בתשובה לארז לנדוור, 01/10/12 16:28
מרן 603645
הטענות שלך מוזרות ביותר,"לא שאפו ולא נטו לחזור לארץ" זאת אומרת שבעבר הם כן היו עם,עם מדינה,איך זה הופך להיות "עובדה" שהם היו עדה דתית גרידא?
שוב-רוב התושבים העולים לארץ הם לא מאירופה.
מי הרוויח מ"ההשתלטות" המערבית על א. ישראל?
מרן 603648
הפיכתו של עם ישראל לעדה דתית כרוכה בחורבן בית שני, כישלון המרידות נגד רומא ועליית הנצרות. אז הפכה היהדות, שקודם לכן היתה מגוונת יותר, לכת הנשלטת בידי הנהגה רבנית שכל מעייניה, אורחות חייה ותפיסת עולמה קשורים אך ורק למיצוות הדת. כאמור, רק התקופה המודרנית שינתה זאת.
רוב העולים בתקופת הישוב באו מאירופה. השואה שהכחידה את יהדות אירופה שינתה את המאזן הדמוגרפי של היהודים ומדינת ישראל הצעירה הסתמכה בעיקר על עלייה מארצות המזרח.
מי שהרוויח היה הישוב הציוני עצמו ההולך ומתפתח וגודל להיות ''מדינה שבדרך''.
מרן 603651
אין עוררין על כך שעם ישראל איבד את חייו הלאומיים בעקבות חורבן בית שני, אלא מעניין שאתה קושר במשפט אחד בין עם ישראל לבין היהדות. פתאום היהודים הם עם? ועוד אתה מוסיף שאז "הפכה היהדות" משמע קודם לכן הייתה היהדות דבר אחר. אם עד היום הייתי סבור שאתה חושב שהיהדות היא דת, פתאום אני מבין שאתה סבור שהיהדות היא גם לאום. וזה לא ממש משנה שאותה "כת רבנית" המשיכה ללמוד ולשנן במשך אלפיים שנה על מצוות הקשורות בארץ ישראל ועדיין הזיקה של היהדות לארץ ישראל בעיניך היא זיקה קולוניאליסטית. אבל מה שמעניין באמת הוא שאתה טוען שלא הגלות היא האנומאליה בחיים היהודיים, אלא הציונות, בעוד שההוגים הציוניים של "אומת היידיש" שאותם אתה מתיימר לפרש, סברו בדיוק ההפך- שהגלות היא האנומאליה בחיים היהודיים, והזיקה לחיים הלאומיים בארץ ישראל היא המצב הטבעי.
מרן 603656
נראה לי שאני מתחיל להבין,היה עם ישראל (למרות שטענת פעם אם אני לא טועה ש"עמים" היו רק אחרי המהפכה הצרפתית)מרידה כשלה והם הפכו להיות "דת"?!
עד כאן,שאלות-
לפי איזה הגדרות הם היו "עם" קודם שכאשר הם השתנו הם הפכו להיות "דת"?
איזה גיוון היה קודם שנעלם?

לא רלווטי מה היה בהתחלה, באותה מידה אני יכול לטעון שהציונות היא תנועה של תימנים-יהודים כי בחודש מסויים ב49 רוב העולים היו תימנים,אם הטענה שלך נכונה ומדובר ב"אומת היידיש" זה צריך להיות נכון תמיד.זה לא נכון לגבי התימנים ולא נכון לגבי האידיש
מרן 603660
אמרתי שלא היו לאומים לפני המהפיכה הצרפתית. עמים כקבוצות בעלות קירבה אתנית היו כמובן. עד למרד בר כוכבא לפחות חלק מהיהודים היו עם בעל טריטוריה שישב בארץ ישראל. אין זה אומר שהיו לאום מכיוון שזהותם היתה דתית. הם היו מחולקים לצדוקים, פרושים וכיתות מתבדלות כגון האיסיים. עליית היהדות הרבנית הביאה לגיבוש זהות יהודית דתית אחידה עד שקמו לה מתחרים בדמות הקראים ולאחר מכן הקונסרבטיבים, הרפורמים והחילוניים של העת החדשה.

כפי שהסברתי שוב ושוב, הציונות היתה יכולה לקום ולהתממש רק על רקע אומת היידיש ולכן זה חורג בהרבה מהשאלה ''מי עלה לארץ ראשון''.
מרן 603662
"למה ירגשו עמים, ולאומים יהגו ריק".
יש עוד הרבה איזכורים למילה לאום בתנ"ך וגם במקרא. המילה העברית לאום היא שם נרדף למילה עם. לעיתים המילה לאום מוזכרת מתוך ציון קשר עם אלוהים. למעשה הדת היא שעיצבה, השפיעה והגדירה את תחומי החיים השונים, לא רק בין אדם לאלוהים, אלא גם בין אדם לחברו ובין האדם לארצו, והיא אשר שימשה ביסוד הארגון הלאומי של הלאום היהודי העתיק. הדת היא גם אשר שימשה ביסוד השאיפה הלאומית של הציונות מתוך הכרה שהיא מבדילה אותם מן העמים באירופה, ומתוך שאיפה להתמיד בזהות הזו הנבדלת במסגרת של חיים לאומיים. כל הזרמים בציונות דיברו על לאומיות יהודית או לאומיות של יהודים. אתה אמנם טענת שוב ושוב אבל לא הסברת למה הציונות הייתה יכולה לקום ולהתממש רק על רקע "אומת היידיש" ומהי בכלל אומת האידיש. מה מכונן את אומת האידיש? מי משתייך לאומת האידיש. איפה עוברים הגבולות שלה. מה יש לה לחפש בארצו של עם ישראל.
מרן 603679
אני אצתרף לאייל אלמוני,מהים הכללי וטיפה משלי..

הסבר בבקשה איך שני המשפטים הללו מסתדרים:

1."הפיכתו של עם ישראל לעדה דתית כרוכה בחורבן בית שני(הוספה שלי-כלומר היה עם ומדינה עד החורבן), כישלון המרידות נגד רומא ועליית הנצרות"
2.""מדינה" יהודית היתה רק בימי בית ראשון(הוספה שלי-לא היה עם ומדינה). בימי בית שני יהודי ארץ ישראל היו מחולקים לכתות דתיות שלא קיבלו עליהן עול מלכות"
מרן 603650
ערב הקמת המדינה, כ-‏80% מהעליה היתה מאירופה.

מרן 603654
ובשעה 19:45 עד 19:50 3/7/1983 רוב העולים היו בוכרים,אז מה?
ברור שערב הקמת המדינה הרוב יהיו אירופים,שם החלה התנועה הציונית.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים