מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42771
אהוד,

במאמרך אתה טוען ש"ההיסטוריה מראה כי אם החינוך מצליח יש חשש רב לסדר החברתי, למוסדות החברה, ללכידות החברתית, ומה לא". אשמח אם תספק מספר דוגמאות היסטוריות כאלה מכיוון שאיני מצליח לחשוב כרגע על דוגמאות מובהקות כאלה.

איני מדבר על מצבי מעבר, כמו מהפכת 1848 באוסטריה שמקורה בסטודנטים באוניברסיטאות שרצו בין היתר לקדם את המעבר לעולם מודרני באימפריה האוסטרית, או התסיסה באוניברסיטאות בעולם הערבי. כוונתי לחינוך במדינות שבהן התייצבה מערכת המדינה המודרנית הטכנולוגית.

למה כוונתך ה"חינוך מצליח?". הרי החינוך המקובל לא נועד דווקא לעודד חשיבה חופשית ועצמאית שמעוררת תסיסה חברתית, אלא להפך, לסגל את האזרחים למערכות החברה. המרידה המשמעותית היחידה בעולם המערבי בעידן המודרני היתה במהומות הסטודנטים ב-‏1968 וכנגד מה הם יצאו? נגד תוכניות הלימודים עצמם, בטענה שהן מאבנות את החשיבה. המרד שכח עד מהרה, היום כל מנהיגיו התברגנו, ותוכניות הלימודים לכאורה מעט פתוחות יותר, אולם לא איבדו את מהותן היסודית: סיגול האדם המודרני למערכת.

אינך אומר זאת במפורש, אבל דומני שכוונתך לכך ש"חינוך מצליח" הוא חינוך שמעודד לחשיבה פתוחה, אולם חינוך כזה נדיר ביותר והוא נחלתם של בודדים ולרוב אין הוא נקנה במוסדות החינוך הרישמיים. לימודי כלכלה באוניברסיטאות בארץ ובעולם כוללים אינדוקטרינציה לכלכלת שוק גלובלית. כשמלמדים מדעי המחשב, מלמדים ליצור מערכות טכנולוגיות משוכללות שיקדמו כלכלה זו. מדעני מחשב אינם ניצבים בדרך כלל בחזית האוונגרד החברתי. כשמלמדים היסטוריה בבתי הספר (וגם ברוב החוגים באוניברסיטאות) מחדירים את האידיאולוגיה הציונית וכו'.

דווקא מגזרים הנפלטים ממערכת החינוך, כמו חלק נכבד מהשחורים בארה"ב, הם אלה שיוצרים בעיות חברתיות למדינה ויש להפעיל נגדם את מנגנוני המדינה האלימים (משטרה וכו'). כל השאר אולפו היטב על ידי מערכות החינוך ומתפקדים כברגים מועילים בחברה התאגידית האמריקנית ובחברות מערביות אחרות.

אלמלא היה החינוך "מצליח" לא היית רואה כרגע לנגד עיניך חברות מערביות המפעילות מערכות עצמות ממדים שבהן מאות אלפי אנשים שהוסגלו לכך משרתים את אותה המערכת. זו העדות הטובה ביותר לכך שהחינוך המקובל, כשהוא "מצליח", מסגל את האדם למערכות החברתיות טכנולוגיות של החברה המודרנית.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42789
בשם בוגרי מדעי המחשב בטכניון‏1 הריני מוחה על המשפט: "כשמלמדים מדעי המחשב, מלמדים ליצור מערכות טכנולוגיות משוכללות שיקדמו כלכלה זו.". ייתכן וכך הדבר במכללות. באוניברסיטאות (בטכניון לפחות) הלימודים מוכוונים בהחלט למחקר. ישנם אפילו מרצים המתגאים (ולא ברור לי למה) שלא כתבו שורת קוד מחשב כבר עשרות שנים.

1 על דעת עצמי כמובן
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42840
ראשית גם המורים העוסקים במחקר טהור מקדמים את כלכלת המערכת בצורה עקיפה. בלשון פשוטה, גם אם המורה בעצמו לא פתח חברת הייטק הוא מכשיר את מי שיעשו זאת (באנלוגיה, גם בצבא לא כולם קרביים).

אולם, בפועל, בשנים האחרונות יש לחץ הולך וגובר על האקדמיה להפיק תוצרת כלכלית. לשם כך, למשל, הוקם באוניברסיטת תל אביב גוף הקרוי ''החברה הכלכלית של אוניברסיטת תל אביב'' שתפקידו להפוך ידע תיאורטי שצבור באקדמיה למוצרים טכנולוגיים, וכמובן גם לשפר את מאזן האוניברסיטה באמצעות זאת.

אם תזכה לקבל משרה באוניברסיטה אמריקנית תגלה עד מהרה שלפחות את מחצית זמנך אתה מקדיש להכנת הצעות לחברות מסחריות שיממנו את המחקר שלך, ואת יתר הזמן בשבירת הראש, איך הרעיונות המהפכניים שעלו במוחך יכולים לשרת את התעשייה (זמן להוראה בקושי ישאר לך, מזל, שיש עוזרי הוראה שבודקים את הבחינות של הסטודנטים.)
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42851
"החברה הכלכלית של אוניברסיטת תל-אביב" כמו גם "מוסד הטכניון למו"פ" הם לא חברי הסגל. חברי הסגל (לפחות אלו שאני מכיר) עדיין עוסקים במחקר טהור ובהוראה (לרוב למגינת ליבם...). מקשרי המועטים עם חברי סגל בפקולטות למדעי המחשב באוניברסיטאות בחו"ל (יכול למנות לפחות 3, לרוב במסגרת עבודתי) הרי שלהבנתי התמונה שאתה מציג היא מעוותת במקצת.

כמובן שלא אשמח להתבדות.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42854
בוודאי שהחברה הכלכלית של אוניברסיטת תל אביב אינה מנוהלת על ידי חברי סגל. מנהלה הוא מומחה למכירת טכנולוגיות שתפקידו הוא לנווט ולנהל את הנושא וללחוץ לחץ "עדין" ומתוחכם על המדענים שישתפו פעולה עם החברה. לעיתים לא צריך ללחוץ יותר מדי, המדענים עצמם ששים לשתף פעולה כשיש להם סחורה. לאחרונה חתמה החברה של האוניברסיטה עסקה גדולה הנוגעת לטכנולוגיות ריפוי סרטן, וגם איזושהי טכנולוגיה נסיונית לריפוי אלצהיימר, שהקנו לכל הנוגעים בדבר פרסום ויוקרה ואפשרה לאנשי הנהלת האוניברסיטה לנאום הרבה ולהתחכך באנשי עסקים גדולים מארה"ב. מה כל כך רע? שום דבר, כך בדיוק מתנהלת חברתנו הטכנולוגית המודרנית. ובנקודה זו, אני מקווה שנחזור לנושא "החינוך המצליח" וסיגול הפרטים לחברה, בכיוון שהעליתי בתגובתי הראשונה, רק מתברר שמר לם אינו ממהר להשיב.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42970
במהלך עבודתי במכון וייצמן, בשל טבעה של אותה עבודה, נתקלתי בהרבה מחקרים שמצאו את דרכם ל''ידע'', החברה המסחרית שמנהלת יישומים של מחקרים במכון. הסיבה לקיומה של החברה הוא לא לחץ על המכון לייצר יישומים, אלא העובדה שנוצרים לעיתים יישומים. מכיוון שהמכון אינו מוכשר כחברה מסחרית, יש סכנה שהזכויות על היישומים יחמקו מידי החוקרים. ''ידע'', מטרתה לקחת על עצמה את הדאגה הזו, ולאפשר לחוקרים לנהל את מחקריהם בשקט.

בכל השיחות שניהלתי עם מדענים שם, הם הדגישו שמטרת המחקר הייתה תיאורטית, והיישום הוא תוצר לוואי מבורך ותו לא.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42984
וראה מקרה עדי שמיר (שגם עובד במכון וויצמן, אם אינני טועה), שפיתוח שלו ושל חבריו בתחום מתמטי טהור לחלוטין התברר כשמיש ויעיל ביותר בתחום הקריפטולוגיה, מה שהפך את מר שמיר לאדם אמיד למדי.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42986
מקרה יפה ומעניין למדי.
אולם עדי שמיר הוא מדען מחשבים, שפיתח את מנוע המפתחות שלו למטרות קריפטולוגיה בלבד.
למעשה, לפיתוח קראו TWINKLE, שאומר:
'The Weizman INstitute Key Locating Engine'

מה פירוש כשהחינוך מצליח? 42989
ה-TWINKLE הוא השלב האחרון בפיתוחים, למעשה זו ה"מכונה" שאמורה לפצח את הפיתוח המקורי של שמיר (יחד עם רולנד ריבסט וליאונרד אדלמן), טכנולוגיית ההצפנה RSA, שנבנתה על סמך המחקר של השלושה ב-MIT, שהיה תיאורטי בלבד.

עדי שמיר הוא קריפטוגרף (ועל כן מתמטיקאי), שזכה בפרסים בינלאומיים כמו קנלקיס וקוביאשי על פיתוחיו השונים.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43036
קוביאשי, זה לא הפרקליט של קייזר?
נפלת על מעריץ 43163
זו הייתה הכוס, לא?
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43000
דובי,

אני בטוח שלא חסרים מדענים שעובדים לשם המחקר התיאורטי, אין על זה ויכוח. המערכת החברתית-טכנולוגית זקוקה לידע תיאורטי כדי להתפתח. אולם הנקודה שהעליתי כפי שמזכירה הכותרת היא שטענתו של כותב המאמר, אהוד לם, אינה נכונה, ו*חינוך מצליח* במובן המקובל אינו מייצר מרדנים כי אם להפך, הוא מייצר אנשים שמשתפים פעולה עם המערכת.

אגב, ההיסטוריה של המאה ה-‏20 מראה שהמחקר היה כה קרוב לליבם של מדענים רבים, שהם שיתפו פעולה גם עם המשטרים הטוטליטריים והאיומים ביותר, כמו המדענים ברוסיה הסובייטית ובגרמניה הנאצית, כדי שיוכלו להמשיך במחקריהם. חלק מהמדענים הגרמנים שברחו מגרמניה שיתפו עד מהרה פעולה עם המערכת הצבאית האמריקנית. זה ממחיש את אחת הנקודות שציינתי בהודעתי הראשונה: המדענים (אנשים שחינוכם הצליח) אינם נמצאים עפ"ר בראש האוונגרד החברתי ואינם מתסיסים את את המערכת כי אם משרתים אותה (אף כי תמיד יש בודדים יוצאים מן הכלל).
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43033
אחת הבעיות התפיסתיות המכשילות שוב ושוב את תעשיית התוכנה הישראלית (אני כותב זאת מתוכה) היא היעדר הפרדה חדה דיה בין מדעי המחשב לבין הנדסת תוכנה.

"מדעי המחשב" הוא שם מטעה לענף במתמטיקה. לא פחות, לא יותר. המחשב בו עוסקים מדעי המחשב הוא רעיון לוגי, שמשיתים עליו אילוצים או פרמטרים (כגון מספר פעולות בשנייה) ומחשבים מדדים שונים לגביו בהינתן בעיות שונות (ניתוח אלגוריתמים, חקר ביצועים, וכן הלאה). ענין הענף המתמטי הזה הוא בעיות חישוביות (שורוק בו"ו האחרונה), בעיות סופיות (בעיית העצירה המפורסמת, למשל), וכן הלאה. מתמטיקה טהורה.

מהנדס תוכנה, לעומת זאת (איני מהנדס תוכנה, אגב, שכן אין לי תואר אקדמי), עוסק בתכנון ובנייה של תוכנות מחשב. מהנדסי תוכנה רבים מוציאים את לחמם ביושר מבלי להזדקק אפילו פעם אחת ליכולת לפתור משוואה דיפרנציאלית, למשל.

מדען מחשב נזקק לדיסיפלינה ההנדסית של תכנון וכתיבת תוכנה רק כשהוא מעונין לערוך ניסוי מעשי על מחשב ממשי. אגב, סביר בעיני שמדען מחשב יבקש ממהנדס תוכנה לבנות את התוכנה הדרושה לניסוי של המדען. פיזיקאי לא מרכיב את מאיצי החלקיקים שלו בעצמו, אפילו אם הוא המציא את רעיון האצת החלקיקים.

מרציך, המתגאים שלא כתבו שורת קוד מחשב עשרות שנים, חוטאים אולי לעניינם *אם* הם מתיימרים ללמד, למשל, קורס "מבוא לתכנות". מדענים כגון עדי שמיר, או אברהם למפל, אין פסול בכך שלא כתבו שורת קוד כבר עשרות שנים. אין זה מקצועם.

הסיבה שהיעדר ההפרדה הראויה מכשיל את תעשיית התוכנה הישראלית היא שמנגנוני הגיוס של התעשייה, המורכבים ברובם מהדיוטות, נעזרים לא פעם בסעיף "בוגר החוג למדעי המחשב באוניברסיטת גינצבורג" בקורות חייו של מועמד כאינדקציה למידת יצרנותו הצפוייה לחברה. דא עקא, שמדובר במקצוע הלא נכון. מיעוט מבוטל של חברות התוכנה בארץ זקוק *למדעני מחשב*. רוב רובן של המשרות צריך להיות מיועד למהנדסי תוכנה. כך מתקבלים מדעני מחשב מבריקים (אולי) למשרות הנדסיות, כשאין להם מספיק נסיון להתחיל בעבודה. מצפים ממהנדס בנין שבתום לימודיו יוכל להשתלב בעבודה: איש אינו מצפה שהמהנדס הטרי ייחנך בידי מהנדס ותיק יותר *כתנאי* להתחלת יצרנותו. בעולם התוכנה, יש צורך בחניכה אישית למשך זמן משתנה אבל כמעט תמיד משמעותי על-מנת להתחיל להפיק תועלת יצרנית מבוגר חוג למדעי המחשב. חניכה אישית היא דבר מועיל ורצוי, אך היותה תנאי מגביל מהווה נטל כלכלי על תעשיית התוכנה.

הבעיה כרוכה, לדעתי, גם בתפיסת האוניברסיטאות את עצמן. כצופה מן הצד, אני מתרשם שהאוניברסיטאות לא מוכנות "להוריד" את מעמד החוג שלהן למעמד מסלול הנדסי, כמו הנדסת בנין או הנדסת חשמל. אולי זה בסדר: הרי כדאי לדאוג לעתודה מחקרית בתחום מדעי המחשב, והרי האוניברסיטה היא המקום בו מפתחים עתודה כזו. אבל היכן ילמדו הנדסת תוכנה? כנראה שרק במכללות המעשיות, דוגמת "ג'ון ברייס", אלא שמכללות אלו אינן מוסמכות להעניק תואר מהנדס לבוגריהן.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43056
א. יש מסלולי הנדסת תוכנה בת''א (לתואר ראשון בלבד לצערי) בטכניון ובבאר שבע (בחיפה ובירושלים, עד כמה שידוע לי אין פקולטות להנדסה בכלל).
ב. אפשר לעשות תואר מעשי או תיאורטי במדעי המחשב, זה תלוי בקורסי הבחירה שלך בלבד. מי שבחר בקורסי בחירה מעשיים, יוכל להשתלב בעבודה במהירות לא פחות ממי שבחר בלימודי הנדסת תוכנה. מי שבחר בלימודים תיאורטיים בלבד (או ברובם), הולך לרוב לכיוון האקדמי מחקרי.
ג. המסלולים של בתי הספר הפרטיים (ג'ון ברייס, סלע סיון וכו) לא מלמדים הנדסת תוכנה אלא תכנות. מהנדס לומד מתמטיקה, פיזיקה, והרבה נושאים תיאורטיים במדעי המחשב (סיבוכיות, חישוביות, אלגוריתמים) ונושאים מעשיים עמוקים (קומפיילרים, מערכות הפעלה, מבנה מחשב) שאמורים להקנות לו בסיס ידע רחב, צורת חשיבה אנליטית והבנה מעמיקה של התחום שבו הוא מתמחה. לימוד שפת התכנות, מה שמוקנה בלימודי ההסבה למיניהם, הוא החלק הקל והפחות משמעותי.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43102
אם אתה אומר שלימודי מדעי המחשב יכולים להשתוות ללימודי הנדסה - מדוע אם כך הנדסה לוקח ללמוד 4 שנים, בעוד שמדעים 3 שנים?
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43115
In the Technion, at least, one can get a four-year Computer Science degree. That is, in fact, the international standard for a Bachelor's degree in Computer Science. The three-year program seems to me as an anachronism, left from the time that Computer Science was, in most places, just a specialization in Mathematics. (While the more hardware-oriented bipart, Computer Engineering, was usually a specialization in Electrical Engineering)
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43120
בעיקרון ישנן 2 סיבות בגללן תואר בהנדסת תוכנה (שזה משהו אחר מהנדסת מחשבים) לוקח שנה יותר (בת"א. הטכניון זה עולם אחר) ומה המשמעות של זה בהטמעת עובד בפרויקט.

א. היקף החומר. תואר מהנדס דורש גם ידע בנושאים נוספים מלבד תחום ההתמחות הספציפי. מהנדסי תוכנה לומדים גם פיזיקה וקצת אלקטרוניקה (בניגוד למהנדסי המחשבים שלומדים הרבה אלקטרוניקה) וכו'. הידע הזה אינו חיוני לצורך עבודה כאיש תוכנה אבל הוא נותן ערך מוסף מסויים.

ב. פרויקט הגמר בהנדסה הוא גדול ומקיף יותר מזה של מדעי המחשב זה נותן יתרון שמקביל לכמה חודשי נסיון.

ג. לפי מה שהבנתי, בשנה האחרונה סטודנטים להנדסה לומדי הרבה פחות שעות ומתמקדים בפרויקט הזה כך שיחס השעות בין מדמ"ח להנדסת תוכנה שונה מ 3:4.

מצד שני לימודי מדמ"ח באים בדרך כלל במסלול דו חוגי. סטודנט שלמד למשל ביולוגיה ומדעי המחשב ישתלב טוב יותר בחברה שעוסקת במימוש אלגוריתמים בתחום הביולוגיה המולקולרית מבוגר הנדסת תוכנה שלא מכיר את התחום (למרות שלרוב היתרון הזה יתפוגג תוך מספר חודשי עבודה).

בעיקרון מבחינת השתלבות ראשונית במקום העבודה, מהנדס תוכנה מגיע עם יתרון קטן אך בהתחשב בעובדה שרוב הסטודנטים מחילים לעבוד לפני סיום התואר, הרי שהיתרון הזה די שולי.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43122
א. מהנדסי תוכנה בטכניון לא נדרשים לקחת קורסים נוספים באלקטרוניקה (או, ליתר דיוק, בנושאי חומרה) מעבר למסלול ארבע שנתי כללי.

ב. נו, בסדר.

ג. לא.

ד. בטכניון, לא.
זה מה שקורה בטכניון FYI 43124
(הכותרת החסרה לתגובה הקודמת)
אף פעם לא הבנתי את המוסד הזה. 43128
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43127
א. מצד שני בטכניון המסלול של מדעי המחשב לוקח 4 שנים. אני לא מכיר את המסלול של הטכניון אבל אני משער שהיקף החומר בין המסלולים בטכניון דומה.
ג. בת"א חברים שלי ירדו מסביבת ה 30 שעות בסמסטר בשנה הראשונה לסביבת ה 25 בשניה והשלישית ול 18-20 ברביעית. במדמ"ח לעומת זאת עומס הלימודים (לפחות מבחינת מספר השעות בסמסטר) נשאר פחות או יותר קבוע במהלך התואר.
ד. בת"א כן וחוץ מזה יש לנו יותר חתיכות בקמפוס (נה נה נהנה נה).
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43130
א. לא, יש מסלול תלת-שנתי, ארבע שנתי, הנדסת מערכות מידע (היה עם תעשייה וניהול, כעת על סף פרוק?), הנדסת מחשבים (עם חשמל), הנדסת תוכנה, וביואינפורמטיקה (עם ביולוגיה)

ג. לא, גם בטכניון הוא יורד בדרך כלל, מעבדות/סמינרים וכו'. וחוצמזה, יש הרבה שפשוט לא באים להרצאות/תרגולים ולומדים מהספרים.

ד. כן... אבל דווקא קיבלתי דיווח מקור מוסמך שיש שיפור הדרגתי בטכניון.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43131
A. CIS has become a seperate major, requiring a seperate sign-up procedure. So has Computer Science Education, by
the way.

C. Technically, the coursework is built so that one can finish the degree a semester sooner than the formal time-frame. I could, for example, opt to finish the three-year CS degree in two and a half years, quite easily. (Or in two years and a hefty summer schedule, which became a non-option due to certain summer military activities.)
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43138
ג. בת''א זה קצת בעייתי בגלל דרישות הקדם. בשנה הראשונה עושים את רוב הקורסים המתמטיים וקורס אחד בלבד במחשבים (כשאני למדתי הדרישה הייתה לעבור את בדידה כדי שאפשר יהיה ללמוד את מבוא למדמ''ח ורק אז ניתן היה להתחיל לקחת את שאר הקורסים). בשניה את רוב קורסי החובה במחשבים ובשלישית משלימים קורסי חובה ועושים קורסי בחירה.
דרישות הקדם הן כאלה שכמעט ולא ניתן לקחת קורסי בחירה בשנה השניה ודי קשה לקחת את כל קורסי הבחירה והסמינרים בסמסטר אחד. ככך שגם אם תדחס מאוד את השנתיים הראשונות תשאר עם קורס או שניים בסמסטר האחרון, אני לא בטוח שזה שווה את המאמץ.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43133
א. מה ההבדל בין המסלול ה 3 שנתי ל 4 שנתי במדעי המחשב בטכניון?
ג. אני מדבר על מספר שעות רשמי כשהוא כולל את שעות הפרויקט בשנה האחרונה 18 שעות מתוכן כ 4 לפרויקט זה בערך כלום בהשואה לשנים הראשונות.
ד. זה לא מספיק להכניס בחורות לקמפוס. בת"א להערכתי הכניסו שדכן לצוות האדריכלים שתיכנן את המקום ופיזרו את הפקולטות כך שכל פקולטה נשית להיה צמודה לפקולטה גברית. המהנדסים קיבלו את עבודה סוציאלית, משפטים קיבלו את חינוך, את מדעים מדויקים שמו באמצע הדרך בין ביולוגיה למדעי הרוח (רק שאחרי זה בנו לנו בית כנסת בין הבנינים ובכך הרסו את סיכוייהן של הסטודנטיות לספרות כללית להשיג בעל מתכנת ואת סיכוייהם של סטודנטים לפיזיקה לראות בחורות שגם שמות בושם ומתאפרות).
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43134
א. B.A. מול B.SC
ג. אולי האזרח יחשב עבורנו
ד. יאללה, ניצחת.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43139
Like I had said, if you're willing to study about 23-25 hours a week every semester, on the average, you can finish a Computer Science Bachelor of Arts degree in two and a half years, without breaking much of a sweat. If you wish to use the last year for your projects, and taking it easy, you can have about 10-13 hours a week that year.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43142
מצד שני כשאתה taking it easy (מה הוא עשה לנו) אתה יכול גם לעבוד במקביל ללימודים מה שיעזור לך הרבה יותר כשתתחיל לחפש עבודה.
כמובן, זה לא משנה לך אם אתה עתודאי (אתה עתודאי נכון?)
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43144
What gave it away?

Yes, indeed, my professional life is more-or-less cut out for me, for the six years or so after my graduation.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43145
1. אמרת את זה מתישהו בעבר.
2. אחלתי לחיל הצלחה בהמשך תפקידו.
3. בברכה.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43140
א. התכוונתי אם אתה יודע מה ההבדל מבחינת היקף החומר.
ג. עזוב הוא עסוק בלדחוף תואר של 4 שנים לשנתיים וחצי וחוץ מזה הוא צריך לעשות חזרה על החומר בלוגיקה.
ד. מצד שני אתם הרבה יותר אטרקטיביים מבחינת האמהות.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43143
C. I was referring to the three-year, BA degree. The four year degree would require at least three years.

And I do know my Logic stuff. I do! ;-b
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43147
א. בהצלחה, אני במקומך הייתי מעדיף למשוך את התואר על כל התקופה (במיוחד כשאין לך עדיין בעיות פרנסה ואתה לא צריך למהר להתחיל לעבוד כדי לצבור נסיון) ומנסה להוציא ממנו את המקסימום מבחינת קורסי בחירה (יש לי חסך בעניין הזה עשיתי מסלול בלי קורסי בחירה כמעט בכלל) והכנות ללימודי המשך.
ב. תגובה 39071
:)
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43148
How many times must I repeat: it was some kind of submission/processing error. I wrote the correct version originally, the slash just disappeared.

In any case, it's clear from context that I'm criticizing the logic in the previous post, which resembled the incorrect version.
(זהירות, הסאה גדשה והולכת) 43149
לא רוצה להפריע, אבל בקצב הזה עוד יתלו גם אתכם על דיון סטודנטיאלי לא רלבנטי.
(ממרומי עץ הגרדום קל יותר לראות את התליינים קרבים לנידון הבא)
(זהירות, הסאה גדשה והולכת) 43541
אל תוציא את המרירות שלך על אנשים אחרים. לי אישית לא מפריע שדיון גולש למשהו לא רלוונטי. מפריע לי כשמישהו גורר בכוח מאמר לדיון שלגמרי לא קשור בשום צורה מוזרה שהיא. וגם אז אנחנו לא תולים אף אחד.

חוץ מזה, מי שכח לסתום לו את הפה לפני שתלינו אותו?!
(זהירות, הסאה גדשה והולכת) 43543
אני מניח ששמך אינו האייל העצבני או האייל המתון, ולכן סתם התפרצת לדלת טרוקה.

וחוץ מזה, אני הבהרתי בענייני גימטריה שזו תגובתי האחרונה בדיון. אין לי חלק באגרסיות המערכתיות שלכם. האייל במחזור או משהו?
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43152
אני יודע. שמתי :).
ועכשיו ברשותך בוא לא נרגיז את התליינים ונמשיך בעיסוק המקורי שלשמו אנחנו נמצאים ליד מחשב בשעת ערב מאוחרת זו.

לילה טוב.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43154
Downloading gigabytes-worth of pornography?
Hacking military satellites and holding them hostage for unimaginably huge sums of money?
Spamming Satan?

Why are we anywhere near a computer at this time of day, when we could be outside, sacrificing small kittens, while chanting: "Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn?"
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 43167
לא, הייתי כותב לך מה אני באמת עושה אבל התליינים ממקודם מפחידים אותי (וחוץ מזה זה לא ממש מעניין) אז אני רק אספר לך שאני בעבודה (קיבלתי איזו מטלה מעצבנת באוניברסיטה בשבוע שעבר והעבודה קצת סבלה מזה אז עכשיו אני מפצה) וזה במקום לבלות בנעימים עם אשתי שתחיה ולראות את ביתי שבודאי כבר ישנה כעת.
מכיוון שמוחי הגיע לנקודה שבה כל שורת קוד שאכתוב תכיל בוודאי 2 באגים, אני הולך הביתה.
לילה טוב, שמחה ואריכות ימים.
מה פירוש כשהחינוך מצליח? 51444
נכון, אך התואר ''בוגר במדעי המחשב'' המוענק באוניברסיטאות השונות הוא למעשה ערבוביה של מדעי המחשב ''הטהורים'' עם כמות בלתי מבוטלת של הנדסת תוכנה.

אמיר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים