בתשובה ליהונתן אורן, 20/05/07 17:03
ליהונתן אורן 444185
אני לא חושב שרעיונות מגיעים לחברה מהפקולטות למדעי הרוח.
אני לא חושב שיש טעם במומחים לשאלה "האם אנחנו יוצאים נשכרים מההתקדמות הטכנולוגית?" שישאל כל אדם את עצמו, ואם הוא רוצה, שינהל דיון עם חבריו.
ליהונתן אורן 444190
אני חושב שחלק נכבד מהרעיונות מגיעים מהפקולטאות למדעי הרוח והחברה. אתה רק לא יודע את זה כי הם עוברים עיבודים ופופולריזציה בידי אנשים שהם בוגרי הפקולטאות הללו או בידי אנשים שזהו תפקידם כמו עיתונאים, סופרים, פוליטיקאים וכדומה.

גם אני לא חושב שיש טעם במומחים לשאלה הזאת, במובן זה שהם ידעו לספק תשובה. ''מומחים'' במדעי הרוח אמורים לעצב דרכים לחשוב על שאלות, להצביע על קשרים בין רעיונות וכדומה.
ליהונתן אורן 444206
תן דוגמאות בבקשה.

נשמע מאוד אוורירי. תוכל בבקשה לנסח את זה מחדש עם מעט יותר *תוכן* (דמיין מחווה מתאימה)?
ליהונתן אורן 444213
אני לא יודע איזה דוגמאות ירצו אותך.
הפוזיטיביזם ששינה את כל התפיסה שלנו את העולם ואת עצמנו במאה שעברה, עד כדי כך שאנחנו לא מצליחים להיפטר ממחשבה פוזיטיביסטית למרות שהוא הופרך מכל עבר?
אולי רעיונות של פוסטמודרניזם ורב-תרבותיות ששינו את כלי התקשורת ואת המחשבה בישראל החל משנות השמונים ועד ימינו?
האסכולה האוסטרית בכלכלה?
רולס, שהשפיע על כל התפיסה החברתית והמשפטית? אולי הניאו-קונים בארה"ב וישראל?
אין לזה סוף.
ליהונתן אורן 444219
יהונתן, למה בדיוק אתה מתייחס כשאתה אומר שהפוזיטיביזם הופרך?
ליהונתן אורן 444237
אני יכול לחשוב על כמה מובנים בהם הוא "מת":
* החלק של ה-"פוזיטביזם" - פופר שם קץ לזה. אין תקווה ל-"עיקרון אימות".
* החלק של ה-"לוגי" - קון ופיירבנד, לכל הפחות, תקפו מכאן, ואף הגנה ראויה לא נמצאה.
* הבעיה של "היפותזות עזר" - לא ניתן בשום אופן לעמת (וקל וחומר שלא "לאמת") את המציאות עם התיאוריה. זו בעיה גם בשביל הפוזיטביסטים וגם בשביל פופר (וכאן אפשר להאשים את קווין וההוליזם ).
ליהונתן אורן 444260
הבנתי, תודה.
ליהונתן אורן 444222
תוכל להרחיב על הפוזיטיביזם?
ליהונתן אורן 444257
עומר עושה כאן עבודה טובה בהרבה ממה שאני הייתי עושה, אז אני מעדיף להסתכל מהצד. בכל מקרה, אם אתה מתעניין בפוזיטיביזם (ולדעתי חשוב להכיר אותו מעבר לפיסקה), זה נראה כמו ערך מצויין:

אני רושם לעצמי לקרוא אותו מחר.
ליהונתן אורן 444262
מלבד המילה ''נראה'', אתה מזכיר לי את אבא שלי, שממליץ לי כל הזמן על סרטים שבהם טרם צפה.
ליהונתן אורן 444263
לך תדע. אולי זה שם בדוי.

אני לא רואה את הדמיון. זה חומר שאני מכיר, לפחות ברובו. רפרפתי על הערך במהירות וזה נראה סיכום טוב של הנושא. אני מתכוון לקרוא אותו מחר פשוט כדי לסדר לי אותו בראש באופן מובנה.
ליהונתן אורן 444264
אמרתי, למעט המילה "נראה [כמו]". את מה שאתה עשית גם אני עושה, בלי נקיפות מצפון. אבל לך תדע, אולי עם הגיל גם המנהג של אבא שלי יגיע אלינו.
ליהונתן אורן 444272
האמת שקיוויתי שאתה תרחיב קצת בעצמך, לא על ידי מלאך, לא על ידי שרף, לא על ידי עומר (שראיתי רק שמדבר על מות הפוזיטיביזם, לא על מה זה בכלל ולמה זה שינה כל כך את התפיסה שלנו) ולא על ידי מאמרים שלא מתדיינים באייל בעצמם.
ליהונתן אורן 444424
אני מצטער (באמת). אבל אחרי שנתתי את הקישור לערך בסטנפורד, נראה לי שזה יהיה שגעון גדלות מצידי להתחרות בו.
ליהונתן אורן 444223
נראה לי שאתה מצייר המטרה סביב החץ. אתה מזהה מגמה בהתשנות החברה, ומדביק לה כשורש את האסכולה הפילוסופית המתאימה (אין מחסור). אין לזה סוף? אני אסתפק בהתחלה.

רב-תרבותיות - בעולם שבו התנועה והתקשורת מהירות כפי שהן כיום, ושבו מספיק מדינות בטוחות לזרים כפי שהן היום, רב-תרבותיות היא רק עניין של זמן. אני לא רואה סיבה לזקוף את זה לזכות מי ממדעי החברה.

"האסכולה האוסטרית בכלכלה?" - לא מתמצא. תמצת לי בבקשה.

"רולס, שהשפיע על כל התפיסה החברתית והמשפטית?" - כנ"ל.

"אולי הניאו-קונים בארה"ב וישראל?" - השמרנות החדשה?! מה לזה ולפקולטה למדעי הרוח?! אם כבר, זה מראה את חדירתו של האדם הממוצע לפקולטות למדעי הרוח (בריאתנות), לא להפך.
ליהונתן אורן 444218
הון, אמצעי-יצור, מוסדות חברתיים, פיזור משאבים, "בעיית המחסור", חיברות (סוציאליזציה), ניכור, אגו, פונקציות לשוניות, תועלתנות, אתיקה, אישיות, והפרדת תחומי-הידע לדיסציפלינות - אם לקחת מבחר קטן של מושגים שעלו בדיון האחרון כאן, בסלון הוירטואלי. המושגים האלה אולי עלו עכשיו בשיחת סלון, אבל אף אחד מהם לא *עלה לראשונה* בשיחת סלון.

מן הסתם כל אחד ואחד נדרש, על בסיס יומי, לקבל החלטות מוסריות. כל מדען נדרש לעסוק בפילוסופיה של המדע, וכך גם כל אחד שמנסה לבקר את הידע שלו-עצמו בכל מיני סיטואציות. כל פעם שמישהו קורא עיתון הוא נדרש לפריזמה דרכה הוא בוחן את החברה[*].

אין מנוס מהעיסוקים האלה, הם טבועים אינטרנזית בכל הפעילות האנושית. כפועל יוצא, גם לא צריך להיות מומחה כדי לעסוק בהם, רובינו עושים זאת לא רע רוב הזמן. אבל אם כך, מן הראוי שנלמד לעשות אותם *כמו שצריך*.

אני לא יודע לציין אחוזים, אבל חלק גדול מהכלים המנטליים בהם "האדם מהרחוב" (אתה, למשל) משתמש כשהוא ניגש לעיסוקים האלה, באגביות שכזו, מקורם באנשים, לפעמים מבריקים, שהקדישו את חייהם לפיתוח הרעיונות האלה (דוגמאות, מאד-מאד חלקיות: בפסקה הראשונה). אתה לא חושב שזו "תרומה"? אני בספק אם התפיסה הכלכלית הנחרצת שלך, למשל, היתה בכלל עולה על דעתך אלמלא שורה ארוכה של הוגים-במקצועם, שהרעיונות שלהם חלחלו לתרבות הפופלרית ולשיח הכללי, ואפשרו לך לנסח אותה ולהחזיק בה.

[*] ...ואפשר להמשיך: בכל פעם שמישהו מנסח משפט הוא נדרש, במודע או שלא, לבחון את ההשפעה שתהיה לניסוח שלו על שומעיו וכו'. כמעט לכל תחום בפילוסופיה ושאר מדעי הרוח, במדעי החברה או בכלכלה יש מקבילה "יומיומית" כזו.
ליהונתן אורן 444227
מילים חדשות לרעיונות קדומים.
ליהונתן אורן 444242
לא.
ליהונתן אורן 444243
אמצעי יצור? אתיקה? אישיות? ישן נושן.
ליהונתן אורן 444249
אה, *כזה* ישן. כמו "סוקרטס", "מרכס", "פרויד" או "פופר". לא כמו "משחר הציוויליזציה, ויכולתי לחשוב על זה בעצמי". נו, בסדר. אז מה? יש תאריך תפוגה?

ובהערת אגב: פופר רחוק מלהיות "ישן נושן", ויש מן הסתם גם דוגמאות אקטואוליות רבות ("רולס", יהונתן כבר אמר, ויש כמה אלפי דוגמאות נוספות מימנו).

ועוד "מן הסתם" אחד: לוקח זמן לרעיונות להתקבל באקדמיה, ואז עוד זמן להתאקלם בשיח "המקצועי" (נאמר, אצל שופטים, קובעי-מדיניות ומדענים), ואז עוד זמן לחלחל לשיח הפופולרי, ואז עוד זמן עד שאתה שומע עליהם.
ליהונתן אורן 444253
לא גילו את הרעיונות הנ"ל, מקסימום היו הראשונים שכתבו עליהם. אמצעי יצור ואישיות? אתה לא באמת אומר שאף אחד לא שם לב לצורות השונות שבהן בני אדם שונים מגיבים לאותם המצבים לפני... איקס. נכון?
ליהונתן אורן 444334
לא גילו את כח המשיכה, אתה לא באמת אומר שאף אחד לא שם לב שדברים נופלים לפני X, נכון?
ליהונתן אורן 444347
אני שמח שהעלת את הדוגמה הזאת דווקא - אבל אף אחד לא שם לב שכל עצם נמשך לכל עצם אחר, ולא רק כלפי הקרקע. אף אחד לא יכל לשים לב, עם החושים המוגבלים שלנו, מבלי לפחות להביט לשמיים, שם התופעה מתגלה יותר בבירור.
אין חדש תחת הירח 444368
ואף אחד לא הביט לשמיים לפני ניוטון?
אתה מזכיר לי שאת ההוא שהתלונן ששייקספיר זה אוסף של קלישאות.
אין חדש תחת הירח 450552
הביטו, אבל לא הגיעו למסקנות של ניוטון, או מסקנות שיכולות להפיק תחזיות קרובות בדיוקן לשלו. אבל למה אתה שואל? איך זה סותר אותי?

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים