בתשובה לצפריר כהן, 10/06/15 13:21
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656779
אני מבקש לסכם את הדיון המשעשע הזה.
אני חושב שיש כאן צורך בהבחנה בין ידע לבין סוציאליזציה. מדובר בשני סוגים של ידע שנרכשים באופנים שונים. ידע נרכש מלמידה פורמלית, מספרים, תקשורת, אינטרנט, שיחות עם אנשים, טיולים בעולם, ועוד ועוד. אף כי קשה למדוד בצורה שיטתית ידע, הרי בדרך-כלל יש לנו תחושה של כמות הידע של האדם שלפנינו, ואנשים שאותם אנחנו חווים כיודעים הרבה אנחנו תופסים בדרך-כלל כמשכילים.
סוציאליזציה היא ידע שאדם רוכש בדרך בה הוא גדל, בהקשר של סביבת גידולו. למשל: אפשר לצפות ממני שאדע איזה קו אוטובוס עובר בשכונה שלי, איפה נמצאת המכולת הסמוכה, איפה קונים נעליים. נער ישראלי אמור לדעת שבסוף התיכון מצפה לו שירות צבאי, אבל אם הוא ערבי הוא אמור לדעת שמצפים לו דברים אחרים.
קושי בסוציאליזציה בדרך-כלל מעיד על סביבה דלה או על מנגנונים מנטליים פגומים. ידע, במובן של השכלה, קשור יותר לאינטלגנציה, סקרנות, מוטיבציה. אמנם לסביבה משכילה יש בו חשיבות גם כן.
ברור איפה שהפונז והאייל האלמוני התכוונו לסיינפלד כחלק מסוציאליזציה, ובמובן הזה הם צדקו. העובדה שגם אני (אפילו דינוזאור כמוני) יודע מי זה (או מה זה) סיינפלד, אף כי מאחר ולא ראיתי את הסדרה איני בקיא בה ובפרטיה. אני, לעומת זאת, נעלבתי כי הבנתי שמטילים דופי בידע (=ההשכלה) שלי, ואז יצאתי להפגין את השכלתי.
נ.ב. בינתיים קיבלתי הסבר לנאצי של המרק מבחור צעיר שהסוציאליזציה שלו טובה משלי (אף כי אני עדיין מאמין שאני משכיל ממנו).
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656791
סתם שאלה שמתקשרת לדיון ארוך (וקצת מתסכל) שהיה לי פעם.
איש כמוך שמצהיר על עצמו כמשכיל ופורש לצורך כך רשימה מרשימה של נכסי צאן הברזל של הספרות הקלאסית - כמה ספרים קראת על הפיזיקה המודרנית[2,1] ואיך היית מגדיר את השכלתך בנושא?

1 של המאה העשרים, לא המאה העשרים ואחת. אפשר גם המאה ה-‏19.
2 כולל כמובן ספרי מדע פופולרי, לא ספרים מקצועיים.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656808
לא ברורה לי השאלה הזו בהקשר של מה שכתבתי או של הדיון הנוכחי. אבל אם כבר שאלת אענה, מה עוד שיש לי עוד הזדמנות להתהדר בהשכלתי. כן, קראתי ספרים בפיסיקה, וגם יש לי תואר במדעי הטבע.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656809
מגניב. ההקשר, אני מודה שהוא קלוש, הוא שזה קצת לא הוגן לבחון השכלה רק על פי ענף אחד של התרבות (ספרות, לדוגמה).

מעבר לזה, אם נחזור לתגובה הקודמת שלך, ההפרדה שלך בין 'ידע' ל'סוציאליזציה' נראה שהיא מסתירה מתחתיה איזה סיווג היררכי לידע 'נחות' (סוציאליזציה) וידע נעלה ('ידע'). בטח ברור לך שזאת הפרדה שהיא מאד בעייתית, ובטח נכתבו כבר אלפי מאמרים ודוקטורטים בסוציולוגיה, פסיכולוגיה ופילוסופיה‏1 שדנים בנושא הזה.

לענייננו, לא היה ברור אם סיינפלד, למשל, הוא ידע נחות בעיניך כי הוא:
1. מופיע במדיום הטלוויזיוני.
2. שייך לז'אנר הקומדיה (מצחיק ולא רציני).
3. הוא שטחי, עוסק בנושאים לא חשובים‏2.
4. בז'אנר והמדיום שהוא שייך אליהם, הוא בינוני-גרוע.
5. נוצר אחרי 1990.

את דעתי, אגב, על התשובה (1), תוכל למצוא בתגובה 656799, בעיקר במשפט הסיום שלה שהיה מכוון למשוך את תשומת לבך.

1 שלא לומר מגדר. שלא לומר עוד יותר פוסט....
2 והרי הוא מגדיר את עצמו כ-A show about nothing, כידוע לחובבי הסדרה.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656828
חשבתי שכבר מיצינו את הנושא.
לא ברור לי למה אתה מנסה למשוך אותי בלשון לגבי הירארכיה של סוגי הידע. מדובר בשני סוגים שונים של ידע, במקורותיהם, באופיים, ובשימושיותם. אם אני לא אדע איפה המכולת בשכונתי לא אוכל לקנות אוכל, וזה גם יעיד על בעייתיות באותם מנגנונים מנטליים שאמורים להיות אצלי כדי לרכוש את הסוג הזה של ידע.
לעומתו, ידע על שייקספיר הוא פחות שימושי. יש הרבה אנשים שמעבירים את חייהם בשופי, עשירים ומאושרים, בלי שקראו אף מלה של שיקספיר. האם זה אומר שהידע הזה חסר ערך? לא. אנחנו בדרך כלל מאד מעריכים אותו.
יתכן שאני מרגיש - או משדר - שעבורי ידע על סיינפלד הוא נחות ביחס לידע על שייקספיר.
אם לצטט מעזרא פאונד: שירה היא חדשות שנשארות חדשות.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 656830
לגיטימי.
אישית אני קצת מופתע שיצירה אמנותית - אמנם טלויזיונית - של 7 שנים ומאות שעות מסווגת על ידך כקרובה יותר לקבוצה שמכילה את הידע היכן המכולת השכונתית, מאשר לקבוצה שמכילה יצירת אמנות קלאסית ותיקה ומכובדת, אבל איש איש וטעמו עימו.
לא אטריד אותך יותר בענין הזה, ותודה שענית (גם על השאלה הקודמת, החטטנית משהו).
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657482
בעיני ראוי לשפוט אם יצירה היא קלאסיקה לא לפי מספר השנים שבמהלכן שודרה, אלא לפי השאלה אם עמדה במבחן הזמן‏1. עשרים שנה (למרות שחלף מאז דור טכנולוגי אחד לפחות) לא מספיקות כדי לקבוע אם עמדה בו.

השאלה היא אם היכרות עם היצירה דרושה כדי 1) להתמצא בשיחות סלון 2) להבין משהו טוב יותר על רוח הזמן 3) להבין משהו טוב יותר על הקיום האנושי בכלל. א
מנם קשה להפריד בין 2 ל-‏3. אבל שתיהן מופרדות די בקלות מ-‏1. ואני חושבת שלזה התכוון צבי.

1 זה לא בא להוריד מערכן של יצירות ששיקפו את רוח הזמן אך לא עמדו במבחן הזמן. אלא שהן לא קלאסיקות.

_________

ברקת, קלטה שנוספו עוד 2 תומכים בפרויקט שלה מאז שנכנסה לדיון הזה. אם כך אולי אתחיל לקרוא את הדיון ההוא עם ה-‏1,238 תגובות.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657504
רק שלגבי 1), השאלה המתבקשת היא כמובן - באיזה סלון?
(שמרמזת ש-‏1) איננה מנוגדת ל-‏2) ו- 3) )

אבל כן, אני מסכים שזה מנסח לא רע את כוונת המשורר.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657535
סלון של אנשים מרקע דומה לשלך. בני דורי (פלוס מינוס) עם השכלה דומה לשלי ידברו על שובר שורות, חלקם יותר לעומק וחלקם ברדידות, ואני לא צפיתי באף פרק.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657562
אבל את בטח מבינה שבאותו סלון אפשר לדבר גם על שובר שורות, גם על פילוסופיה בודהיסטית, גם על סיינפלד וגם על אפלטון, גם על חיתולים וגם על הצפנה קוונטית?
(טוב, אני מודה שהחיתולים נוטים להשתלט על השיחה).
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657565
זה יהיה חתרני אם אומר ששובר שורות היא סידרה טובה,לא יותר?!
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657574
לא ממש.
גם אני חושב שזו סידרה טובה, מצויינת אפילו, אבל עומדת דרגה אחת מתחת לאיקונות הגדולות ופורצות הדרך.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657577
למה חתרני? סופר לגיטימי וסביר. זה מה שיפה בתרבות, כל אחד יכול לבחור על פי טעמו והקאנוניזציה מיותרת.
זאת ועוד, לדעתי הרבה פעמים יצירות שאינן קונצנזוס הם אלה שמספקות את החוויות המשמעותיות ביותר, עבור הצד שהן כן היו לטעמו כמובן.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657591
כן,אבל הרוב המוחלט של האנשים טוענים שהיא אחת מ..ואני מסכים עם אריק היא לא.היא טובה.
ברור שלכל אחד יש זכות וכו',השאלה אם זאת דעה סבירה או אוונגרד קיצוני.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657606
בכלל לא הרוב המוחלט לפי המדגם שלי.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657597
אולי חתרני כי זה מזן הסדרות/סרטים שנועד לגרום לנו להזדהות עם הפושע.
לך תחפש (ואז שאל) את החברים שלך 657600
וואו,אתם טובים היום.
זה לא במקרה

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים