בתשובה לירון, 13/04/07 0:43
438804
אתה אונס את הפרשנות שלך על סרט שהתנתק בכוונה מהמציאות בכדי להגיע להצגה מהנה יותר של מיתוס, וגם לא מיתוס מורכב במיוחד. ההתנהגות של הספרטנים לא הגיונית כמו שאתה מנסה לצייר אותה, והסרט לא ניסה, לדעתי, להעביר את המסרים שלך. באותה הקלות יכולת להלביש את אותה האג'נדה על פוקימון.
438806
אין לי הוכחה מתמטית שהסרט 300 נותן לגיטימציה להתנהגות פראית שוברת מוסכמות חוק ומוסר. אין ספק שהסרט הוא בראש ובראשונה מוצר בידורי. אין גם ספק שהסרט מסוגנן מאוד, מופיעות בו דמויות על-טבעיות, נעשה בו שמוש יצירתי רב בגרפיקה ממוחשבת, והוא בוודאי לא יכול להחשב לסרט תעודה.

למרות כל ההסתיגויות שהזכרתי, הסרט עורר התיחסויות רבות בעלות אופי פוליטי, ואני מאמין שיש לו מסר פוליטי. אשמח להתווכח אתך אם תועיל לנמק מדוע הפרשנות שלי אינה נכונה לדעתך.
438895
הסרט מציג את המאבק לקהל מערבי, שמצופה להזדהות עם הספרטנים. הצגתם כ"טובים" מוסברת יותר בקלות ובשלמות על ידי העובדה הזאת, מאשר על ידי האפשרות שניסו להעביר מסר כלשהו.

הדבר היחיד שהופך הספרטנים ליותר "צודקים" (להוציא 1. היותם של הספרטנים יפים והפרסים מכוערים, ו-‏2. הסתרת העבדים של הספרטנים, בעוד שהעבדים של הפרסים תמיד בחזית) בסרט הוא שהם המתגוננים, לא המתקיפים. אבל הספרטנים היו אותם ספרטנים, פראיים בדיוק באותה המידה, גם כשליאונידס היה ילד - רואים בתחילת הסרט את החינוך האלים שלו. אולי גם בתקופה ההיא ספרטה הייתה תחת איום פרסי, אבל זה לא משנה - מראים בבירור שהדפוס הזה הוא הנורמלי עבור הספרטנים, לא הסתגלות למציאות חדשה. אם לא כשליאונידס היה ילד אז לפני כן - ספרטה הייתה התוקף, והעמים שמהם לקחה את עבדיה המותקפים.
438899
טענתי שהסרט 300 נותן לגיטימציה לשבירת כללי מוסר בזמן מלחמה נגד אוייב "הקם עליך לכלותך". הטענה מבוססת על כך שהספרטנים, שהם הגיבורים שאיתם מזדהה הצופה, מרשים לעצמם לנהוג בפראות מודגשת בסרט, ועדיין להשאר הגיבורים ה"טובים".

בסה"כ אני רואה שאתה מסכים לשתי הטענות. הספרטנים הם גם מושא ההזדהות, והם גם הצד הפראי והבלתי מתפשר.

כרגע אני נזכר בסרטי "הארי המזוהם". הדמיון הוא שקלינט איסטווד מרשה לעצמו להפעיל אלימות על דעת עצמו מעל ומעבר למה שמתיר החוק. למרות זאת, הוא מוצג כשוטר טוב, והסרט בנוי בצורה כזאת שהקהל יזדהה איתו, ויצדיק את מעשיו. בפעם הבאה שאיזה טיפוס ימני ישתתף בדיון באייל על בעיות פשיעה, אולי הוא יציע להשתמש בסרטי איסטווד כמופת; "צריך לחסל את כל הפושעים ברחוב, כמו שאיסטווד עושה!"

אגב, אני לא מסכים איתך שהספרטנים הם ה"טובים" מפני שהם יותר יפים או מערביים. הם הטובים מפני שכך רוצה הבמאי. הסיפור כולו הוא סיפור חייו של לאונידס, ומסופר מזווית ראיתו לפי השקפת עולמו. לכן לאונידס, אישתו ואנשיו הם בני אנוש, והפרסים הם מכונת מלחמה מפלצתית וחסרת פנים. הסרט נאסר להקרנה באירן, מפני שגם הם (הלא מערביים) הבינו שהפרסים הם הצד הרע, והסרט מתיר לעשות בהם שפטים.
438905
אחד הדברים הכי מציקים הוא אדם שמביע דיעות דומות לשלך מסיבות שונות לגמרי. במיוחד כשהוא גם מנסח אותן בצורה טיפשית. "צריך לחסל את כל הפושעים ברחוב, כמו שאיסטווד עושה!" היה כנראה מוביל לאישפוזי בגהה.

לעשות שוב ושוב את אותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות זה טירוף. כשהבמאי רוצה שגרגמל יהיה הטוב והדרדסים הרעים, הוא צריך לשנות משהו. צריך לעשות, לא מספיק לרצות. לעשות את הספרטנים יפים, זה היה צעד אחד בכיוון הזה.
438909
מה, אתה מציע לחסל את כל הפושעים מסיבות אחרות? איזה סיבה יכולה להיות טובה יותר מסרט קולנוע?
438910
לא בדיוק.
מחזמר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים