בתשובה לאייל סתם, 12/06/12 16:21
גם אני מעדיף את אירלנד 597342
אין שום דרך לעודד פיזור תעשיה על ידי שליחת מפעלים למרכזים עירוניים קטנים (כמו קריית גת). הכסף ששופכים שם מבוזבז.

אם רוצים לעודד פיזור אוכלוסיה אפשר רק לעודד תעשיות בישובים עירוניים בינוניים שיש להם מרחב להתרחבות נוספת
(דוגמאות: אשדוד, באר שבע, ראשון לציון, נתניה).

עידוד נוסף של פיתוח אזורים עירוניים בינוניים הוא לא על ידי סיבסוד תעשיות באותו מרכז, אלא על ידי שיפור תחבורה (בעיקר תחבורה ציבורית) שעוטפת מרכז עירוני בינוני. (תחבורה עוטפת של מרכז עירוני = תחבורה שמקשרת את המרכז העירוני לפריפריה שלו.)
גם אני מעדיף את אירלנד 597346
אשדוד הוקמה לאחר קריית גת. האם הכספים שנשפכו על הקמתה לא בוזבזו?
גם אני מעדיף את אירלנד 597410
אשדוד התפתחה בגלל המיקום התחבורתי והימי שלה. לעומת זאת לקריית גת אין מה למכור מבחינה תחבורתית וגיאוגרפית.

לפי זכרוני, המפעל הגדול הראשון באשדוד היה הנמל. המפעל הגדול השני באשדוד היה תחנת כוח (מחייב צמידות לים לצורכי קירור, שפכים, אספקת דלק וכדומה). שני מפעלים גדולים ויציבים אילו נותנים נקודת התחלה טובה לאשדוד.

לאשדוד יש גם את היתרון התחבורתי שהיא מקושרת היטב למישור החוף, בלי השקעות כספיות אדירות. אני מניח שרוב תושבי אשדוד הלכו לגור שם מתוך הנחה שבמקרה הגרוע (שלא ימצאו עבודה בתוך אשדוד) הם ימצאו עבודה במקומות אחרים במישור החוף.
גם אני מעדיף את אירלנד 597445
אשדוד מקושרת היטב למישור החוף? כמו שהרגל שלי מקושרת היטב אלי.
גם אני מעדיף את אירלנד 597373
לקרית גת אין מקום להתרחבות נוספת? כל יישוב עירוני בינוני היה פעם יישוב עירוני קטן.

אגב, ראשון לציון היא לא יישוב עירוני בינוני המחפש השקעות בתעשייה, היא אמנם העיר הרביעית בגודלה בישראל ובדרכה לעבור את חיפה, אבל מדובר בסך הכל בפרבר שינה ענקי שמספק עובדים לכל גוש דן, בראשון לציון אין תעשייה ומשרדים כמעט בכלל‏1, ככל הנראה זאת מדיניות העירייה.

1 (יחסית לגודלה כמובן) השווה לפתח תקווה, רעננה, הרצליה, חולון ורחובות למשל...
גם אני מעדיף את אירלנד 597411
מבחינה תחבורתית קריית גת די גרועה, ציינתי זאת למעלה, אין כסף לשפוך על בניית תחבורה סביב קריית גת כי הכסף עלול להשפך לשווא.

לגבי ראשון לציון. נכון לעכשיו ראשון לציון היא בעיקר פרבר מגורים של גוש דן. זה עשוי להשתנות אם יבואו מפעלים גדולים לשם, תמורת תנאים כספיים טובים של המדינה או העיריה. למשל: אני בטוח שאילו אינטל הייתה מציעה להקים מפעל ייצור גדול בראשון לציון — העיריה היתה שמחה מאוד.

לא יודע מה המצב לגבי משרדים בראשון לציון. אבל אני יודע שבראשון לציון יש הרבה חנויות גדולות לממכר מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים, יותר מאשר בתל אביב. הן מוכרות לכל הארץ (לא רק לתושבי ראשון לציון). זה מראה שראשון לציון מתפתחת לכיוונים מסחריים בלי שום עידוד ממשלתי, כנראה בגלל נוחות תחבורתית של ראשל"ץ לכל גוש דן.
גם אני מעדיף את אירלנד 597413
ראשון מתתפתחת לכיוון מסחרי בגלל עידוד של העירייה. בדיוק כמו שרעננה מתפתחת לכיוון הייטק בגלל עידוד של העירייה. עיריית ראשון אינה מעוניינת ככל הנראה במשרדי הייטק, אחרת אי אפשר להסביר למה בכל הערים הגדולות מסביב יש משרדים (הייטק ואחרים) ורק בראשון אין...

נוחות תחבורתית של ראשון? יחסית לאיזה עיר? מדובר בעיר שהתחבורה הציבורית אליה וממנה מחפירה וברכב פרטי היא אינה שונה מערים אחרות הנמצאות על הצירים איילון\גהה, אם כבר מצבה קצת גרוע יותר, כי כדי להגיע אליה דרך איילון למשל צריך לעבור באיילון הפקוק של חולון ובת ים.

לגביי קרית גת, מבחינה תחבורתית היא ממוקמת על כביש 6, ועל כביש 40, ששניהם לא פקוקים למיטב ידיעתי, ויש בה תחנת רכבת, אין לי מושג מה מצב האוטובוסים. אין צורך בהשקעות משמעותיות בתחבורה, הדבר היחידי שנכון הוא שהעיר רחוקה מערים אחרות יחסית, אבל התחבורה הנוחה מחפה על זה (אני מניח שבשעות העומס קל הרבה יותר להגיע מאשדוד, רחובות ואפילו ירושלים לקרית גת מאשר לתל אביב).
גם אני מעדיף את אירלנד 597516
העיריות אינן "קובעות" תהליכים כלכליים אלא ניגררות אחריהם.

אין הבדל גדול בהקצאת שטחים למסחר ולתעשיה (אם כי התעשיה ממוקמת בשטחים היותר פריפריאליים כי שם הקרקע זולה ויש רשת הובלה טובה מהתעשיה ואליה). יש הבדל מבחינת העיריה בשאלת התשואות: לאיזור מסחרי יש תשואה _מהירה יותר_ מאשר מאיזור תעשייתי. שהרי: ברגע שהקמת חנות מצליחה היא משגשגת נאמר תוך שנתיים בעוד תעשיה תשגשג נאמר רק לאחר 5 שנים מזמן הקמתה. כפי שאמרתי, אם יבוא מפעל תעשייתי גדול לעיר כמו ראשון לציון הוא יתקבל שם בברכה הוא יתקבל בברכה.

ההייטק אוהב לפעול בגושים (כי יש יתרון לקירבה בין כל מפעלי ההיטק זה לזה). מכיוון שיש גוש היטק חזק בשרון, מפעלי הייטק יבחנו ביותר אהדה הצטרפות לגוש של השרון. לא מן הנימנע שבבוא העת יתפתח גוש הייטק נוסף בשפלה הפנימית (רחובות, יבנה, ראשון לציון וכדומה) אבל זה סיפור לעתיד הרחוק.

לקריית גת נחותה מראשון לציון מבחינה תחבורתית, שהרי בכל מקרה אין לה מצבור כוח אדם קרוב (קריית גת וסביבתה). לכן גם אם "נקודת המוצא התחבורתית" של קריית גת מרווחת, הרי איזורי "הקצה השני" של התחבורה אל קריית גת וממנה הם איזורים פקוקים. בסופו של דבר העובדים בקריית גת וספקיה יאלצו לעבור דרך הפקקים של גוש דן, של השפלה הפנימית ושל משור החוף, כי אילו הם איזורי הקצה השני של תחבורה מ-אל קריית גת.
גם אני מעדיף את אירלנד 597519
סימסיטי שולתת
גם אני מעדיף את אירלנד 597545
נדמה לי שברחובות/נס ציונה כבר יש, לא?
גם אני מעדיף את אירלנד 597581
יש מפעלי הייטק כמו המפעל של אינטל, אבל ברוב המקרים מדובר על "מפעלי" הייטק שנמצאים באזור "תעשייה", מדובר בסך הכל בבנייני משרדים שבאותה מידה יכלו לשכן, רואי חשבון, עורכי דין או כל דבר אחר, ואכן לעיתים קרובות באותו בניין יושבים גם עורכי דין וגם חברת תוכנה. מכיוון שכך לא ברור לי עניין השגשוג, מהרגע שבנית בניין משרדים אתה מאייש אותו בחברות שמוכנות לשלם, לפעמים מדובר בסטארט אפ שלא מרוויח שקל ולפעמים בחברה ותיקה ששוכרת שם משרדים, ולעיתים קרובות מדובר בחברה ותיקה שבונה בניין שלם רק לעצמה.

ההייטק אוהב לפעול בגושים? זה אמנם המצב, אבל נראה לי שהוא נובע מהתכנון העירוני ולא להפך, לי נדמה שאין יתרון בקירבה, ובכל מקרה מפעל בראשון יהיה קרוב לרמת החייל, ופתח תקווה (שלא לדבר על רחובות ועל האיירפורט סיטי) בדיוק כמו מפעל ברעננה או כפר סבא. אם כבר, נדמה לי שחברות הייטק גדולות שמפתים לעבור לאזור נטול הייטק (אבל עדיין במרכז) בתמורה לתמריצים שונים עושות את זה בשמחה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים