בתשובה לאביר הקרנפים, 22/09/15 16:19
אור לגויים 663874
בקיצור, אתה יורה חץ ומצייר סביבו את המטרה, או מגדיר טאוטולוגית חילוני שמתאים להגדרות שלך. אלה לא ההגדרות המקובלות לחילונים. למשל - מי שמנשק מזוזה בכניסה לבית הוא לא חילוני באמת, גם אם תקרא לו כזה.
אור לגויים 663875
לא אני המצאתי את ההגדרות. מי שמנשק מזוזה בכניסה לבית יכול להגדיר את עצמו כ"מסורתי", שזה עדיין לא "דתי", שזה עדיין לא "חרדי". באופן כללי הוא ישתייך לציבור החילוני. נראה לי מתאים להגדיר אדם כחילוני אם את רוב אורחות חייו הוא מנהל שלא על פי חוקי הדת, גם אם הוא מנשק מזוזות או נשבע באלוהים (כשהוא לא נשבע באמאשלו)
ועדיין לא דיברתי על אלה שמנשקים מזוזות. דיברתי על... ציטוט: הציבור החילוני בארץ שברובו שומר על זיקה למסורת, גם אם איננו שומר מצוות. עכ"ל. זיקה למסורת - כן. שמירת מצוות - לא.
אור לגויים 663904
עם ההסתייגות הטריויאלית שאומרת שכמובן שיש פה קשת כמעט רציפה שאנחנו מנסים לשים עליה נקודות הפרדה ברורות - מי שמגדיר עצמו כ"מסורתי", שומר חלב ובשר למשל גם אם לא חובש כיפה‏1, וחושב שמישהו למעלה ישפוט אותו אם יאכל שרימפס ולא יצום ביום כיפור - הוא לא באמת חילוני.
מי שחילוני, היה אומר על אדם כזה שהוא לא פחות דתי מנוצרי ממוצע בארצות הברית, שמלבד אמונה בישו ומשפחתו הגרעינית לא ממש מבקר תדיר בשום כנסייה מסודרת.

אחת התובנות שהפתיעו אותי שלמדתי בעת שהותי בניכר, היא כמה הרבה יותר נדיר למצוא אמריקאי שהוא חילוני באמת מאשר למצוא ישראלי כזה.

1 לא תאמינו כמה כאלה אני מכיר.
אור לגויים 663960
יש גם לא מעטים שמקיימים "ליבה" של מצוות בעוד שאינם מאמינים שיש מישהו למעלה שישפוט אותם בהתאם להלכה, וגם הם בוודאי מגדירים עצמם מסורתיים.

אני מסכים איתך שמדובר ברצף, וש"חילוני" זה עניין של הגדרה. אבל משהו שמחזק את הטיעון נגד האביר: בסקרים מקובל לשאול איך אתה מסווג את עצמך: דתי, מסורתי או חילוני.
אור לגויים 663972
הטענה המרכזית שלי נגד העמדה שלך יכולה להצטמצם למשפט הבא: אם כולם יפים, אף אחד לא יפה.
או: אם אף אחד לא חילוני, כנראה שטעית בפניה. תצטרך לחזור אחורה ולהגדיר מחדש, כדי שיהיו אנשים שיתאימו למושג הזה שלא הומצא רק כדי להכיל שני אנשים.
אור לגויים 663978
הפוך, גוטה. יש המון חילונים. הם לא ''מסורתיים'', לא שומרים כשרות ושבת, לא מאמינים באל אחד, ולא הולכים לבית כנסת, חוץ מאשר כדי להראות לילד פעם בעשור מה זה שופר. יש איזה מיליון כאלה.
אור לגויים 663980
לא נראה לך שהכנסת אל תוך המיליון שלך (בהנחה שזה באמת מיליון) כמה מאות אלפים של גויים שבאו מברית המועצות?
אור לגויים 663991
לא.
לפי סקר מהשבוע האחרון, 76% מצהירים שהם מאמינים באלהים. זה אומר שרבע מהיהודים הם חילונים בהגדרה לעיל. עבור מעל 6 מיליון יהודים, זה נותן כמעט מיליון ורבע.
אז בעודף ממיליון שקיבלתי, בוא נניח שאלה העולים שלך‏1.

1 במאמר מוסגר: זה שחלק מהעולים מברה"מ הם לא יהודים, לא אומר בכלל שהם לא מאמינים באלוהים, אולי אפילו להיפך - סביר מאד שהם נוצרים שמאמינים באלוהים, באופן הנוצרי המאד לא מחייב.
אור לגויים 663992
תיקון: זה נותן מיליון וחצי. כל השאר, קל וחומר, תקף.
אור לגויים 664004
יש בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחולל דוחות! (כמובן עובד לאט ורק באינטרנט אקספלורר).
מה שאפשר לחלץ משם זה את זה: http://imgur.com/w1rXSZt
בקיצור, החילונים ("לא דתי, חילוני") הם 43% מהאוכלוסיה היהודית - סה"כ 1.7 מיליון (לדעתי המספרים לא כוללים ילדים מתחת לגיל 20, כי הסה"כ הוא רק 4 מיליון).
האחוז יורד ל 39% אם מסננים עולים מברה"מ.
אור לגויים 664006
תודה על הנתונים, אני מבין שהם מחזקים את מה שאמרתי.
אור לגויים 664007
נכנסתי לכתבה ב"הארץ", ומתברר ש-‏70% מהיהודים מצהירים על אמונה באלוהים. קל יותר בשבילך.
אם נניח שהדתיים והחרדים הם בערך 25% מהציבור היהודי, זה משאיר לך 75% מהציבור, שאפילו אם 30% מתוכו לא מאמין באלוהים, נשאר לך 45% שכן מאמינים בו, וזה נראה לי מתאים להגדרה של רוב.

עדיין צריך לזכור שאני לא בדיוק מסכים עם הגדרת היהדות של עיתון הארץ, ולכן חלק מהאנשים שהם מגדירים כיהודים, למעשה אינם יהודים.
העובדה שחלק גדול מאוד מהעולים מברה"מ אינם יהודים, משנה לסטטיסטיקה הכללית. כי אחוז אלה שלא מאמינים באלוהים, גבוה יותר אצל עולי ברה"מ מאשר בקרב האוכלוסיה הכללית.
אור לגויים 664008
אז עברנו מ"שני אנשים" בתגובה 663972 שלך למיליון וקצת, שהם 'לא רוב' בתגובה לעיל? נראה לי כמו התקדמות משמעותית‏1.

באשר לעולים מברה"מ, ראה מעל התגובה שלך הערת רגל שלי ונתונים של אח של אייל שמראים שזה לא משנה משמעותית את הסטטיסטיקה הכוללת.

1 מה זה משמעותי - Gargantuan‏2 במונחי שכנוע אינטרנטיים, מעל חמישה סדרי גודל של שכנוע.
2 לעיתים נדירות יוצא לי להשתמש בביטוי הזה.
אור לגויים 664019
לא באמת חשבת שדרך הביטוי שלי באמת מתכוונת לשני אנשים בלבד. נכון?
בכל מקרה, אני מודה שהופתעתי מהנתונים, ונראה שאחוז הלא מאמינים גדל עם השנים. רק לפני כמה שנים אחוז המאמינים עמד על 80%, ועל כן אני מעדכן את תפישת המציאות שלי בנושא.
עם זאת, בהתייחס לטענה המקורית שלי שהגדירה "חילוני" בצורה שמערבת מה שתגדיר "חילוני" ו"מסורתי", ואמרה שרוב הציבור הכולל את שניהם מעדיף לתפוש את היהדות שלו בצורה אורתודוכסית ולגזור משם את הקווים האדומים שלו בקשר לדת, נראה שכאן אין טעות משמעותית.

ראיתי את הערת הרגל שלך, ועל זה כתבתי שאחוז האתאיסטים בקרב יוצאי בריה"מ גדול מחלקם היחסי באוכלוסיה הכללית. אם לא מספיק מה שכתבתי שם, ארחיב ואוסיף שכמו שאחוז המאמינים היוצאים מחינוך חרדי גדול יותר מחלקם היחסי באוכלוסיה, כך אחוז הלא מאמינים היוצאים מחינוך קומוניסטי גדול מחלקם היחסי באוכלוסיה.
אור לגויים 664009
יש לי חדשות בשבילך: יש ״לא יהודים כאלה״ שצמים ביום כיפור ומרגישים לגמרי יהודים.
אור לגויים 664020
לבי לבי להם.
אור לגויים 664022
אתה מתכוון לעולים? כי אם אתה מתכוון לחילונים, לא היה עולה על דעתי לרגע (בהיותי בשר מבשרם) לקרוא להם "לא יהודים".

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים