בתשובה לתשע נשמות, 18/09/09 10:32
להפוך לימונים ללימונדה 525447
כן, אבל מדוע המחירים יורדים? כאשר הצרכן לא יכול לזהות בשעת הקנייה את איכות המוצרים, היצרנים ישקיעו את המשאבים שלהם בערוצים אחרים (כמו הוזלה או פירסום) ולא באיכות. באופו מעשי כנראה שלפחות מותגים מובילים חוששים לסכן את הדימוי שלהם ומשקיעים גם באיכות קצת... האם מצלמות SLR של יצרנים מובילים איכותיות יותר (במובן אמינות) ממצלמות קומפקטיות של אותו יצרן?
להפוך לימונים ללימונדה 525597
המחירים יורדים כיוון שהפונקציונליות של המוצר קבועה (הוא צריך לנגן סרטי DVD וזהו פחות או יותר) ולכן קל וזול יותר משנה לשנה לייצר אותו (כלומר אין חסמי כניסה משמעותיים שימנעו ריבוי יצרנים שגורר תחרות) ואין אפשרות ליצור בידול באמצעות מאפייני המוצר. זה מה שמכונה קומודיטיזציה.

שוק המצלמות הוא שונה: שם התחרות היא על מאפיינים (עוד מגה-פיקסלים, עוד זום, זיהוי פנים עם זכרון לפרצופים מסוימים, וידאו באיכות HD וכו'). תחרות כזו מאפשרת ליצרנים לשמור על מחירים קבועים ורק לתת תמורתם יותר מדי שנה. מצב כזה מצמצם את מספר המתחרים בשוק, מאפשר יצירת בידול ושמירה על מתח רווחים ליחידה ברמה סבירה. הבידול מחייב גם שמירה על רמת איכות מסוימת - ברגע שהצרכן יודע מי מכר לו את המצלמה הוא גם ידע לא לקנות ממנו בפעם הבאה אם היא מתקלקלת. כדאי להזכיר בהקשר הספציפי של מצלמות שהשוק הזה נשלט באופן כמעט מוחלט על ידי יצרנים יפנים, שאיכות המוצר מושרשת עמוק מאד בתרבות העסקית שלהם ושמודעים להשלכה השלילית של מוניטין איכות גרוע במוצרי ה-Low-end גם על מוצרי ה-High-end.

ולשאלתך - מצלמות SLR אכן אמינות יותר. הרווח על מצלמה כזו הוא גבוה יותר וגם הציפיות של הלקוח ממנה גבוהות יותר; מצלמה קומפקטית נקנית לפרק זמן של שנתיים-שלוש ואילו הלקוח של ה-SLR מצפה שהיא תשרת אותו במשך שנים ארוכות בשימוש אינטנסיבי. המשתמשים במצלמות האלה הם לקוחות מודעים שבדרך כלל גם עומדים בקשר עם צלמים אחרים, גולשים בפורומים ומחליפים דעות וחוויות - אם דגם יהיה לא אמין התוצאה עלולה להיות חמורה לטווח ארוך. לכן היצרנים משקיעים יותר בתכנון ובבקורת איכות. הגרסאות המקצועיות של הדגמים האלה נבדלות מהגרסאות החצי-מקצועיות (בין היתר) בנתון הזמן לכשל - למשל, גרסה חצי-מקצועית תצא לשוק עם נתון של 150,000 צילומים לכשל וגרסה מקצועית תצא עם כ-‏300,000 צילומים לכשל (אגב, אחריות היצרן במצלמות המקצועיות עשויה לכלול גם אספקת מצלמה חלופית בעת התיקון).
להפוך לימונים ללימונדה 525599
באיזה תחום ממכשירי האלקרוניקה יש פונקציונליות קבועה?

בכל התחומים כמעט יש תהליך כפול של ירידת מחירים ושל הוספת תכונות. ירידת מחירים אצל ספקיך מאפשרת לך להוריד מחירים. ואם לא לך: למתחריך.

הבעיה היא שכדי להשיג מחירים נמוכים צריך למכור בכמויות גבוהות. מצד שני, עוד שנה, המוצרים הנוכחיים יהפכו למיושנים. לכן אין עודף זמן להשקיע בפיתוח: אם תאחר, יבוא אחר.
להפוך לימונים ללימונדה 525601
בהרבה תחומים יש פונקציונליות קבועה - בכל תחום שבו מוגדר סטנדרט וכל מה שהמוצר צריך לעשות הוא לממש אותו. הדוגמה שהבאתי היתה של נגני DVD, אבל זה נכון גם לגבי צורבים, ראוטרים, שבבי זכרון בנפח נתון, ממירים שמתחברים לטלביזיה שלך ומעבירים את השידור הלוויני ואלף דברים אחרים. כרגע נגן בלו-ריי עולה לך מאתיים דולר בדיוטי פרי, עוד שנתיים הוא יעלה לך מאתיים שקל בסופרמרקט - ותהיה לו אותה פונקציונליות.

הוספת תכונות היא לא תמיד אופציה כיוון שהלקוחות לא תמיד מעונינים בעוד אופציות. למשל, הלקוחות של נגני ה-DVD לא מעונינים בעוד אפציות ולכן מה שהמכשירים האלה מציעים לא השתנה כמעט בחמש השנים האחרונות. לכן גם אין בהם כמעט "השקעה בפיתוח": הפיתוח של הדברים האלה כבר נעשה, אין מה לפתח בהם. המלחמה היא על כמה סנטים של עלויות יצור ושל מחירי הרכיבים.

המחיר של מוצרים רבים לא יורד או כמעט לא יורד לאורך השנים. טלפון סלולרי, מצלמה קומפקטית, נגן מתוחכם או קונסולת משחק נמכרים בערך באותם מחירים שנמכרו לפני חמש שנים - רק מציעים הרבה יותר תכונות. המרוץ של היצרנים הוא למצוא תכונות שיאפשרו להמשיך לגבות אותו מחיר תמורת המוצר - זה הכרחי למודל העסקי שלהם, כיוון שמחיר נמוך יותר לא יביא למכירות גבוהות יותר (או לפחות לא במדה שתפצה על אובדן שולי הרווח).
להפוך לימונים ללימונדה 525602
נתבים הם מוצרים שמפילים עליהם המון תפקידים שונים.

* נקודת חיבור אל־חוטית
* רכזת אתרנט (חוטית)
* נתב
* נתב NAT
* חומת אש
* סוגים שונים של בקרת גישה
* טלפון VoIP (בגלל שפרוטוקולי VoIP שונים לא עוברים טוב דרך NAT)
* מודם כבלים / ADSL
* שרת DHCP
* שרת DNS

הם בד"כ ממלאים את אותו חלק שאותו הם אמורים למלא בהצלחה מועטה יחסית. התוכנה שעליהם היא מאיכות ירודה ומושקע בהם זמן פיתוח מוגבל למדי.
להפוך לימונים ללימונדה 525647
המחיר של "מוצר שעושה XYZ" יורד. המחיר של "המוצר הכי חדיש" (ואולי גם: "המוצר ה־N הכי חדיש") נשאר די יציב. זה מכיוון ש:

א. חלק גדול מעלויות הייצור הן עלויות התכנון. לאחר שמוכרים כמות גדולה מספיק בשביל לכסות את העלויות (+ רווח) אפשר להוריד מחירים.

ב. מופיעים מוצרים יותר חדשים שעובדים יותר טוב. הדרך הכי פשוטה להתחרות בהם היא ע"י הורדת מחירים.

ג. זה מאפשר גם להמשיך למכור מוצרים ישנים ובאותו זמן למכור מוצרים חדשים יותר. ר' לדוגמה מעבדי אינטל.
להפוך לימונים ללימונדה 525606
אני מסכים, וכנראה אתה גם מבין יותר ממני בצילום. רציתי רק להעיר שחלק מהבדלי האיכות הם בעצם הבדלים בין מוצר לשימוש קל ומוצר heavy duty. לדיסק קשיח לשימוש במחשב שולחני יהיה זמן קצר יותר בין תקלות מלדיסק לשימוש בשרת. ההבדל הוא אולי באפיון צרכי הלקוח, וכתוצאה מכך בתכנון ההנדסי של המוצר, ולא בקפדה על איכות ההרכבה למשל.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים