בתשובה לטל כהן, 13/11/01 0:52
לפרק את הארי 43223
אם זיכרוני אינו בוגד בי, הרי ששם הסיפא הייתה משהו בסגנון "ולא גרים עם נחשים" הניתנת לשתי פרשנויות:

1. יש לגרש את הערבים.
2. יש לגרש את היהודים (מיו"ש ועזה?).

לא רוצה להיכנס לדיון הפרשני הזה.
לפרק את הארי 43228
בהתחשב בכך שיוסף פרסם פסק הלכה הקובע שיש לוותר על שטחים תמורת שלום, הרי שאפשרות 2 נשמעת סבירה יותר. אפשר לקרוא לזה "גירוש", ואפשר לקרוא לזה "שתי מדינות לשני עמים".

כמובן שממש כפי שהתקשורת נהנית לנפח את דבריו של ח"כ בשארה מעבר לכל פרופורציה, ולהעניק להם פרשנות מחמירה במידת האפשר, כך גם במקרה של הרב יוסף.

אגב תקשורת: נפלו עיני היום בטעות על קטע הומוריסטי (ב"יאצפן") על "הדרדסים הפלשתינאים". כל הטיעונים על "התקשורת שלהם מציגה ארס נוטף, התקשורת שלנו דווקא די הוגנת" התפוגגו כלא היו. מפגן כזה של גזענות כעורה כבר מזמן לא ראיתי (הערבים מסריחים, הערבים מטומטמים, הערביות מכוערות, וכו').
לפרק את הארי 43245
1. האם הארס הנוטף בשידורי הטלוויזיה הפלסטינית משודר גם הוא במסגרת תוכניות בידור סאטיריות?

2. איך בדיוק נופחו דבריו של בשארה מעבר לכל פרופורציה?
לפרק את הארי 43246
1. יש הבדל בין סטירה לבין גזענות בוטה. כשהקריקטורות בקהיר מציגות את היהודים באור גזעני, העתונות בארץ נזעקת. אין הבדל; מעניין אותי אם העתונות תזדעק גם לאור ה"הומור" שהוצג אתמול.

2. עניין של דעה אישית.
לפרק את הארי 43270
ראשית, ההבדל בין יצפאן לבין הקריקטורות בקהיר הוא שיצפאן משתמש בסטריאוטיפים אותם הוא (והתקשורת/בידור הישראליים) מכוון גם על עמו שלו. לך להופעה של נאור ציון, שלום אסייג, יעקב כהן, אלי ומריאנו, פרידמן וקיציס, אריק זילברמן, מושונוב ובראבא ועוד רבים וטובים (באמת טובים) ותראה על מה מדובר ("הגרוזינים הם עם שאלוהים התחיל ליצור והפסיק באמצע; הם עדה בהרצה" - נאור ציון, 2001). ממש אנטישמים כולם, אה?

שנית, יש הבדל בין הצגה של הגרוזינים כמלוכלכים, הפרסים כקמצנים והערבים כטיפשים, בסך הכל הומור חביב וחינני (כל עוד לוקחים אותו ככזה), לבין הצגת היהודים כנאצים-מקיזי-דם-של-ילדים-ערבים, הצגה בה קשה למצוא הומור אפילו אם מתאמצים מאוד.
לפרק את הארי 43273
הבדל נוסף הוא שבישראל נותנים פתחון פה גם לתוקעי-סכינים-בגב-האומה כדוגמת יוסי ביילין ויוסי שריד, אשר מירב ביקורתם מופנית כלפי הצד שלהם, ואילו בטלוויזיה הפלסטינית (ההוגנת, לשיטתך, כעת כשהטיעונים הקודמים ''התפוגגו'', לדבריך) - לא.
לפרק את הארי 43307
מה שהתפוגג היה החלק של ''התקשורת שלנו דווקא הוגנת''.
לפרק את הארי 43308
לא מדובר בחיקויים של יאצפן, המתייחסים לאנשים ספציפיים ולכן אינם בעייתיים, אלא למערכון של קבוצה שהתארחה אצלו.
לפרק את הארי 43955
יאצפן חשף את פרצופו הגזעני המכוער כשהתראיין בחדשות ערוץ 2, ואמר בפשטות שככה זה הערבים, טפשים ואפילו לא יודעים לכתוב מערכון מצחיק, אלא רק להיות מגעילים ומטונפים. לא צריך לצפות ליותר מידי ממנו.

אבל מה זה תקשורת הוגנת? באתר הממשלה של איחוד האמירויות, בעמוד שמדבר על הקמת "Emirates Media Inc" (EMI), שהוא הגוף תחתיו מאוגדים הערוצים המסחריים של האיחוד, מסופר על כמה שהממשל מעודד עיתונות חופשית, ולכן בראש המועצה העצמאית של EMI עומד שר המידע (קרי: הסברה) של האיחוד. ערוץ אבו-דאבי, שהוא חלק מהארגון הזה, נמצא תחת פיקוח ממשלתי. אם הוא היה מנסה להפנות את אותה הביקורת כלפי השליטים באיחוד, הערוץ היה נסגר מיד. אותו הדבר אינו נכון לגבי התקשורת הישראלית. כן - יש גזענות לעיתים (לא תכופות, אגב) גם בתקשורת הישראלית. אבל אין תוכנית שמוקדשת כולה לזוהמה גזענית מהסוג הנמוך ביותר, ואין שום מגבלה על סאטירה שמופנית כלפי פנים. לאסור על יאצפן להיות גזען יהיה פגיעה בחופש הביטוי, בדיוק כמו שלאסור על "זו ארצנו" להיות ארסיים כלפי הממשלה יהיה פגיעה בחופש הביטוי. לדרוש על הסאטיריקנים לכתוב כנגד מישהו - כנ"ל. נראה כאילו זה מה שקורה שם.
אם הסאטיריקנים בחרו לעשות את התוכנית הזאת מרצונם החופשי - יש להם בעיה בעצמם.
לפרק את הארי 43251
אני לא ראיתי את הקטע הזה (ולא במקרה. אני מקפיד לא לעשות טעויות כאלה), אבל בכל זאת, מתוך התיאור שלך, כהשערה בלבד ובזהירות, אני נוטה לייחס את העניין הזה יותר למדור חוסר הטעם והטפשות מאשר למדור הגזענות. כנראה מניעי יוצרי ''היצירה'' הזאת הם יותר לשעשע בכח את הצופים מאשר לפגוע.
בעבר ראיתי כמה תכניות של ''חרצופים'' אחרי כמה המלצות שקבלתי. לא אהבתי את השיטה שבה מעוותים ומכערים את הגיבורים. שם ערפאת מוצג מעוות ומטופש ואתה יכול לקפוץ ולומר שזו גזענות. אבל זה בפרוש לא כך, כי כל החרצופים מעוותים ומכוערים. אפילו דמות כשולמית אלוני שלומר שאיני מחבב אותה במיוחד זו המעטה, מוצגת בדמות בובה כל כך נוראה שלו הייתה מגישה תביעה בגין פגיעה נגד יוצרי התכנית הייתי מזדהה עמה בכל לבי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים