הסופר משה יהלום 426013
מחבר סדרת ספרי "התנ"ך החילוני " כותב בתגובה למאמרים אלו :
היי אלי
קראתי את שני המאמרים, ואכן עבודה מרשימה של איסוף מקורות על הארון. אם איני טועה לא "פספסת" מקור אחד.
אשר לאריך פון דניקן - חבל על הזמן. האיש שרלטן מוחלט. הוא אינו מדען ואין לו שום מושג על מה הוא מדבר. בהיותי סטודנט קראתי בשקיקה את ספריו המרתקים. דניקן אפילו כתב באחד מהם שחייזרין ביצעו ניסויים בקופים ויצרו דמויות מיתולוגיות (חצי אשה חצי דג וחצי אדם חצי סוס) דבר שאינו בר ביצוע ביולוגית).

ואשר לארון.
א. מבחינת חקר המקרא (פרופ' הרן) - בניית הארון בספר אוטופי דמיוני על בניית אוהל מועד וכליו. הרן זיהה במקרא את כל הספר, המתאר מעגלי קדושה. ליבת הספר - שמת, אך הוא נמצא גם בספרי תורה נוספים.
ב. מבחינה ארכיאולוגית - אין כיום (כמעט) מחלוקת במחקר לגבי "יציאת מצרים" שהיא אגדה.
ועכשיו לעובדות מהמקרא ("על קצה המזלג"}:
א. הארון היה כלי פולחני מיתי של יהושע, רוזן שכם (שלא היה תלמידו ההיסטורי של משה). יהושע לא היה כובש הארץ ומנחילה. ביהודה הוא בקושי נזכר בשורה זניחה (ר' דבה"י). דמותו, כמו דמותו של דויד הועצמה בימי יאשיהו הפן-ישראלי. אז גם חוברה היסטוריה חדשה לקרבת משפחה בין ישראל ליהודה.
ב. נראה שכשם שיש במקרא איזכורים לגבי ספרים קדם-מקראיים אבודים (בהם "ספר מלחמות ה"') התנ"ך מכיל בתפזורת מובאות מ"ספר ארון הברית" האגדי, שלא שרד בשלמותו (והיה מיתית של יהושע, כאמור, שהיה מצרי למחצה וקשור לפולחן האל "שמש" השמי, לא המצרי). רעיון "ספר הארון" לא נחקר עדיין בשלמותו. באחד מספריי הבאים אתייחס אליו (לאחר השוואת טקסטים עפ"י הבלשנות, הקשרים רלוונטיים ועוד)..
ג. אין שום איזכור קדום, למעט בשמות (שהוא לא היסטוריה), שהלוחות אוחסנו בארון. איש לא ראה אותם שם. כבר בימי ירמיהו לא היה קיים הארון (אזכורים בספריי). הלוחות לא מימי משה(שהיה פגני. הלוחות מונותאיסטיים, הם חוברו "במאה האשורית" לכל המוקדם).
ד. כאשר עזרא קרא באוזני "שבי ציון" את התורה הערוכה על ידו - הם לא מכירים אותה. לא נשכח שמדובר בכוהנים שהיו אמורים להכיר את תורת משה (מחקר של פרופ' פרידמן). גם חז}"ל רמזו שהתורה למעשה ניתנה בידי יהושע (והיא רק תלתה במשה). מפעלו הדתי של משה, מלבד נישול כוהני ראובן והעברת הכהונה לצאצאיו ולמשפחתו (לא בני אהרון) - היה זיהויי האורקל המדברי-אדומי ה'-ראה עם אל-עליון, ראש הפנתיאון הכנעני (אנחנו סוג של כנענים מבחינת המוצא. ההבדל בין ישראל לכנען הוטא תרבותי בלבד).,
ה. בספרי "אלוהים" בסדרת התנ"ך החילוני יש פרק מיוחד על הארון וגורלו. הספר נכתב לני כ-‏7 שנים. אז ידעתי הרבה פחות מהיום.
אבל, כמובן, תמיד יתכן שכל החוקרים המודרניים, ואני הקטן ביניהם, טועים בגדול. המדע, בסופו של דבר, בנוי שכבות שכבות של טעויות חוקרי העבר. אני כל כך מצפה שמישהו יפרך את "טענותיי}. כל כך נחמד לחסות בצל המיתוס העברי המגולם במסורת המקרא...."
עד כאן משה יהלום .

תשובתי היא שאינני רואה כל סיבה טובה מדוע לא יכול היה הארון שלא להתקיים. אחרי הכל זאת לא עבודת נגרות מסובכת לבנות ארון ברית כזה ולא עבודת פיסול מסובכת לבנות שני פסלי כרובים.
מדוע היה הסופר המקראי צריך להמציא מהאוויר הריק חפץ שלא התקיים מעולם כאשר ניתן היה למצוא חפצים כאלו בכל כפר ובכל מקום ?
הסופר משה יהלום 429965
יהלום צודק. לא מספיק לבנות ארגז. צריך להוכיח את קיומו. מדע אינה פנטזיה!!!
הסופר משה יהלום 433808
צריך להוכיח את קיומו יפה .אבל מכיוון שהארון נשרף בימי יאשעיהו לא תוכל להיות עליו עדות ישירה .
העדויות יכולות להיות רק עקיפות.
יש כבר הוכחה מסוג אחד נכתב עליו בכמה ספרים שונים של התנ"ך בצורות שונות .
הוכחה מסוג שני : ידוע לנו על קיומן של אורנות מקבילים לזה במקומות שונים ובאיזורים שונים .
הוכחה מסוג שלישי : זאת לא בעיה גדולה ליצור ארונות כאלה מבחינה טכנית .
הסופר משה יהלום 462642
לסופר משה יהלום:
קראתי את שלל התגובות ומתוכן התגובה שלך נשמעת (נקראת) הכי אנטי בצורה קיצונית כאילו יש בך איזה אובססיה בלתי נשלטת להפריך את כל ההיסטוריה שלנו כיהודים וכעם וזכותינו על האדמה כאן בארץ ישראל...
אף פעם לא הבנתי מהיכן נובעת השינאה העצומה הזאת של יהודי כלפי אחיו היהודים שהיא יותר גרוע מהנאצים.

אם יש עולם הבא ויש אלוהים כמו שאנחנו היהודים מאמינים, אני מקווה שתשלם על זה ביוקר בעולם הבא ואם לא אני מניח שהנפש שלך סובלת לא מעט כבר בעולם הזה ממרירות יתר.

סתם אחד שראה בין השורות שלך את השינאה העצמית שלך.
הסופר משה יהלום 462676
קראתי את תגובתך ואחר כך הלכתי לחפש את השינאה העצומה עליה כתבת; לא מצאתי אותה. לעומת זאת מצאתי בדבריך שינאה עצומה ומפעפעת.
הסופר משה יהלום 462681
לא צריך להגיב על כל פוסט שולי, כמו שאני עושה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים