בתשובה לרון בן-יעקב, 04/08/14 6:26
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 637752
חזרה קצרה על הדיון:
- שכ"ג כתב שהוא מוטרד מאד מכך שבעקבות התקרית שבה נהרג גולדין היה הרג המוני של פלסטינים.
- אתה כתבת שהיו הפצצות על ערי התעלה ושימוש באוכלוסיה כאמצעי לחץ ב-‏2006.
- אני כתבתי שיש הבדל בין להניס תושבים (כפי שנעשה ב-‏2006 ובערי התעלה) לבין להרוג אותם.
- שאלת האם זה אחרת מבחינת אמצעי הלחץ של ירי והפצצת מטרות אזרחיות.
- שאלתי אותך אם אתה לא רואה את ההבדל בין הריגה המונית מכוונת באמצעות פצצות תבערה לבין גירוש אזרחים מביתם.
- ואז משום מה שאלת אותי האם ישראל ביצעה הריגה כזו ב-‏2006. עניתי שלא, ושזה מה שנעשה במלחמת העולם.

עכשיו נסה בבקשה להבין את הקשר, ואולי תתחיל מהשאלה שלך לגבי 2006.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 637754
תאור יפה ממצה וכרונולוגי של השתלשלות התגובות. ברם אין בו משום תועלת בגלל שבין נקודה 4 ל-‏5 אין מעבר אלא הזחה לספירה אחרת שלא ממין העניין.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 637916
אני אנסה שוב, איכשהו לא נראה לי שכוונתי ברורה לך.
שכ"ג טען שנראה שישראל ביצעה הרג המוני ברפיח לאחר התקרית בה נהרג גולדין. אתה התיחסת להפצצות על ערי התעלה שלא נועדו להרג המוני (ולמיטב ידיעתי אף לא גרו לו) וכן לפעולות דומות ב-‏2006 (לא הזכרת את דין וחשבון וענבי זעם שגם הם היו פעולות דומות אבל זה באמת לא משנה). אני ניסיתי להבין האם אין הבדל בעיניך בין הריגת אזרחים לבין הפעלת לחץ על ממשלה באמצעות הנסתם הזמנית מבתיהם, ואתה שאלת האם זה אחרת מבחינת אמצעי הלחץ של ירי והפצצת מטרות אזרחיות. בנקודה הזו ניסיתי להדגיש עוד יותר את ההבדל המוסרי באמצעות שתי דוגמאות. למרבה הצער, לא טרחת להתיחס לשאלה שלי בדבר ההבדל המוסרי.

אם ננסח זאת אחרת: ודאי שהאמצעי של ירי והפעלת לחץ דרך מטרות אזרחיות הוא דומה. אבל מה בכך? ברצח ובניתוח האמצעי יכול להיות דומה, אבל המטרה והתוצאה שונות מאד. החלופות להפעלת לחץ דרך האוכלוסיה הן, לעתים קרובות, חלופות שעולות בהרבה חיי אדם לשני הצדדים - ובמקרים רבים האוכלוסיה משלמת חלק גדול מהמחיר הזה. לכן אני לא רואה פסול עקרוני בהפעלת לחץ דרך האוכלוסיה. הרג המוני של לא-לוחמים הוא דבר לגמרי אחר, והרבה יותר קשה להצדיק אותו מבחינה מוסרית.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 637969
כוונתך אכן ברורה. נסיון ברור ולא מוסווה להטות את הדיון לאפיקים לא קונסטרוקטיביים והתחמקות רבתית מהנושא שהתחיל בתגובת שכג.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 638142
איזה דיון? אתה בכלל לא קיימת כאן דיון. שכ"ג דיבר על הרג המוני ברפיח ואתה, מון אמי, במקום לדון בנושא הזה "הטית את הדיון" להפצצות ערי התעלה שלא היו כאלה. אני מנסה לקחת את מה שאתה כתבת ולקיים אתך דיון על שאלת האמצעים שמוסרי או לא להפעיל, ואתה לא מוכן להתיחס כלל למה שאני אומר. אז אכן אני לא רואה כאן שום דיון.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 638218
האם הוספת קושי חדש של הכחשת עובדות בסיסיות?
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 638282
אם תספר לי על אלו עובדות דיברת, אשמח להתיחס.
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 638313
״הפצצות ערי התעלה שלא היו כאלה״
וְאִידָךְ - זִיל גְמוֹר 638364
אולי לא כתבתי ברור מספיק. אני כבר הזכרתי בעצמי את הפצצות ערי התעלה בתגובה 637916 ואפילו תרמתי לך שם עוד הזדמנויות שבהן ישראל ניסתה ללחוץ על שלטון דרך האוכלוסיה. גם הבאתי פעמיים לאריק קישורים לערך הויקיפדיה על המבצע לניתוק פורט סעיד. לכן קשה לומר שאני מכחיש את קיומן של הפצצות ערי התעלה. גם בתגובה שהזכרתי וגם בתגובה 638142 ניסיתי להדגיש את ההבחנה בין מה ששכ"ג דיבר עליו - הרג המוני של אוכלוסיה - לבין הפצצות ערי התעלה, שלא נועדו ולא גרמו להרג כזה. לכך היתה הכוונה במלים "הפצצות ערי התעלה שלא היו כאלה" - הכוונה היא שלא היו כמו ההרג ההמוני שתואר בחלקו הראשון של המשפט.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים