בתשובה לשוקי שמאל, 14/04/14 19:47
אנאכרוניזם 630717
מדיניות פעולות התגמול אכן היתה כרוכה בלא מעט רציחות (הידועה שבהם היא קיביה) ולגבי יעילותה ניתן להתווכח האם היא אכן ריסנה את המסתננים או הביאה להסלמה ולמלחמה. בכל אופן, על המעשה של מאיר הר ציון לא היה צריך לעבור לסדר היום ולא רק בגלל שלא פעל ברשות ובסמכות. ההשוואה שלו לפושעים אחרים היא במקום כי הצביעות היא כאשר מגנים פושע ״רגיל״ ומהללים פושע שעשה דברים מטעם המדינה. בניגוד להר ציון, רוני ליבוביץ׳ לא רצח, בודאי שלא בכוונה תחילה.
הצדקה של ״ביקור״ מעבר לגבולות מדינתך מטעמי ״אהבת מולדת״ היא מאוד הזויה.
אנאכרוניזם 631515
אגיב רק למשפטך האחרון: "הצדקה של ״ביקור״ מעבר לגבולות מדינתך מטעמי ״אהבת מולדת״ היא מאוד הזויה."
נראה לי שלקית מאד בהבנת דבריי. לא עסקתי כאן בהצדקה או הרשעה של "ביקורים" מעבר לגבולות מדינתך. דברי אפילו לא היו בבחינת סתירה של מי שהגדירו את המעשים הללו כטיפשות. מה שנתתי כאן הוא את נקודת המבט של אותה חבורה מצומצמת שמתוכה יצאו הטיילים לפטרה. ואין לי אלא לחזור ולהמליץ לך לקרוא את ספרו של מירון בנבנישתי. הוא מטיב לתאר איך לימודי (הגיאוגרפיה של) א"י וחוגי הסיור הפכו למרכיב מרכזי במנגנון החינוך החילוני לאהבת הארץ ולציונות. מנגנון החינוך והאינדוקטרינציה הזה לידתו הרבה לפני קום המדינה ועקבותיו ניכרים גם היום במערכת החינוך ובטיולי החברה להגנת הטבע וכיו"ב. (אגב, הרקע ההיסטורי ל"טרנד" הזה של התגנבויות לירדן ולסוריה בשנות ה-‏50, קשור לסיפרות ולתיעוד של סיורים מיתולוגיים שערכו חוגי הסיור של אוהבי הארץ לים המלח, לפטרה, לבשן ולדמשק עוד לפני קום המדינה.)
במקום זה יש לנו היום טרנד של משתטחים על קברים. רבים יטענו שמדובר במעשי טיפשות של אוילים ועמי ארצות. אם אטען שלמעשים הללו יש רקע דתי ומסורתי, האם גם כאן תמצא אמירה הזוייה?
אנאכרוניזם 631516
ההבדל בין ההצהרות הללו הוא שהשטתחות על קברי צדיקים, שהיא בעלת רקע דתי ומסורתי ומבצעיה הם אוילים ועמי ארצות אינה כרוכה במעשה יוצא מן הכלל כמו חציית גבול למדינה עוינת ומימוש אהבת הארץ יכול להתבצע גם בגבולות המצומצמים של מדינת ישראל שלפני ששת הימים.
אנאכרוניזם 631517
אהם.. מערכת המכפלה, אומן, ויש אומרים גם נתיבות, הם מקומות שלעתים עליך לשים את נפשך בכפך כדי להגיע אליהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים