בתשובה לרון בן-יעקב, 31/12/15 16:46
אף אחד לא יסלח לאדם שמוכר את נשמתו. 670866
זאת דוגמה מצוינת לטיעון של גדי טאוב שהובא באן כמאמר לאחרונה.
על ידי הוצאה מהקשר ודיון בסימפטומים ולא במאפיינים מוסריים או עקרוניים, כל דבר דומה לכל דבר אחר, כל מי ששולף חרב צודק באותה מידה, ולא משנה אם הוא מתכוון לירות בילדים חפים מפשע או שהוא מתכוון לקטוע את ידו של זה שיורה בהם.

למשל, המשפט הלפני אחרון שלך שגוי גם בהבאת העובדות שיש לנו על הסיטואציה הזאת.
אבל למה לקלקל אנלוגיה שנמנעת מכל שיפוט ערכי ומוסרי ורואה את כולם כשווים וצודקים באותה מידה, עם העובדות?
אף אחד לא יסלח לאדם שמוכר את נשמתו. 670978
גדי טאוב לא היה אמור לכתוב את מה שטענת בשמו כאן.
הפוסט-מודרניסטים לא בהכרח טוענים שכל הנאראטיבים שווי-ערך ורובם גם לא פוסלים שיפוט מוסרי או ערכי, אלא דוקא להיפך. הבעייה איתם היא שהם שוללים את קיומה של אמת עובדתית אחת. בד"כ הם יוצאים מן השיפוט הערכי והמוסרי שלהם ומצדיקים אותו ע"י הנאראטיב המתאים להם. הנחתם לפיו אין נאראטיב שהוא שקרי או לפחות שקרי לחלוטין, מבססת את "הוכחת" השיפוט הערכי שלהם.
גדי טאוב כנציג הפילוסופים-היסטוריונים המודרניים (להבדיל מן הפוסט-מודרניים), דוקא מדגיש את קיומה של אמת אבסולוטית אחת ואת קיומם של נאראטיבים שקריים לחלוטין ולכן דוקא אצלו משקלו של השיפוט הערכי פחות. גם אם הנאראטיב משרת את הערך הנכון, אין בכך משום הוכחת "נכונותו" של הנאראטיב.
בקיצור, שריפה של ילד בן שנה, היא שריפה של ילד ולא חשוב אם המבצעים הם יושבי אגף ה"צדיקים" והקרבנות הם עוכרי ישראל. השיפוט הערכי-מוסרי שלך, לא יכול לטהר את המעשה, כמו שאלף מעשים כאלו בכיוון הפוך לא יכולים לטהר אותו. התיכנון של חברי הבריגדה להרעיל את המים של הגרמנים ב-‏1945 היה פשע נגד האנושות, גם אם הקרבנות העתידיים לא היו חפים מפשע.
אף אחד לא יסלח לאדם שמוכר את נשמתו. 670982
אני כמובן מצדד בפסקה האחרונה שלך, ושום דבר ממה שאמרתי לא סותר אותה.
אף אחד לא יסלח לאדם שמוכר את נשמתו. 670983
בסדר גמור מבחינתי. אני רק התפלאתי איך גדי טאוב יכל לכתוב את מה שטענת. טאוב אכן לא אהב את השיפוטים הערכיים של המילייה הפוסט-מודרניסטי, אבל הארגומנט שלו נגדם הוא שהם מערערים את נאראטיב ה''אמת'' ומחזקים את נארטיבי ה''שקר''. או,באופן יותר פשטני (ולא ממש מדוייק), הוא תוקף אותם משמאל ולאו דוקא מימין.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים