בתשובה לירון, 28/01/12 20:56
לא השתכנעתי 590880
הבעיה עם הדיון כאן היא שאין בו מישהו בעל בקיאות בנסיבות הספציפיות של הונגריה ורוב הדיון מתנהל לאורך קוים של אנלוגיה. גם אני לא יכול לתרום משהו לחריגה מן הקו הזה ובכל זאת ברצוני להדגיש שתי אנלוגיות.

א. אנלוגיה אחת היא הנטייה של חוגים אולטרה ליברליים שלא לומר אולימפיים, לבלבל בין ערכי הדמוקרטיה בכלל לבין הערכים הליברטריאניים שלהם עצמם. כוונתי לטענות מסוג אלו הבנויות על ההנחה הכוזבת שדמוקרטיה בנוייה על חופש ביטוי (או בינוי) אוניברסלי ובלתי מוגבל. כאשר משטר דמוקרטי מנסה לחזק את השליטה ומירכוז הסמכויות במדינה, הדבר אינו בהכרח בלתי דמוקראטי פאשיסטי וכיוב'. התפיסות האלו גורמות לכך (ואולי גם נגרמות בגלל) שדמוקרטיות על בסיס מערבי קלאסי מתקשות להסכין עם פראקטיקות דמוקרטיות במדינות שאין להן את הבסיס הזה (הודו, טורקיה ואפילו איראן). בנקודה זו ראוי אולי להזכיר את מיקומה של הונגריה במזרח אירופה אשר פרט למדינה לצ'כו-סלובקית נוחה עדן היא נטולת מסורות דמוקראטיות. יחד עם כל האמור לעיל, נראה שהדברים בהונגריה חרגו ממה שאפשר לתאר כווריאציות קבילות של דמוקרטיה אירופית. השאלה המעניינת היא מדוע?

ב. האנלוגיה השנייה היא באופן לא מפתיע קשורה בשאלת האתניות והלאום. קבוצות בעלות אתניות הונגריות חיות כמיעוטים (די נרדפים) במדינות שכנות (לי ידוע על רומניה וסלובקיה) ואילו הונגריה המקוצצת שלאחר 45 בכל זאת מכילה מיעוט שעוניו הרב ואופיו הפלילי מחפים על מספריו הזעומים. השאלה הלאומית (אכן כמו בישראל) מאפשרת לנבל הפוליטי לחזק את כוחו הפוליטי על חשבון האופוזיציות תחת חסות המטריה הלאומית/לאומנית. נראה לי שבהזדמנות זו הגיע הזמן לקבור סופית את הטענה הגודוינית העולה כשמזכירים אנלוגיות פאשיסטיות ונאציות ממש. כל מי שסבור שבין ליברמן לבין אורבן ו/או היידר אין שום אנלוגיה אינו יודע מה הוא שח. האנלוגיה המובהקת הזו אינה נשענת בהכרח על קוים מקבילים במצעים הפוליטיים, אלא בעיקר על קווי האופי של האלקטורט של מפלגות אלו. יש להזכיר שעשרים מיליון הגרמנים שהצביעו לנאצים בשנות השלושים לא היו כולם דמאניוקים ששאיפת חייהם היתה לדחוף סבתות לתאי הגז. הם היו פשוט בני אדם נטולי עכבות אתיות-מוסריות נוסח "יהרג ובל יעבור".
לא השתכנעתי 590886
אני תוהה מה הם לדעתך ''ערכי הדמוקרטיה''. עלי מקובל הטיעון של רוברט דאהל שהראה שאין קיום לדמוקרטיה בלי סט בסיסי של חרויות יסוד - כלומר, שאין משמעות ל''הכרעת הרוב'' אם אין לכל חלקי הציבור הזדמנות שווה ומוחלטת לשכנע את היתר בצדקתם.
לא השתכנעתי 590887
אני מסכים עם רוברט דאהל (וגם אתך?). הבעיה היא, כפי שאתה מרמז, היא מהו אותו הסט הבסיסי? מה שטענתי הוא שהגישה של הליברטריאנים האולימפיים המרחיבה את הסט הזה מעבר לכל גבול סביר משרתת, בין היתר גם את האידאולוגיות של הרדיקלים הקיצוניים מן הצד השני (במקרה הישראלי את צרכיהם של המתנחלים ותומכיהם שע"פ דרכם הדמוקרטיה בנוייה על זכותם להתיישב בכל מקום שירצו).
מהו הסט הזה? אין לי תשובה מלאה ומנומקת. אני סבור שזה צריך להיות משהו המבוסס על התפיסה הג'פרסונית, כאשר הוספות והשמטות של זכויות וחובות צריכה להיות מנומקת היטב ברמת הסיבות וניתנת להשגה ברמת התוצאות. למשל הזכות לתעסוקה מלאה או לכבוד אנושי בעת מחלה ומוות למשל הן יפות מאד על הנייר, אבל בפראקטיקה נראה שאפילו החברות העשירות ביותר לא ממש מצליחות להתקרב אליהן.
לא השתכנעתי 590893
כדובר הסיעה הליברלית באייל אני חייב לציין שאנחנו דווקא רואים את עצמנו כמצמצמי זכויות
כשהזכות היחידה היא זכות הקניין של האדם על עצמו

הכרה של כולם בזכות הזאת היא תנאי מספיק למשטר דמוקרטי
לא השתכנעתי 590912
ברכות למינוי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים