בתשובה לד.ב, 02/07/07 8:56
449629
אם אפשר להציג אותן כסדרה של תשובות לבעיה, הרי יש להן אמת-מידה משותפת, ואז הן אינן אינקומנסורביליות זו לזו.
449641
מה זה אינקומנסורביליות?
449665
in·com·men·su·ra·ble (nk-mnsr--bl, -shr-)

1.
a. Impossible to measure or compare.
b. Lacking a common quality on which to make a comparison.
2. Mathematics
a. Having no common measure or number of which all the given lengths or measures are integral multiples.
b. Having an irrational ratio.

Adj. 1. incommensurable - impossible to measure or compare in value or size or excellence
incomparable, uncomparable - such that comparison is impossible; unsuitable for comparison or lacking features that can be compared; "an incomparable week of rest and pleasure"; "the computer proceeds with its incomparable logic and efficiency"; "this report is incomparable with the earlier ones because of different breakdowns of the data"
2. incommensurable - not having a common factor
incommensurate - (often followed by `with') not corresponding in size or degree or extent; "a reward incommensurate with his effort"

http://www.thefreedictionary.com/incommensurable
449666
תודה.
449678
לא הייתי מעברת את זה עם ''סו''.
450466
אז איך? בזין? זין עם גרש? שים לב שזו מילה לטינית ולא אנגלית, ולכן הס' מוצדקת, כמו שאר התעתיק (כמו "פסיכולוגיה", ולא "סייקולוג'י").
449668
תשכח שניה מהסיפא של ההודעה שעליה הגבת. אני לא טוען שמשנות שונות הן אינקומנסורביליות זו לזו. זו טענה חזקה בהרבה ממה שטענתי.
אני טענתי שהצגת משנות פילוסופיות כמספקות סדרה של פתרונות לאותה בעיה, זו גישה בעייתית במקרה הטוב. קיבלתי את הרושם שאתה טוען שאם אני פוסל את טכניקת הפינג-פונג אני טוען לאינקומנסורביליות, וזה לא נכון.

אפשר להשוות בין שיטות שונות, אבל השוואה בעלת ערך נעשית כאשר מעמתים קבוצות של טיעונים, או מכלולי טיעונים, ולשם כך רצוי להיוודע למכלולי הטיעונים קודם.
יקפצו לי שניה משמרת הניימדרופינג, ואני אתן דוגמא:
אם ננסה לענות על השאלה "מהו אלוהים בשביל שפינוזה", ונתסמך רק על הפרק הראשון ב"תורת המידות" ובו שפינוזה מגדיר את העצם האחד, לא נקבל תשובה טובה. אחרי שנראה כיצד שפינוזה מתייחס לבעיה הפסיכו-פיזית, חופש הרצון, מעמד האופנים והתארים ביחס לעצם וכו וכו, רק אז תהיה הבנה אמיתית של המושג "אלוהים" אצל שפינוזה. הבנה מהסוג הזה ניתן להשוות לתפיסות של המושג "אלוהים" בתורות אחרות, רק בתנאי שנראה כיצד המושג הזה קשור בחלקים האחרים של המשנה, ועומד בעקביות ביחס אליהם.

העובדה שמרצים לפילוסופיה, ומסכמי תולדות הפילוסופיה השונים, חושבים שניתן להציג סדרה של פתרונות מנותקים מהקשר לבעיה אחת, לא אומרת שזו שיטה טובה.
449670
אני חושב שאולי אי ההסכמה קשורה בכך שאני חושב על המטאפיזקות הגדולות, שניסו להתחיל הכל מאפס, ואתה חושב על הגות בת זמננו פחות או יותר, שמסתמכת הרבה על שיח קיים, ספציאליזציה של הענפים השונים של הפילוסופיה, ואוצר מונחים פחות או יותר מוסכם.
449671
אני חושב שאלו שיטות משלימות. נכון שאי אפשר להבין את שפינוזה ללא המכלול, אבל אי אפשר גם להבין את שפינוזה ללא יצירת השוואות שונות. הטקסט של שפינוזה אינו מכלול סגור, וההבנה של הטקסט לא קודמת להשוואתו להוגים אחרים. העובדה היא שיוסף בן-שלמה וירמיהו יובל מבצעים קריאות שונות בתכלית של אותו טקסט באמצעות העמדת שפינוזה כחלק מתנועת הנאורות או לחלופין העמדתו בתוך המסורת של הוגים יהודיים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים