בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 03/11/12 13:38
כולנו מפספסים עוד משהו 605749
זה אכן לא חדש באייל שהמנגנון החביב עליך הוא תרומות. אבל בכל פעם שאני קורא את זה, אני חש קצת אי-נוחות. אני יכול לציין סיבות פרקטיות לכך שאני חושב שמנגנון התרומות לא יעבוד: ראשית, אני חושב שהכרת תודה היא מנגנון נפשי לא מפותח במיוחד אצל רוב האנשים. גם אני מוצא את עצמי נכשל בו. שנית, העדת על עצמך באייל שאתה נמנה עם אלו שמרוויחים היטב. נדמה לי שרוב האנשים שנאבקים על פרנסה או על שמירת רמת חיים מסוימת לא ימהרו להכיר תודה באמצעות תרומות.

אבל אי-הנוחות שלי היא עמוקה יותר. מצד אחד, קשה לי למצוא דופי בהכרת תודה או ברצון לעזור לאנשים להזדקן בכבוד. מצד שני, נראה לי שיש כאן בלבול קטגורי. בין היוצר לבין היצירה ובין חוויה אמנותית לבין השדה החומרי. יש לי השערה פסיכולוגיסטית. אני חושב שיצירה אמנותית שנוגעת בנו ממלאת אותנו ברגשות שמפרים את האיזון הרגשי שלנו. מה אנחנו אמורים לעשות עם כל הרגשות האלה עכשיו? הדרך שאתה מציע "להתמודד" עם הבעיה היא לנתב אותם לרגשות - ומעשים - של הכרת תודה ליוצר. רגש, פעולה, חזרה לאיזון.

אם אני צודק, אז יש כאן החמצה של החוויה האסתטית. אם אני טועה, - ואחרי הכל השערות פסיכולוגיסטיות מועדות לטעויות חמורות - אני לוקח את דבריי בחזרה.
כולנו מפספסים עוד משהו 605841
באשר לנימוקים הפרקטיים: אני מקווה שזה יעבוד לפחות כמו טיפים במסעדות, למרות הבדלים גדולים לכל הכיוונים.

ולעיקר: אני לא ממש בטוח מה זה "הפרת האיזון הרגשי". חוויתי יצירות שטלטלו אותי רגשית, ואיזשהו הד של הטלטלה יכול ללוות אותי גם שנים, רק מהיזכרות. זה קרה הרבה ביצירות אבסטרקטיות כמו מוזיקה, ופה ושם גם ביצירות מסוגים שכלתניים יותר - ספרים, סדרות טלוויזיה. אבל מעולם לא היה לי משהו שממש ערער אותי, ששבר את האינטלקט שלי, או משהו כזה. כך שהיכולת להרגיש הכרת תודה ליוצר מעולם לא היתה בסכנה. אצלך כן? האם "שבירת האני" היא אידיאל של חוויה אמנותית? אני יכול להבין את זה, אבל אם כן זה נראה לי אידיאל כמעט בלתי מושג.
כולנו מפספסים עוד משהו 605846
לא חשבתי על חוויה ''מערערת'', כמו על חוויה של ''גודש רגשי''. וכשאני חושב על גודש, נראה לי שיש צורך של המערכת הרגשית בניתוב הרגש לאפיקים שאנחנו יודעים להסתדר איתם, כמו הכרת תודה כלפי היוצר. אבל בכל מקרה, נראה שטעיתי בכיוון.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים