'לא אתמוך במחאה מסיבה אחרת' 474071
(גם כי לא צריך למשוך את העונש לנצח, וגם מעוד סיבות)
כי אני חושב שאי אפשר ללמוד מהרשעה או זיכוי אם הוא מסוכן או לא.
כי מחאות ציבוריות נגד אדם פרטי הן כלי חמור מדי (לא ביחס לפשעי העבר, אלא ביחס לחשדות).
כי כדי לטפל באדם מסוכן (עם הרשעות בעברו או בלי) לא צריך לשלוח אותו לגור במקום אחר, אלא לפנות למשטרה שתעצור אותו על איום/תכנון פשע/נסיון פשע/מה שהוא לא עשה שמעיד על כך שהוא מסוכן.
כי אם יקרה משהו נדע מיד במי לחשוד ולא נצטרך לחשוש שיש עוד פושעים בסביבה.

אגב - מה הסיבה למחאה? חשש שמישהו מסוכן עובר לגור בשכונה, או סלידה ממישהו שעשה דברים כאלו? החשש לא תמיד מוצדק, ולפעמים עדיף לחשוש ממי שטרם הורשע. הסלידה אולי מוצדקת, אבל גם כאן, לא נכון להרחיק מישהו רק אם הורשע בעבירה, ולא נכון להרחיק כל מי שהורשע.
''לפעמים עדיף לחשוש ממי שטרם הורשע'' 474076
אלו הכי מפחידים אותי. חבל שהמחוקק טרם נתן דעתו לבעייה זו.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474159
מה שבא לך אתה יכול למצוא בחוק העונשין:
1 34יח. (א) העושה מעשה בדמותו מצב דברים שאינו קיים, לא יישא באחריות פלילית אלא במידה שהיה נושא בה אילו היה המצב לאמיתו כפי שדימה אותו.
ובעברית - אתה יכול להתגונן גם כשרק נדמה לך שתוקפים אותך.

גם המחוקק כבר נתן דעתו 474181
אז מה?
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474442
אז אם, כמו אפופידס, אתה חושש מהמסוכנים שטרם נעצרו, ויודע שהם עוקבים אחריך ומחשבות אפלות בראשם, אז החוק מרשה לך להקדים מכה לתקיפה וגם לצאת זכאי.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474443
מעניין. אין שום מגבלות על הדמיון?
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474458
לכאורה, אין. אבל צריך לשאול עורך דין. (וגם הוא יגיד 'לכאורה אין', אבל האם הוא מתכוון ל'לכאורה' בעברית או בעורכדינית?)

אני משער שבמשפט צריך לשכנע את השופט שבאמת היה נדמה שמישהו עמד לתקוף, וזה לא סתם תירוץ. ולא בדקתי אם מישהו אי פעם השתמש בסעיף הזה וזוכה.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474462
אין לי ספק שלפחות היו אי אלה חיילים שהתמשו בו ורובם זוכו, אבל לא חשבתי שמדובר בסעיף גורף כל כך (לפחות על פניו).
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474466
לשכנע את השופט שאתה סובל מפארנויה.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474527
גם זה עובד, אבל זה כבר אי שפיות, והסעיף הזה בחוק מתייחס לשפויים.
מסתבר שגם להם מותר לטעות. אפליה מתקנת, כנראה.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474529
אני מתאר לעצמי שאם מישהו מצמיד אקדח לרקתך ואתה הורג אותו במכת קארטה מכוונת היטב למפתח ליבו, תצא זכאי גם אם בדיעבד יסתבר שהאקדח היה חיקוי מפלסטיק. ''האדם הסביר'' בטח מוזכר בחוק, או ישתרבב להכרעת הדין.
גם המחוקק כבר נתן דעתו 474555
"למפתח ליבו"? שוב אתה קורא את הספרים הזבליים האלה?
הזהרי מזרועותי המסוקסות! 474575
מה זאת אומרת "שוב"?
''לפעמים עדיף לחשוש ממי שטרם הורשע'' 474170
מיהם "אלה"?
'לא אתמוך במחאה מסיבה אחרת' 474078
ראשית, האופציה של "נדע מיד במי לחשוד" היא קצת מופרכת. לו זה היה המצב אז כל מיני פושעים-בתכנון יילכו לגור בקרבת אסירים לשעבר שהורשעו בעברות דומות, ולא יצטרכו לדאוג יותר שמא יחשדו בהם.
שנית, בהקשר של אונס/התעללות מינית בקטינים החשש הוא לרוב מוצדק - כפי שאמר כבר העייף, פושעים מסוג זה נוטים לחזור על מעשיהם.
'לא אתמוך במחאה מסיבה אחרת' 474158
ברור שהיא מופרכת. ולו רק כי פושעים בתכנון כבר גרים בקרבת פושעים לשעבר ולשהווה. (וזה לא מפחית כלל מדאגותיהם)

החשש מוצדק, אבל לא בגלל שהורשע.
מה אם הוא לא הורשע, אבל לכולם ברור שזה הוא (מכל הסיבות שבעולם, ואולי הם אפילו צודקים)? האם תארגן נגדו הפגנות מחאה
עד שיעבור דירה?
או מקרה יותר דומה - אם הוא רוצה לעבור לדירה בשכונה שלך, וחברים שלך שגרים בשכנותו מזהירים אותך שהוא אנס ופדופיל וסוטה, והמשטרה הדפוקה לא הצליחה להרשיע אותו אבל לכולם ברור שזה הוא, האם תארגן נגדו הפגנות מחאה?

ולגבי המורשע - מה אם השופט טעה? תחקור מחדש את החשוד והעדים כדי להחליט אם הוא מסוכן או לא? האם תבדוק את נסיבות הפשע? או שכל מי שהורשע מנודה?

אם המטרה שלך להשקיט את חששותיך אתה צריך לשכור שומר ראש לילדים. או לדאוג למאסר עולם לכל האנסים, שהורשעו ושטרם הורשעו.
'לא אתמוך במחאה מסיבה אחרת' 474161
החשש יכול להיות מוצדק גם אם מדובר באדם שלא הורשע, אבל אני לא אוכל למחות על מגוריו בשכנותי רק משום ש"אנשים אומרים" (גם אם הם צודקים בהחלט). אוכל למחות, וסביר שאמחה, נגד שכנותץו של אדם שלא הורשע, אם *אני* אדע שביצע מעשים פדופילים או שיש לו כוונות מעשיות לעשות זאת.
ומטרתי היא להשקיט את חששותי, אבל כמו בכל תחום אחר בחיים - אי אפשר להרחיק אד אבסורדום בביצועה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים