בתשובה לאיציק ש., 04/05/14 19:05
על סוסים ועל פופים 634762
את המופרעים היהודים שרצחו את הנער הערבי כבר תפשו. את אנשי חמס שרצחו שלשה נערים יהודים, שעליהם אמר הניה שמעשם מבורך עדיין לא. איך זה ? הקונספט שלך שגוי ?
על סוסים ועל פופים 635250
אמרתי "המופרעים" אבל לא תיארתי לעצמי שהמופרע הראשי חולה נפש ממש. . . ולא "מתנחל".
על סוסים ועל פופים 635320
הוא אכן מתנחל, בלי מרכאות. לגבי מחלתו - נראה שהוא באמת לוקה בנפשו. אבל היו כמה וכמה אנשים שסייעו לו. זה ודאי מציב סימן שאלה לגבי המניעים (אם לא שלו, אז שלהם).
בקיצור, לי זה נשמע קו הגנה ולא יותר.
על סוסים ועל פופים 635328
כשכתבתי את התגובה באמת חשבתי שלא מדובר באדם שגר בהתנחלות כי משום מה זכרתי איזו ידיעה בתחילה שהחשודים שנתפסו היו מאזור אחר. אבל למרות הטעות הזאת איני מוצא מקום לתקן את הניסוח. ''מתנחל'' במירכאות זה מושג שמצביע על דפוס פעולה אלים בשל מקום מגורים, וכאן רואים שמדובר בעניינים פסיכיאטריים שאינם קשורים במקום מגורים. את בתו הוא בוודאי לא ביקש לרצוח בגלל שהוא גר בהתנחלות, וכבר שמענו על רוצחי ילדיהם, ועד כמה שזכור לי איש מהם לא היה מתנחל.
על סוסים ועל פופים 635331
כאמור, העובדה שהרצח היה כנראה מאורגן, ובוצע בהשתתפות פעילה של עוד כמה אנשים, לא מוסברת במחלת הנפש שלו.
על סוסים ועל פופים 635335
לחולי נפש יש לעיתים כריזמה שמאפשרת להם להשפיע ולשכנע אנשים שפויים לדברים מטורפים (ע''ע שבתאי צבי).
על סוסים ועל פופים 635364
ההתאספות ההדרגתית של רשת חסידים מסביב לאדם כריזמטי המציג משנה סדורה, שונה מעט מהתארגנות מעשית אד-הוק לצורך רצח אדם (וגם אם שכנע אותם, באיזו עילה זה היה? אידיאולוגית או אחרת?).
על סוסים ועל פופים 635392
לי לפחות לא ידוע מה היה אופן ההתארגנות, כמה זמן היא נמשכה, האם היתה שם שטיפת מוח, עד כמה הם היו מודעים לתוכניות החולניות שלו וכד'.
על סוסים ועל פופים 635397
אדם המנסה לפגוע (לרצוח?) בביתו בת החודש, לא נשמע שפוי יותר או פחות מאדם החוטף נער אקראי ושורף אותו חי. כך שאני לחלוטין לא מקבל את הלוגיקה הרואה בהתרחשות האירוע הראשון קו הגנה סביר לאירוע השני. לפי אותה לוגיקה, עצם ההודאה באשמה פותרת מעונש על רצח - כי, נו, אף אדם "שפוי" לא ירצח בנסיבות האלה.

יתכן, תיאורטית לחלוטין, שהוא היה תחת התקף פסיכוזה חמור בעת ביצוע המעשה, ואין לביצועו שום קשר למבנה האישיות ותפיסת עולמו הרגילים. במקרה זה הגנת אי-שפיות הייתה מתקבלת על דעתי. אבל ההיסטוריה שלו, אם כבר, מחלישה את תקפותה של ההגנה הזו. ההתארגנות וגיוס השותפים למעשה מאיינים אותה כולל בעיני.

אין ספק שצריך לחכות לפרסום ממצאי החקירה, ואולי יחשפו פרטים שיהפכו את כל התמונה המצטיירת כאן. זו תהיה הפתעה גדולה עבורי.

(כל הכתוב לעיל משקף את האינטואציה המוסרית שלי, ולא ההערכה משפטית. אין לי מושג מה הפורמליסטיקה המשפטית של הגנת אי-שפיות, ומה סיכויי ההצלחה של קו ההגנה הזה).
על סוסים ועל פופים 635399
"אדם המנסה לפגוע (לרצוח?) בביתו בת החודש, לא נשמע שפוי יותר או פחות מאדם החוטף נער אקראי ושורף אותו חי." - למקרה שני יכול להיות מניע מובהק, לאומני. מה המניע של המקרה הראשון ? ואם זה מצטרף לאישפוז במוסד פסיכיאטרי, והודאה של החשוד במעשה בטרם הוא נתפס, כלומר תחינה לעזרה ?
על סוסים ועל פופים 635380
(עיין גם על אישקש)
על סוסים ועל פופים 635342
מלבד המופרע הקשה, בערך בן 30 ואם אני זוכר בעל מכולת, היו עוד שני שותפים לרצח. אחד מהם נער בן 16, השלישי גילו לא ידוע. היו עוד שלושה מכרים של השלושה שבמקרה הגרוע ידעו על המקרה רק בדיעבד זמן קצר לפני שנעצרו , או בכלל לא ידעו כלום על הרצח.

אם העובדות הללו נכונות, לא מדובר בהתארגנות של גוף ימני אלא התארגנות של שלושה חמומי מוח.

ועכשיו על קשר בין מופרעות לאידאולוגיה. אנשים חמומי מוח ומופרעים עשויים לתת לגיטימציה למופרעות שלהם על ידי אידאולוגיה (ימנית, או שמאלית , או אנרכיסטית). קשה להם להשלים עם העובדה שיש פגם חמור באישיות שלהם, האידאולוגיה מאפשרת להם לשקר לעצמם.

בארצנו אין השמאלנות מתאימה כלגיטימציה למופרעות אלימה, בארצות אחרות כן.
על סוסים ועל פופים 635365
נו, ואם הם חמומי מוח וגילם לא ידוע, זה פשע חמור פחות?

אני יודעת שלא שמת לב, אבל טענתי היתה פחות "זה בהכרח גוף ימני" ויותר "זה לא היה בהכרח אטרף רגעי של חולה נפש".
על סוסים ועל פופים 635379
כן, כן, נו, הבעיה שמקשה על הבנת דבריו של אמ היא בניסוח. בניסוח ברור יותר, כוונת הדברים היא: "רוצחים ימנים הם מכולתניקים שמאלנים".
על סוסים ועל פופים 635401
לא דיברתי על חומרת הפשע אלא על טענתך על כך שטיעון הטירוף (או איך שיכנו זאת) היא רק טענה של הגנה משפטית.

השתמע מדבריך כאילו הפשע הוא ממקור אידאולוגי ימני; לעומת זאת, אני טוען שהאידאולוגיה אינה המקור למעשה, האידאולוגיה היא אלא רק כיסוי ולגיטימציה (כאשר המניע האמיתי הוא הפרעה נפשית).

טענתי היא על סמך הפרטים החלקיים שדלפו (היו שלושה, אחד מופרע קשה מוכר , שני נער בן 16 ולכן בעל שיפוט לקוי, על השלישי לא יודע כלום ). מדברים אחרים של המשטרה מצטיירת התארגנות אד הוק, לא היו קשורים בגוף ימני מסודר שעוסק בטירור באיזושהיא רמה.

לא נראה לי שיש איזשהו גוף ימני מסודר קטן או גדול שמתכנן מעשי טירור ורצח. מעשה הטירור הזה הוא מעשה יחידים מופרעים, עד כמה שידוע כרגע.

אשר לטענת הההפרעה ומתן לגיטימציה להפרעה. אני חוזר על נקודה כי אולי לא הובנתי בנקודה זו. בארץ קל להשתמש ב"טיעון ימני" בתור לגיטימציה להפרעה נפשית. באותה מידה בארץ אחרת תימצא למופרע לגיטימציה מסוג אחר (אנטי קולוניאליזם, אנטי קומוניזם, קנאות דתית, אנטישמיות, וכדומה).
על סוסים ועל פופים 635416
כפי שמוכיח מקרה זה, בארץ דווקא משתמשים ב''הפרעה נפשית'' כדי לכסות על טיעון ימני.
ואני לא חושבת שהתארגנות אד-הוק מטעמים אידיאולוגיים (להבדיל מתא מחתרתי מסודר) נותנת הנחה בהתייחסות לרצח.

בכל מקרה, בינתיים שנינו לא יודעים על החשודים יותר מהפרטים המעטים שפורסמו.
על סוסים ועל פופים 635588
אז לגבי המניעים המוצהרים:
ציטוט: "זה בשביל שלהבת פס, זה בשביל שלושת החטופים".
על סוסים ועל פופים 635709
''אין מביאין ראיה מן השוטים'' - בבלי, נידה פרק ג.
על סוסים ועל פופים 635723
איך אתה לא מתבייש לגור בבבלי ולהטיף לנו משם? (שם, שם).
על סוסים ועל פופים 635725
זה טבח ? תבואי אצלנו תראי מה זה טבח.

הייתי צריך לצטט מהירושלמי...
על סוסים ועל פופים 645644
סרטון על הפרשה בערוץ 10 הזכיר לי אותה. למען הדיוק הנאשם הבוגר אכן גר בישוב אדם ליד ירושלים מעבר לקו הירוק. אך לא מדובר בישוב אידיאולוגי של גוש אמונים אלא בישוב שרוב תושביו חילונים, ושאנשיו בחרו להתיישב שם ממניעים תועלתיים (לא שאני פוסל מניעים כאלה). שני הרוצחים האחרים הם נערים מירושלים ובית שמש ששייכים למשפחות חרדיות, ללא קשר להתיישבות הציונית דתית.
לכן אני חוזר לדעתי שהקישור שאת עושה בין מעשה הרצח ל"מתנחלים" הוא קישור לא ראוי.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים