בתשובה לג'וד, 07/11/10 7:36
להיא 555592
מדוע עדותו של המוס תקפה יותר מזו של כל זכר פרימיטיבי אחר? :-)
להיא 555602
פשוט לא יכולתי להימנע ממשחק המילים from the horse's mouth. מובן שהמוס נאמן עלי כמו כל הגברים הפרימטיבים האחרים אבל הוא אמר דבר מעניין. אלא אם הוא בן 18 ואז זה חסר עניין. כוונתי מעניין ועצוב.
ראית "מחוברים"? סדרה אמיתית ומדכאת מאד, במיוחד כשאנו חושבים על בנותינו אותן אנו שולחים לדרך החיים ומתפללים שהכל יהיה בסדר ושהאהבה לא תדעך אף פעם.
להיא 555611
מחוברים היא לא אמיתית

היו שם ארבעה גברים רומנטיים ומניאק אחד וזה אומר משהו על מה שעורכי הסדרה חשבו שהוא מעניין וימשוך צופות
גולדן? 555616
בשביל זה אנו מגדלים את בנות? כדי שיהיו אמהות לבכיין מנוכר ומאוהב בעצמו, יבשלו לו ויכבסו לו, והוא לא יבין למה הן מתבאסות כשהוא מפנטז באוזניהן על נשים אחרות? מה, לא מספיק שהוא קורא להן "שוקי" ואומר "אני אוהב אותך"?
צמרמורת.
להיא 555613
את אולי חושבת על בנותייך. אני חושבת על בניי ומנסה להבין איזה טעויות לא לעשות, כדי שהם לא יצברו טינה גדולה מדי למין הנשי.
לגבי מחוברים: האמת שיש שם גם דוגמאות לאהבה זוגית טובה, וגם להתנהגות נשית נלוזה ומשפילה.
להיא 555617
אין לי כמובן שום עצה, אבל אני חושבת שמעצם היות חד הורית יש לך סיכוי טוב יותר לכך, כי הם לא ראו את המודל הרגיל. זה לא הכל, אבל אולי זו נקודת פתיחה טובה.
באמת סליחה על ההפרעה פה 555662
אבל איפה הגיוון בהשפעה הנשית? תהיה לו רק דמות מפתח אחת, ללא השפעתה של הצד הנשי של האבא!
באמת סליחה על ההפרעה פה 555666
למה באמת לא מגדלים יותר ילדים בקומונות?
באמת סליחה על ההפרעה פה 555667
עדיף בהרמונות
המודל של נה יונן 555673
צודק, כתבתי בפזיזות.

במחוז YUNNAN בסין יש חברה או שבט בשם NA שמודל המשפחה שלה מעניין: נשים וגברים אינם מתחתנים ואינם עוברים לגור יחד אלא ממשיכים לחיות בביתם בתוך תא מטרנלי. לאישה, כמו לגבר, יכולים להיות פרטנרים רבים למין. הילדים גדלים בתא המטרנלי יחד עם האם, ואחיה של האם משמשים כאבות.

כאן, החל מאמצע העמוד, יש עוד פירוט על המודל המשפחתי הזה.

בויקיפדיה מצאתי שבשנות 1970 הממשלה הסינית ביקשה לשים לזה סוף ולאלץ את השבט לעבור לתאי משפחה מונוגמיים. הותקנו תקנות שבני זוגות מתחלפים למין הם מחוץ לחוק, ואף קוצצה קצבת המזון לילדים שאינם יודעים לזהות מי אביהם. עם זאת התקנות האלה הוקלו בשנת 1981.
http://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_marriages בסוף.

יש הגיון במודל הזה, נראה שהוא נמנע מהמעקשים האינהרנטיים בחיי הנישואים, ומבטיח, על פניו, רמת אושר גבוהה יותר לכולם.
המודל של נה יונן 555689
מודל מרתק, אם כי מבחינה אבולוציונית, עדיף לגברים להשקיע את מירב משאביהם בנסיונות לשכב עם נשות השבט, ולא בטיפוח אחייניהם. רק אם נשות השבט יבחרו את בני זוגם לפי השקעתם באחיינים, יהיה זה מודל יציב. כמובן שגם ישנה הבעיה של עודף בנים/בנות במשפחה אחת.
המודל של נה יונן 555699
צפיתי בסרט התיעודי המלא על השבט בעלת המבנה המטראכלי. זה הולך ככה: הסבתא עומדת בראש המשפחה בבית מסוים. אחריה תבוא בתה הבכורה. האחים של הסבתא ושל הבת (והבן/ים שלה) יגורו כל חייהם באותו הבית. הם, מצידם, רשאים להתרועע עם בעלות בית אחרות, בנותיהן ונכדותיהן. בכל בית נשי כזה מוקצים חדרים נפרדים לחברותיו החפצות בקשרים מיניים. מזדמנים או קבועים. העיקרון המנחה את השיטה הוא שגברים ה"שייכים" לבית מסוים חוזרים אליו השכם בבוקר ולא נשארים בחדרה של המאהבת/אם ילדיהם. הדמות הגברית המרכזית עבור ילדי בית ספציפי היא האח/הדוד/ הדוד רבא. אבל תמיד האוטוריטה הראשית היא אישה. במקרה ויש יותר מבת אחת יוקמו מספר בתים בהתאם, והקרובים ממין זכר יגיעו להסכמה מי הולך לאיפה. כדי להימנע מבעיות גנטיות נשים מאותו הכפר מחליפות מידע על זהות אבות ילדיהם. הן בכלל מעדיפות כאבות גברים מכפרים אחרים, ועוד יותר טוב - עוברי אורח זרים.

{היה קטע נוגע ללב בו הגיע מאהבה של הסבתא להלוויתה, והוא בעצם אבי הבת אלפא העכשווית, שעשה ימים ארוכים בדרך כדי לומר שלום אחרון. וכולם טיפלו בזקן המצומק בחיבה ובחום]

התרשמתי מפניהן הקורנות ומהפתיחות המוחלטת של בנות/בני השבט שהסידור הזה עובד מצוין עבורם.
המודל של נה יונן 555819
"כדי להימנע מבעיות גנטיות..." האם הבחורה תודה שהיא שכבה עם החייט הצולע? ולא תגיד שהיא שכבה עם ה"קוורטרבק"? ובכלל האם אין זוגיות בכלל, כלומר, האם הקוורטרבק יכול לשכב עם חצי מהנשים ללא יצירת תרעומת?
המודל של נה יונן 555928
כאמור, רק צפיתי בסרט. לא מעורב בתהליך הפקתו ולתכנים שבו.
המודל של נה יונן 555952
אתה ודאי זוכר גם את פניו הקורנות של הבחור מסוף הסרט שפעל בניגוד למוסכמות והלך לבית אהובתו לבלות זמן עם בנו (ההבעה על פניו בסצנה הזאת אמרה הכל) ובדרך גם ביצע עבודות בנייה עבור בעלת הבית.
המודל של נה יונן 555955
לא זכרתי במדויק את הסצינה הספציפית הזאת. התרשמותי עומעמה באהדה גורפת למודל בלתי שגרתי לחיים כפי שאנו מכירים.
המודל של נה יונן 555803
תלוי בפרמטרים, לא? אם עקומת העלות-תועלת במאמץ לשכב עם נשים היא כזו שמאמץ גדול בהרבה לא יביא לך זיווגים רבים בהרבה, אז עדיף בכל זאת להשקיע באחיינים. לחילופין, עידון אפשרי ל"נשות השבט יבחרו את בני זוג[ן] לפי השקעתם באחיינים" היא שמאפיין אצל הגברים שגורם לנשים לרצות לשכב איתן נמצא במקרה בקורלציה עם השקעה באחיינים. נניח, "נחמדות". (ועוד יותר טוב עם הקורלציה היא לא במקרה. נניח, "נחמדות". אבל בכל מקרה היא בהכרח צריכה להיות ידועה לבני השבט.)
המודל של נה יונן 555880
צודק.

הבעיה עם קורלציה שאפשר לשבור אותה. גבר יכול להיות נחמד אך לא משקיע, או נחמד רק במצבים מסויימים. כדי למנוע עידוד של התופעה, עדיף למדוד את המטרה ולא מה שנמצא בקורלציה.
המודל של נה יונן 556102
ב"הארץ" של שישי מוזכר (עוד?) שבט סיני עם סידורים דומים, אבל עם שם אחר: מוסאו. (מה הולך שם, בסין?)

"אורח חיים אלטרנטיבי מוצאים החוקרים בשבט מוסאו הסיני: 56,000 איש שחיים על גדות נהר הלוגו, ומאפשרים אוטונומיה מינית לנשים וגברים כאחד. בני מוסאו אינם מתחתנים, לפחות לא במובן המערבי של המושג. כשנערה מגיעה לגיל 13, היא מקבלת לשימושה חדר שינה שנפתח גם לחצר הפנימית של בית המשפחה וגם לרחוב דרך דלת נפרדת, ובתוכו היא נהנית מאוטונומיה מינית מוחלטת. איש אינו מפקח על היוצאים ובאים אל חדרה, וקנאה מינית נחשבת לאגרסיבית ולא הולמת. את הילדים שנולדים מאותן הרפתקאות ליליות מגדלת כל המשפחה, כשהדודים נושאים באחריות ההורית."

המודל של נה יונן 556195
לא רק איזכור השבט הסיני נוגע כאן לנושאים שעסקנו בהם כאן בשבוע האחרון.

נדנוד אחרון: ד"ר גרינגוז מרואיין בסוף הכתבה כנציג תאוריית האבולוציה. הוא נותן את התשובה הסטנדרטית שלו בהגנת התיאוריה הדרוויניסטית מבלי להתייחס לדבר מטיעוני הכותבים והדוברים‏1. אני שוב מצרה על כך שלא נחשפתי לנציג מאתגר יותר של האסכולה.

1 מתקבל על הדעת שהוא אינו מכיר את הטיעונים והטוענים, ובכלל פנו אליו ברגע האחרון בטלפון.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים