בתשובה לנועה ו, 26/07/11 23:20
ככה הגענו לפיצוץ 576709
לגבי ההערה שלך:

זה נכון אם יש תחרות. אם יש תחרות, אז הקבלנים צריכים להתחרות זה בזה מי יסיים לבנות קודם את הבניין ויצליח למכור במחירים גבוהים.

מספר בעיות :

1) אין תחרות. יש מספר מצוצמם בעלי שטחים גדולים, והם מסוגלים לשחרר אותו לאט ולגבות יותר.
2) המדינה לא משחררת שטחים מהר ויוצרת תחרות (ולכן הקבלנים יכולים להחזיק בשטח הקיים ולא לפחד ממתחרים)
3) לפעמים דווקא כשהמחירים גבוהים קבלנים פוחדים לקנות אצ הקרקע ולבנות - כי הרי יעברו כמה שנים עד האיכלוס ובינתיים המחירים יכולים לרדת - והם כבר שילמו על הקרקע.

הממשלה יכולה לפתור את הבעיה הראשונה על ידי רגולציה, את השנייה היא עצמה גרמה לה, והשלישית על ידי ערבויות לקבלנים למחיר מסוים.
ככה הגענו לפיצוץ 576817
חוסר התחרותיות לא קיים רק בתחום הבנייה, אלא בכל התחומים.
מחיר הדלק בכל החברות והתחנות זהה.
חברת כבלים אחת, וחברת לווין אחת, במחיר זהה.
שלוש חברות סלולר, במחיר זהה.
שתי חברות מזון לתינוקות, במחיר זהה.
שתי חברות חיתולים חדפעמיים, במחיר זהה.
אין אף תחום אחד שבו יש תחרות מחירים. הקרטליזם חוגג. וזה אחד הדברים שצריך לפתור.
ככה הגענו לפיצוץ 576822
שתי חברות? מתי קנית חיתולים חד פעמיים לאחרונה? יש עוד חברה זולה יותר (חוגלה, יצרנית טיטולים), וגם חיתולים אקולוגיים‏1 במחיר ביניים, של שני יצרנים שונים (לא זוכרת איזה הבדל מחירים יש ביניהם, אבל יש).

1 חד פעמיים שמתכלים בקלות יותר (אמנם זה חסר משמעות כי ממילא הצרכנים לא מקמפסטים אותם) וייצורם ידידותי יותר לסביבה.
ככה הגענו לפיצוץ 576826
אם הייתה תחרות ב... נגיד... דלק. ז"א אם היו 8 תחנות קרובות זו לזו עם מחירים שונים, האם אתה היית הולך לתחנה עם המחיר הגבוה ביותר? בשני בגובהו? הרי 96.12%‏1 מהציבור היה הולך לתחנה עם המחיר הנמוך ביותר, ובעלי שאר התחנות היו חייבים להוריד את המחיר למחיר הנמוך ביותר (או לתת דלק טוב יותר)... זאת הסיבה שדווקא במקום בו יש תחרות מחירים ומעט מאד גמישות בקשר לסוג, איכות או אופי המוצרים צריך לצפות למחיר פחות או יותר אחיד.

1 סטטיסטיקה מומצאת, כמו 84.72%‏1 מהסטטיסטיקות ברשת.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים