בתשובה לנועה ו, 22/08/14 18:26
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639553
בפעם המי יודע כמה - כושי (מי שמוצאו בארץ כוש) אינה מילת גנאי יותר מאשר סורי או הודי
מילת הגנאי בהקשר הזה היא ''כושון'' - כמו ''יהודון'' או ''ערבוש''
גם ''שחור'' אינה ראויה בעיניי, כפי שלא אקרא לסינים ''צהובים'' או לאתיופים ''חומים''.
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639557
שכחת ''מוקה'' (החידוש הלשוני של פני גרשון).
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639559
אפשר באותה מידה להחליט שהמכשיר ההוא שבעזרתו משוחחים מרחוק הוא לא טלפון אלא "שח רחוק", ואז אתה גם יכול להסביר "בפעם המי יודע כמה", שאתה הוא הצודק וכולם נוסעים בניגוד לכיוון התנועה. ובכל זאת - ה"שח רחוק" היה מזמן ולא התקבל, לא ע"י הציבור ולא ע"י ועד הלשון העברית, שקדם לאקדמיה. כך - "כושי" היא כיום מילת גנאי, כבר הרבה שנים, ומי שלא מקבל את זה יכול, אממממ... אולי הוא יכול לאכול מילקי, כנחמה, או משהו. אם אתה משוחח עם אדם יוצא אתיופיה ואתה לא רוצה לפגוע בו - אל תקרא לו כושי ואל תתחיל להסביר לו שזה בסדר - פשוט הימנע מלפגוע בו, ומה שלא היית אומר למישהו מאתיופיה, כדאי גם לא להגיד כאן או בכל מקום אחר.

כושי [ויקיפדיה]
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639560
האתיופים אכן אינם כושים (כוש אינה אתיופיה), והם אכן נעלבים מכך שמכנים אותם כושים (כפי שלמשל כורדים נעלבים כשמכנים אותם ערבים). זה לא הופך את המלה ''כושי'' לעלבון כשהיא נאמרת על מישהו שמוצאו באמת מכוש.
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639561
וואו, איזה עקשנות. דריק שארפ כן נעלב מהמילה. אבל מה אני יודע, יכול להיות שאתה צודק - יכול להיות שהפרחחים שצועקים ברחוב ''כושי'', באמת עושים קודם בירור יסודי של ההיסטוריה והגיאוגרפיה של מושא העלבון בשלושה העתקים חתומים, להיות בטוחים שהם מעליבים עלבון ''טוב'', רצוי כזה שבסופו מישהו ייהרג.
מרצ לא תומכת במדינת כל אזרחיה 639568
באותו אופן תוכל להוכיח שערבי לא יכול להיות אנטישמי - מפני שהוא עצמו שמי, ומבנה המילה מעיד על דעה קדומה נגד העמים השמים כולם.

למילים רבות יש היסטוריה אטימולוגית שחושפת משמעויות וקונוטציות ישנות של המילה או רכיביה. דמיין לעצמך לרגע שיש לנו במוח מרחב מושגים, ומשמעות כל מילה מיוצגת ע''י עננה שמכסה איזור קטן במרחב זה. במהלך השנים מרחב המושגים משתנה, ואז כדי לאפשר לנו תקשורת, גם העננות שמיצגות קונוטציות של מילים, נודדות ועוברות שינויים כדי להמשיך לכסות את המרחב ללא חפיפות רבות מדי.

כאשר אדם מדווח עכשיו שמילה כלשהי מעליבה, פרוש הדבר שבמרחב המושגים שלו, עננת המשמעות של המילה מכסה, במידה מסויימת לפחות, גם קונוטציה של עלבון. כאשר שיעור המדווחים כך גדל, המילה מקבלת משמעות חברתית של מילה מעליבה. משמעות כל מילה עכשיו, היא המשמעות שאנשים מיחסים לה עכשיו, ולא ההיסטוריה שלה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים