בתשובה לאייל אלמוני, 01/10/12 17:06
מרן 603624
לגבי המתיישבים הציונים כבר הסברתי. בארה''ב או בכל מקום אחר מחוץ למזרח אירופה לא היו התנאים שגרמו ליהדות מזרח אירופה להיות קהילה אוטונומית בעלת מאפיינים לאומיים.
מרן 603626
אבל אתה יודע שהיהודים האלה דוברי היידיש בארה"ב הם אותם יהודים שהיגרו לארץ ישראל? מאותן קהילות. מאותן משפחות. או שבעיניך הם ילידים אמריקאים אשר מאיזו סיבה שבעולם החליטו ללמוד ולאמץ את שפתם של אומת הז'ידים?
מרן 603630
כן, אלה אותם יהודים אבל בכל מקום יש לקהילות היהודיות הגדרות סוציולוגיות-פוליטיות אחרות ולכן רק במזרח אירופה ובארץ ישראל הם יכולים להשתייך לקבוצה לאומית.
מרן 603631
שוב אתה טוען שלאומיות היא הגדרה טריטוריאלית- פוליטית. אם למשל אני עוזב את מזרח אירופה ומהגר לארץ אחרת - אני מאבד את הלאומיות שלי והופך להיות חבר בקבוצה אתנית. למה במטותא ממך, עשית חריג לז'ידים הפולנים שהם חלק בלתי נפרד מן הלאומיות הפולנית? למה הם קבוצה לאומית ולא קבוצה אתנית?

מה מכונן את האומה היידית?
מרן 603632
זה בדיוק מה שכבר הסברתי לא פעם. קרא את תגובותיי בנושא.
מרן 603633
אתה מפנה אותי לתגובות שמפנות אותי לתגובות, וזה גורם לי לחשוב שאתה יודע להפנות. אבל אני משוכנע שאתה גם יודע להסביר, ושיש לך תשובות שיבהירו את הפרשה כמו שמש אביבית ביום חורף, וזה מכיוון שהשאלה היא מאד פשוטה ואפשר לענות עליה במשפט, אלא שכנראה החלטת למנוע אותה ממני ומאחרים ומאיזו סיבה עלומה וטמירה ששמורה לעולמם של המשכילים הפטריקים.
מרן 603636
תגובה 603607
מרן 603637
שפה, טריטוריה ותרבות חילונית. אבל אני שאלתי אותך למה זה קשור ב''יהדות מזרח אירופה''. למה ביהדות. למה ביהודים. וגם שאלתי האם אתה רומז שיהדות היא הגדרה אתנית. לאומית. אומתית. בסתירה לדברים שטענת קודם לכן. וגם שאלתי האם אדם שאינו יהודי יכול להיות חלק מאומת היידיש. וכעת אני מוסיף- שזה חידוש עבורי שתרבות מגדירה אומה, והשאלה היא האם אותם יהודים דתיים דוברי אידיש שאינם מן החוגים של התרבות החילונית הם חלק מאומת היידיש. וגם אני מוסיף- איך זה שאותם יהודים חילונים (מילה שטרחת להדגיש- כנראה מתוך כוונה לנכס להם ורק להם את הלאומיות היהודית) לא תבעו לעצמם לאומיות על אדמת פולין, אלא אסימילציה, ואיך זה שכאשר הם תבעו לעצמם לאומיות- הם כיוונו לארץ לגמרי אחרת. קולוניה.
מרן 603638
כפי שכתבתי בתגובה אחרת, היווצרות הפרוטו-לאום היהודי על אדמת מזרח אירופה נובע מהתמוססות מוסדות הקהילה המסורתיים מצד אחד והבידול של היהודים ביחס לסביבתם מצד שני. כל היהודים הנמצאים על אותה טריטוריה שייכים לאותו לאום שאופיו הוא חילוני ומודרני. וכמו שכבר ציינתי, על הבסיס הזה נוצרו השקפות שונות בקרב יהודים - ההשקפה הטריטוריליסטית הדורשת טריטוריה ספציפית ליהודים במזרח אירופה או במקום אחר (אפילו בקרב הציונים היו תומכים לתכנית אוגנדה), ההשקפה האוטונומיסטית הדורשת אוטונומיה יהודית בקרב המזרח אירופים (כמו תנועת הבונד) וההשקפה הלאומית המסתמכת על סמלי העבר וגורסת שיהודים יכולים לחיות רק במולדתם העתיקה.
מרן 603639
תודה על השיעור. מתוך דבריך ''שכל היהודים הנמצאים על אותה טריטוריה - שייכים לאותו לאום..'' אנחנו למדים שיהדות בעיניך היא הגדרה לאומית. שאלמלא כן היית כולל בתוכם גם נוצרים. ואותו פרוטו לאום של אומת היידיש, הוא למעשה פרוטו לאום יהודי בניכוי דתו, ומכאן המסקנה הלאומית של היהודים ולפיה ''יהודים יכולים לחיות רק במולדתם העתיקה'' . פולין.
מרן 603640
עיוות מושלם של דבריי. הלאומיות של יהודי מזרח אירופה מתבטאת לא רק בטריטוריה אלא גם גם בתרבות החילונית שנוצרה בקרב קהילה זו שלה לא היו שותפים הנוצרים. ורק על הרקע הזה יכולה (בין השאר) להיווצר שאיפה של יהודים לחזור לארץ ישראל.
מרן 603643
שוב אתה אומר לחזור, ואני לא מבין למה אתה משתמש במילה הזו. אני גם לא מבין איך אפשר לומר בעברית- ''רק על הרקע הזה (בין השאר)''. אני גם לא שאלתי במה היא מתבטאת, הלאומיות, אלא במה היא מהווה. אני גם מתעלם מן השקר הנורא לקשור בין היידיש לבין תרבות חילונית, אני רק מתאר לעצמי שבעיניך אנשים דתיים לא יכולים לעשות תיאטרון וספרות, ושוב אני מתעלם מן המחשבה שתרבות ברמה של ספרות ותיאטרון זה מה שמכונן אומה או מן השקר הנורא שאותה תרבות של חילונים שהיא לפי דבריך שלך העתקה ותוצאה של חשיפה לתרבות של העמים הנוצרים, היא ייחודית רק ורק לאותם חילונים יהודים.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים