בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 12/05/07 19:13
סימטריה שבורה 443116
אתה רואה בחנוניות ערך קדוש ? הימנעות מצפיה יומית בסטאר-טרק תביא אותך לדעתך לגהנום ? לא מדובר פה על מותרות שהצבא מונע מרוב משרתיו, אלא על איסורים מהותיים שאנשים לוקחים על עצמם ורואים בהם ערך עליון. מבחינתם שמירת מצוות חשובה יותר מתרומתם הצנועה לצהל, אתה יכול להגיד על עצמך את אותו הדבר ?
דרך אגב, במקרה של אנשים עם קשיי הסתגלות אמיתיים, צהל מוותר על דברים החשובים להם. אני מכיר בחורה שהביאה לצבא אוכל מהבית למשל (משום מה במקרה שלה נדרש לכך אישור), בחורה אחרת קיבלה רשות לצאת כל יום הביתה, למרות שהיה מדובר בבסיס סגור.
סימטריה שבורה 443126
אז יש או אין ביהדות מושג של "חטא -> הולכים לגיהנום"?
הייתי תחת הרושם שזה נרטיב‏1 נוצרי לעילא.

1 אוף, המלה הזו איבדה זכות קיום..
סימטריה שבורה 443127
תלוי בזרם, יש כמה מחזירים בתשובה שנוטים להשתמש בגהנום ככלי עזר, כמדומני הרמב''ם פסל את אפשרות קיומו.
סימטריה שבורה 443142
מה לגבי התנ"ך? משהו לגבי גמול שלאחר המוות?
סימטריה שבורה 443143
העיקרון של שכר ועונש הוא אחד מעיקרי היהדות.גם בעולם הבא.

כנראה שקהלת צודק בנוגע לרמב"ם.
למשל,בהלכות תשובה פרק ח' הלכה ה הרמב"ם כותב:
"הנקמה שאין נקמה גדולה ממנה שתכרת הנפש ולא תזכה לאותן החיים שנאמר הכרת תכרת הנפש ההיא עונה בה, וזה האבדון הוא שקורין אותו הנביאים דרך משל באר שחת ואבדון ותפתה ועלוקה וכל לשון כלייה והשחתה קוראין לו לפי שהיא הכלייה שאין אחריה תקומה וההפסד שאינו חוזר לעולם."

כלומר,לא נענשים בגיהנום,אלא פשוט לא זוכים לשכר של עולם הבא.
סימטריה שבורה 443155
כליית הנשמה לדיראון עולם חמורה יותר ברמת ייסוריה מעונשי הגיהנום הממרקים את הנשמה לקראת תענוגות העולם הבא, אך לא מאבדים אותה. ע''ע כף הקלע.
סימטריה שבורה 443455
1 נדמה לי שזו בכל מקרה לא המילה שאתה רוצה כאן - אין ממש סיפור. נסה אתוס, דוגמה, מם, או אולי סתם רעיון.
סימטריה שבורה 443461
דווקא אצל הנוצרים הגהנום מקבל ביטוי ציורי מאוד באמצעות סיפורים. זה מתחיל בברית החדשה (http://en.wikipedia.org/wiki/Hell_in_Christian_belie...), ממשיך בספרות שהיוותה את אבני היסוד של התפיסה הנוצרית, למשל הקומדיה האלוהית של דנטה ועד לסיפורים של המטיפים בימינו.
סימטריה שבורה 443458
בודאי שיש. למה אתה חושב שעם ישראל אינם נוסעים ביום כיפור?
הם פוחדים מה"יכתבו וייחתמו".
כיבוד רצון הכלל 443460
תקן אותי אם אני טועה, אבל גם אתה וגם הסובבים אותך אינכם נוסעים בד''כ ביום זה - לא מאימת יוצרך ואף לא מחרדת התשליך (של האבנים).
כיבוד רצון הכלל 443462
אני לא נוסע בגלל ההיסטריה שאופפת את המדינה ביום הזה והאבנים שנוטות ליפול.
כיבוד רצון הכלל 443463
היסטריה?
כיבוד רצון הכלל 443467
לא שמת לב אליה?
חוצמזה, איך אפשר לנהוג ביום הכיפורים? בכל פינה אתה עלול לדרוס איזה רוכב/ת אופניים.
כיבוד רצון הכלל 443476
היסטריה?
כיבוד רצון הכלל 443485
בהחלט הסטריה. אמא שלי אפילו טוענת בתוקף שיש חוק שאוסר על נהיגה ביום כיפור.
כיבוד רצון הכלל 443486
אתה לא מכיר את ההיסטריה בה שכונות שלמות מסתערות על וידאומטים וחנויות blockbuster על מנת לקחת סרטים ולצפות בהם לאורך החג, בשקט בשקט, כדי לא לפגוע ברגשות השכנים שעושים את אותו הדבר בדיוק?
כיבוד רצון הכלל 443487
נראה לי שאני מבין את המושג ''היסטריה'' בצורה שונה (באופן היסטרי) משאר הכותבים כאן.
כיבוד רצון הכלל 443500
שלא לדבר על התנפלות בסופר לקראת החפלה.
כיבוד רצון הכלל 443502
אני מכיר (סוג של) היסטריה של אנשים שמאמינים שביום זה נקבע גורלם לשבט או לחסד.
כיבוד רצון הכלל 443506
האמת, אני תוהה בעניין הזה. האם הם באמת מרגישים כך? ואיך אתה יודע - אמרו לך זאת או הרגשת בהתנהגות בהתאם?
כי אני, למשל, מכירה אי אלה אנשים דתיים - אפילו דתיים מאוד - שכמובן צמים ביום הכיפורים ומתפללים ועושים (אני מניחה) חשבון נפש, וודאי מייחסים ליום הזה קדושה רבתי, אבל לא התרשמתי שהם ממש חרדים, נניח, מן ה"חתימה" האפשרית.
כיבוד רצון הכלל 443510
אמרו לי, ראיתי התנהגות בהתאם וחשתי באווירה בבית הכנסת. מדוע האמירה הזאת מעוררת כאלה תהיות?
כיבוד רצון הכלל 443513
פשוט משום שכפי שאמרתי, אני לא שמעתי ולא ראיתי את זה.
כיבוד רצון הכלל 443511
תחשוב על רוכבי האופניים המסכנים שמרגישים כמו מטרה בשאר ימות השנה.
סימטריה שבורה 443157
כן. אני רואה באורח חיי דבר קדוש בדיוק כמו אורח חייו של אדם דתי. אם ההבדל בינינו הוא שהוא מאמין שהוא ילך לגיהנום אם לא ינהג במדויק על פי אורח חייו, אין לי בעיה להאמין שאלך לגיהנום אם לא אנהג במדוייק על פי אורח חיי.

(הנקודה היא שזה לא תפקידו של הצבא - או שלנו - לשפוט את אותם ערכים עליונים ולהחליט שהערכים של אדם א' מקובלים עליו ושל אדם ב' לא).
סימטריה שבורה 443159
אה, זה לא עניין של הצבא לכבד את ערכי הזולת? אז למה להפריד בין פלוגות של בנים ובנות בבסיסי הטירונות? ולמה חסרות נשים ביחידות עילית הקרביות ביותר? התשובה היא כמובן שעל הצבא להתחשב בערכי הזולת, בעיקר אם אלה קשורים לדת, למוצא ולמין.
והחילוניות החנונית טרם הוכרזה לאחד מהסוגים האלה.
סימטריה שבורה 443161
הצבא בהחלט צריך לכבד את ערכי הזולת. הבעיה מתחילה כשהוא קובע סדרי עדיפויות בין ערכי הזולת, ומחליט שיש ערכי זולת שלא בא לו לכבד (מנימוקים של ''לא הוכרז'').
סימטריה שבורה 443315
אתה מכיר חברה שלא קובעת סדרי עדיפויות בין ערכי הזולת על בסיס הכרה בציבורים "מוכרזים" (עפ"י מפתח מסוים/שרירותי)?

ברוך הבא לחברה האנושית (מכל סוג שהוא - אורי פזית, דמוקרטית, ליברטנית ו/או כליל נאורית זה לא משנה יותר מידי). או שאתה חלק "מוכרז" או שאתה לא-כלום.
סימטריה שבורה 443326
אני לא מדבר על החברה האנושית. אני מדבר על צבא ההגנה לישראל, שמתיימר להית ''צבא העם'' ולקיים גיוס חובה, למרות שכולנו יודעים שמדובר בפיקציה. הנקודה היא שגיוס לצבא איננו לא כפיה חילונית ולא כפיה דתית. (טוב, אולי הוא כן כפיה דתית שכן חרדים לא מתגייסים לצבא, אבל זה סיפור אחר - ואי הגיוס שלהם אינו בגלל בחירה של הצבא).
סימטריה שבורה 443338
"[צה"ל] הוא כן כפיה דתית"

מה דתי בגיוס חובה של נער חילוני לצבא מעורב (מינית) ובעל ערכים של "כוחי ועוצם ידי עשה לי את החייל הזה" (שהוא אנטי-תזה לכל ערכי היהדות)? מה בדיוק הופך את הגיוס לשורות צה"ל לעוד "כפייה דתית" דמונית מצוצה מהאצבע?
סימטריה שבורה 443348
יותר מדוייק לומר שזו צורה שבה מגזר מסויים כופה על מגזר אחר (בעצם, על כל שאר האוכלוסיה) לשרת אותו.
סימטריה שבורה 443353
על איזה מגזר אתה מדבר? הצבא הוא "צבא העם", המגן על כל יושבי הארץ הזאת.
סימטריה שבורה 443367
אבל לא כל יושבי הארץ הזאת משרתים בו, ועם זאת עבור רובם השירות אינו בחירה אלא חובה.
סימטריה שבורה 443484
אינני חושב שאני לא לא חושב שאני לא מסכים איתך :)

כאשר גויסתי לצה"ל הופעלה נגדי כפיה חילונית.

הגיוס מתבצע בשם פיקציה אמונית מסוג אחד (הרגש הלאומי) שהחליפה את תפקידה העיקרי של פיקציה אמונית אחרת (הדת) בהגדרת חוקי המדינה (= כפיה).

משום שהגיוס לצבא הוא כפיה בשם הלאום והלאום הוא ערך/רגש חילוני, בהחלט ניתן להתיחס אל הגיוס כאל כפיה חילונית. אפשר להתוכח אם הכפיה הזאת טובה או רעה (לדעתי רעה) או אם הכפיה הזאת מיושמת באופן צודק או לא צודק (לדעתי ממש לא צודק), אבל הכפיה החילונית קיימת (נכון, הכפיה החילונית מיושמת בעיקר על אלה שהצבא *מאמין* שהם שותפים לערכים מהם נובעת הכפיה).

ניתן להתפלפל ולהגיד שלא הערך החילוני הוא שנכפה, אלא קיום החוק בלבד. למדינה מודרנית לא אכפת באמת אם אתה שותף לרגש הלאומי/חילוני, אלא רק שאתה מקיים את החוק ברמת המעשה, אבל אז לדעתי מדובר בפלפול. גם הכפיה הדתית, במסגרת המדינה המודרנית, היא ברמת ה"עשה" ולאף אחד לא ממש אכפת אם אתה מאמין גדול או לא.
סימטריה שבורה 443488
טוב, אני לא מסכים למשפט "משום שהגיוס לצבא הוא כפיה בשם הלאום והלאום הוא ערך/רגש חילוני", אבל לא נראה לי שמסתתר כאן יותר מויכוח סמנטי משעמם.
סימטריה שבורה 443496
עזוב דיון סמנטי. עם מה אתה לא מסכים, שהגיוס הוא כפיה ו/או שההצדקה לגיוס היא ערך לאומי ו/או שהלאום המודרני הוא ערך חילוני?
סימטריה שבורה 443498
שתי הטענות האחרונות.
סימטריה שבורה 443489
כאשר שילמתי מס שבח הופעלה נגדי כפיה חילונית. אה, וגם אלימות כלכלית.

נו באמת.
סימטריה שבורה 443495
באמת נו באמת.

אם אתה מקבל את אופן התנהגותה של המדינה המודרנית כמשהו הכרחי וחיובי (או לפחות כרע במיעוטו), אני לא מבין למה אתה מתיחס אל המילה "כפיה" באופן כללי כאל מילת גנאי.

במדינה המודרנית, "הכפיה הדתית" היא שלילית לא מעצם היותה כפיה (משום שיש סוגי כפיה אחרים שמתקבלים כחיוביים או הכרחיים), אלא מעצם היותה כפיה מסוג מאוד מסוים - כפיה *דתית*. מה החידוש הגדול בכך שלמדינה המודרנית יש כח כפיה ושהיא נשענת על מערכת ערכים חילונית ומערכת חוקים חילונית שנכפת על הכלל?

ההתנגדות הנחרצת לקביעה פשוטה כל כך נובעת, לדעתי, מהפגיעה במסגרת הרטוריקה של הציבור החילוני (כפיה=רע=משהו שהם עושים לנו ולא אנחנו להם=אנחנו צודקים כשאנחנו דורשים "עזבו אותנו") ולא מהעובדות. מי שתומך בקיומה של המדינה המודרנית, שדחקה את מוסדות הדת אל מחוץ למוסדות השלטון, צריך לשנות את הרטוריקה האפלוגטית שלו מ"אין כפיה חילונית, אין סימטריה ושיעזבו המוסדות הדתיים אותנו התמימים" ל"בוודאי שיש כפיה חילונית, הרי זה בסיס השלטון של מדינתי וטוב שכך - בואו נדאג לשמור את זה ככה".
סימטריה שבורה 443499
אתה מבלבל כאן בין שני עיניינים, שאינם זהים.

כשגדי דיבר על כפיה חילונית, הכוונה היתה (לדעתי) מכפיה דתית בכיוון ההפוך (הפוך מזה שנהוג לדבר עליו), כלומר במקום שהדתיים יכפו את דתם על החילוניים, החילוניים כופים את דתם (חוסר דתם, למעשה) על הדתיים.

כפיה חילונית כפי שהצגת אותה מאוחר יותר מדברת על ערכים חילוניים, אך אין זה אומר שהם לא מקובלים על חלק גדול מהדתיים (כפי שהם מקובלים על חלק גדול מהחילוניים). החילוניות של הערכים שציינת מתבטאת בכך שאין לה קשר אל הדת, ולא בכך שהם קשורים יותר או פחות אל הציבור החילוני בארץ.
סימטריה שבורה 443787
אני לא מתבלבל.

תגובה 443781
סימטריה שבורה 443514
יפה למדת מדונלד רמספלד.
סימטריה שבורה 443788
הסבר.
סימטריה שבורה 444019
השווה
"אינני חושב שאני לא לא חושב שאני לא מסכים איתך :)"

ל
as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns – the ones we don't know we don't know."

ועוד אמרי שפר, למשל ב

סימטריה שבורה 444057
מעולה, תודה. לדעתי הוא cylon.
סימטריה שבורה 443171
תסלח לי שאני לא מאמין לך. זכותך כמו כולנו לחיות כראות עיניך, אבל כמו רובנו אתה מוכן לוותר על חלק מהחופש שלך ואורחות חייך, שמותאמים בד''כ למה שנוח לך (אני מניח), לטובת מטרות שנראות לך נעלות. המילים ''אין לי בעיה להאמין'' מוכיחות את הנקודה, אין לך בעיה להאמין, אבל אתה לא מאמין בזה. אתה מוכן להאמין כדי ליצור שוויוניות מדומה.
רק לעיתים נדירות אני רואה באורח החיים החילוני ויתור על תענוג זה או אחר שלא לטובת מטרה מוחשית (שירות במילואים בהתנדבות הוא מיוצאי הדופן), לכן קשה לי לראות סימטריה בין אורח החיים שאני נאלצתי לוותר עליו (קידום אישי, נהנתנות) לבין זה שמוותר עליו החרדי שהולך לשרת בנצח יהודה (נח''ל חרדי).

הצבא נאלץ לשפוט כדי להחליט מתי הוא מוכן להתפשר עם אדם ומתי לא, אי אפשר להחיל דין אחד על כולם כי אז אתה מקבל עודף מתאבדים מחד ואי מיצוי פוטנציאל מאידך.
סימטריה שבורה 443178
בנקודת הזמן הנוכחית אתה צודק. קח את 100 השנים האחרונות ותראה האם תמיד בהכרח חילוניות=נהנתנות וחרדיות/דתיות=ויתור.
סימטריה שבורה 443185
שוב, הנקודה היא שזה לא מתפקידו (וכנראה גם לא מיכולתו) של הצבא לשפוט האם אני מאמין או לא מאמין בזה. תפקידו הוא רק לכבד את האמונה הזו. מכיוון שהוא לא עושה זאת במקרה שלי וכן במקרה של החרדים, אני סבור שהסיבה לכך היא הכוח הפוליטי שיש לקבוצה הזו, ותו לא.
סימטריה שבורה 443240
ולמה יש להם כוח פוליטי בנושא ? למה יש ישיבות הסדר, גדוד חרדי, רבנות צבאית, פטור לחרדים וכו' ? כי זה באמת חשוב ומהותי להם. אם לחנונים היה חשוב לשמור על אורח חייהם, הם היו מתאגדים ומקבלים מהצבא מה שהם רוצים, כי הצבא צריך אותם לעתודה וליחידות הרלוונטיות.
אם הצבא היה מכבד את האמונות של כולם בצורה שווה, הוא לא היה יכול לתפקד. כל חייל שני היה מצהיר שארוחת ערב משפחתית עם אמא זה סלע קיומו ואף אחד לא היה נשאר לשמור. מצד שני ישנם חיילים שבאמת יתאבדו אם לא יתנו להם לצאת כל יום הביתה, יש להם קשיים אמיתיים להתמודד עם המערכת.

דרך מקובלת לשפוט היא לראות מה אדם מוכן להקריב כדי לקבל משהו, מספר פעמים בשירות דרשתי דברים שנראה לי שהגיעו לי בניגוד לדעת מפקדי, כשהובהר להם שאני מוכן ללכת לכלא אבל לא להתפשר, תמיד קיבלתי את מבוקשי (לכלא לא הצלחתי להגיע). כמובן שזה לא נכון לכל דרישה, אבל הצבא כן נוטה להתגמש מקרים מהותיים. אני מסכים שעם החרדים זה נובע מכוח פוליטי, אבל יש גרעין אידיאולוגי מאחורי זה.
סימטריה שבורה 443244
זה לא ממש משנה. אין מספיק חנונים (ואין להם מספיק כריזמה) כדי שתהיה מפלגה שתשיג הישג כלשהו. אפילו תומכי הלגליזציה של הסמים (קבוצה גדולה יותר, לדעתי) לא מצליחים להעביר מפלגה את אחוז החסימה. זה לא עניין של כמה האידאולוגיה בוערת בעצמותיהם.

אגב, אני לא בטוח שנכון להביא את עצמך בתור דוגמה. מה הייתה מהות הדרישות שלך? אם היא הייתה על עניינים שנובעים מהיותך דתי, הגיוני יותר לצפות שהמפקדים יהיו קשובים יותר לדרישות.
סימטריה שבורה 443256
לא דיברתי דווקא על מסגרת מפלגתית, למשל דרישה של עתודאים לעתיד לחופש בימים בהם מתקימים טורנירים של RDND היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים. לגבי הליגליזציה (תומך של הרעיון, לא אוהב את המפלגה), מול קבוצת התומכים הנלהבים יש קבוצה גדולה בהרבה של מתנגדים נלהבים לא פחות. אם שאר הציבור היה אדיש לרעיון, היה להם סיכוי טוב בהרבה.

דרישות בנושאי דת מעוגנות כיום בפקודות מטכ"ל, לכן מפקד חייב להענות להן, אבל תנאים בסיסיים עבור מי שמקפיד לא תמיד מתקיימים. למשל ברוב הבסיסים יש עירבוב למעשה בין בנים לבנות, חוסר הקפדה על צניעות ושאר דברים שחשובים להם (ומצד שני, גם אני לא היתי מוכן להתפשר על חוסר הצניעות של הבנות :).
הדרישות שלי נגעו בעיקר בזכות לצאת למבחנים בפתוחה גם כשזה מאוד לא נוח למפקדים שלי, סירוב לשרת ביחידה מסויימת כי היא לא היתה "חמה" מספיק וכו'. מבחינת הצבא, לפחות הדרישה השניה היא קפריזה (והראשונה נדרשה ממקום בו יש לי הרבה מה להפסיד, כאשר בד"כ לא מתעקשים על זכויות) ואין שום סיבה שהצבא לא ישתמש בי איפה שנוח לו באותו רגע, אבל בגלל שבשבילי זה היה עניין מהותי, קיבלתי את מה שרציתי (ואני חושב שגם הצבא הרוויח מכך).
סימטריה שבורה 443261
''...היתה מתקבלת בצהל אם היא היתה מגיעה כתנאי סף מחצי מהמועמדים.''

בדיוק הנקודה שלי. אין מספיק חנונים. מדבריך המצוטטים מתקבל הרושם שההתחשבות הצבאית נובעת לא מעומק האידאולוגיה או הנכונות לבצע הקרבות עבורה, אלא מכמות האנשים שמחזיקים בה.

אגב, אני בצבא קיבלתי הטבות די מפליגות בכל הנוגע ללימודים בפתוחה, בלי שאצטרך לאיים על אף אחד. פשוט היה לי מפקד טוב. ברמה הטקטית-אישית, אני דווקא מאמין שרבים האנשים שמצליחים להסתדר.
סימטריה שבורה 443267
ללא ספק ברמת הקבוצה למספרים יש כוח, גם הגישה הכוחנית היא לא היחידה שעובדת בצבא ועדיף לא להשתמש בה כלל, אבל כמו שכבר אמר אל קאפונה "You can go a long way with a smile. You can go a lot farther with a smile and a gun". (ויקיציטוט).

היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.
סימטריה שבורה 443269
אני חושב שלא נכון להתעלם מכך שהצבא מושפע מפרמטרים חיצוניים - בפרט, הכוח הפוליטי שיש למפלגות הדתיות (ואינו קשור בהכרח לגודלן אלא גם לעובדה שהן מהוות ''לשון מאזניים''), אבל נראה לי שפחות או יותר מיצינו את הדיון הזה.
סימטריה שבורה 443392
סתם הערה לא רלוונטית, לגבי "היתי אומר שהנכונות של הצבא להתפשר עם קבוצה תלויה במכפלת גודל הקבוצה בנחישות.": לפעמים היא תלויה במכפלה הזאת ביחס הפוך (כלומר כמה שהקבוצה יותר קטנה ופחות נחושה יש לה יותר סיכוי לקבל פשרה).
סימטריה שבורה 443429
אתה יכול לתת דוגמא ?
סימטריה שבורה 443474
תלוי כמה אתם וכמה אתם נחושים
סימטריה שבורה 443189
אורח החיים החילוני של בן אדם שמתגייס לצבא ועם הזמן נאלץ לצאת למלחמה יכול לגרום לו לוותר על החיים בכלל.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים