בתשובה לסמיילי, 30/01/09 9:54
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 503475
רק הערה:
גם לכלל יש רצון, שאיפות, אינטרסים ויכולת בחירה,
וגם לפרט יש רצונות סותרים, שאיפות מנוגדות, אינטרסים מנוגדים, וגם הוא בוחר רק כשהוא מוכרח.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 503511
אולי תתן דוגמאות. נגיד שהכלל הוא "היהודים": איזה רצון יש ל"יהודים"? איזה שאיפה יש ל"יהודים"? מה האינטרס של ה"יהודים"? ואיך ה"יהודים" יכולים לבחור בלי שיהודי אחד יאלץ בכח את היהודי האחר? מצד שני, איזה רצונות סותרים יש לך? איזה שאיפות מנוגדות יש לך? איזה אינטרסים מנוגדים יש לך? האם אי פעם אילצת את עצמך בכח לבחור במשהו?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504585
אני רוצה לשבת בחוף הים כל היום, וגם רוצה לעבור את בחינות הבגרות. הרצונות האלה סותרים. יש לי אינטרס אחד להמשיך לחיות, ואינטרס מנוגד להיות חלק מחברה שתובעת ממני להתגייס לצבא. כמה וכמה פעמים אילצתי את עצמי ללכת לישון בגלל מטלה למחרת.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504591
זה רצונות מנוגדים במובן אחר, לא שהרצונות מנוגדים, אלא המימוש שלהם לא אפשרי ביחד. רצון מנוגד (במובן הפשוט של המילה) זה אם היית רוצה גם לעבור את בחינות הבגרות וגם להכשל (כמו שקיים בקולקטיבים).
(אין לך שום אינטרס להיות חלק מחברה שתובעת ממני להתגייס לצבא, זאת שטיפת מח, יש לך אינטרס לחיות בחברה שתובעת ממך כמה שפחות)
שוב, זה אינטרסים מנוגדים במובן אחר של המילה, מימוש אינטרס אחד נוגד את השני, אבל זה לא שיש לך אינטרס גם לחיות וגם למות.

איך בדיוק "אילצת את עצמך"? איפה בא ה"בכח" לידי ביטוי?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504719
יש לי אינטרס להיות חלק מחברה. החברה היחידה שזמינה עבורי היא חברה שתובעת ממני להתגייס לצבא. זה מה שטענתי - לא שגיוס חובה הוא דבר מומלץ.

לא ברור לי מהן שתי המשמעויות של "רצון מנוגד". בעיני לקולקטיב יש אינטרס לשיוויון בין אזרחיו, אבל גם אינטרס לשגשוג. אלה אינטרסים מנוגדים באותו אופן.

לא קרה לך שניתקת את עצמך בכוח, באי רצון, ובצער רב, ממסיבה כי כבר מאוחר?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504729
רצון מנוגד: אם ניקח קולקטיב דמיוני, נקרא לו "היהודים", אז רצון מנוגד זה שאחד מחברי הקולקטיב, נקרא לו "משה פייגלין", ירצה שהמדינה תהיה מדינה מסוג מסויים, נקרא לזה "מדינת הלכה", בזמן שחבר אחר באותו קולקטיב דמיוני, נקרא לו "דב חנין" ירצה שהמדינה תהיה מדינה אחרת לגמרי, נקרא לזה "מדינה קומניסטית". לזה קוראים רצון מנוגד, זה לא שהמימוש מנוגד, זה ששני הרצונות מנוגדים זה לזה לחלוטין, והקולקטיב מחזיק בשניהם.

אינטרס מנוגד: אם ניקח קולקטיב דמיוני, נקרא לו באותו שם: "היהודים", אז אינטרס מנוגד זה שלאחד מחברי הקולקטיב, נקרא לו שלמה זהר, יהיה אינטרס שחברי הקולקטיב יקנו הרבה ממוצר מסויים, נקרא לו "חשבון עו"ש בדיסקונט", בזמן שלחבר אחר, נקרא לו איתן רף, יהיה אינטרס לאותם חברי קולקטיב יקנו הרבה דווקא ממוצר אחר, נקרא לו "חשבון עו"ש בלאומי".

לא. איך אתה בדיוק מפעיל כח על עצמך? היד מרביצה לרגל? תאי המח נאבקים זה בזה והתא המנצח קובע?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504736
איבדתי אותך עם המשלים לגבי רצונות ואינטרסים מנוגדים בקולקטיב. סליחה.

אני לא יודע איך מוכרע הקרב המוחי, אבל התחושה היא של שני קולות, שני רצונות, שני אינטרסים, שנאבקים זה בזה עד שאחד גובר על האחר. מהכירותי עם מספר בני-אנוש, זו לא תחושה פרטית שלי. בפירוש, התהליך של לאסוף את עצמי החוצה מאירוע נעים, כרוך בכפיית רצון אחד על פני אחר.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504757
אולי תקרא אותם שוב, אני יכול לענות לשאלות ספציפיות, אבל זאת נקודה עקרונית, וקשה לי להאמין שיש אדם שלא מסוגל להבין אותה. (אולי מישהו אחר יכול להסביר אותה)

כשתדע איך מוכרע הקרב המוחי, כשתוכל להוכיח לי שהוא מתקיים והוא לא רק מטאפורה, כשתצליח לשכנע מישהו שהוא מוכרע בכח, אשקול מחדש את טענתי.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504770
לשאלה האחרונה: אותי הוא לא צריך לשכנע, פשוט לרגע לא חשבתי אחרת.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504771
אז תסביר בשמו, איך אתה בדיוק מפעיל כח על עצמך? היד מרביצה לרגל? תאי המח נאבקים זה בזה והתא המנצח קובע?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504772
אשמח להסביר בשמי, אחרי שאתה תסביר לי - אתה יודע כמה כוח נדרש עדי להרים חפץ במשקל הזרוע שלך, למשל? אז איך בדיוק אתה מפעיל עליה את הכוח הזה כשאתה מחליט להרים אותה?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504775
"כמה כוח נדרש עדי להרים חפץ במשקל הזרוע שלך, למשל?" לא בטוח שהבנתי את השאלה. הכח שאתה צריך להפעיל על מנת להרים חפץ במשקל הזרוע שלך (בהנחה של תנאי גרוויטציה נורמליים) הוא המשקל של הזרוע שלך (ז"א המאסה שלה כפול קבוע הגרוויטציה).

"איך בדיוק אתה מפעיל עליה את הכוח הזה כשאתה מחליט להרים אותה?" אני לא מפעיל על היד שלי כח, היד שלי היא חלק ממני.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504780
בהחלט. וכך גם גופך. ועל שניהם אתה מפעיל את כוח הרצון כדי שימלאו את דרישותיך.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504781
בהחלט מה? גם גופי מה?

כח הרצון זה כח אמיתי או מטאפורה?

ואם אמיתי, מה זה בדיוק ה"אני" שמפעיל אותו (הרי ה"אני הזה לא כולל את הגוף שלי, מתברר)? ואיך בדיוק ה"אני" הזה מפעיל את הכח הזה (לא בעזרת האגרופים שלי, לא בעזרת הרגליים שלי, לא בעזרת הבטן שלי... אז איך? "אני" שולח שליחים)? האם אני יכול להפעיל את כח הרצון על גופות אחרים? אם כן, איך? אם לא, למה?
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504782
אלה שאלות רטוריות, לא? אתה ודאי יודע שאת הכח הזה מפעיל המוח שלך, בעזרת שליחים ששמם עצבים. ושפגיעה במקום הרלוונטי במוח תמנע ממך להפעיל אותם.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504783
לא, אלא לא שאלות רטוריות, המח שלי לא מפעיל כח על הגוף שלי, והעצבים אינם שליחים של המח. בכל מקרה, גם אם נקבל את ההצגה (המאד מוזרה) שלך אז אתה (=המח שלך) לא מפעיל כח על עצמך (=המח שלך). מש"ל.
כִּי-תֹאֲנָה הוּא-מְבַקֵּשׁ, מִפְּלִשְׁתִּים 504784
תיקון, המשקל של הגוף הוא הכח הנדרש על מנת להחזיק אותו בתנאי גרוויטציה נורמלית, על מנת להרים אותו צריך להוסיף את מכפלת המאסה בתאוצה הרצויה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים