בתשובה לאנטילופה, 30/08/09 17:52
הרבה מאוד 522877
זה בדיוק גם מה שקורה אצלנו.
הרבה מאוד 522879
יש לציין ש:

א. בדוגמא של אנטילופה השאמאנים והמיסטיקנים יקלעו לאמת.
ב. המדענים בעולם של אנטילופה לא יצליחו לדמיין את שהמיסטיקנים כן יצליחו.
הרבה מאוד 522881
נהה, ב' שלך לא נשמע אמין במיוחד.
הרבה מאוד 522882
אני מקיש קל וחומר מהמקרה שלנו. (אתה וצפריר כהן מייצגים את "המדענים" כאן, אם זה בסדר מבחינתכם, אני (וברקת?) את המיסטיקאים).

ואולי המדענים שם יצליחו לדמיין עולם כזה, אבל יפסלו אותו מיני ובי כ"חסר משמעות".
הרבה מאוד 522890
עד כמה שאני רואה, אתה וברקת מדמיינים עולם שבו *אין* משהו שאינו תלוי בעולם (בעוד שהמיסטיקנים של צפריר מדמיינים עולם שבו *יש* משהו שאינו תלוי בעולם), כך שאני לא חושב שהסימטריה נכונה.
הרבה מאוד 522892
להיפך, אני יוצא מנקודת הנחה שיש משהו שאינו תלוי בעולם - אלוהים, אבל כל שאר הדברים תלויים בעולם, כולל מתמטיקה.
הרבה מאוד 522898
טוב, אז תתקן את מה שאמרתי ל''אין מלבד אלוהים'', זה לא משנה את הנקודה.

אגב, אני כבר מזמן לא יודע מה זה ה''אלוהים'' הזה שאתם מדברים עליו. על פניו הדבר היחיד שאפשר להגיד עליו הוא שאי אפשר להגיד עליו כלום. וגם זה לא.
הרבה מאוד 522899
הגדרה די מדוייקת.
הרבה מאוד 522914
בתגובה הקצרה האחרונה אני סופר ארבעה מושגים "מתמטיים" לכאורה:

"משהו", "עולם", היחס "תלוי", והכמת "כל".

הטיעונים שלך מחייבים את זה שהמושגים האלו קיימים בלי תלות בקיומו של העולם. למשל: אין משמעות לדבר על זה שיש עולם אחר ושונה מהעולם שלנו, בלי שהמושג "עולם" מוגדר גם מחוץ לעולם שלנו... כמו כן, אי אפשר לדבר על כך שכל שאר הדברים תלויים בעולם, בלי שיש כזה דבר יחס "תלוי", ושהוא מוגדר גם בעולמינו וגם בעולמות אחרים.

לדעתי, הטיעון שלך בצורתו הנוכחית, מביס את עצמו. אם אתה מסתפק באמירה שהמתמטיקה תלויה בעולם, אתה מכניס 2 מושגים שאינם תלויים בעולם. ואם אתה רוצה להגיד משהו גם על "אלוהים", ועל "כל שאר הדברים", אתה מכניס עוד 2-3 (תלוי איך סופרים).
הרבה מאוד 522992
לא חשבתי שאמצא את עצמי אומרת משפט כזה, אבל (כחכוח):
"מה שהאלמוני אמר".

(אם כי אני ממש לא מיסטיקאית, ובדיון הזה דווקא ניסיתי לחשוב מנקודת מבט מד"בית).
הרבה מאוד 523016
אם בעולם המקורי לא תהיה מספיק עקביות כדי להסיק מסקנות, ממילא לא יהיו שם מדענים.

(אפילו ציידי הצפרדעים שלי מסתמכים על עקביות)
הרבה מאוד 523044
לפעמים אנחנו ממצאים עקביות.
הרבה מאוד 522883
כל מיסטיקן ידמיין עולם עם חוקים קצת אחרים.
הרבה מאוד 522887
זה תלוי במידת העצמאות המחשבתית שלו. תורת הספירות, למשל, לא עברה תהפוכות גדולות עד שהגיע האר''י.
הרבה מאוד 522903
ספר הזוהר חובר בסוף המאה ה־13 (חלקיו המאוחרים: במאה ה־14). האר"י פעל בחציה השני של המאה ה־16. גם רבו של האר"י, משה קורדוברו, היה מיסטיקן לא קטן.

הקבלה של ספר הזוהר מייצגת, בין השאר, השפעה של רעיונות גנוסטיים. הרעיונות הללו הופיעו קודם לכן ב<ספר הבהיר> (כמו ספר הזוהר, גם ספר זה הוא פסאודו-אפיגרפי).
הרבה מאוד 522908
אני יודע את זה, מה במה שכתבתי רמז לך אחרת?

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים