בתשובה לטל כהן, 05/05/00 15:51
4419
בנוגע לסעיף א' שלך, יתכן שאתה צודק. אך ההשוואה עצמה היא מגוכחת - איך תוכל לקבוע איזו יצירה כלשהי (לאו דווקא ספרותית) היא טובה יותר אובייקטיבית? כל הויכוח הוא מיותר, מאחר והקביעה היחידה שתקפה לגבי הרמה של יצירת אמנות היא קביעה סוביקטיבית, ואין זה משנה כמה קריטריונים יובאו.

בנוגע לסעיף ב', כמובן שאתה צודק. מדובר גם בספרות שהייתה חלק מהתרבות היהודית, בין אם האשכנזית ובין אם הספרדית - דוגמת המשוררים היהודים בני ימי הביניים, כמובן שלום עליכם, ועד אפילו לביאליק. הבעיה היא שכיום, כאשר ה"עם" היהודי שוקם ואוחד, והפך מ"יהודי" ל"ישראלי" ברובו, לא קיימת יותר הכתיבה היהודית. היא התפצלה לכתיבה דתית, וכתיבה ישראלית, כאשר כל אחד מהקצוות מתרחק בכוונה תחילה מהשני.
4440
בוא ולא ניכנס לשאלת האובייקטיביות, קיומה או אי-קיומה, וחשיבותה. הצגתי דעה אישית שאני מאמין שמרבית בני-האדם בעולם המכירים את שתי היצירות לעומק יסכימו איתי לגביה.

באשר לסעיף השני, אתה צודק, וחבל. עם זאת, ישנם יוצאים מן הכלל: חיים סבתו, למשל, שספריו (בעיקר השני, "תאום כוונות", אבל גם הראשון, "אמת מארץ תצמח") רוקדים על שתי החתונות. אפילו השם "תאום כוונות" משחק על נקודה זו: לביטוי יש משמעות שונה לחלוטין בקונטקסט דתי ובקונטקסט של חיל השריון, והמספר הוא חייל דתי בשריון...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים