בתשובה להמסביר לצרכן, 23/01/15 9:52
יפרכו אלף פרכים 649721
גם הקתרזיס המפוקפק של הנקמה אבל גם הרתעת בעלי נטיות עברייניות מלממש אותן.

אחרי הכל כליאה יכולה להיות אמנם עונש חריף לאנשים נורמטיביים אבל היא ענישה די חלבית לבעלי נטיות עברייניות. בסך הכל מרכזים אותם יחד עם בני מינם והם עוברים השתלמות עם הזאבים עד שישחררו אותם שוב אל בין הכבשים.

לא שאני בעד מחנות עבודה אבל דווקא ענישה גופנית (למשל מלקות כמו בסינגפור) נשמעת לי אופציה לא רעה בתמורה לבילוי זמן בכלא. אפשר לייצר מחירון - 20 מלקות במקום 8 חדשי מאסר. 50 מלקות בתמורה לשנתיים בפנים. 20 מלקות וחודש בצינוק עם לחם צר ומים לחץ בתמורה לחמש שנות מאסר.
ומכאן אפשר מייד להתדרדר במדרון החלקלק - אם כבר ענישה גופנית אז למה לא קצירת אברים כמו בסיפורים של לארי ניבן. כליה שווה עשר שנים וקרנית חמש עשרה? ובסופו של דבר אפשר להמיר מאסר עולם במלקות+צינוק+קצירת שלל אברים. שתיה היה לכם?
יפרכו אלף פרכים 649726
יכול להיות. אבל מה באמת מפריע לך כאן, מידה-כנגד-מידה, או זה שעושים מזה מסחרה? אם מבססים את זה על נקמה, צריך לתת לפושע בדיוק מה שמגיע לו; אין מקום לשאול אותו "מה אתה מעדיף", כי זה נותן לו סיכוי לצאת מורווח, מה שיכול די לרצות אותו. אלא שאנחנו לא מתכוונים לרצות אותו, אלא להסב לו אותה מידה של סבל שהוא הסב לאחר. הוא החליט מה טוב בשבילו כשעבר את העברה.
חוץ מזה, אם נכבד את הבחירה השגויה שלו בכך שתקבל את הגמול ההולם לה, לפחות הוא יישאר עצמאי במידה מסוימת. זה לא המקרה בסיפורים האלה, בהם בפועל סוחטים אותו למכור כליה...
יפרכו אלף פרכים 649782
התכוונתי לא למתן אופציה להמרת העונש בידי הנידון, אלא למחירון אשר יאפשר לבתי המשפט לוותר על עונשי המאסר שתועלתם מפוקפקת, ולהמיר אותם בעונש שיהיה מרתיע יותר גם לעבריין עצמו וגם לעבריינים בפוטנציה. בסופו של תהליך ישארו רק מעט עבריינים בבתי הכלא- כאלה שיש להם פתק מרופא שענישה גופנית תסכן באופן משמעותי את חייהם, או כאלה שאבריהם ברמה ירודה מכדי לקצור אותם.
יפרכו אלף פרכים 649795
עכשיו הבנתי. לא נראה לי ששופטים יתדרדרו לשם אם הרציונל שלהם יהיה, אם תרצה, ׳לתפור׳ את העונש לפי מידת העברה.
שיקולי תועלת אמורים להיות זרים להם בכל מקרה.
יפרכו אלף פרכים 649740
הרתעה מלכתחילה הייתה מחוץ לדיון.

- מבחינה ערכית, הרתעה מנומקת כמניעת עוול נוסף (נגיד להציל חיים של רבים אחרים) מידיו של הנענש או פושעים אחרים. אז אם עונש גופני מרתיע יותר מעונשים אחרים יש לזה הצדקה והשאלה היא רק כמותית - כמה סבל, כמה זה מרתיע יותר ממאסר, כמה זה מספיק סבל.

- השאלה מה מרתיע יותר וכמה יותר היא שאלה אמפירית/סטטיסטית שקרימינולוגים ואחרים עוסקים בה. לא מכיר טענה של כאלו שעונשים גופניים מרתיעים פסיכופתים או מחבלים מתאבדים. אם יש כזו, אז יש מקום לשקול עונשים גופניים.

- זה לא במקרה שאפשר להתדרדר. כשפוגעים באנשים ללא הנמקה מבוססת על ערכים, אז אין מעצורים - אין סיבה לעצור ולכן גם לא עוצרים.

- שתיה לא היה. היה ביסלי.
יפרכו אלף פרכים 649789
1. אם מחבל מתאבד מאמין שבהתאבדו יגיע לגן עדן.
2. אם מחבל מתאבד מאמין שאם קוברים אותו עטוף בעור של חזיר - לא יגיע לגן עדן.
1 + 2 = 3. אם תתחיל לקבור מחבלים מתאבדים עטופים בעור של חזיר, וכך תגרום להם להאמין שבמעשה ההתאבדות הם בעצם מונעים מעצמם את הגישה לגן העדן שלהם, נטלת אחד מהמניעים החשובים שלהם, ויצרת גורם של הרתעה.

כמובן שבעידן הפוליטיקלי קורקט והלקקנות המחליאה, עושים הכל כדי לרצות את משפחת המחבלים. לקבור מחבל בעור של חזיר? הצדיקים יגידו לנו שהם לא רוצים לחיות במדינה שנוהגת ככה.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים