בתשובה לצפריר כהן, 14/05/09 11:19
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510728
אבל לדעתי זה כן מקולקל, לדעתי הבחירה להמשיך ולתת למצב הנוכחי להתקיים (וזאת לא פחות בחירה מהבחירה לשנות שאני מציע) היא בחירה רעה שמזיקה לרובנו. הטענה שלך שזה לא מקולקל היא בדיוק הדבר שאנחנו מתיימרים לדון עליו.

אין לי מושג מי זה כליל ומה הוא טען. ייתכן שבהצעות שלו היו בעיות - האם זה אומר שגם בהצעות שלי בהכרח יש בעיות? ייתכן שיש בהן בעיות, אבל בלי כל קשר לכליל, וכך גם מוטב להתייחס אליהן, לדעתי.
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510737
אצל האנרכיסטים הערך העליון הוא שוויון. הם מנסים להמנע ממצבים שיגרמו לחוסר שוויון. הדרך שלהם היא לנסות להמנע מכפיה ולהסתמך על התארגנות וולונטרית של אנשים ל"סינדיקאטים".

קבוצה כזו יכולה להיות משק חקלאי. אולם היא יכולה גם לקבל אחריות על מפעל (ראינו דברים דומים בארץ: קואופרטיב. לדוגמה: אגד החלה את דרכה כהתאגדות של בעלי אוטובוסים עצמאיים).

הם מציעים להתמודד עם הפשיעה ע"י החרמת הפושעים במקום ענישה פורמלית. זוהי דרך שיכולה לעבוד בקבוצות קטנות יחסית. לא ברור לי עד כמה היא באמת אפקטיבית.

לגבי הגנה מתוקפנים: כאן יש להם הסבר מעניין שמלחמת גרילה היא טקטיקה יעילה נגד כובשים. זה כמובן הסבר מועיל למי שהרכוש לא חשוב לו. אבל מצד שני, גם ממך לא שמעתי איך המדינה מתגוננת. האם מסתמכים על מליציה עממית? האם על המדינה להחזיק צבא קבע?

האם לדעתך מדינה כזו יכולה להתקיים בעולם שבו יש מדינות (ערי מדינה, מעצמות, כפרים, שבטים) שאנשיהן לא שותפים להשקפתך המוסרית?
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510738
אם ככה אני ממש לא מבין באנרכיזם כלום. אני חשבתי שהערך העליון בו הוא חירות, ההפך הגמור משוויון.

אני מתעניין בשאלת יחסי המדינה והפרט. פחות מעניין אותי איך היא תתייחס לגורמים תוקפניים חיצוניים. אם יהיו לה מספיק משאבים, מצדי שתחזיק צבא קבוע. אם לא, שתגייס צבא רק כהדבר יידרש. אני מניח שזה תלוי גם בהיקף האיומים עליה.

כן, אני לא רואה סיבה שמדינה חופשית לא תוכל להתקיים בסביבה לא חופשית. אני צופה שמדינה חופשית תצמח מהר יותר, וככה יהיו לה יותר משאבים אם וכאשר תידרש להילחם במדינות אחרות.
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510746
אחרי כל מה שכתבת, הייתי רוצה בכל זאת להבין בצורה יסודית יותר את יחסך לנושאי המיסוי והמימון הציבורי. האם תגובה 510727 מעבירה, פחות או יותר, את כל מה שיש לך לומר בעניין זה? - מיסוי בהתנדבות בתוספת מימון ע"י עבריינים כלואים (רעיון מפחיד מכמה וכמה בחינות, אבל נעזוב את זה כרגע)? האם על שני הרעיונות האלה אתה מבסס את הטיפול בסוגיית מימון המלחמות? (ואיך, בעצם, אמור לעבוד עניין הצמיחה?)
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510773
כדי להיות יציב, או אפילו לשרוד, משטר זקוק לתמיכת אזרחיו. הרעיון של מסים וולונטריים הוא בסך הכול יישום מתבקש של האבחנה הזאת.

מה זאת אומרת איך עניין הצמיחה יעבוד? במדינה חופשית, כך לפחות אני צופה, לא יצטרכו להשקיע משאבים כדי לאפשר את עצם התערבות הממשלה (למשל, השוטר שנועד לתפוס את העוסק הלא מורשה, שכרגע רק צורך משאבים, יתפנה לייצר משאבים), לא יהיו פקידים שישקיעו משאבים באופן כושל (למשל, הפקיד מהמשרד לאיכות הסביבה שמחייב אותנו למחזר בקבוקי פלסטיק למרות שבכלל לא ברור שהפעולה הזאת משתלמת מבחינה כלשהי ובטח שלא כלכלית), המוטיבציה של האזרחים לייצר עוד משאבים תגדל וכו' - התואצה אמורה להיות עושר כללי, או סך משאבים, הולך וגדל. ככל שיש יותר משאבים, אפשר להשקיע יותר משאבים בהגנה.
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510774
דווקא קצת מדאיג אותי לחשוב מה יקרה אם מי שאוכף את החוק לא יעשה את זה במשרה מלאה. אם בזמנו החופשי הוא מטפח חנות נעליים או חלקת ירקות, לא לגמרי ברור מה יקרה למתחריו או לחילופין לספקיו.

כיום לא מחייבים אותך למחזר בקבוקי פלסטיק. מעודדים אותך לעשות את זה בדרכים שונות.

האם זה לגיטימי לשלטונות להגיד לי לא לדוג ע"י פיצוץ מטען חומר נפץ במים? (זה מדלדל את הדגה, אולם בטווח הקצר מגדיל את העושר שלי. עוד עשר שנים אני אחליף מקצוע)
כל אוטופיה היא הלוסינציה 510779
מה ההבדל בין המצב המדאיג הזה ובין המצב המדאיג שקיים כבר היום של שוטר במשרה מלאה שאשתו מטפחת חנות נעליים או חלקת ירקות? אבל האמת היא שלא חשבתי על אוכפי חוק במשרה חלקית, אין שום מניעה שיהיו שוטרים, תובעים ושופטים במשרה מלאה. זה עניין טכני פעוט שלא שייך בכלל למהות המשטר.

נכון שלא מחייבים אותי למחזר בקבוקי פלסטיק, אבל קונסים אותי אם אני לא עושה כן (הפיקדון). מבחינת ההשפעה על הקצאת המשאבים זה היינו הך.

מאיפה באה השאלה על דיג באמצעות פיצוץ מטענים? :-) איך שלא יהיה, אני לא רוצה להתחיל לתת חוות דעת משפטיות על כל מקרה ומקרה... העיקרון צריך להיות שהמדינה רשאית לאסור מעשים שיש בהם פגיעה אובייקטיבית בזולת - ורק אותם. יש מקרים שבהם הקושי העיקרי נעוץ בשאלה אם יש פגיעה אובייקטיבית בזולת או לא. ייתכן שהבעיה שאתה מעלה היא כזאת.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים