בתשובה לאריק, 19/06/16 18:42
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678688
אצל ברנס ואצל זדורוב הראיות היו אותן: הודאת הנאשם. אצל קצב לא הייתה הודאה של הנאשם (לדעתי, ההפך ממנה: הכחשה גורפת מדי ששיחקה לרעתו כשנשפט בפני שופטים שלא חפשו את האמת). על פרשת דרעי החדשה איני יודע דבר ונדמה לי שלא פורסם על מה בדיוק הוא נחקר. איני יודע מדוע אתה מערבב את כל הפרשיות לסלט אחד.

אשר לדבריו של שוקי שמאל, בניגוד לרושם שנוצר מדבריך על דעתך, הוא דווקא מאמין שברנס ביצע את הפשע, ונשמע תומך במה שהוא קורא "רמז" של השופט חיים כהן ז"ל לפי ברנס ביצע אבל חשב שלא ביצע. . . השערה, שבעיני, היא מופרכת. אני חושב שהשופט חיים כהן, בניגוד לדבריו כן האמין שברנס לא ביצע את הפשע, שכן אם לא, למה צריך כל כך משפט חדש ? זה קצת מזכיר פעולה של השופט אהרן ברק עליה ספרתי פעם שביקש מהנשיא (קצב) לחון מישהו אחרי שנוכח שאפשר להראות באופן מפורש שבית המשפט שלו נהג איפה ואיפה ונתן פסקי דין שונים בדיוק על אותה עבירה, ורק אחרי שקצב סרב, זיכה את האיש.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678693
נכון. החקירה של ברנס הייתה מתועדת לפרטי פרטים, ויש הקלטות מלאות של כל זמן שהותו בתא.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678698
לא הבנתי מה נכון. גם החקירה של זדורוב הייתה מתועדת לפרטי פרטים.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678707
אם לא הבנת את הרמז: זו של ברנס לא הייתה מתועדת בדייקנות.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678713
אכן לא עמדתי על הציניות למרות שגם לפי הזיכרון שלי הודאות ברנס לא הוקלטו אלא נרשמו ונחתמו על ידו, ובגלל דבריך חשבתי שזיכרוני בגד בי. זה, עקרונית, באמת הבדל משמעותי אבל הבעיה היא שאתה יכול לראות את התיעוד הזה בעיניך ולשפוט בעצמך שלחקירה הזאת אין שום ערך בעמידה על האמת. ולכן, בעצם, מגיעים לאותה תוצאה כמו במשפט ברנס.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678717
דרעי- התכוונתי להרשעות הישנות שלו (הוא זכאי!) ואצל קצב רכבו על אותו גל (הרשיעו אותו כי הוא מזרחי!)
זדורוב- המון רעש ותמונה לא ברורה. אף אחד לא כפה עליו הודאה באיומים או אלימות ואף אחד לא ביים אותו בשחזור. אצל ברנס התמונה היתה ברורה- כשל חמור של המשטרה. הנקודה: זה לא משנה אם ברנס עשה את זה או לא, הוא חייב היה להיות מזוכה בגלל הכשלים בעבודת המשטרה.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678718
בעבר דיברתי כאן באייל על כל ההסתייגויות שיש לי ממערכות המשפט בפרשיות של זדורוב וקצב ואין לי רצון לחזור על כך. רק אחזור ואומר שלו היה עלי להמר הייתי מהמר בסבירות גבוהה בהרבה מחמישים אחוזים שלא זדורוב הוא הרוצח, וגם שהמעשים עליהם הורשע קצב היו בהסכמה של האישה ובפרוש לא דמו לאונס. אבל אם הושמעו טענות לפיהן ההרשעות האלה נבעו מכך שהנאשמים מזרחיים, ברור שאני מסתייג מהן. לא זו הייתה הנקודה.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678721
אני רוצה לחדד שהשאלה כאן איננה האם קצב אנס או אם זדורוב רצח אלא האם זכו למשפט הוגן במסגרת כללי המשחק. אני לא מנסה לטעון לטובת או נגד שיטת המשפט שלנו- יתכן שבשיטת המושבעים היו תוצאות המשפט אחרות. אבל כללי המשחק בארץ הם שהתביעה מנסה להביא ראיות לאשמת הנאשם (ובראשן הודאה) והשופטים כבולים לדיני הראיות.
הטענה שלי היא שתחת הכללים הקיימים ברנס לא זכה למשפט הוגן ואילו דרעי, קצב וזדורוב כן.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678723
בקשר להרשעה בהסתמך על הודאה שמתקבלת בחקירת המשטרה, דעתי היא שאסור לתת לה משקל איזה שהוא. אני פחות קיצוני בעניין זה מאלה שפסקו "אין אדם עושה עצמו רשע", ואם ההודאה ניתנת בבית המשפט והנאשם מלווה ע"י עורך דין, אני חושב שיש לה משקל רב. במילים אחרות אם הנאשם עומד לפני השופטים ואומר: "לא מודה", אז זו בדיוק העדות שהוא רוצה להעיד ועדות הפוכה ברור שניתנה שלא מרצון חופשי, ושלא יבלבלו את המוח. לכן הרשעה על סמך מנגנון כזה אינה הוגנת גם אם הדבר מקובל אצלנו. האם הרשעתם של אלה שנחשדו ברצח החייל אולג שייחט בבית המשפט בנצרת הייתה הוגנת לפי דעתך למרות שמאוחר יותר נתפסו הרוצחים האמיתיים שהראיות נגדם כללו גם שימוש ברובה שנלקח מהמנוח ולא רק הודאתם?
לגבי קצב איני חושב שהרשעתו הייתה הוגנת גם אם נשפוט אותה לפי כללי המשחק הנהוגים אצלנו. טרם הערעור היה איזה תהליך ביינים שבו התבקש שופט בית המשפט העליון דנציגר להכריע בשאלה אם בכלל הערעור מותר. הוא כתב פסק דין ארוך שבו נימק את דעתו לפיה הנאשם יכול להצליח בערעור, וזאת בהסתמך על כך שעל השופטים לחפש את האמת גם אם הנאשם מסבותיו שלו מכחישה ודובק בגרסה שהוא נקי לגמרי. השופט דנציגר הציג מספר תקדימים מפסקי דין של בית המשפט העליון עצמו שמאששים את דעתו זו. כל הערעור התאפשר בגלל פסק הדין הזה. אבל שופטי הערעור בפסק הדין שפרסמו לא התייחסו בכלל לנימוקים האלה וכלל לא הזכירו אותם1. איך זה ייתכן?

1 כשמחפשים בפסק הדין שלהם את המילה "דנציגר" לא מוצאים אותה אפילו פעם אחת.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678725
אם כך דעתך שצריך לשנות את כללי המשחק לטובת הפחתה מהותית במשקלה של הודאה במשטרה, ולא על כך דיברתי.
החשודים (החפים מפשע) ברצח החייל אולג שייחט לא הורשעו. אמנם הוגש נגדם כתב אישום והם ישבו במעצר 10 חדשים, אבל הם שוחררו הרבה לפני שהסתיים משפטם, וזכו לפיצויים מהמדינה.
בעניין קצב התעמקתי קצת בזמנו, ואיני זוכר הרבה מהפרטים, אבל המסקנה שלי אז היתה שהוא זכה למשפט הוגן, ואפילו נכשל במבחן בוזגלו (בוזגלו היה מקבל עונש כבד יותר).
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678739
לזכותך ייאמר שזו הטעות השנייה שאתה מתקן לי לאחרונה בעובדות שמקובעות בזיכרוני, כשהראשונה הייתה הפורמליות של כתב המנדט וקריעת הגדה המזרחית ממנו, פרט שהיה מאד חשוב לי ושנהגתי לנופף בו בוויכוחים. אני כמעט מוכן להישבע ששמעתי שופט בדימוס שמרבה להופיע בטלוויזיה שסיפר שהאנשים האלה ''הורשעו'' ע''י אותו שופט בית המשפט בנצרת שהרשיע את זדורוב אבל ייתכן שהשופט הזה טעה או שאני טעיתי בקליטת דבריו. מכל מקום איני חושב שיש איזה שהוא הבדל עקרוני בין הגרסה האמיתית והגרסה שאותה זכרתי מבחינת הבנת אופן פעולתה של המערכת. לפי מה שקראתי עכשיו בויקיפדיה דווקא הפרקליטות נגד דעת השב''כ התעקשה על הגשת כתב האישום ואני מנחש שלולא קרה מה שקרה היא גם הייתה משיגה הרשעה. הודאה בדרך כלל מספיקה כפי שהוכח במקרים אחרים.
לעניין תחילת דבריך אומר שוב שהמטרה היא הצדק והרשעת האשמים האמיתיים, ואין טעם בכך שהמשחק יהיה לפי כללי המשחק הקיימים כשהכללים עצמם מעוותים. אני חושב שבית המשפט בחפשו את האמת צריך לעלות מעל כללים מעוותים. אין זה תפקידו לסמן סימני וי -ים בטפסים שמספקת לו המערכת, ואני מצפה ממנו ליותר.
לעניין קצב, בעבר הסברתי רבות את הסתייגותי מהרשעתו מתוך החומר שפורסם בתקשורת, ובתגובתי האחרונה חזרתי רק על עובדה אחת בלתי מוסברת מבין הרבות שעליהן דברתי בעבר.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678769
תודה. למעשה ההחלטה על קריעת עבר הירדן (אותה רצועה בת 10-20 מייל מזרחית לירדן ומערבית למסילת הברזל החיג'אזית שהיה מוסכם לפני כן שהיא חלק מגבולות א"י ההסטורית) מארץ ישראל נגרמה בתהליך לא ברור במלואו, שמעורבים בו אישים רבים בממשל הבריטי שמשכו לכאן ולשם, בהן דמויות צבעוניות במיוחד כמו ריצ'רד מיינרצהגן [ויקיפדיה] ותומאס אדוארד לורנס [ויקיפדיה]. להרחבה ראה את התיאורים השונים של יצחק גיל הר‏1 ושל ישעיהו פרידמן‏2

ההכנסה של סעיף 25 לכתב המנדט מתוארת על ידי פרידמן כסוג של מחטף שעשתה בריטניה בחבר הלאומים, ומעיון בניסוח של הסעיף אני נוטה להסכים. אבל לציונים לא היתה שום בעיה עם עבדאללה ואמירות עבר הירדן אלא רק עם זה שסיפחו אליה את אותה רצועה ממערב למסילת הרכבת החיג'אזית.

1 הפרדת עבר-הירדן המזרחי מארץ-ישראל קתדרה 12
2 כיצד נקרע עבר הירדן מעל הבית הלאומי היהודי בארץ-ישראל
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678770
אם מקבלים את העובדה שבריטניה דאגה לכך שכל הפורמליות תהיה בסדר בקריעת עבר הירדן ולא יכולה להיות לנו טענה חוקית בעניין זה עדיין יש נקודה חוקית אחרת, ומעניין אותי לדעת אם ידוע לך משהו על כך. מדובר באי חוקיות קריעת החלק בתוך הגדה המערבית בהחלטת החלוקה של האו''מ מהשטח שהוקצה למנדט ולבית הלאומי של היהודים. שמעתי פעם מפי איזה משפטן שכאשר יש סכסוך בין שני צדדים אסור לאו''מ לשנות החלטה של חבר האומות אלא אם כן שני הצדדים הנצים מסכימים לכך. החלטת החלוקה אנו הסכמנו לה אבל הצד הערבי לא הסכים לה ולכן ההחלטה על החלוקה של האו''מ אינה חוקית ובעצם כל הגדה המערבית הייתה אמורה להישאר בתחום הבית הלאומי ליהודים.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678773
יכול להיות, לא חקרתי את עניין החוקיות של החלטת החלוקה. בכל אופן העמדה העקבית של אומות העולם החל מהצהרת בלפור, דרך ועידת סן רמו והחלטות חבר הלאומים ועד החלת המנדט דה יורה היתה להעניק ליהודים בית לאומי בפלשתינה בתנאי שלא יפגעו זכויותיהם של הלא יהודים באזור.
בגלל האלימות הערבית וההתעקשות היהודית לאורך תקופת המנדט כל הזמן קמו ועדות חקירה לארץ ישראל [ויקיפדיה]. ועדת פיל מ 1936 היתה הראשונה שהמליצה על חלוקת א"י המערבית לשתי מדינות- יהודית וערבית. הערבים כמובן לא הסכימו, אבל לרעיון המדינה הדו לאומית היתה עוד פחות הסכמה:
ב 1946 הועידה האנגלו-אמריקאית המליצה על המשך המנדט עד כינון יחסי שלום בין היהודים וערבים והקמת מדינה דו לאומית. המלצות אלו נדחו על ידי כל הצדדים כולל הבריטים שכבר קצה נפשם במנדט.
בריטניה, שליקקה את פצעי מלחמת העולם II פנתה לאו"ם ב 1947 כדי שיסייע לה להשתחרר מהעול של המנדט בא"י. הממלכה ההאשמית בעבר הירדן כבר היתה עובדה מוגמרת ולכן החלטת החלוקה התייחסה רק לא"י המערבית.
בפועל לא נותר עם סיום המנדט הבריטי הרבה מהחלטת החלוקה, כי אף מעצמה לא רצתה לכפות אותה, והמדיניות של אומות העולם מאז החלטה 194 של העצרת הכללית של האו"ם [ויקיפדיה] בדצמבר 1948 ועד החלטה 338 ב 73' לא דיברה על "שתי מדינות לשני עמים" אלא הכירה במדינת ישראל ודיברה על חתירה לשלום תוך פתרון צודק לבעיית הפליטים.
תכל'ס גם סיפוח יו"ש ועזה למדינת ישראל עם הענקת זכות שיבה לפליטים (כולל אלו של 48') היא פתרון צודק לבעיית הפליטים. על כן אני לא חושב שהחלטת החלוקה עצמה היא הבסיס לעמדה הבינלאומית.

אבל כאשר ישראל התחילה לעשות סימנים שהשטחים שכבשה ב 67' הם כבר לא פקדון בידיה והתחילו ההתנחלויות העמדה הבינלאומית החד משמעית שחזרה על עצמה בהמון החלטות מועה"ב היא שכל שינוי חד צדדי בסטאטוס של השטחים הכבושים (כולל הגולן וירושלים) הוא בלתי חוקי. ככל שידוע לי פתרון שתי המדינות צבר פופולריות בינלאומית רק אחרי הסכמי אוסלו.
ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש 678781
לעניין מערכת המשפט- ברור שהמטרה היא צדק, הרשעת האשמים האמיתיים וזיכוי החפים מפשע. אבל חייבים כללי משחק כלשהם. יש שיטות שונות (אני חושב שהשיטה של משה רבנו - שרי עשרות, שרי מאות ושרי אלפים היא שיטה לא רעה) והשיטה שלנו היא וריאציה על השיטה האנגלית.
בכל שיטה יש פינות לא טובות: בשיטת המושבעים מזכים את או ג'יי סימפסון ומחייבים חברות בפיצויי עונשין מטורפים. בשיטה שלנו השופטים כבולים לדיני הראיות והודאה היא מלכת הראיות. הכי מוזר לי כאשר הרכב של שלשה שופטים חלוק בדעתו- שניים מרשיעים ואחד מזכה. קשה לי להשתחרר מהמחשבה שהרכב קצת שונה היה יכול לזכות את אותו נאשם.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים