בתשובה לצפריר כהן, 05/09/10 11:21
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550430
ברמה העקרונית של איין ראנד המדינה לא צריכה להיות מעורבת בכלל בחינוך

אבל אצלנו בכתרילבקה יש חוק חינוך חובה וחוק חינוך חינם

כך שאם המדינה מתעקשת שהילדים ילמדו ובחינם אז המדינה צריכה גם לשלם על זה

ומכיוון שהמדינה כפופה לאזרחים ולא להפך אז האזרחים הם אלה שיחליטו באיזה בתי ספר הילדים שלהם ילמדו
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550436
במדינת אוטופיה של אין ראנד המדינה לא מעורבת בחינוך. בשאר העולם זה לא קיים.

אצלנו בישראל יש חוק חינוך חובה חינם. הבעיה עם השינוי באותו חוק הוא שהוא לא בהכרח מבטיח חינוך. כלומר, המדינה מחוייבת לממן גם בתי ספר שלא בהכרח מעניקים את אותו החינוך.

לעניין הצעתך האחרונה: אני מבקש מההורים לשלוח את ילדיהם לבית הספר שלי. אני מבטיח להשקיע את כספה של המדינה בחינוך נאות. קורס "הורות טובה" להורים במלון בים המלח כלול במחיר. מכיוון שהאזרחים הם רציונליים, הם יבחרו בבית־הספר שמעניק להם את הטוב ביותר.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550450
מה כאן לא בסדר?

כל הרעיון של מעבר מחינוך ממלכתי לחינוך פרטי זה שיהיו כל מיני "חינוכים" ולא רק "חינוך" אחד מוכתב מלמעלה
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550452
מה לא בסדר? מבחינתי זה נהדר. אני רק מרוויח (וגם אתה אולי תרוויח כי תהיה לך מניה). יש רק שתי בעיות קטנות:

א. איפה בדיוק החלטנו על חינוך פרטי?
ב. הילדים של אותם ההורים לא בהכרח יקבלו את הטוב ביותר.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550489
א. בהנחה שנחליט על חינוך פרטי (לא בהכרח במקום אלא אולי לצד חינוך ממלכתי)

ב1. זה צריך להיות שיקול של ההורים. אלא אם אתה נכנס לקטע הפשיסטי של הילדים כרכוש המדינה וכל זה

ב2. יש לך בדיוק אותה בעיה בחינוך הממלכתי כשחלק מהתקציב מופנה לא לשיפור החינוך אלא לפינוקים לעובדי משרד החינוך ולמקורבים באקדמיה - ההבדל היחיד הוא שבמקרה הפרטי הנזק נגרם לקבוצה קטנה ובמקרה הממלכתי לכל ילדי ישראל
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550495
לדיון שוקיסטי תאורטי על הפרטת החינוך אין לי כוח להכנס.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550663
אין דיון שוקיסטי תיאורטי על הפרטת החינוך. יש דיון על מערכת החינוך.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550672
כאן: דיון 5
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550679
לא ידעתי על קיומו של דיון כזה ובשנת 1999 לא ידעתי שיש אייל. כל הדיון ההוא מחזק את דברי לאור הממצאים האחרונים על היותה של מערכת החינוך שלנו באחד המקומות האחרונים ב-OECD מבחינת השיוויוניות ושכר המורים.
הנה מאמרה של מירב ארלוזורוב http://www.themarker.com/tmc/article.jhtml?ElementId...
גם בדיון 5 וגם מירב ארלוזורוב כותבים שסמכויות מנהל בית הספר צריכות לגדול הרבה יותר. ויאפשרו לו לשכור מורים בשכר עליו הוא יחליט, להעיף את אלו שאינו מרוצה מהם. במקום מערכת ארצית עריצה שיהיה עריץ מקומי. מכל הדברים הללו מבצבצת תפיסת הניהול של התאגיד הכלכלי שהיא תפיסת ניהול עריצה. אינני יודע איך מתנהל בית הספר הרגיל בפינלנד, אך אני משער שלא כמו מפעל תעשייתי, בנק או חברה אחרת למטרות רווח. ניהול בית הספר צריך להיות ניהול שתפני. המנהל צריך להיות ראשון בין שווים וכל הניהול הפדגוגי צריך להיעשות על ידי צוותי מורים. גם המנהל צריך להיות מורה שקיבל הכשרה נוספת בניהל מערכת. כמובן שבמצב כפי שהוא היום, אין לבית הספר מספיק משאבים כדי להתנהל היטב. מי שרוצה לנהל דיון שוקי, טוען שהיות שאין מספיק תקציב, לפחות שחלק מהאוכלוסיה שהיא אמידה, תוכל לממן לעצמה בית ספר טוב. אגב, מירב ארלוזורוב מציינת ששכר המורים בפינלנד גבוה יותר מאצלנו אך לא מאד גבוה. אם אני זוכר היטב, הוא יותר מכפול מהשכר אצלנו.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550680
ובאשר למספר שעות ההוראה השבועיות, בפינלנד מלמדים בתיכון פחות מ-‏24 שעות שבועיות-אם אני זוכר היטב.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550733
למיטב ידיעתי מספר שעות ההוראה השבועיות למורה על יסודי הוא 18, ושל יסודיים הוא 24, אבל יכול להיות שאני טועה.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550737
בעל יסודי מספר שעות ההוראה הוא 24 וביסודי גבוה יותר.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 553115
למעשה, זה בדיוק מה שמדאיג אותי:
מתלוננים על רמת המורים, והרי רמת המורים קשורה קשר ישיר לשכר המורים שהלך ונשחק, ואנשים פחות איכותיים שפנו לחינוך עקב כך.
דרך הקרנות למיניהן, תנאי ההעסקה של המורים אינם משופרים - הם ירודים יותר.
אולי מורה-כוכב עשוי לקבל יותר, אבל בשביל זה, כל שאר המורים מועסקים ללא תשלום על חופשים, או שאר זכויות סוציאליות וללא קביעות.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550690
ב1. כמובן, לא חייבים להכנס לקטע הפשיסטי של הילדים כרכוש המדינה וכל זה. אפשר סתם להכנס לקטע של הילד כבעל זכויות שהמדינה צריכה לספק לו כאזרח בפני עצמו ולא בהכרח להסתמך על שיקולי ההורים שלא בהכרח רואים את טובת הילד מול עיניהם.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550707
לעומת פקידי המדינה שבהכרח כן רואים את טובת הילד מול עיניהם ?

ראי ב2
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550729
זו לא הייתה הנקודה. העניין הוא שלא בהכרח מי שחושב שהמדינה צריכה לדאוג לשירותים מסויימים חושב את זה כפאשיסט. לפעמים זה בדיוק להפך. רוצה לומר - המדינה צריכה לספק חינוך לא כדי לשרת את צרכיה, אלא לספק חינוך כדי לשרת את צרכי הילד.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550750
זו בדיוק הנקודה

תזכרי שאני התחלתי את הדיון הזה עם מישהו שמתנגד לחינוך פרטי בכל צורה שהיא ודורש מונופול של המדינה על החינוך

"פאשיסט" זה אולי מילה חזקה מדי אבל תמצאי לי תרגום יותר קולח ל"statist"

מישהו שמניח שהמדינה תמיד יודעת יותר טוב מההורים מה הצרכים של הילד

פטרנליסט ? מתנשא ? פקיד ?
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550753
ההנחות ש''תמיד'' - מודבקות לכל צד. שמעתי וקראתי את הקביעות שהמדינה איננה יודעת לנהל והמגזר הפרטי ''תמיד'' ינהל טוב יותר. אם תהיה הפרטה רבתי בתחום החינוך, אין לי ספק שרשתות ישתלטו על תחום החינוך -להוציא אולי בתי ספר ''בוטיק'' יקרים מאד. את ההתנשאות והריכוזיות של המדינה-שאני מבקר קשות- נמצא בתאגיד.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550761
שמת לב ששום דבר ממה שכתבת בתגובה שלך לא קשור למה שאני או העפרונית כתבנו?

פשוט לקחת את המילים "תמיד" , "חינוך" ו "מדינה" והשתמשת בהן מחוץ להקשר כתירוץ לכתוב איזו טענה (מתורגמת מאמריקאית)

אבל פטור בלא כלום אי אפשר

ההבדל בין המדינה לתאגיד (מושג שהוא לחלוטין לא רלוונטי בארץ ובמקורו הוא מילת הפחדה של החלקים הקיצוניים והבורים ביותר של השמאל האמריקאי) הוא שהמדינה מפעילה אלימות כדי לכפות את מדיניותה

אם לא תשלח את הילדים שלך לבית הספר של המדינה תבוא משטרה
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550762
התייחסתי למשפט האחרון-"מישהו שמניח שהמדינה תמיד יודעת יותר טוב מההורים מה הצרכים של הילד

פטרנליסט ? מתנשא ? פקיד ? ". מישפט שמרדד את כל הנושא ועושה לו בינאריזציה.
תחילת הסוף של החינוך הממלכתי 550807
אטטיסטי?
? 550811
משהו קולח שכולם יבינו
אכן כולם יבינו מה רצית אם תאמר 550836
פאשיסט!
אכן כולם יבינו מה רצית אם תאמר 550840
בולשביק!!1!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים