בתשובה לשם אופציונלי (המקורי), 19/09/09 11:28
תועלת 525565
אני חושב שאנחנו מדברים על דברים שונים - אתה מדבר על ''מסחר'' באיזה מובן תאורטי, עם הגדרה מסויימת, גם אם לא ברור לי כרגע מה היא בדיוק ההגדרה.
אני מדבר על התופעה של מסחר מבחינה היסטורית - כיצד התופעה הזו התפתחה. ברור שהיא לא הופיעה יש מאין כאשר היא עונה לכל ההגדרות המודרניות - אבל לא על כך אני מדבר. גם ה''מדע'' והמתודה המדעית למשל לא התפתחו יש מאין. יש להם הגדרה מדוייקת פחות או יותר היום, אבל אם אנחנו דנים בהתפתחות המדע אז מעניינים אותנו גם ניסויים מדעיים שלא עונים על הקריטריונים המדוייקים היום, וגם אם אריסטו איננו מדען אנחנו יכולים להכיר בתרומתו להתפתחות המדע מבחינה היסטורית.

ובכן, מבחינה היסטורית, סחר התפתח לא כהתגלמות של חוקים נצחיים אלו או אחרים, אלא כתוצאה של גאוגרפיה. מקורות הסחר בחברות הקדומות היו מסעות על מנת להביא דברים שלא קיימים בסביבת המחייה של החברה. הם היו דומים לפעמים לפיראטיות או לשוד לא פחות מלמסחר. סחר חליפין התבצע כאשר במקום בו היו המשאבים שלט כוח שלא ניתן היה להתעלם ממנו. החילופים הללו היו טבועים עמוק במנהגים ומסורות - הם לבשו צורה של חילופי מתנות, כללי הכנסת אורחים ומסעות גומלין. אולם המסעות הללו אינם מקריים, באוסטרליה למשל היו שני שבטים אשר ערכו את המסעות אחד לשטחו של האחר כל שנה במועדים פחות או יותר קבועים. גם אם הם לא הגדירו זאת כך בעצמם, ברור שהם עסקו בסוג של סחר.

בקיצור, סחר לא התפתח מתוך איזו חוקיות תאורטית, אלא מסיבות גאוגרפיות. ברור שמשם ועד למה שאנחנו רואים כסחר כיום, שאיננו נפרד עוד מהמוסד שנוצר על מנת לקיימו - השוק - נדרשו עוד זמן, הגות, ואיזו מהפכה תעשייתית קטנה.

כעת, כאשר מדברים על ''התערבות'' במשהו מציאותי, יש להבין מה הוא המשהו מלכתחילה, אי אפשר להגדיר את ההתערבות על פי ההגדרות התאורטיות, כי זה לא רלוונטי למציאות.
תועלת 525645
אם אני אומר על דבר מה שיש הגדרה האם זה הופך אותו ל"תיאורתי"?

אנחנו משתמשים בהגדרה כדי להיות בטוחים שאנחנו מדברים על אותו דבר וזה לא הופך את נושא השיחה לעניין "תיאורטי" אלא להיפך, זאת הדרך להיות קונקרטיים.

להזכירך הדיון שלנו השתרשר מהטענה שלי שהשוק החופשי הוא "ברירת המחדל", מכאן הגענו לשאלה מה קדם למה, המגבלות על הסחר או הסחר ובמסגרת הדיון הזה הבאת דוגמה לנוהג (המתנות בין האיים) שלא נופל תחת ההגדרה של "מסחר" ועל כך הייתה הביקורת שלי. הדוגמה הזאת לא נופלת משום שהיא לא מתאימה ל"הגדרה המודרנית" של סחר אלא משום שהיא מעולם לא הייתה יכולה ליפול תחת הגדרה של סחר. לא בכל מצב בו מחליפים טובין או טובות הנאה ניתן להקרא סחר.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים