בתשובה לימני מתוסכל, 03/09/10 1:45
פשוט מאוד 550211
הוא לא הציל אותה מחורבן, אלא משלום. דומה, אבל הפוך.

הוא חשב אחרת? אתה חושב אחרת? יופי לכם, לא תהיו הראשונים בהיסטוריה לטעות.

במדינות דמוקרטיות יש מנגנון מובנה ליישב אי-הסכמות כאלה *ללא-אלימות*. לו היה כה-ברור שהחורבן קרב, עד כדי-כך ברור שרצח הופך לאפשרות לגטימית (ואפילו למצווה!) - היה אפשר לצפות שמספיק שרים יראו זה, ויפרקו את הממשלה, או שמספיק חברי-כנסת יראו זאת גם כן, ויפילו את הממשלה. כל עוד אפילו *זה* לא קרה (בתור התחלה! גם זה רחוק מלהספיק), כדאי לקחת את הביטחון העצמי באשר לבואו של "החורבן" בערבון-מוגבל, להתייחס ברצינות-רבה לאפשרות ששיקול-הדעת שלך שגוי לחלוטין ואולי אתה בעצם קצת טיפש ולאמא לו היה לב לומר לך זאת בפנים, ולהשאיר את האקדח מאופסן בארון. בחרת אחרת? המינימום לו אתה ראוי הוא להרקב בכלא, ואם היה אלוהים, אז בחברת כל תומכיך.
פשוט מאוד 550214
לא טענתי שיגאל עמיר צדק במעשהו.
אדרבא, אני חושב שהוא שגה.
על כן, דבריך חסרי כל ערך.
פשוט מאוד 550215
אין ספק שבחרתי בכינוי מתאים.

ברור שיגאל עמיר לא צדק במעשהו, ונושא הדיון הוא הרלוונטיות של כוונתו. ומכוונתו נובעת חומרת מעשהו: בנוסף על הרצח עצמו (כאילו שזה לא חמור מספיק), סופרים גם את כוונתו להתעלם מהפורמליסטיקה הדמוקרטית ולקחת את המדינה לאן שבא לו, בכוח. שני פשעים במעשה אחד: הראשון, אישי, נגד יצחק רבין ז"ל. השני, ציבורי, נגד עם ישראל ומדינתו. בשני המישורים, הפשע שבוצע הוא בקצה-העליון של דרגות החומרה.
פשוט מאוד 550216
עלה על דעתך שאני חולק עליך בעניין כוונתו?
______
ואגב, רבין ז"ל?
רבין לא היה דתי ואני מרשה לעצמי להמר שאינך דתי.
לכן, משהו צורם לי.
אבל זה רק דרך אגב ואל נא תהפוך את זה לעיקר.
פשוט מאוד 550217
זו הייתה תקוותי.

(יש לראשי-התיבות משמעות מילולית פשוטה. מה הקשר לדת?)
פשוט מאוד 550926
__________
בפעם האחרונה שבדקתי, נהוג לכבד בז"ל (כמעט) כל מי שמת. גם אם אינו דתי, וגם אם הדובר אינו דתי.
פשוט מאוד 550927
ככל הידוע לי, רק יהודים משתמשים בביטוי זה.
אבל אולי אני טועה.
פשוט מאוד 550934
יהודים, אבל לא רק דתיים. ולא רק על דתיים.
פשוט מאוד 550937
נכון, אבל ככל שהמשתמש בביטוי או המנוח רחוקים מן היהדות, השימוש בביטוי פחות טבעי וצורם משהו.
פשוט מאוד 550943
אני חושש שאילולא היו לך הנחות יסוד מסויימות על רבין, זה לא היה צורם לך. מאז תחילת העיתונות העברית כל יהודי מוגדר כז''ל, ולפעמים גם כמה לא יהודים. אני לא רואה מה טבעי בטרוניה כנגד הנ''ל הז''ל בהקשר זה.
פשוט מאוד 550946
>>> מאז תחילת העיתונות העברית כל יהודי מוגדר כז"ל
אני מקווה שלא התכוונת למה שכתבת.
פשוט מאוד 550948
אופס!
מה שמזכיר לי, מספרים על 'העולם הזה' שקיבל את שמו כי מי שהיו כותבים עליו, היום היה בעולם הזה ולמחרתו בעולם הבא.
פשוט מאוד 550951
זה השילוב שבין רבין לדובר גם יחד.
אני נוטה לחשוב, שהבדלי התחושות שלנו ביחס לשימוש בביטוי הנדון נובעים ממידת הקשר השונה שלנו ליהדות ולא מהנחות יסוד ''מסוימות'' שיש לי על רבין (שאינן ידועות לי, אגב).
פשוט מאוד 550953
אתה הדתי הראשון שאני מכיר שטוען שיש לז''ל קשר לרמת הדתיות.

(מה שבטוח, היזהר מהנחות יסוד, למשל על 'מידת הקשר השונה שלנו ליהדות').
פשוט מאוד 551000
אני לא דתי ונראה שדווקא אתה נכשל בהנחות יסוד.
אני מוכן להמר ביחס מצוין לטובתך שמידת הקשר שלנו ליהדות שונה (ואולי גם מאד).
פשוט מאוד 551004
אזי אני בכלל לא מבין אותך: אם המנהג הן של הדתיים והן של מי שלא הוא לומר על כל יהודי ז"ל, למה דווקא רבין מחוץ לעניין זה?
פשוט מאוד 551010
כבר השבתי: זה השילוב שבין רבין לבין המשתמש בביטוי.
ומה אמרתי בסך הכל? שזה רק צורם לי.
אגב, הנושא הזה קשור להגדרת "יהודי" ו"יהדות", אבל זה נושא עדין ומורכב מאד, שאין לי עניין לפתח אותו.
פשוט מאוד 550960
יהודי הוא מי שנולד יהודי. ללא כל קשר למידת דתיותו.

בפעם הבאה שנופל לידך עיתון, הסתכל מעט במודעות האבל. ואם העיתון אינו ''יתד נאמן'',''המודיע'', או ''הצופה'', תמצא שם ז''לים בשפע המתייחסים למנוחים חילוניים.
פשוט מאוד 551001
זוהי (פחות או יותר) ההגדרה של ההלכה למי הוא יהודי.
אני סבור שהיא טעונה תיקון.
פשוט מאוד 551006
מוכן לפרט?
פשוט מאוד 551011
כבר אמרתי שאין לי עניין לנהל דיאלוג עם לא יהודי בעניין הנוגע לנו, היהודים.
אז התשובה שלי הינה - צר לי, אך לא.
פשוט מאוד 551045
אוקי.
אבל כל עוד ההלכה פועלת לפי דעת רבים, חוששתני שדעתך במיעוט. ואם היה כל כך קל לשנות את ההלכה, כבר מזמן היינו כהנים היו יכולים לותר על כהונתם ועל הכבוד, ולשאת גרושות, ועוד כהנה וכהנה.
פשוט מאוד 551046
המילה ''היינו'' מיותרת מעט.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים