בתשובה לנמר טמילי, 05/07/15 16:29
אתיאיסט שמכר את הפרארי 658825
אחת הצורות להראות שלא מדובר בדת, זה שאדם חופשי/חילוני, אם ירד אלוהים ויופיע מולו בבית קפה, ויאמר לו - שמנדריק, אולי כדאי שתפסיק לשתות קפה אחרי הסטייק כי אם לא (לחץ לפרומו קצר וגרפי) אתה תהפוך לסטייק בגהינום - לא תהיה לאותו אדם בעייה לשנות את התנהגותו בעקבות המידע האמפירי החדש שהתווסף למאגר הנתונים שלו.
לעומת זאת, לדתי מאמין, גם אם ינחת פה חייזר ויראה לו בהילוך מהיר (או איטי, על פי בקשה) את הסרט שהקליט על התפתחות האנושות כתוצאה מאבולוציה הדרגתית וללא התערבות חיצונית במיליארד השנה האחרונות, אותו דתי עדיין ימשיך להאמין‏1.

במאות השנים האחרונות הופרכו בזה אחר זה המון הסברים מהתנ"ך על איך העולם עובד, ומסתבר שלאמונה בדת עדיין יש אלקטורט גדול למדי. פשוט, תמיד אפשר לפתח איזו פרשנות למה ההסבר החדש לא סותר את האמונה הישנה. זה ההבדל העיקרי בין דת לבין חשיבה רציונלית שמתבססת על נתונים ולא נעולה על דוגמה.

1 טוב, לא כולם, אבל זה תמיד נכון.
אתיאיסט שמכר את הפרארי 658836
האתיאיסטים והדתיים נעולים כל אחד על הדוגמות שלו. בנוסף קשה לי לקבל את האמירה שאין בסיס רציונלי בדת (ולא רק היהודית). אחד בוחר להאמין שמחקר \ חוקר מעיד או מסביר את קיומו של דבר נעלם (מבחינתו) והשני בוחר להאמין לדת \ איש דת שטוען בקיומו של נעלם אחר. אני לא שולל את ממצאי המדע באופן גורף ולא את האמונות כולן רק מצביע על כך שהאמונה היא המרכיב הדומיננטי מבחינת ההמונים- אתיאיסטים ודתיים כאחד.

אפילו בדוגמא שהבאת מתקיימת סימטריה כי השימוש בפחד כמדרבן אמונה או מונע ספקות שכיח בשתי הדתות. האתיאיסטים נוהגים לנופף במדע כאלטרנטיבה מבוססת ושוכחים את פלוף המרגרינה ושאר ירקות (ובעצם חלב פרה). לתנ"ך האהוב והחשוב (מזל שיצא מהארון) למיטב הכרתי אין יומרה להסביר קוסמולוגיה והוא בקושי עוסק בה. הספר יותר מתמקד במה ולמה כדאי לעשות לצד פתיחת אינסוף שאלות שחלקן מצויינות ומועילות לכל בן תמותה אתיאיסט ודתי כאחד. המיסטיקנים היהודים עסקו בקוסמולוגיה כמו הסופים באסלאם ובתקופה מסוימת כמרים במיינסטרים הנוצרי שטרחו לציין לאיזה מלאך ומעלה מקושר כל סיינט- ויש הרבה מהם. לנפלאות שחוללה אחת הקדושות האחרונות יש הכרה מהכנסיה לצד נתונים מדעיים ‏1 כך שהאמונה הדתית והמדע אינם בהכרח סותרים זה את זה.


חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים