בתשובה לדורפל, 04/02/08 12:12
גשר אחד רחוק מדי 470281
מה איתה? פעם אחרונה שבדקתי היא היתה בסדר.

____
אם אתה מדבר על המצור שצרו הרומאים על מצדה בשנת 73' (לא לבלבל עם מלחמת יום הכפורים), אז מדובר ב*קרב*, לא במלחמה. המלחמה עצמה ("המרד הגדול") היא דוגמא קלאסית להפרזה בהערכת הכח שלך (או המעטה בהערכת הנכונות של האויב להפעיל את מלוא כוחו, שזה אותו הדבר).
גשר אחד רחוק מדי 470286
פעם אחרונה שבדקת היא עברה בדיוק מול החלון של הקומה השלישית?

___
אני לא רואה את ההבדל בין קרב אחד (כשאין לו כבר יכולת להשפיע על קרבות אחרים), לבין מלחמה שלמה. אבל בכל אופן, התכוונתי לכך שהם התבצרו שם, וכשהיה ברור גם להם שהם עומדים להפסיד, הם העדיפו להתאבד. כלומר, יש מצבים שבהם אנשים לא נכנעים, למרות שהם לא טועים וחושבים שכוחם יעמוד להם. (אם תגיד שזה יוצא מן הכלל, אסכים. זה היה רק ניטפוק.)
אם כבר ניטפוק, 470313
ניטש ויכוח היסטורי ער האם המיתוס של מצדה אכן מבוסס במציאות.
אם כבר ניטפוק, 470336
לא ידעתי. אשמח לשמוע עוד פרטים.
אנא הזכר לי מחר, כשאהיה ליד היסטוריון הבית שלי. 470337
פירוט מה: 470369
זה לא הנושא שלי, והבירורים שערכתי הם קצרים ושטחיים, אבל נדמה שהמצב הוא פחות או יותר כך -
המקור ההיסטורי היחיד שמדבר על מצדה בפירוט כלשהו הוא פלאביוס. ישנה הסכמה די רחבה שהרבה ממה שהוא כותב מומצא (בוודאי הנאום המפורסם). עדויות ארכיאולוגיות להתאבדות המונית במצדה לא קיימות (למרות הפרשנויות של יגאל ידין).

מצד שני, התאבדות של הסיקריקים אכן התרחשה (בסבירות גבוהה) ביודפת - מה שמחזק את האפשרות שמשהו דומה קרה במצדה, אבל גם מחליש את האמינות של יוספוס, שנראה שהשתמש בסיפור על יודפת (בו היה לו חלק פעיל מאוד) כבסיס ליצירת הסיפור של מצדה.

המבקר החריף ביותר של המיתוס - למרות שהוא מדבר בעיקר על השימוש של הציונות במיתוס ופחות על יוספוס - הוא הסוציולוג נחמן בן-יהודה, שפירסם שני ספרים בנושא, וגם אפשר למצוא כמה מאמרים שלו בעברית בעזרת גוגל.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים