גם העובדה שכדוה"א עגול חשובה ומהותית לדיון, ואינך טורח לציין אותה. אין צורך לציין עובדות טריוויה, ואם כותב עושה זאת במשך 10 הודעות - יש לו מטרה.
שים לב שהכותב הנ"ל נעלם ולא משמיע טענות בנושא, לאחר שנדרש ממנו לטעון משהו מפורש.

"ומישהו גנב לי את העט והוא מחזיק אותו אצלו. האם הוא השתמש נגדי בכוח פיסי? לא."
תיקון: כן. גניבה היא יוזמת שימוש בכוח פיסי מהסיבה הבאה:
העט שייך לך, גניבת העט אינה משנה את סטטוס הבעלות.
הגנב מאכסן את העט בכיסו/בביתו, ומונע ממך בכוח פיסי לגשת לרכושך.

" האם מותר לי להרביץ לו ולקחת את העט חזרה, אחרי שכל הנסיונות שלי לבקש נחמד נכשלו?"
באופן תיאורטי כן, בפועל עליך לדווח למשטרה והיא כבר תרביץ לו.

אם תמשיך לחפור בהגדרה אאכזב אותך במהרה: איני משפטן.
אם הייתי כותב "אסור לרצוח" אני מניח שלא היתה לך בעיה, למרות שאין גבול לאפשרויות ההתשה ("שני אנשים עומדים בתאים אטומים, ברגע שאחר מתיישב - השני נחנק למוות! מוישה התעייף ולא יכול לעמוד יותר, האם זה רצח?)

לכל היותר אשיב לכל דוגמא קונקרטית אבל לא תקבל כאן ספר חוקים.
הנחת השפע 408656
כיצד הפך העט לרכוש שלך?
הנחת השפע 408706
למה זה שכדור הארץ עגול מהותי לדיון? על עולם הדיסק הדיון היה משתנה?

בוא נניח שהגנב הנבון החביא את העט בשדה פתוח. האם הוא מונע ממני בכוח פיסי לגשת לרכושי? ההפך, הוא מפציר בי שאבוא ואחפש את העט בשדה כי מצחיק אותו לראות אותי מתרוצץ.

לדעתי אין מנוס מהרחבה כלשהי של הגדרת המושג "כוח פיסי". מכיוון שעל המושג הזה נשענת כל תפיסת העולם שהצגת כאן, אולי כדאי לטפל בו גם בלי להיות משפטן.
הנחת השפע 408710
תגובה 408055
הנחת השפע 408719
הדוגמאות שלך טובות יותר.
הנחת השפע 408727
תודה. קישרתי אליהן משום שגם שם לא התקבלה כל תשובה ממר יניב...
הנחת השפע 408866
לאור דרישתכם הצודקת אין מנוס מלהגדיר את המושג "זכויות אדם" כהלכה. ברשותכם אבנה מחדש את הטיעון המרכזי, במקום לבססו על המושג "כוח פיסי" (אשר אינו מתאים לימינו) אעשה זאת באמצעות "זכויות אדם" כפי שעשתה ראנד:

מטרת כל חוקי המדינה, והסיבה היחידה לקיומה היא הגנה על זכויות האדם.
זכויות האדם הן: חיים, חירות ורכוש.
כל זכויות האדם הן זכויות לפעולה ולנשיאה בתוצאותיה:
הזכות לחיים היא הזכות לבצע את הפעולות הנדרשות *ע"י הטבע* לצורך חיים (חקלאות, ייצור, מסחר וכו') ולשאת בתוצאותיהן (מזון, מוצרים, כסף).
הזכות לחירות נובעת מן הזכות לחיים בכך שמבטיחה שהאדם יהיה חופשי לבצע את הפעולות הנ"ל,
והזכות לרכוש מבטיחה שמבצע הפעולות יישא בתוצאות.
מסקנת-ביניים: רק אדם יכול לפגוע בזכויות האדם.

חזרו רגע אל האי הבודד:
לפי ההגדרה לעיל, לאדם כזה יש זכויות בפועל.
כאשר עוברים מאי אל חברה, יש לשמור על עיקרון זה: לאדם בחברה אין "פחות" או "יותר" זכויות מאשר לאדם על אי בודד, לשניהם *יש* זכויות אדם.

יישומים:
1. אדם אשר משתלט על שטח ומגדל בו מזון - רשאי לצרוך ולמכור מזון זה.
2. אדם אשר מייצר עט - העט שלו.
3. אדם אשר מייצר שרת WEB - השרת שלו, ואסור להאקרים להשמידו.
הנחת השפע 408870
יפה ציטטת מראנד. ההגדרה שלה מכילה גם את הסתירה הפנימית שנמצאת בתוך ההסדר החברתי שנקרא -מדינה. כל הזכויות שראנד כותבת מקובלות על כולם עם התוספת- בתנאי שאינן פוגעות בזכויות הזולת. בתוך הזכות לחירות הקניין נמצאת הסתירה הפנימית של השיטה ולכן המדינה צריכה להתערב במידה זו או אחרת. אינני תוקף את השיטה אלא מציין שהסתירה הפנימית היא משהו שקיים בתוך השיטה וצריך לחיות איתו. השאלה הגדולה היא כיצד חיים איתו- על פי זה נקבעת מידת אנושיותה של החברה.
הנחת השפע 409476
מהי אותה "סתירה פנימית"?
הנחת השפע 425011
בתוך שלל ה"חרויות" נמצאת חרות הקניין. לחרות הקניין יש את הפוטנציאל להביא לשלילת אותה חירות מאחרים. הדבר יכול להתבטא-ומתבטא בהרבה תחומים:
בשימוש בלתי מבוקר במשאבי הטבע ופגיעה באיכות הסביבה. לדוגמה:
כשהייתי צעיר יותר, מפעל המלט נשר עבד עדיין בחיפה; היישוב נשר היה מקום בו היו מיקרי אסטמה ומחלות נשימה יותר מרוב המקומות בארץ. דוגמה אחרת:
המרכיב המרכזי בשיטה הכלכלית שלנו היא חרות הקניין אך הפרקטיקה המרכזית היא הסאבוטאז'; הניסיון של התאגיד (בדרך כלל לא היזם הקטן) למנוע תחרות, להוציא את המתחרה מהתחרות.
הדברים אינם נעשים רק על ידי מונופולים ומעורבות יתר של הממשלה כפי ששרים חסידי השוק הכאילו חופשי; הדבר נעשה בעיקר על ידי החצנת עלויות מסויימות והורדת עלויות אחרות על חשבון אנשים אחרים שגם זו החצנת עלויות רק באופן אחר. זו הסיבה שהממשלות חייבות להיות מעורבות באופן מסויים. הבעיה היא שהממשלות מעורבות באופן אחר: הן מעניקות דוקא את האפשרות להחצין עלויות ולפגוע בתחרות ובחירויות. אם תרצה אפרט יותר
אך אני צריך ללכת לעבודה.
הנחת השפע 408892
"הזכות לחיים היא הזכות לבצע את הפעולות הנדרשות *ע"י הטבע* לצורך חיים (חקלאות, ייצור, מסחר וכו') ולשאת בתוצאותיהן (מזון, מוצרים, כסף)".
הא? אני יכולה לחיות יפה מאוד בלי לבצע את הפעולות האלה.

"הזכות לחירות נובעת מן הזכות לחיים בכך שמבטיחה שהאדם יהיה חופשי לבצע את הפעולות הנ"ל".
זו בכלל בדיחה. זכויות כאלה קיימות גם בדקטטורות איומות ביותר.

"הזכות לרכוש מבטיחה שמבצע הפעולות יישא בתוצאות".
זה דווקא נחמד וסוציאליסטי למדי. פועלי התעשייה זכאים למוצריהם, פועלי בניין זכאים לבתים שהם בונים... על הכיפאק.
הנחת השפע 409477
"הא? אני יכולה לחיות יפה מאוד בלי לבצע את הפעולות האלה."

בלי ייצור ובלי מסחר?
מהיכן מגיע מזון לפיך?

"זכויות כאלה קיימות גם בדקטטורות איומות ביותר."
נא לציין דיקטטורות איומות אשר מכירות בזכות לחירות.

"זה דווקא נחמד וסוציאליסטי למדי. פועלי התעשייה זכאים למוצריהם, פועלי בניין זכאים לבתים שהם בונים... על הכיפאק."
בוודאי שהם זכאים,
ומסיבה זו כתוב בחוזה העבודה שבמקום מעבדים של אינטל הם מקבלים משכורת בשקלים.
אין פה סוציאליזם כי אין פה שימוש בכוח.
הנחת השפע 409484
אני אישית יכולה לחיות היטב גם בלי לעסוק בחקלאות, ייצור וכיו''ב.

הזכות לעסוק בתחומים אלה קיימת גם בדיקטטורות האיומות ביותר.

יש הבדל ניכר בין השתכרותם של פועלי התעשייה על עבודתם ובין זכאותם למוצרים שהם מייצרים, כפי שאתה תיארת.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים