בתשובה לסמילי, 22/02/02 23:35
תשובה נוספת 59358
תשובה נוספת לשאלה הראשונה ("האם הטרור לגיטימי?") ניתנה אתמול (יום ראשון 3/3) ע"י השר ליברמן, "ליברמן דרש לפגוע גם באוכלוסייה האזרחית הפלסטינית על ידי הפצצת שווקים ומרכזי עסקים" (http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1728488,FF.h...). ז"א, לפי ליברמן הטרור הוא לגיטימי?
תשובה נוספת 59390
נדמה לי שלא: הגדרתו של ליברמן ל"טרור" לא כוללת הרס תשתיות ופגיעה ברכוש, באותו אופן בו - אני משער - גניבות-רכב או גניבות חקלאיות לא נחשבות בעיניך ל"טרור".
תשובה נוספת 59396
הפעם אני ממליץ לך לקרוא טוב יותר את מה שאתה מגיב אליו.
"הפצצת שווקים ומרכזי עסקים" היא מטונימיה ברורה ל-"הפצצת מקומות בעלי ריכוז אזרחים גבוה".

הנה הפסקה מ-Ynet:
"בישיבת הקבינט פרץ ויכוח בין שרי החוץ והביטחון לבין שר התשתיות, אביגדור ליברמן. ליברמן דרש לפגוע גם באוכלוסייה האזרחית הפלסטינית על ידי הפצצת שווקים ומרכזי עסקים. לדבריו, צריך לתת לאוכלוסייה הפלסטינית תחושה שהם משלמים מחיר על תפקוד ההנהגה."
תשובה נוספת 59401
אמנם הגבתי מבלי שקראתי את הידיעה ב-Ynet, אולם ההקשר לא מוסיף דבר על הציטוט שסמילי הביא, שהתייחסתי אליו כפשוטו. הדרש שלך ("מטונימיה ברורה") הוא בעין-המתבונן (לפחות עד שתשכנע אותי אחרת), והוא למעשה בגדר הנחת המבוקש בנסיון לענות לסמילי על שאלתו בהסתמך על הציטוט.
תשובה נוספת 59484
1. טרור : "פעולות אלימות קיצוניות (חטיפה, חבלה, רצח וכו') המיועדות להטיל פחד על האוכלוסייה ועל מוסדות השלטון או לסחוט ויתורים פוליטיים;" (לפי מילון רב-מילים http://www.ravmilim.co.il/default.asp).
2. בכתבה עצמה אומר השר בן אליעזר לליברמן "לא נפעל בדרכים שלהם" (http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1728488,FF.h...), "הדרכים שלהם" משמעו טרור (לפי ההגדרה שלי, של ליברמן, ושל המילון), לכן ליברמן היה יכול להבהיר שכוונתו לפגיעה ברכוש בלבד, להבדיל מ"הדרכים שלהם", עצם זה שליברמן לא הבהיר שכך הדבר, מעידה שכוונתו לפעול ב"דרכים שלהם", קריא טרור.
3. פגיעה באוכלוסיה אזרחית, ע"י הפצצת שווקים, היא "פעולה אלימה וקיצונית". המטרה של הפעולה (לפי ליברמן) היא "לתת לאוכלוסייה הפלסטינית תחושה שהם משלמים מחיר על תפקוד ההנהגה" (http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1728488,FF.h...), קריא "להטיל פחד על האוכלוסייה", מכאן שמדובר בקריאה למעשה טרור.
תשובה נוספת 59505
1. שוין. אפשר שההגדרה של ליברמן דומה דווקא להגדרה של ewilde.
2. ליברמן היה יכול, אבל לא היה חייב להביר, ממש כמו שעזמי בשארה היה יכול, אבל לא היה חייב להבהיר את כוונתו בנאום ההוא בסוריה. עצם זה שלא הבהיר - לא מעידה שום דבר על הכוונה, לפחות כל עוד לא ביקשת ממנו הבהרה. אתה חוזר על הכשל של גלעד דנבום.
3. שוב - הדרש הוא שלך. האם המיסוי של האיחוד האירופי על מוצרים מההתנחלויות, שנועד לתת לאוכלוסייה הישראלית (שהיא לא הנפגעת היחידה מהמיסוי הזה, כמובן - יש גם עובדים זרים בהתנחלויות) תחושה שהם משלמים מחיר על מדיניות הממשלה - מטרתו "להטיל פחד על האוכלוסייה"?
שתיקה כהסכמה 59509
2. עזמי בשארה *נאם* ב*סוריה*, ליברמן *דרש* ב*ישיבת הממשלה*. ישר לאחר הדרישה של ליברמן, העמיד אותו שר הביטחון על משמעות דבריו (מה שלא היה במקרה בישארה), וליברמן שתק (לפחות לפי הכתבה בYNET). אי אפשר להבין את הדרישה (כפי שהובאה בכתבה) באופן דו משמעי. תקרא http://www.ynet.co.il/articles/1,7340,L-1728488,FF.h... ליברמן ילד גדול, ויכול להוציא הבהרה (שהיא, למעשה, תיקון) בכל רגע נתון. כל זמן שעובר מרגע ששר הביטחון העמיד אותו על משמעות דרישתו (ועד שליברמן ישנה את דרישתו), הוא זמן בו ליברמן נמצא במחנה הפרו-טרוריסטי.
3. איזה חלק בדרש הוא שלי? העברתי את מה שליברמן אמר מילה במילה. האם אפשר להבין את המשפט "לתת לאוכלוסייה הפלסטינית תחושה שהם משלמים מחיר על תפקוד ההנהגה" באופן שונה מאשר הטלת פחד (=תחושה שהם משלמים את המחיר) על האוכלוסיה (=לתת לאוכלוסייה הפלסטינית). אני לא יודע מה ההנמקות של האיחוד האירופי, אבל גם אם מטרת המיסוי היא הטלת פחד על האוכלוסיה, הרי שמיסוי לא יכול להחשב ל"פעולות אלימות קיצוניות", קריא המיסוי אינו פעולת טרור.
שתיקה כהסכמה 59513
2. ואולי לליברמן יש סיבות, בהיותו ילד גדול, לא להוציא הבהרה, ממש כמו שלרש"פיסט המצוי יש סיבות לא לענות ישירות אף פעם לשאלה "האם אתה מגנה את הפיגוע"? ליברמן אמר מה שהוא רצה להגיד. אילו רצה לומר משהו אחר, נגיד בסגנון שי כהן, היה אומר זאת.
3. החלק שלך הוא ש"לתת לאוכלוסיה תחושה שהם משלמים את המחיר" פירושו הפחדה. אתה אומר שלגבי האירופאים, מטרה כזו אין פירושה בהכרח הפחדה. לפיכך, יש כאן דרש שלך. הסיפא "גם אם מטרת המיסוי..." מיותרת, כיוון שלא טענתי שהמיסוי הוא טרור או שאני מייחס לך טענה כזו. התייחסתי לקשר "לתת תחושה" - "להפחיד".
שתיקה כהסכמה 59529
2. הפצצה של שווקים זה בדיוק הסגנון של שי כהן.
3. אם מטרת האירופים היא "לתת לאוכלוסיה תחושה שהם משלמים את המחיר" אז מטרתם היא הפחדה (1), כל מה שאמרתי הוא שאני לא יודע מה מטרתם.

----------------------------------------
(1) לפי המילון פחד :"דאגה או חשש מפני דבר רע או לא נעים שעומד לקרות, מה שמרגיש" והפחדה :"גרימת פחד או בהלה, בייחוד פעולה מתוך כוונה לעורר פחד". לשלם את המחיר זה דבר רע או לא נעים, תחושה שדבר רע או לא נעים זה דאגה, גרימת תחושה כזו זו הפחדה.
שתיקה כהסכמה 59546
2. הסגנון של שי כהן זה הרג אנשים.
3. נפתלות הן דרכי הסמנטיקה: לפי המילון‏1, "פחד: הרגשת חוסר אומץ לעמוד מול סכנה" ו"הפחדה: הטלת פחד", ולפי אותו מילון "טרור: אלימות לשם השגת מטרות פוליטיות" (מה שמכסה, כמובן, גם כל אקט במלחמה בין צבאות סדירים). עד כמה ש"יש לך כרטיס מועדון?" היא שאלה מפחידה, אני מוצא שאין קשר מחייב בין מושג הפחד לבין התחושה הלא נעימה של תשלום המחיר.

בהיותי לא-רועי‏2 ולא מקבל תשלום מליברמן, אני פורש תוך שאני מודיע שלדעתי מלכתחילה לא ניתן לקבוע את עמדתו המוסרית האמיתית של פוליטיקאי לפי דבריו או לפי מעשיו (מכות לילדים), אלא רק לקבוע אם מעשיו מוסריים בהתאם לתפיסת המוסר של הקובע (מכות לילדים?!). מה שניתן לקבוע הוא את עמדתו המוסרית המוצהרת, אם הוא מבטא אותה. בדיון הזה ניסיתי ללכת צעד אחד קדימה ולהניח שפוליטיקאי לעולם לא יצהיר שעמדתו היא בלתי-לגיטימית מבחינת המוסר שלו (המילון הזה, אגב, גורס "לגיטימי: חוקי", אבל ניקח את הפרשנות לפיה מדובר ב"לגיטימי מבחינה מוסרית"), אחרת מלכתחילה יכולתי לענות "ליברמן סבור שטרור אינו לגיטימי, אך בכל זאת הוא מציע להפעיל טרור". (שגם זה לא משהו, אם לקוחים בחשבון שליברמן הוא ילד גדול, פוליטיקאי מעשי וכו' וכיו"ב). כלומר, האתגר היה, בהכרח, להראות שהצעתו של ליברמן איננה "טרור". ראשית, היה צורך לדון בהצעה כפשוטה, בלא הנחות מוקדמות על כוונות נסתרות. שנית, היה צורך לעצב עולם-מושגים שבו ההצעה הליברמנית איננה טרור. כאן, בהיותי לא-ליברמן, ותוך שימוש בשני מילונים בלבד, לא נחלתי הצלחה גדולה.

1 "מילון ההווה - מילון שימושי לעברית התקנית"
2 שומדבר אישי, אלא שפתילי רועי-סמילי היו לשם-דבר
שתיקה כהסכמה 59553
היה רק פתיל רועי-סמילי אחד (אבל אני מבין את כוונתך, אני תמיד משתדל לכתוב בצורה ברורה ככל האפשר, לצערי הרב, אני לא תמיד מובן, ואשמח לקבל את הסיבות בדואר).

2. גם הפצצת שווקים זה הרג אנשים.
3. לא הבנתי את כוונתך, ולא מצאתי סתירה משמעותית בין ההגדרות המילוניות (אני, כאמור, משתמש ב"רב-מילים" http://www.ravmilim.co.il/default.asp) בכל מה שנוגע להצעתו של ליברמן. הצעתו היא עדיין טרור.

אני מקבל את טענתך "שפוליטיקאי לעולם לא יצהיר שעמדתו היא בלתי-לגיטימית מבחינת המוסר שלו" במלואה. מה שרציתי להראות בתחילת הדיון הוא, שדווקא הימין הישראלי (אותו ימין שהכיל, בנוסף לליברמן, את שי כהן, יהודה עציון, זאב חבר, חגי סגל, משה פייגלין, דניאלה וייס, עמי פופר, כהנא , ברוך גולדשטיין, וכו') הוא זה שצריך לענות לשאלה "האם הטרור לגיטימי", בעוד שהשמאל הישראלי (אותו שמאל שמכיל את ... אבוי הרשימה שלי ריקה), לא צריך לענות על השאלה (למרות שהוא עונה עליה כל פעם מחדש). יכול להיות שלפי הימין (למעשה, בטוח שלפי חלקים [קטנים?] מהימין) הטרור הוא לגיטימי, ולכן לא תהיה הצהרה בסגנון "עמדתי בלתי לגיטימית". ז"א הצעתו של ליברמן היתה הצעה לגיטימית מבחינתו (למרות שהכילה טרור).
שתיקה כהסכמה 59559
2. לא בהכרח. אם מה שיוצא בסוף זה שאתה ממשיך לשמוע את ליברמן מבעד למסך ה"מה-אני-חושב-שליברמן-מתכוון", אז באמת חבל על זמננו. אני טוען שלגמרי לא במקרה ליברמן אומר "להפציץ שווקים" ולא "להרוג אנשים בשווקים".

למען הסר ספק: לא טענתי שפוליטיקאי לעולם לא יצהיר שעמדות בלתי-מוסרית-בעיניו, אלא הנחתי זאת כדי להתקדם בדיון מעבר לטריוויאלי.

המסקנה הפרטית שלי מכל העסק הזה, וחשבתי לציין אותה כבר בהודעה הקודמת, היא שהתרגיל הזה ("תראו! הימין בעד *טרור* (נגד ערבים)!") ובן-זוגו ("תראו! השמאל בעד *טרנספר* (של יהודים)!") ודומיהם הם אולי מעניינים מבחינה סמנטית ו/או פסיכולוגית, אבל הם לא מהווים אמירות חזקות (ככל שיש כאלה) או מעניינות בדיון. במידה רבה, אני סבור שגם המאמר הזה ("שתי שאלות לשמאל") סובל מבעייתיות הדומה לזו שמאפיינת את התרגילים הנ"ל.
שתיקה כהסכמה 59566
2. אני מאמין, שהצלחתי להראות למה זה לא ה"מה-אני-חושב-שליברמן-מתכוון", אלא "מה שסביר שליברמן מתכוון".

לא ניסיתי להראות ש"הימין בעד טרור" (זאת לא חוכמה, חשבתי שזה ברור גם בלי הרשימה, שלפתי את הרשימה רק שראיתי שאני לגמרי לא מובן, מה שכנראה גרם לי להיות עוד פחות מובן), אלא שהשאלה בבסיס החלק הראשון במאמר חסרת בסיס אמיתי, ולא מעניינת. אפשר לשאול את ה"שמאל הישראלי" שאלות קשות בהרבה, אבל לא כל עוד חושבים בחשיבה שטחית של {ערבים==טרור, ימין== אנטי ערבים, שמאל== !ימין} ==> {שמאל == פרו טרור}.
ועוד אחת 60249
עוד תשובה לשאלה הראשונה ("האם הטרור לגיטימי?") ניתנה בסוף השבוע ע"י הרב ישראל רוזן, ראש מכון צומ"ת (ללא קשר למפלגה...), שקרא להתיר למתנחלים "להשתמש בטרור נגדי" (מתוך הארץ http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...).
טרור לגיטימי 60591
אולי אנצל הזדמנות זו לומר את דעתי:
בנסיבות מסויימות, פגיעה מכוונת באוכלוסייה אזרחית היא לגיטימית - מהפסקת החשמל ועד הפצצת ערים. קשה לדעת בדיוק מתי, אבל אם למשל אוכלוסייה זו תומכת ברובה בהפעלת טרור מתמשך כנגד אוכלוסיה אחרת וטרור כזה אכן מופעל באופן קשה וכן מוצו אמצעים סבירים אחרים להפסיקו, זה עלול חו"ח להיות מקרה כזה.

עדיין, השיקולים המוסריים והפרקטיים (שמבחינתי הם בלתי נפרדים) מורכבים מכדי שאנסח כללי ברזל לעניין ולא, אין לי כוונה לשלוח לדובי המאמר: "מוות לערבים - חובה או זכות?". נקודת המוצא שלי היא מוסרית הומניסטית (להוריד את החיוכים). אין גם סכנה שקוראי האייל ברש"פ יושפעו מטיעונים אלו. גם כך, כל עיקוב במחסום נחשב על ידם כטרור וכל חיסול מבוקש כטבח בעוד שרצח משפחה יהודית הוא פעולת התנגדות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים