בתשובה לדורפל, 19/03/08 17:09
סור מרע, עשה טוב 474405
1. אני מניח שבמסגרת מחשבתית-מוסרית מסוימת הייתי עושה מה שעגלון טוב עושה כשהסוס שלו מתבטל במקום לעבוד. המשך קו המחשבה הזה מוביל גם לתשובה על העניין המוסרי: יש עגלונים שיכו את הסוס עד שהוא נופל מרגליו, יש כאלה שימכרו אותו לפושט העורות השכונתי ויש (אולי) כאלה שיוציאו אותו לפנסיה ויניחו לו לסיים את חייו במרעה. אני רוצה לחשוב שאני נמנה עם האחרונים, אבל אף פעם לא היו לי סוסים (או עבדים) כך שאינני יודע.

2. אין דכאון שעומד בפני כמה הצלפות שוט מכוונות היטב (החוק השני של הפסיכודינמיקה).

ובקצת יותר רצינות: אני חושב שאנחנו מתייחסים טוב יותר לבעלי חיים "מפותחים" מאשר לכאלה עם מערכת עצבים פחות משוכללת. כך, למשל, יותר קל לנו להרוג תיקן מאשר עכבר ותרנגולת מפרה. ככל שאני מסוגל לדמות את עצמי כבעל עבדים, אני משער שהייתי מתייחס אליהם טוב יותר מיחסו של רפתן ממוצע לפרה עדנה, ופחות טוב מיחסו של גבר ממוצע לאישתו. הנקודה החשובה היא שהעקרונות המוסריים מוחלים בצורה שונה על אוכלוסיות שונות, וצורת החלוקה לאוכלוסיות היא מוסכמה חברתית. אלפי ההודעות של הצמחונים בדיונים השונים מדגימות את זה היטב.
סור מרע, עשה טוב 474409
אם A>B ו B>C, נובע מכל ש A>C.
איך אתה יכול, כבעל עבדים, להתייחס אליהם טוב יותר מיחסו של רפתן ממוצע לפרה עדנה, ופחות טוב מיחסו של גבר ממוצע לאישתו?
סור מרע, עשה טוב 474411
היתה לי הרגשה שזה לא יעבור בשקט. ובכל זאת, מעטים הבעלים שסוחטים את עטיני נשותיהם כל בוקר בשעה 5.
סור מרע, עשה טוב 474412
*ב*כל בוקר.

תודה, סליחה ושליחה.
סור מרע, עשה טוב 474414
תודה.
סור מרע, עשה טוב 474415
:-]

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים