בתשובה לגיל, 04/08/09 13:18
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519724
ואם יורשה לי, בנימה מעט פטרונית, אני רוצה להמליץ לך לסגל את המנהג לנסח את דבריך בצורה של טענות קונקרטיות פשוטות. נדמה לי שהסיבה העיקרית שבגללה התקשיתי להשיב על תגובתך הזאת היא שיש פער בין הפשט של דבריך לבין הטענות העולות מהם בין השורות. למשל, בשום מקום אינך כותב בעצם ששוק חופשי אינו רצוי משום שלא אפיין את רוב החברות האנושיות המוכרות לנו, ובכל זאת הטענה הזאת מרחפת מעל דבריך, ואלמלא התייחסתי אליה הייתי מתעלם מחלק גדול מתוכן תגובתך. אבל התקשיתי להתייחס אליה, משום שלא נוסחה בצורה מפורשת וקונקרטית.

אני מתאר לעצמי שאני מערער כאן על דבר שהוא מאפיין מרכזי של מחשבתך (כבר ציינתי שלדעתי הדיאלקטיקה היא יסוד מרכזי במחשבה השמאלית). ובכל זאת, הייתי מצפה ממי שמקיים דיונים עם אנשים אחרים שישאף לסוג מסוים של טיעונים, אלה שקל לנמק, לאשש ולהפריך, משום שאינם מסתירים מאחוריהם עולם שלם של מושגים ואסוציאציות. כמובן, לא כל דבר אפשר לנסח בצורה פשוטה, אך צריך לשאוף לכך, ונדמה לי שאילו עשית כן בתגובתך הזאת, היא הייתה לובשת צורה אחרת. הציניקן שבי יאמר שאילו עשית כן, האבסורד שבטענותיך היה נגלה לעין מיד, וכדי לטשטש אותו בחרת בדרך האחרת. ואולי זה באמת העניין.
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519725
אילו טענות שלך אפשר לאושש או להפריך?
בוטל נוהל "חדרה – גדרה" 519731
אתה אחראי למציאת טענות שמרחפות בין השורות, לא אני. את העובדה שכלכלת שוק לא התקיימה לאורך רוב ההיסטוריה הבאתי על מנת לסתור את האפשרות שמדובר בחוקים נצחיים המקבילים לחוקי הפיזיקה. רציתי להדגים כי אלו חוקים אשר רלוונטיים רק למבנה חברתי מסויים מאוד, והם נשברים (או הופכים ללא רלוונטיים) כאשר המבנה החברתי שונה. הסברתי שמקום הבלבול הוא האנאכרוניזם שאתה לוקה בו - הזיהוי שלך בין "כלכלה" (כגון בעיית התמודדות עם מחסור במשאבים) לבין קיומו של מוסד ה Self-Regulated Market.

בכל אופן, על המהות אני אגיב תחת ההודעה המהותית, ואת הפטרונות נגביל לתת-הפתיל הזה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים