בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 12/01/13 22:15
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610946
אני חושב שבריא יותר להפעיל קומון סנס. לפעמים יש דברים שניתן לשמוע בהם את צליל האמת גם אם הם לא במיינסטרים.

הנה סיפור: יש בביתי ספר רפואה טבעונית לילדים שאני ממליץ עליו בחום‏1. יש בו תרופות סבתא מעולות שעזרו לי לא פעם להמנע מלהגיע לטיפול אנטיביוטי בילדי (הבכור כבר אחרי בר מצווה וקיבל אנטיביוטיקה לא יותר מפעמיים-שלוש בימי חייו טפו טפו). בין היתר ממליץ הכותב לעזור לגופו של הילד לשמור על חום גבוה המתאים לכל מחלה- 38 ומשהו לדלקת 39 לשפעת וכן הלאה. טענתו של המרפא הטבעוני שהחום הגבוה הוא מדרכי המלחמה של הגוף במחלה והורדה מלאכותית של החום פוגעת ביכולתו של הגוף להתמודד עם המחלה בכוחות עצמו ומטילה יותר עבודה על התרופות. אצל ילדים, כך טוען הספר, התמודדות מוצלחת של הגוף עם מחלות אקוטיות מחזקת אותו לעתיד ומונעת מהן להתגלגל לבעיות כרוניות ואילו הורדת חום מלאכותית מהווה מעין דיכוי של מחזור החיים של המחלה ומפריעה למהלך הטבעי שבו הגוף מתגבר על המחלה ומתחשל.
טענה זו של המרפא הטבעוני, כמו רבות אחרות שלו, הסתדרה היטב עם הקומון סנס שלי ולכן נמנעתי ברוב המקרים מלהשתמש באקמולי להוריד את החום לילדי שלא לצורך.
אבל פטור בלא כלום אי אפשר ובני האמצעי חטף דלקת ראות בגיל שלוש והחשתי אותו לבית החולים.
בבית החולים טיפטפו לו אנטיביוטיקה לוריד והעשירו לו את האויר שהוא נושם בחמצן. החום שלו עלה קרוב ל 39 מעלות ואני הייתי מרוצה מזה שגופו של הילד שלי נלחם במחלה כהלכה. לכן כאשר האחות אמרה לי שהיא עומדת לתת לו תרופה להורדת החום לא הסכמתי. האחות היתה מודאגת מכך מאוד אבל אני הייתי תקיף ואמרתי לה שאם החום יעלה ל 39.5 אני מסכים שתתן את התרופה, אבל כל עוד הוא פחות אני לא מסכים. גם האחות במשמרת הערב ניסתה לשכנע אותי- תראה כמה הילד שלך סובל, היא אמרה, הנשימות שלו מהירות ולא רגועות כי הגוף שלו צריך להפטר מעודף החום. אבל אני עמדתי בסרובי. למחרת בארוחת הבוקר במחלקה (הילד כבר הרגיש הרבה יותר טוב) פגשנו את רופא הילדים שלנו שבמקרה היה מנהל מחלקת ילדים תורן באותו בוקר.
שמע, הוא אמר לי- הצוות היה ממש נסער וחצי מישיבת הבוקר ביליתי בלהרגיע אותם שאני מכיר אותך ואתה בסדר ולא איזה טבעוני מוטרף שימנע טיפול מהילד שלו. כעבור יומיים הילד השתחרר בריא מבית החולים ו(טפו טפו) לא סבל מאז ממחלות של דרכי הנשימה.

סוף דבר‏2- כעבור מספר שנים הגעתי לרופא הילדים עם אחד הילדים שסבל מכאב גרון. הרופא רשם אנטיביוטיקה ואני בקשתי ממנו ארכה להתחיל בטיפול רק כעבור יומיים-שלשה כאשר תתקבל תשובה של משטח הגרון אם תהיה חיובית. זה כמובן הזכיר לו את הארוע ההוא בבית החולים וצחקנו על זה ואז הוא אמר לי- אתה יודע שהיום כבר לא מורידים את החום באופן אוטומטי? שאלתי אותו מה הכוונה, והוא אמר- משרד הבריאות שינה את ההנחיות. אז היו מורידים את החום ללא הבחנה והיום, בעקבות מחקרים שנעשו, לא ממהרים להוריד חום ובדלקת ריאות למשל מורידים את החום רק מעל 39 מעלות. אז מה אתה אומר, אמרתי לו, שהקדמתי את זמני? כן, הוא אמר, הקדמת את זמנך.

1 תרתי משמע. מותר להגיד את שם המחבר?
2 בהתחלה רציתי להכניס את סוף הדבר בתגובה מאוחרת יותר כדי ללגלג על המבקרים, אבל בגלל האופי והמבנה של האייל והנטיה של תגובות להופיע במקום גבוה בחיפושים החלטתי לשמור על הסיפור כמקשה אחת.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610959
שים לב כמה ידע על הגוף (שמגיע מהמחקר הרפואי) יש באינטואיציה הזו. בכל מקרה, הבאת דוגמה לכך שהקהילה המדעית לומדת. דוגמה אחרת: לא מעט תרופות שמקורן בצמחי מרפא (אם בצורה פשוטה: תמציות, ואם לאחר בידוד של חומרים פעילים שונים ומשונים) נבדקו במבדים רפואיים מסודרים. במקרים רבים התברר שלתרופות הפוטנציאליות האמורות אין שום השפעה. ניסית לבדוק כמה תרופות אקראיות מהספר ולראות האם הן באמת עובדות לפי תוצאות של מחקרים רפואיים מסודרים?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610969
הבאתי דוגמה לכך שהקהילה המדעית מתכנסת בסופו של דבר לקומון סנס, אבל לפני כן נמצאת זמן רב הרחק ממנו, וכדאי להפעיל ביקורת אישית גם כשדברים נאמרים על ידי ברי סמכא בטון רציני.

לא בדקתי מחקרים רפואיים על השפעת סירופ שעשוי מלימון חלוט ודבש, או בצל ודבש, על שיעול יבש ולח בהתאמה. מספיק לי שזה עובד טוב במשפחה שלי. גם אצלנו מידת ההשפעה של כל תרופת סבתא על כל אינדיבידואל שונה והגעתי בדרך של ניסוי וטעיה להתאים לכל אחד את התרופה הטובה לו.
ישנם דברים שהם נחלת הכלל- למשל: מוצרי חלב מגבירים כיח. אני לא זקוק למחקרים על זה. בדברים אחרים הניסוי והטעיה הם שיקבעו ולא מה אמרו מחקרים סטטיסטיים. הרפואה המערבית למדה רק בעשור האחרון להכיר בחשיבות המינון האישי של תרופות‏1, דבר שברפואה העממית הוא אלף בית.

1 10% מהחולים מאושפזים כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות, משימוש לא נכון ונטילת תרופות סותרות
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610971
עובד טוב במשפחה שלך? אתה משליך ממה שנלמד על בן משפחה אחד לבן משפחה אחר?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610972
הוא מסביר שלא על כל דבר אפשר לעשות מבחן מדעי עם סמיון כפול שלוקח הרבה שנים ועולה הרבה כסף ולא תמיד התוצאות בסוף מובהקות. אז לפעמים פשוט צריך להסתמך על שכל ישר, כמו במקרה שלו.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610973
כן. אנחנו שותפים להמון גנים, אנחנו אוכלים אותו מזון ונמצאים באותו אקלים. זמני הערות והפעילות שלנו אמנם שונים ולכל אחד גיל,אופי ומבנה גוף משלו. עדיין אני חושב שהסיכויים של מה שעובד אצל ילד א' יעבוד טוב יותר אצל ילד ב' מאשר מה שהצליח לעבוד על 22 מתוך 35 ילדים אמריקאיים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610990
נראה לי שהסקת מסקנה שגויה במקצת מהכתבה. הכתבה הזו מראה שבי"ח רמב"ם הבין בשנים האחרונות שיש כסף בייעוץ אישי, ומכאן הכתבה והשירות שמפורסם בה. "תרופות במינון אישי" אינן משהו חדש. התאמת המינון המדויק לחולה דרשה מאז ומתמיד (או ליתר דיוק: ככל שאני זוכר, כלומר: במשך כמה עשרות השנים האחרונות) משחקים של הרופאים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610994
אתה צודק, הקישור לא היה מתאים, נמשכתי לכותרת המשנה - כ-‏10% מהחולים מאושפזים כתוצאה מתופעות לוואי של תרופות, משימוש לא נכון ונטילת תרופות סותרות.
10% מהמאושפזים זה המון!
הנה קישור יותר רלבנטי לרפואה מותאמת יותר ויותר לרצף הגנטי האישי.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611003
לעניין אותו נתון: חיפוש זריז לא העלה את הפרסומים המקוריים. אבל משהו שיכול להמחיש על מה הם מדברים: כתבה שמזהירה מפני תופעות לוואי של תרופות.

הריצוף הגנטי האישי שהזכרת מתייחס "רק" לסרטן (מסוג אחד) וזה פחות הרצף הגנטי האישי ויותר אוסף המוטציות הייחודי של הגידול. באופן כללי, "כל מקרה הוא ייחודי" הוא במקרים רבים ססמתו של מי שלא יודע או לא רוצה להכליל.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 610998
מקווה שלא תיעלב, אבל "למשפחה שלי זה עובד מצוין" אומרים גם מיטב המאמינים בתרופות מדוללות כדי מים מזוקקים ובריפוי על-ידי מגע ללא מגע.

רפואה היא דוגמה בעייתית לקייס שלך, כי היא לא מדע טהור. היא שואפת לפעול לפי המדע, ומתקדמת ללא הרף בכיוון הזה, אבל בינתיים המלצות רפואיות לאין ספור עדיין אינן מבוססות על מחקר מדעי [מוצק דיו]. אכן בנוגע להמלצות להורדת חום, אני תוהה הרבה זמן האם העניין באמת נחקר (זה מאוד מתבקש, ולא נראה כמחקר מסובך; אבל אם הוא נעשה, מדוע הממצאים אינם ידועים להדיוטות "מן המפורסמות"?). לעתים מאוד קרובות כשרופא אומר לי לעשות כך ולא לעשות אחרת, אני בספק אם זה מבוסס היטב מדעית. אבל בהיעדר יכולת (מכל מיני בחינות) ללמוד את העניין בעצמי, אני מעדיף לקבל את דעתו, מהסיבות שבתגובה הקודמת.

בתחומים מדעיים יותר רגועים מרפואה, שיכולים להרשות לעצמם לומר "אנחנו לא יודעים עדיין", על אחת כמה וכמה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611004
אם מים מדוללים ירפאו את הילד פעם אחר פעם אני אמליץ עליהם בשמחה.

דווקא במקרה שהבאתי הרפואה התנהגה כמו שמדע צריך להתנהג בכך ששינתה את ההתוויה בעקבות מחקרים.
הרפואה לפעמים לא מבינה בדיוק עם מה היא מתעסקת ואז תוקפת את הסימפטומים במקום את המחלה. ככל שההבנה משתפרת כך מתמקדים במיגור המחלה עצמה.
הרפואה סבלה בעידן התעשייתי מעודף סטנדרטיזציה והעדר תשומת לב לחולה כפרט. בתקופה הפוסט תעשייתית כבר ניתן היה לפתח את הפסיכונוירואימונולוגיה ואת הרפואה המותאמת אישית.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611005
אם מים מדוללים ירפאו את הילד פעם אחר פעם אתה תמליץ עליהם בשמחה - הרי זו כבר דרכו של מדע.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611011
כיצד זו דרכו של המדע? repeatability היא בדיוק הדרך שבה נוצרות אמונות טפלות.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611012
אם אתה רוצה לדייק: אם הבדיקה נעשתה בצורה מסודרת זהירה וחזירית, אז כן, זוהי דרכו של המדע, שכן אנחנו לא יכולים לקבוע ישירות שמה שריפא את הילד היה המים המזוקקים. אנחנו רק יכולים לקבוע שהילד נרפא לאחר שקיבל מים מזוקקים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611014
בדיוק בגלל שמתאם לא זהה לסיבתיות (או להסבר), זאת לא מתודה מדעית. גם אם תחזור על ניסוי מיליון פעם, בצורה הזהירה ביותר האפשרית, זה לא יהיה מדע.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611020
המתודה המדעית היא בדרך הסקת המסקנות הזהירה. לכן אנחנו משתדלים להגיע לניסויים (או סקרים - "ניסויים בדיעבד") שבהם העדויות יאפשרו הסקת מסקנות ברמת אמינות גבוהה יותר, ולנסות לשחזר את אותן המסקנות בתנאים שונים כדי להפחית את הסיכויים להשפעה של הטיות שונות. לדוגמה: נרצה לראות לא רק שתרופות הומאופתיות מקושרות בצורה עקבית עם השפעה (לחיוב או לשלילה) על בריאותם של הנבדקים, אלא גם שרמת מיהול שונה קשורה בצורה עקבית עם אותה ההשפעה. זה גם יאפשר לנו לדעת מהם המינונים הרצויים.

יש אכן הסתברות שפירוש הניסויים שגוי. דרך עריכת הניסויים נותנת לנו גם יכולת להעריך את רמת הביטחון שלנו בנתונים הללו (ההסתברות שהנתונים שגויים). במקרים רבים המחקר הביולוגי מספק גם הסברים לדרך פעולת שיטות רפואיות שונות, וזה מגביר את רמת הביטחון בהן.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611027
למתודה המדעית אין דבר עם "הסקת מסקנות זהירה" זאת, שוב, מורשת בייקוניאנית: בייקון העמיד את המדע כניגוד של הקהילה והמסורת. אנחנו חייבים, הוא אמר, לרוקן את הראש שלנו מכל האמונות הקודמות שהוחדרו בנו ע"י הקהילה, ולהסיק את מסקנותינו רק על-ידי שימוש במה שהעולם יביא אלינו באמצעות החושים. אבל בזהירות! שלא תיכנס לנו איזו דעה קדומה בדרך ותגרום להטייה של המסקנות. עברו איזה ארבע מאות שנה, ואנחנו לא שם. "זהירות" היא לא מאפיין של המדע, אלא תכונה של מדענים מסוימים. יש מדענים שמפרסמים רעיונות פרועים, ויש כאלה שבודקים רעיונות בצורה שיטתית. הטיות נמנעות (כשהן נמנעות) על-ידי ביקורת של הקהילה המדעית, ולא על-ידי תכונותיו של המדען הבודד.

זה בהחלט נכון ששינוי תנאי הניסוי היא דרך להעלות את העניין שלנו בטענות אוניברסאליות, ושגם מציאת הסבר שקושר אותן לתיאוריות קיימות מעלה את העניין שלנו בהן.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611022
נראה לי שמדע הרפואה היום מקשיב לא מעט גם לקורלציות, ולא ממתין (לעיתים עשרות שנים) עד שנמצא המנגנון המדויק לכל תרופה. גם אני מרגיש בקושי באשר להבדל בין קורלציה לסיבה, ועדיין יש היום הסתמכות כלשהיא עליהם, ולדעתי בצדק. יש דוגמאות רבות, אז אני אביא את הראשונה המובהקת שעולה לי:
אף אחד לא יודע למה תינוקות מתים מוות בעריסה. עם זאת, מחקרים הראו שהשכבת התינוק על הגב במקום על הבטן‏1 מפחיתה את הסיכון למוות בעריסה, וזוהי אכן ההמלצה הרשמית של הממסד הרפואי בנידון. כמובן שאתה יכול לומר שמבחינתך 'זה לא מדע', שבזאת לסגור את העניין, אבל נראה לי שאז תפספס את הנקודה. ואני בכלל לא בטוח שזו לא מתודה מדעית. יש מרחב נאה בין מתודה מדעית לבין הבנה מושלמת של מנגנון מסוים.

1 כמדומני. גם אם זה ההיפך הטיעון תקף כשהיה, רק לפני שאתה נוקט לפיו אנא בדוק מקור נוסף.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611028
מקובל להפריד בין ''מדע'' לבין ''טכנולוגיה''. מדע עוסק בניסיונות להבין את העולם דרך יצירת מודלים שלו. טכנולוגיה עוסקת ב''מה שעובד'' (ולכן אינדוקציה תקפה בטכנולוגיה). טכנולוגיה יכולה להיות מדעית, עממית, מאגיה וקסם וכדומה. אבל היא לא מדע.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611029
גם מודל סטטיסטי הוא מודל מדעי (וגם זה סוג של קורלציה), וטכנולוגיה בדרך כלל מפותחת על פי המתודה המדעית לדעתי. אבל נראה לי שאין לאן לקחת את הדיון הזה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 612258
באופן מעשי, כדי להכניס תרופה ''מדעית'' לשוק לא מסתפקים בשמועות על נסיונה של שכנתו של המתפתח אלא ע''י הצגת מובהקות סטטיסטית ברמה מקובלת מסדרות של ניסויים שונים ומרובים. (קצת באיחור, כי נראה שכבר העלתם את הנקודות הללו).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611056
איך תדע שהמים המדוללים ריפאו את הילד פעם אחר פעם? (אני מקווה שלא תסתפק בלומר "שלוש פעמים נתתי לו מים מדוללים, ושלוש פעמים הוא נרפא".)
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611074
אני כן. מה שמעניין אותי הוא לא מחקר מדעי הדיר אלא שהילד יהיה בריא. אתה חושב שאכפת לי אם הוא בריא בגלל אפקט פלסבו או בגלל השפעה אמיתית של הצל של ההגמון על מי הברז השכונתיים? הפלסבו אפילו עדיף!
עומדת לי הפריבילגיה לטעות. כשמדובר בבריאות של הילדים שלי אני כמובן ממשיך במעקב צמוד ואם המים המדוללים לפתע לא עובדים כמצופה אז צריך למצוא פתרון אחר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611091
___
ניטפוק קל:
מהיכרותי (העמוקה מדי לטעמי) עם המאמינים ברפואה אלטרנטיבית נראה שרובם ממשיכים עם המים המדוללים גם כשזה בכלל לא עובד (בציפיה לעתיד טוב יותר).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611096
____
טוב, לפחות זה כנראה לא מזיק :)
נהפוך הוא, שתייה מרובה טובה לגוף‏1.

1 ולנפש כמובן.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611101
שתיה מרובה טובה לגוף? ספר את זה לכבד שלי.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611104
מדובר פה על מים, ועוד מדוללים עד כלות!
אז הכבד שלך יכול להירגע, אלה אפילו לא מים כבדים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611103
כשמדובר בבני אדם, הרבה מהתוצאה תלויה בסיבות שאיתם הם באו ובתכליות שאותם הם מבקשים.
אני רק רוצה שהילדים יהיו בריאים, ואילו למאמינים ברפואה אלטרנטיבית כנראה חשוב יותר שהמים המדוללים יעבדו.

הנה עוד סיפור אישי על ריפוי טבעוני:
אני סובל מרגישות באזניים שממהרות לכאוב משילוב של מים ורוח, והורשתי את הרגישות הזו לבני הבכור. חברה המליצה לנו על טיפות אזניים מתמציות צמחים טבעיות, ניסיתי והתוצאות היו מצוינות. במשך שנים השתמשתי בטיפות עלי ועל בני והן עבדו להפליא, עד שיום אחד קראתי בעיון את ההרכב וראיתי שהכמויות של תמציות הצמחים הן D5 D6 ו D9. מצמצתי פעם-פעמיים וההבנה נחתה עלי שכל הזמן הזה התרופה המופלאה היתה מים מדוללים. אמנם איזוטונים וסטריליים, יבוא משוויץ, אבל מים. להוותי יעילות התרופה פגה מיד (נו מה) גם עלי וגם על בני ונאלצתי לסגת לאמצעים יותר קונוונציונלים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611105
נראה לי שרק עכשיו הפנמתי את תקפות הטענה שלך ש"אם הפלסיבו עובד, למה להפריע?".
אני מוריד את הכובע.

__
ואם יורשה לי לחלוק את תרופת הסבתא שלי – פשוט לייבש את האזניים עם מייבש שיער אחרי השחייה בבריכה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611122
לא רק אפקט פלסבו יכול לעבוד כאן - גם האפשרות שאין קשר בין ההתרפאות לבין הטיפול (רוב המחלות חולפות בעצמן, ויותר מהר אצל ילדים). אבל בוא נישאר עם אפקט פלסבו. הבאת בהתחלה את הסיפור על הטיפול האלטרנטיבי כדוגמה לדוגמטיות של המדע - אבל אם מדובר על פלסבו אז זו לא דוגמה טובה. כל ה''דוגמטיות'' של הרפואה נגד האלטרנטיביים היא כדי להגיע לאמת מדעית למרות ההטעיה שגורם אפקט פלסבו.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611373
דוגמה (אנקדוטית, יש לציין) למקרה שהתפרסם לא מזמן שבו היה שיפור מדומה בעקבות פלסבו:
בעקבות פרסום המקרה בתקשורת פנו חולים רבים אחרים לקנות את ה"תרופה" האמורה (במחיר של אלפי שקלים). בהמשך התברר שה"תרופה" האמורה לא עומדת באף אחד משני הכללים: לא רק שהיא לא מועילה, היא גם כוללת רכיבים מזיקים ומשרד הבריאות הורה להפסיק את הפצתה (גם בתור תוסף מזון).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611019
נדמה לי שגם אני תהיתי פעם תהיה דומה לגבי עליית הטמפרטורה בזמן מחלה. מצאתי ברשת כמה אתרים שאומרים באופן כללי ש''נעשו מחקרים שמראים...'' אבל הדעת נותנת שהנושא היה ראוי ליותר יחסי ציבור ממה שהוא מקבל. נראה שהיום הכל מסכימים שחום גבוה הוא אמצעי הגנה של הגוף, לפחות במחלות זיהומיות, אבל לא מצאתי מחקרים ספציפיים שמתייחסים לזה. אני בטוח שיש, אולי אני לא משתמש במילות מפתח נכונות לחיפוש.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626816
במאמר המצורף מדובר על כך שהורדת חום מגבירה את התפשטות השפעת כתוצאה משני גורמים: האחד הוא שאנשים עם חום נמוך הולכים למקומות ציבוריים כמו בתי"ס ומקומות עבודה במקום לרבוץ במיטה, והשניה היא שהורדת החום מגדילה את מספר הוירוסים בגוף ("...fever can actually help lower the amount of virus in a sick person's body..." - לא ברור לי אם זה נבדק בניסוי או שזה נלקח כעובדה ידועה, ולא הצלחתי למצוא את המאמר המקורי).

משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626825
הגורם הראשון שלך נשמע לי סופר סביר, ואפילו יותר במוסד הציבורי שלא הזכרת והידידותי ביותר לנגיפים - גני ילדים ופעוטות.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626826
כמובן, זה ברור מאליו, אבל דווקא החלק השני מעניין אותי יותר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626828
טוב, אילו משכה ועוצמתה של מחלת השפעת שלך לא היו תלויים כלל בטמפרטורת הגוף שלך, זה היה מאד מתמיה למה לעזאזל התפתח‏1 המנגנון הזה מלכתחילה.

1 במשמעות של התפתח בצורה אבולוציונית.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626830
זאת בדיוק השאלה שעל הפרק.

תיאוריה אחת: זה מנגנון הגנה של הגוף. הפולשים מתקשים לתפקד בטמפרטורה גבוהה.
תיאוריה שניה: זה תוצר לוואי של פעילות נחוצה אחרת (דוגמא: יצירת נוגדנים היא תהליך אקזותרמי).
תיאוריה שלישית: זה נגרם בכוונה ע"י התוקפים שדווקא אוהבים טמפרטורה גבוהה.

במקרה הראשון נטילת תרופות מורידות חום פוגעת בהחלמה, בשני היא לא משפיעה ובשלישי היא מועילה.

אני רואה קשיים בכל אחת משלוש האפשרויות האלה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626831
מה רע בראשונה?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626832
תאוריה נפלאה, ברוב המקרים לא עומדת בצורה משכנעת במבחן המציאות. התועלת המרכזית של טמפ' גבוהה היא עזרה למערכת החיסון, טמפ' לא אופטימלית לפתוגן היא משנית.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2590120/ (קצת ישן)
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626834
איך היא עוזרת למערכת החיסון?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626839
אם זה מקובל, ההמלצה הגורפת של הרופאים צריכה להיות לא להשתמש בתרופות להורדת חום אלא במקרים קיצוניים (או לפחות הם צריכים להסביר לחולה את המאזן: פחות אי-נוחות במחיר הארכת המחלה). למה זה לא קורה?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626854
זה לקח זמן, אבל כמו שסיפרתי אי אז באנקדוטה, זה קרה-
חוזר מנכ"ל מ 2007 עמוד 9 סעיף 1.
"ילד במצב כללי טוב עם חום עד 38.5 מעלות צלסיוס‏1 אינו דורש טיפול אנטיפירטי."
זו תפנית חדה ממה שהיה נהוג עד אז.

_____
1 הם משתמשים במדידה רקטלית. ש"ע במדידה אורלית בערך חצי מעלה יותר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626855
יפה, אבל ''אינו דורש טיפול'' לא לגמרי הולם את הרציונל ''רוב העובדות מצביעות על כך שחום הינו תגובת הסתגלות של הגוף''. מכל מקום, אני מניח שמה שנכון לילדים נכון גם לילדים לשעבר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626856
ההנחה שלך אינה בהכרח מחוייבת המציאות.
ילדים, מהיותם בעלי מסה קטנה מזאת של ילדים לשעבר, הם פחות אינרטיים. נדרשת פחות אנרגיה כדי להעלות את הטמפרטורה שלהם.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 688578
כשהמדידה הרקטלית מראה 38.5, המדידה האורלית תראה 38. וצריך בנוסף גם מצב כללי טוב.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626838
משונה שוירוסים שעוברים אלינו למשל מעופות (שפעת העופות המפורסמת) מתקשים לפעול בטמפרטורה שהיתה נוחה להם בסביבה בה הם חיו לפני שחצו את מחסום המין - טמפרטורת הגוף של תרנגולת היא 41-45. גם חזירים הם בעלי טמפ. גוף גבוהה משלנו: 38.7 - 40 מעלות.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626840
נפלתי במלכודת...
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626841
אכן משונה... אז מסתבר שאנחנו לא באמת מבינים למה החום עולה כשחולים, אולי יהוא איזה אייל ביולוגי ויאיר את עינינו בנושא.

והערה לא ביולוגית על תועלתו של החום בחברה והתרבות שבה אנחנו חיים - הוא גורם לך להרגיש מספיק רע, בכדי לשכנע אותך שכדאי להישאר בבית ולתת לגוף לנוח עד חלוף המחלה. אילולא זה מן הסתם היית ממשיך לצאת ולעבוד, ולהוציא יותר אנרגיה, שמן הסתם היתה מקשה על גופך להפנות את מלוא מאמציו למלחמה בפולשים. בנוסף, אם אתה אכן נוקט בפרקטיקה הזאת, אתה מצמצם את תפוצתם של הווירוסים והחיידקים בקרב עמיתיך וחבריך לעבודה/לימודים/אחר, מאחר ואתה ספון בביתך עד יעבור זעם.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626843
ההערה ה''לא ביולוגית'' היא הערה ביולוגית לגמרי לדעתי. גם בסוואנה אם במקום לרוץ אחרי אנטילופות היית רובץ מתחת לאיזה שיח הגוף שלך היה יכול להקדיש יותר משאבים להלחם בפולש. העניין הוא שטמפ. גוף גבוהה לא הכרחית עבור הרגשת תשישות ונמנום (מידע אישי), אבל אולי היא באמת אמצעי נוח להשיג את זה (קצת בדומה לכאב).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626845
בפעם השלישית שתאמר לבוס שלך שאתה לא בא לעבודה כי אתה מנומנם, תמצא שיתפנו לך מאות שעות בחודש בכדי להקדיש יותר משאבים להלחם בפולשים, לקרוא ספרים, לאכול בראנצ'ים מאוחרים על שפת הים, לישון שנת צהרים, ולכתוב באייל על חשבון זמנך החופשי.

במחשבה שנייה, זה לא נראה לי רעיון כזה גרוע כמו שחשבתי מלכתחילה...
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626847
אני ער לנימה המבודחת, אבל לטובת קוראים תמימים אני אציין מה שאתה בטח מבין: אם המחלות שהיום מתבטאות בחום גבוה היו מתבטאות בנמנום ותשישות, הבוס שלך היה מקבל את הדיווח על התופעות האלה כמו שהיום הוא מקבל את המשפט "יש לי חום...".
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626848
אכן, אבל הבעייה היא שנמנום ותשישות הן תופעות הרבה יותר נפוצות גם כשאתה בריא - או לפחות כשיש לך ילדים קטנים (אני לא בטוח שזה לא חופף). לכן זה סימפטום הרבה יותר חלש ופחות משכנע.

מי שפגש פעם בחולים בעייפות כרונית ובתגובת הסביבה לזה, יבין עד כמה זה קשה, השכנוע הזה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626858
אני לא יודע אם זה עלה פה אבל ויקי באנגלית טוענת שחום מועיל כי:

Increased mobility of leukocytes
Enhanced leukocyte phagocytosis
Endotoxin effects decreased
Increased proliferation of T cells

(אין לי מושג מה זה אומר, והאם זה מבוסס על מחקרים אמינים)

לעניין ההתנהגות, אם אתה חולה, נראה חולה, ומגיב כמו חולה, הסיכויים שלך להיטרף בסוואנה עולים באופן משמעותי, והסיכויים שלך לזכות בתזונה ובשתייה כנדרש יורדים, ונדמה לי שעבור חיות שהן לא בני אדם (שנהנים מסביבה תומכת), אלו גורמי סיכון גדולים יותר מרוב המחלות.

זאת אומרת אם נניח שמחלת הזברת יכולה לעבור עם תסמינים מועטים תוך 4 ימים עם סיכון של 20% להידרדר לתסמינים מוגברים ומוות, ואילו אותה מחלה עם חום, תרתק את הזברה למתחת לעץ (ליד להקת הלביאות), תעבור תוך יומיים בלבד עם סיכון של 5 אחוז להדרדרות למוות. לצופה מהצד קשה יהיה להגיד מה עדיף לזברה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626868
נכון, אבל להקות קופי אדם זה לא זברות, לא מבחינת התמיכה ההדדית ולא מבחינת לחצי הטורפים. ואם כך, נשאלות השאלות:
1. האם בקרב קופים יש תמיכה בחולים? (ניחוש: בגורים, בוודאי. בכלל, אצל גורים כמעט אין ספק שכדאי אבולוציונית שיפסיקו קצת להשתולל אם הם חולים.)
2. אצל אילו חיות עולה החום כשחולים ואצל אילו לא?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626873
1) אין לי מושג.

2) חיפוש קצר באינטרנט מעלה שלפחות סוסים, כלבים וחתולים סובלים מחום לפעמים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626881
מענין, במאמר שקישרת מופיעים גם זוחלים.
והם מעלים חום גם כתגובה לזיהום וירלי. ותוחלת החיים (של ארנבות) מתארכת בנוכחות חום גבוה בזיהום ויראלי כמו גם בזיהום בקטריאלי.
בנוסף לנושא הראשי (כנראה) שהזכרת: חום גבוה שמשמש כסמן לכל המערכות (התאים) ליצר גורמים חיוניים בעת מחלה, השאלה שנותרת עדיין קצת פתוחה היא השאלה הראשונית - למה דווקא חום גבוה.

אולי הגוף "סומך" על הגורמים ההתקפיים שהוא מיצר בקצה השרשרת ומאיץ את כל הקטליזות?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626883
סליחה. האלמוני המזוהה קישר.
תגובה 626832
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626885
בנוסף לנוסף, לאחר שמתברר שזו אכן הקביעה בציטוט שהבאת (אייל סתם) נשאלת השאלה אם מרבית הוירוסים בני ימינו הסתגלו למצב הזה ולמדו לנצל אותו ולעבור לפעול במחזור של שבוע אינטנסיבי במעלות גבוהות. במקרה סביר כזה, יתכן שהורדת החום באופן מלאכותי תשתלם, על-אף הירידה המתבקשת בקצב התפקוד של המערכת החיסונית.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626886
ואיך שלא מסתכלים על זה מריחואנה עוזרת כנגד סכיזופרניה ומיצבת פגיעות עצביות כשהן נמצאות בפעילות יתר(CBD פרופ' רפאל משולם).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626833
תיאוריה רביעית היא כמובן התופעה המכונה "הסתר פנים אבולוציוני" המסבירה כה יפה את התפתחות הפנדה‏1.
חוץ מזה, ישנו מחקר שהתפרסם ב-‏2007 המצביע על השפעה שלילית של טמפ' נמוכה על וירוס השפעת מחוץ לגוף.

1 למרות שבפועל היא ניזונה רק מבמבוק, הפנדה כמעט שאינה מסוגלת לעכלו. ייחום הנקבה נמשך שלושה ימים בשנה (במקרה הטוב). לזכרים לעומת זאת, כמעט שאין עניין במין. אם כבר יש, הם לא תמיד יודעים מה הם אמורים לעשות, ובפרט מאיזה צד לעלות על הנקבה. אם במקרה הם ניחשו נכון, מתברר שאיבר המין שלהם קצר מדי לצרכי יעודו. לעיתים, אולי באמצעות רוח הקודש, מתעברת הנקבה ויולדת. אלא שאז אין היא נוטה להקשר לוולד וגם אם זה קורה, לא ברור לה מה בדיוק לעשות עם כדור הפרווה הצייצני שצץ לו פתע משומקום. אך דווקא בעייה זו באה על פתרונה כאשר משקל האם וסמיכותו של הוולד עושים את שלהם.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626837
הפנדות שרדו מאות אלפי שנים, אני משער שהן (היו?) מותאמות לסביבתן יותר מהתיאור שלך (אף על פי שזה תיאור נפוץ, וכנראה נכון על פי הידע המדעי הנוכחי).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626887
נו טוב, קצת קשה לצפות מהזכר להביע עניין רב במשהו שקורה לעיתים כה נדירות. יש קישור לתאוריה ?
זה היום, זה היום! 626890
נהפוך הוא.
זה היום, זה היום! 626899
''משביעו רעב מרעיבו שבע''.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626896
איזו תיאוריה?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626898
''הסתר פנים אבולוציוני'' (אלא אם זו היתה בדיחה שפיספסתי).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626900
בדיחת שואה.

השבוע שאלה אותי בעבודה מישהי אם ראיתי את המנהל שלה, אייל. עניתי שלא. בתגובה לתהייתה היכן עשוי הוא להיות, ניחשתי בזהירות שהוא עורג על אפיקי מים. לנוכח תגובתה, ואני מצטט: "?!", ולנוכח זו שלך, גמרתי עתה אומר לרענן את צוות הכותבים ולהתחיל לעבוד על חומרים חדשים (-:
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626907
לגבי ה"תשובות" המעצבנות בעניין השואה
בקטע אחד של החמישיה הקאמרית, האב צועק על הבן החוזר בתשובה "תשאל את הרב שלך כמה זה שישה מליון בגימטריה!"
אני מזדהה עם הצעקה הזאת.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626908
דת שהצליחה לתרץ את חורבן בית המקדש (פעמיים) תצליח לתרץ גם את השואה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626909
גם אני קראתי את התשובות המתפתלות והבלתי מוצלחות הללו, אבל מה יש להתעצבן, ככה זה כשיש לך היפותיזה בעייתית ואתה חייב להתאים אותה לנתוני המציאות.

מלד שני יש לזכור שלעיתים להנחות שגויות שכאלה יש יתרונות אחרים - פסיכולוגיים, חברתיים, פוליטיים - מעבר לחסרונות הלוגיים שלהן. או כמו שאומר את זה וונגוט היקר:

Live by the foma* that make you brave and kind and healthy and happy

*Harmless untruths

בלילות הסתיו נופל ביערים אלל לא נראה 626915
טוב, זה ברור מה קרה עם הפנדה.

עד לפני שישים שנה שגשגו הפנדות. הן זללו במבוק ועיכלו אותו כצפיחית בדבש. הן _זדיינ_ כמו שפנים, הפסיקו רק לצורך הטיפול המזהיר של הנקבות בגורים, פרו ורבו ומילאו את ארץ סין.

לפני שישים שנה התפשטה ביערות הבמבוק מוטציה, שגרמה לכך שהוא נהיה חסין למערכת העיכול של הפנדות. הן החלו לסבול מחסר תזונתי - לא כולל, אבל של אלמנט תזונתי מסוים. החסר הזה גרם לשיבוש נוירולוגי או הורמונלי שחיסל את יצר המין וגם את יצר האימהות.

בדיוק אז התחילו מדענינו לחקור אותן. נדמה להם שזה מצבן הסטטי, אבל הם בעצם רואים אותן בשלב הדעיכה.

וזה בדיוק מה שקרה.
בלילות הסתיו נופל ביערים אלל לא נראה 626920
בעצם מה שבאמת קרה לפני שישים שנה זה שהחלו לשווק צבעי פנדה.
עד אז אף אחד לא צד פנדות, ולא רק זה, הן היו בשלל צבעים.

מאז שהחלו לצוד אותן בשביל צבעי הפנדה, החל מספרן להידלדל. כמו שאנחנו רואים, עד היום נשארו רק הפנדות השחורות-לבנות, כי נגמרו להן הצבעים.
וזאת גם הסיבה שנגמר להן החשק - אצל הפנדות, כמה שיותר צבעוני נחשב יותר יפה ומושך, ונשארו רק המכוערות (והמכוערים).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626922
אני לא יכול שלא להזכיר את ספרו המשובח של סטיבן גולד על אבולוציה - "בוא הנה פנדה".
:-)
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 742142
בעקבות הדיווחים על עלית החום כתגובה אפשרית לחיסון נגד קוביד (מידע אישי, הדיווחים נכונים) נראה שהאפשרות השלישית נחלשת. הדעת נותנת שיש פתוגנים שעלו על הטריק והם מתפקדים טוב כאשר החום עולה, אולי אפילו טוב יותר מאשר בטמפ. רגילה. ההמלצות הרפואיות לגבי נטילת מורידי חום אמורות להתחשב בכך, אבל אני מעולם לא ראיתי התייחסות לזה.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 742147
קצת בלבלת אותי - מאחר וההמלצות הרפואיות הן בעד הורדת חום, אזי הן דוקא מתמודדות חזיתית עם התסריט שאתה מעלה (שהפתוגנים אוהבים חום גבוה), לא מתעלמות ממנו.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 742149
ההשערה שלי היא ש*יש* פתוגנים שלמדו את הטריק, לא ש*כל* הפתוגנים למדו אותו.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 611013
למענך ולמען בני ביתך אני מקוה שלפני שאתה מחליט לפסול פרוצדורה רפואית שמוצעת לך ע''י רופא ''קונבנציונלי'' אתה לומד את הנושא בצורה קצת יותר יסודית ולא מסתמך רק על אותו ספרו ועל ה''קומון סנס''.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 626835
אחד היסודות של קומון סנס הוא לא לעשות דברים במשוגה ולא להכנס עם הראש בקיר. אני לא פוסל פרוצדורות רפואיות אלא מוודא את התאמת הפתרון הגנרי למקרה הספציפי.
הפרוצדורה הרפואית של מתן אנטיביוטיקה לכאבי גרון למשל, נובעת מאילוצים ביורוקרטיים- התסמינים של דלקת גרון נגיפית וחיידקית כמעט זהים והרופאים לא רוצים לגרור את הפציינט לתהליך ברור ספציפי ומעדיפים לתת אנטיביוטיקה באופן גורף גם אם במחצית המקרים אין בכך שום תועלת. מתוך רצון למנוע מילדי אנטיביוטיקה מיותרת אני מתייעץ עם הרופא האם ניתן לדחות את מתן התרופה ביומיים שלשה (עד שיתקבלו תוצאות משטח הגרון), לוקח ממנו את המרשם (ולפעמים אפילו קונה את האנטיביוטיקה ליתר בטחון) וממתין לתוצאות הברור. למדתי מעט את הנושא אבל הרופא למד אותו טוב ממני. אני סומך על חוות דעתו המקצועית של הרופא ואילו היה אומר שהדלקת קשה ואסור להמתין לא הייתי מתווכח, אבל כאשר אני מצהיר שאני מוכן להמתין אני מאפשר לו ללכת בדרך של הבירור שעם החולה הסטנדרטי הוא כלל לא היה מציע מסיבות לוגיסטיות.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667417
1 שם המחבר?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667465
ברנשטיין, רחל וחיים
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667438
מבחן התוצאה הוציא אותך זכאי. במבחן הרציונליות אתה עדין צריך מועד ב' (זאת בהנחה שלא למדת את כל הספרות המחקרית שהיתה ידועה בזמנה, אלא הסתפקת באותו ספר של רפואה טבעונית וב''קומון סנס'' שלך).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667446
גם אני מכיר את ההמלצה המקובלת היום - על ידי רופאים מורשים לחלוטין - להוריד חום בעיקר מעל 38.5‏1, ואנחנו די עוקבים אחריה, לפעמים גם מחכים ל-‏39 (נו, כי השדים הקטנים האלה עדיין פעילים כאילו כלום ב-‏38.5).

1 בתינוקות כמובן. אני ב-‏38.3 כבר שקול לסמרטוט מהלך‏2 ורק אופטלגין הופך אותי חזרה ליישות שמסוגלת לעבור את מבחן טורינג.
2 פחח, לא מהלך ולא נעליים. שוכב מתחת לשמיכה, מקסימום מתיישב כדי ללגום תה עם ג'ינג'ר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667468
2 תגובה נכונה של הגוף שלך למחלה.

ג'ינג'ר מוכר כתבלין שמחמם את הגוף, גם קינמון.
אגב מעניין שכאשר אני לא מרגיש טוב אני נמנע מלשתות קפה בבוקר, ממש מרגיש דחיה ממנו, ושותה תה במקום. כל הצמחים המרפאים נהיים פתאום טעימים יותר.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667470
למה הכוונה "מחמם את הגוף"? גורם לו להתחיל לקלל אותך?

וסתם בשבילכם, סיפור על טיפול טבעי בילדים חולים.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667477
הכוונה גורם לגוף להגביר את החימום. אתה לא מכיר את התופעה שאתה אוכל ביום חורף קוגל חם עם פלפל שחור וטונות קינמון (לחילופין מרק כתום עם הרבה ג'ינג'ר) ומייד מתחיל להזיע?

ומשוגעים לא חסר. יש הרבה אנשים שהאג'נדה שלהם חשובה להם יותר מאשר הבריאות של הילדים שלהם, אצלי זה הפוך. תגובה 611103
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667486
אני עדיין מנסה להבין מהי התועלת בתה עם ג'ינג'ר מתגובה 667468. האם אפשר להחליפו בקוגל חם עם פלפל שחור וטונה קינמון?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667488
צורה עממית מקובלת של טיפול עצמי בהצטננות מהסוג הקטלני לגברים היא להכנס למיטה עם גרביים עבות, גטקעס וכובע גרב, ולהזיע. הטיפול השלם מתחיל עם מרק עוף או כוס תה עם תבלין מחמם כמו ג'ינג'ר או קנמון.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667490
אבל למיטב הבנתי כל אותם מחממים דווקא מוציאים דם מתוך הגוף. כלומר בפועל הם ''מקררים'' את הגוף.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667494
ווטאבר. הם גורמים לגוף לפלוט יותר חום כתוצאה מכך שהוא מייצר יותר חום. אבל הפטנט הוא לשמור על הגוף מבודד כדי להעלות את הטמפ. שלו ולא לקרר אותו. ההזעה היא דרכו של הגוף לפלוט עודפי חום, אבל בשיטת הכובע-גרב-במיטה לא מאפשרים לעודפי החום הללו להמלט.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667516
הנה מה שאני מבין: לגוף יש מנגנון לוויסות החום: חום נוצר כל הזמן ויוצא החוצה כל הזמן והגוף מווסת את הטמפרטורה באמצעים שונים.

בזמן מחלה הגוף מעלה את הטמפרטורה במעט. לפחות חלק מכך נעשה על ידי הפניית דם מאיברים חיצוניים פנימה. לכן למיטב הבנתי מזונות ש"מחממים", כלומר מזרימים יותר דם החוצה, רק יסתרו את אמצעי החימום הזה (מאותה סיבה שבגללה לא מומלץ לתת ברנדי למי שנפגע מקור).

לא לגמרי ברור לי עד כמה שכיבה במיטה בצורה דומה מעלה את החום. אתה מוזמן לשכב כך כמה שעות ולנסות לראות אם זה משפיע על חום הגוף (במדידה בפה). הניחוש שלי: לא.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667524
הפרטים של המנגנון פחות מעניינים אותי. אם מרק עוף עובד אני לא שואל אם זה בגלל הבצל המבושל או בגלל האנטיביוטיקה שהעוף אכל.
אולי כל המטרה היא לא להעלות את חום הגוף אלא לעודד הזעה. איני יודע.
אבל הטבע של הגוף החי הפוך מטבע המכונה. כאשר אתה מעמיס על המכונה עוד ועוד היא נשברת. כאשר אתה מעמיס על הגוף עוד ועוד הוא מתחשל. אולי כאשר אתה "מקרר" את הגוף אתה מעודד אותו לחמם את עצמו יותר?
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667529
איך אתה יודע שהוא עובד? בגלל שהיית חולהואכלת מרק עוף הבראת תוך שבעה ימים? איך אתה יודע אם לא היית מבריא תוך שבוע בלעדיו?

למיטב ידיעתי הדבר הטוב היחיד שמרק עוף עושה בזמן הצטננות זה שהוא (כמו כל שתיה חמה) עוזר להקל על הגודש בגרון.

חוץ מהזעה, דרך נוספת לאבד חום היא להזרים יותר דם לכלי הדם החיצוניים. זה אפילו לא כוסות רוח. וזה עושה הפוך ממה שזה היה אמור לעשות לפי ההסבר המקורי.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667534
הנה סקירה על הממצאים המדעיים גם בצל, שום וג'ינג'ר מוזכרים שם. המחקרים המצוטטים ביותר בעניין סגולותיו של מרק עוף הם של אוניברסיטת נברסקה משנת 2000 וזה שהופיע ב American Journal of Therapeutics: . משנת 2012
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667549
הסקירה הראשונה: מתוך אתר של רפואה משלימה (סליחה: רפואה אינטגרטיבית) שמצטטת מומחי רפואה משלימה (אינטגרטיבית) ומסתמכת על מחקרים בודדים (ע"ע cherry-picking). אני לא מתרשם.

המאמר השני: in vitro.

המאמר השלישי: לא הבנתי איך הוא קשור למרק עוף.

אבל הנה סקירה אחרת בנושא "טיפול בהצטננות".
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667584
הנסיון האישי שלי לאורך (עשרות, לא נעים להגיד) שנים מראה שג'ינג'ר‏1 עוזר מאד להצטננות, עד כדי קיצור משמעותי של זמן המחלה. ולכן אני לא מתכוון להפסיק להשתמש בו בגלל הספקנים.
בשביל סטרפטוקוקים אני לוקח אנטיביוטיקה, וכמה שיותר מהר‏2.

1 וגם מרק עוף, אבל כאן יש הרבה פחות דגימות. הרבה יותר קל להכין תה עם ג'ינג'ר מאשר להכין מרק עוף. בייחוד כשיש לך 38.5 חום.
2 מה שמזכיר לי את הרופאה המטומטמת שהגעתי אליה עם גרון מלא סטרפטוקוקים ו-‏39 חום כשביתי התינוקת היתה בת 4 ימים, והיא שלחה אותי קודם לעשות משטח גרון ולחכות לתוצאות שלו (עוד 4 ימים לפחות, כי שבת) לפני שהיתה מוכנה לתת לי אנטיביוטיקה. וכששאלתי אותה איך אני אמור לטפל ככה בתינוקת בת יומה בלי להדביק אותה היא אמרה לי "אז תשמור מרחק ממנה עד שזה יעבוד"‏3.
למזלי היתה לי אנטיביוטיקה בבית, ותוך יומיים כבר הייתי כמו חדש, הרבה לפני שהגיעו תוצאות המשטח.
3 כי הרי תינוקות מטפלים בעצמם, כידוע.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667585
איכשהוא לא כל השתיות החמות יש להן אותו אפקט. קפה למשל לא עוזר כלל, סוגי תה מסוימים מרגיעים יותר, ומרק עוף גם הוא יוצר תחושה שונה.
למה? שאלה מצוינת.

אגב, אריק לא אמר שהג'ינג'ר גורם לך לאבד חום, אז לא ברור לי מול איזה מנגנון אתה עונה לו.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667607
הנה מה שאני הבנתי: הוא טען שהוא אכילת ג'ינג'ר מחממת. כמוכן בזמן מחלה חום הגוף עולה וזה טוב. לכן גם חימום כתוצאה מאכילת ג'ינג'ר הוא טוב בזמן מחלה.

כנגד זה טענתי שהג'ינג'ר לא בדיוק מחמם - כנראה שלהפך.

את תשובתו על כך לא הבנתי (מעבר לטענה כללית שזה טוב).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667609
אתה הנחת איזה מנגנון של פעולת הג'ינג'ר, ששאלת כנראה מהמנגנון שאתה מכיר של ברנדי (אם אני לא טועה). אין שום סיבה שזה יהיה אותו מנגנון, ויש לי חשש מושכל אפילו שאלה שקוראים לג'ינג'ר 'מחמם' לא קוראים ככה לאלכוהול.
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667612
למיטב ידיעתי אין מזונות בעלי אפקט כזה. בזאת אינני טוען שג'ינג'ר לא יכול לרפא אותך מהצטננות (למרות שאני חושב שאם זאת היתה תופעה נפוצה היינו שומעים עליה קודם).
משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי 667613
נראה לי שלרפא זה זאת דרישה קצת גבוהה, לעזור לגוף להתמודד יותר סביר (וכמובן - אני שמעתי עליה קודם).
שאלה למשל - האם אתה חושב שמנוחה עוזרת לגוף להחלים?
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ג'וד
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ג'וד
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ג'וד
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • יהונתן בר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ירדן ניר-בוכבינדר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ירדן ניר-בוכבינדר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • יוסי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • רון בן-יעקב
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • רון בן-יעקב
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  פלסבו, פלצבו, פלאסבו או הפלא שבו? • שוטה הכפר הגלובלי
  הקלות הבלתי נסבלת של הפלסבו • שוטה הכפר הגלובלי
  הקלות הבלתי נסבלת של הפלסבו • הפונז
  הקלות הבלתי נסבלת של הפלסבו • שוטה הכפר הגלובלי
  הקלות הבלתי נסבלת של הפלסבו • הפונז
  הקלות הבלתי נסבלת של הפלסבו • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ירדן ניר-בוכבינדר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  מחקרי סבתא • ירדן ניר-בוכבינדר
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • צפריר כהן
  מחקרי סבתא • ירדן ניר-בוכבינדר
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • צפריר כהן
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • ירדן ניר-בוכבינדר
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • צפריר כהן
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • אריק
  מחקרי סבתא • ירדן ניר-בוכבינדר
  מחקרי סבתא • הפונז
  מחקרי סבתא • ירדן ניר-בוכבינדר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • צפריר כהן
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • נועה ו
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • ירדן ניר-בוכבינדר
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • הפונז
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • אריק
  משהו על אומץ ויושר אינטקלטואלי • שוטה הכפר הגלובלי

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים